Malmö - Göteborg

Ringen

Aktiv medlem
Malmö - Göteborg
Tja, funtar på Malmö - Göteborg till midsommar. När jag kikar upp kategattleden är den 37 mil elle rnåt sånt, och i andra trådar ska det vara ca 30mil till Göteborg vilket gör att jag kanske inte är så sugen på just Kategattleden.

Då jag är relativt dålig på planera rutter osv frågar jag därför om hjälp för bästa vägen till Göteborg på Cykeln. Vi kan ju ta från Helsingborg då vägen dit redan är spikad.

MvH/ Daniel

Malmö - Göteborg
Från Båstad och upp kan man i princip cykla mindre vägar väster om E20:an hela vägen. I höjd med Kungsbacka skulle jag dock personligen välja att cykla lite öster om E20 via Fjärås och Lindome. Särö - Billdal - GBG är inte speciellt cykelvänligt.

Malmö - Göteborg
Jaså? Jag har aldrig hört nån referera till E6 längs västkusten som E20. För mig börjar E20 vid avfarten mot Partille.

Senast ändrad:
Malmö - Göteborg
geologen sa:
Jaså? Jag har aldrig hört nån referera till E6 längs västkusten som E20. För mig börjar E20 vid avfarten mot Gamlestan.

Möjligt, men E20 går mellan shannon airport (östraste irland) och st Petersburg. Varav den delar väg med andra vägar på lite olika ställen. Bland annat e6an :)

Malmö - Göteborg
Jag tycker (sic!) att cykelvägen mellan Särö, Billdal och Göteborg är väldigt fin, gamla Säröbanan. Bilden är från förra sommaren.

Bilagor

• IMG_4034.jpg
    IMG_4034.jpg
    448.9 KB · Besök: 73
Malmö - Göteborg
Cykla in till Kungsbacka och ta Varla - Blixtred - Släp - och sedan gamla särövägen till Kullavik och vidare mot Lindås och resterna av säröbanan från Billdal..
Biten från Åsa till Fjärås är lite otrevlig om man hamnar i rusningstrafik men Varberg - Åsa är finemang (förutom en konstig slovisch vid Nordvära någonstans...)

Malmö - Göteborg
Tack för alla tips, känns dock som det kan förekomma en del trafik då det är dagren innan storheg. Men vafan är väl bara o köra som man säger.

Malmö - Göteborg
Mellan Halmstad och Falkenberg kan du ta gamla E6:an vilket är kortare än Kustvägen (som dock är finare). Gamla E6:an är inte så trafikerad och har en rejäl vägren.

Från Halmstad kör du via Holm, Kvibille, Getinge, Slöinge, Heberg till Falkenberg. Du skall dock inte in i någon av orterna utan passerar dem bara.

Malmö - Göteborg
Jag ska cykla samma väg på självaste midsomamrafton. Tror jag låter väder och dagsform styra exakt vägval. Har bara cyklat Varberg-Halmstad i mörker tidigare så det blir en nyhet oavsett vilken väg jag tar.

Räknar med att det är måttligt med trafik på vägarna och att alla eventuella bilar framförs av berusade förare. Man kanske skulle ta med en liten pilsner till sig själv rentav...

Malmö - Göteborg
Att hitta är egentligen väldigt lätt eftersom man har havet och E6 att förhålla sig till hela tiden. Det finns några delar där det går att snurra till det.

Kör runt Helsingborg genom att sikta på Påarp, Mörarp, Bjuv, Hyllinge, Hasslarp,strövelstorp, Norra Varalöv. Det är lite längre, men går nog fortare än att köra igenom.

Över åsen är nog vägen som går parallellt med E6 smidigast. Men att köra närmare havet ger ju förstås en trevligare väg.

Norr om Mellbystrand så måste du över Lagan. Det finns en cykelväg väster om e6an. Viktigt att hitta den redan i Mellbystrand, så blir det smidigt genom skogen och över bron.

Halmstad kan alltid vara besvärligt att krångla sig igenom. Men stravas rout builder gav en mycket smidig väg nära flygfältet.

I diskussionen om vägval efter Kungsbacka så röstar jag också på säröleden. Den kanske inte är den snabbaste, men helt klart den finaste och många chanser till bad om vädret tillåter.

MVH
Magnus

Malmö - Göteborg
tropfrog sa:
Att hitta är egentligen väldigt lätt eftersom man har havet och E6 att förhålla sig till hela tiden. Det finns några delar där det går att snurra till det.

Kör runt Helsingborg genom att sikta på Påarp, Mörarp, Bjuv, Hyllinge, Hasslarp,strövelstorp, Norra Varalöv. Det är lite längre, men går nog fortare än att köra igenom.

Över åsen är nog vägen som går parallellt med E6 smidigast. Men att köra närmare havet ger ju förstås en trevligare väg.

Norr om Mellbystrand så måste du över Lagan. Det finns en cykelväg väster om e6an. Viktigt att hitta den redan i Mellbystrand, så blir det smidigt genom skogen och över bron.

Halmstad kan alltid vara besvärligt att krångla sig igenom. Men stravas rout builder gav en mycket smidig väg nära flygfältet.

I diskussionen om vägval efter Kungsbacka så röstar jag också på säröleden. Den kanske inte är den snabbaste, men helt klart den finaste och många chanser till bad om vädret tillåter.

MVH
Magnus

Kör längsmed havet vid Hallandsåsen är mitt tips, det är rejält brant uppför.

Efter kungsbacka väljer man Säröleden om man vill ha en fin sista sträcka in mot gbg, eller lindome-kållered-mölndal om man har bråttom/inte längre bryr sig om fin utsikt.

Malmö - Göteborg
wallander sa:

Du menar att det är brant uppför längs havet?

Diligensvägen/Lannamärkesvägen söderifrån längs E6 är iallafall inte brant. Norrifrån från Östra karup biter den ifrån lite i början.

Malmö - Göteborg
Om man inte har så bråttom skulle jag nog säga att följa kusten runt Bjäre är bättre i den mening att den är mer njutbar. Ängelholm - Margaretetorp - Ö Karup är mer av karaktär transportsträcka men som ohellstrom säger så är ju den sträckan inte särskilt brant (uppför) när man kommer söderifrån.

Malmö - Göteborg
Enligt kartan ser vägarna bra ut och det ser ut att var lätt att hitta utan allt för många kringelkrogar. Finns det något seupp eller något jag bör tänka på längs vägen?

Malmö - Göteborg
Ringen sa:
Den där cykelbanan från Mellbystrand känns ju jävligt viktig att hitta....

Japp! Inga andra alternativ finns som inte innebär onödigt mycket omväg. Jag har cyklat fel på andra hållet några gånger. När jag kom söderifrån låg jag redan på 450 kilometer och var lite punchig, kanske inte så svårt att hitta om man är uppmärksam?

MVH
Magnus

Malmö - Göteborg
NLC jag är Oldschool jag kör vanlig sms/ringa telefon går ej att surfa i den. Vill ha det så, lite krångligare ibland men oftast skönast.

Malmö - Göteborg
Borde lägga in ditt nummer, du känns som en av de som har bäst koll när det gäller vägval. En vägarnas mästare, kan man kalla dig det?

Malmö - Göteborg
Riktigt så illa är det nog inte, men du hittar mig i telefonkatalogen om det skulle krisa ;-)

Om jag minns rätt så var det relativt enkelt att hitta cykelbanan från Mellbystrand över Lagan vid Snapparp, du följer Ginstledens skyltning från Kustvägen / Kronovägen. Cykelkartan (tex blad 6 & 12) rekommenderas om man nu vill navigera i analogt format längs västkusten och ändå se var det finns skyltade leder etc. Annars är det aldrig fel med några utklippta bitar av en översiktskarta för att inte tappa bort sig helt (tyvärr produceras dock Lantmäteriets röda karta inte längre i tryckt form men kanske hittar du blad 253 Göteborg kvar i någon bokaffär).

Malmö - Göteborg
Vad tror ni om denna då?

Landskrona, Vallåkra, Mörarp,Genom Rondellen sen 107an till Norra varlöv till ängelholm.

Margrettorp, Skottorp, Mellbystrand (kustvägen helga vägen till l skogen hitta cykelbanan) Vik av till Gullbränna

Halmstad Bränn igenom hela stan typ, Gullbrandstorp, Steninge,

Följ kusten till falkenberg(Sanddynevägen), Västkustvägen, Varberg, Väg 41 cykelbana, rondell mot Tångaberg, Åskloster, Varbergsvägen, Kungsbacka, Anneberg, Lindome, Mölndal, Göteborg,

Resterande bit till Tjörn hittar jag hyfsat.

Vad tror ni om rutten?

Malmö - Göteborg
Ringen sa:
? Har ej skrivit jag tänkt köra cykelbana där?

hehe, någon skrev det, post nr 2. Och du skrev även Lidome - Mölndal, den vägen är rätt tråkig går utmed E6, väldigt deprimerande cykelväg. Kör Spårhagavägen till Billdal och sen kustvägen. Är nog kanske 1 mil längre men värt.

Senast ändrad:
Malmö - Göteborg
tack för tipset :) Tror dock jag bränner på, får ändå nog av fin natur osv. Och mellan Göteborg och Tjörn är det ju fantastiskt rent ut sagt. Men vi får se på dagsformen vad jag väljer och är sugen på, bra och kul med laternativ dock.

Malmö - Göteborg
Ringen sa:
...
Margrettorp, Skottorp, Mellbystrand (kustvägen helga vägen till l skogen hitta cykelbanan) Vik av till Gullbränna

Ska förmodligen cykla äholm-gbg i sommar. Kan någon förklara följande lite närmare:
"(kustvägen helga vägen till l skogen hitta cykelbanan) Vik av till Gullbränna"

Har för mig att det stått tidigare i tråden att det kan vara lite svårt o hitta den cykelbanan?

Malmö - Göteborg
NJa den verkar inte så svår om man kommer från Söder. Jag gick in på google maps o kika och som jag fattar det är det nåt kvarter man kommer till typ och endast behöver följa den Kustvägen o sen köra lite höger typ o vipps kommer cykelbanan.

Förmodligen kommer rutten inte vara så okomlicerad som jag tror och förmodligen kommer jag även hamna mellan något vajjerräcke några hundra meter någonstans osv.

Men går det som planerat blir det en dans, vindstilla och sol :D

Malmö - Göteborg
Såhär blev det med min tur, körde ej hela vägen med 315km fick jag ihop vilket fick räcka. Dyngsura fötter och kalla ben på slutet vilket gjorde att jag nöjde mig med Kungsbacka och tåg Tåget till Göteborg för att bli upphämtat med bil sista vägen till Tjörn.

Rutten jag drog kan i se här...

https://www.strava.com/activities/621476809

Bilagor

• 22062016-R0028087.jpg
    22062016-R0028087.jpg
    162.5 KB · Besök: 47
  • 22062016-R0028092.jpg
    22062016-R0028092.jpg
    505.1 KB · Besök: 64
  • 22062016-R0028098.jpg
    22062016-R0028098.jpg
    157.8 KB · Besök: 39
Malmö - Göteborg
Tack, var riktigt roligt och LÄTT att hitta så fort man kommit ut ur Ängelholm där jag även tappa min lilla vägbeskrivning. Tror jag körde lite omvägar i Skåne överlag men som sagt, riktigt kul och en bra tur :)

Malmö - Göteborg
Ja på den rutten är det ju i princip bara att komma ihåg "vattnet till vänster" ;-)

Men jag håller med om att just Ängelholm är rätt svårt att ta sig _igenom_ utan felnavigeringar. Lättare då att cykla ringvägen runt.

Malmö - Göteborg
ohellstrom sa:
wallander sa:

Diligensvägen/Lannamärkesvägen söderifrån längs E6 är iallafall inte brant. Norrifrån från Östra karup biter den ifrån lite i början.

Vilket håll är snällast över Hallandsåsen norrifrån?
Är på cykelsemester i Kbacka, är inte i så bra form som jag trodde. Lite tyngre cykel o två fulla Ortliebväskor. Hade dessutom lite krampkänning baksida lår när jag attackerade åsen söderifrån via Förslöv, var tvungen att cykla in på en liten stickväg o hämta andan nära toppen. Det var ändå i början av dagen (dag två), så är lite fundersam på hur det ska gå på hemvägen. Det blir efter en lång dag i sadeln.

Som jag ser det så är det tre huvudalternativ:
1. Ö Karup. Vet jag inget om
2. Söderut från Båstad (PippiW-backen), brantar till ordentligt några ställen, men hyfsat kort på det brantaste, kan leda cykeln i värsta fall
3. Italienska vägen (mot Torekov) och sedan mot V Karup, vet inget om det heller, men tror att den inte är lika brant som PippiW-backen.

Någon med lokalkännedom?
Eller kanske någon mindre byväg.

Malmö - Göteborg
Tack, blir nog italienska vägen. Om jag cyklar på bra hinner jag kanske klippa mysfikat på branten mitt på nånstans, men dom har kanske stängt för säsongen.

Malmö - Göteborg
me.I.am sa:
ohellstrom sa:
wallander sa:

Vilket håll är snällast över Hallandsåsen norrifrån?
Är på cykelsemester i Kbacka, är inte i så bra form som jag trodde. Lite tyngre cykel o två fulla Ortliebväskor. Hade dessutom lite krampkänning baksida lår när jag attackerade åsen söderifrån via Förslöv, var tvungen att cykla in på en liten stickväg o hämta andan nära toppen. Det var ändå i början av dagen (dag två), så är lite fundersam på hur det ska gå på hemvägen. Det blir efter en lång dag i sadeln.

Som jag ser det så är det tre huvudalternativ:
1. Ö Karup. Vet jag inget om
2. Söderut från Båstad (PippiW-backen), brantar till ordentligt några ställen, men hyfsat kort på det brantaste, kan leda cykeln i värsta fall
3. Italienska vägen (mot Torekov) och sedan mot V Karup, vet inget om det heller, men tror att den inte är lika brant som PippiW-backen.

Någon med lokalkännedom?
Eller kanske någon mindre byväg.

Den allra lättaste vägen över hallandsåsen är alternativ 4.

Vid Östra Karup, tag österut på väg 115 mot Hasslöv, Vindarp, Stackarp. Ut en kort bit på väg 24. Höger på Stavershultsvägen. Den vägen är "platt". Det är ca 4 mil Mellan Hasslöv och Hjärnarp

https://www.google.com/maps/dir/56....0x46517ae0609ad38f:0x458d10b4ffea521a!1m0!3e1

Jämfört med de 14 km som det är rakt fram upp på gamla E6:an. Men det positiva är att det är 4 väldigt trevliga mil på lågtrafikerade mysiga vägar. När passerar du? Om det finns möjlighet så kan jag guida dig runt :)

/Edit: Italienska vägen är jämnbrant. Ganska lång och du hamnar ganska långt ut på Bjärehalvön. Det är 31 km till Förslöv den vägen.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp