Malmö stad "stjäl" cyklar

BadBoy09

Medlem
Jag blir så förbannad när jag ser den här filmen, är det brist på cykelställ får man faan ta och bygga fler cykelställ. Att hålla på så här är bara idiotiskt, speciellt när cykling är något som vi behöver mer av i samhället.

Man gör såhär i cykelrum titt som tätt, men då annonseras det ut ett flertal gånger med väldigt tydlig information innan. Man får en liten lapp att fästa på sin cykel för att visa att den ska stå kvar. De som inte är uppmärkta forslas bort och man sätter upp information om att cyklarna finns i ett halvår hos hyresvärden att hämtas upp. Sedan kastas dom.

Men vad som sker på filmen är i mina ögon rent ut sagt förjävligt! Det där är egenmäktigt förfarande och stöld! Bara att polisanmäla.

Tomtefar skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk om de istället hade behandlat kriminella
> så, DÅ hade det blivit ordning i Malmö.

Låtit neongubbar släpa upp dem på ett lastbilsflak och kört iväg dem utanför stan? Ja kanske...

BadBoy09 skrev:
> Jag blir så förbannad när jag ser den här
> filmen...

Samma här! Okej om det hade varit ett ställe som behövs hållas fritt av utrymmningsskäl, men det här är ju mitt på ett torg med hur mycket plats som helst runt omkring. Tyvärr är det ju inte det enda stället där det är för lite cykelställ heller...tragiskt!

Stelben skrev:
> Märkligt, finns det ingen skylt som säger att
> Cyklar som inte står i Cykelställ forslas bort?

Det är kanske möjligt att det finns en sådan skylt men vad tycker du att de som cyklar till tåget ska göra?

Självklart borde det finnas plats att ställa cyklarna någonstans. Forsla bort Cyklar borde dom bara göra när Cyklar hindrar framfart eller gamla lik som står och skrotar.

I stockholm skulle detta behövas. Folk ställer sin cykel lite hur som helst så jag tycker det är rätt, plocka dem bara. På ica där jag handlar finns cyklister som ställer cykeln så ingen kan komma fram. Hänsynslöst, och det är väl så att det sitter en skylt i malmö, annars hade de inte vågat ta hojarna.

Senast ändrad:
Det här sker alltså i samma stad som posten inte kan dela ut post i ett område för attdet inte är tryggt nog? Galen tanke: låt de reflexutrustade kommunalarna skydda brevbärare istället.

Enligt en kommentar till filmen så kom skyltarna upp efter att denna film spelats in. Under flera månader innan det så fraktades cyklarna bort.

sjukt, man tycker att de borde ha råd att installera cykelställ för lösensumman de kräver ut av pendlarna, sen måste ju de stackars pendlarna betala nya lås också vilket ökar kostnaden. ur ett bil perspektiv kunde man då ha kört bil en månad för de pengarna. sen kan man ju tänka sig att flera av pendlarna polisanmäler och får pengar från försäkringsbolag. vad gör malmö då med cyklarna? säljs de? då agerar de hälare vilket inte heller är så fint. och de borde helt klart ha råd med cykelställ om de snor och säljer cyklar.

Kaves skrev:
> sjukt, man tycker att de borde ha råd att
> installera cykelställ för lösensumman de
> kräver ut av pendlarna,....

Det tror jag inte. Kommentaren på YT beskriver att det är dyrt att hålla på att konfiskera cyklar:

"När jag till sist tog mig ut till Ridspögatan, som man förövrigt måste ha bil (eller cykel ...) för att nå eftersom det ligger en bra bit utanför Malmö, och betalar 250 kr för att få tillbaka min cykel så säger jag till dom att jag hoppas pengarna används till att bygga fler cykelställ. Jag får då svaret av den unge anställde att "O nej, alla pengar går raka vägen till att hyra lastbilen för att åka runt och samla ihop cyklarna, den är svindyr", helt utan ironi.... Man tar sig för pannan."

Det där är bland det sjukaste jag sett. Det är ju fan inte ens lagligt. Dessutom finns et myyyycket plats att bygga fler cykelställ så då är det helt kommunens fel att de inte bygger tillräckligt ed cykelställ, INTE pendlarnas fel att det inte finns tillräckligt många ställ. Vad ska de göra? Cykla hem igen och ta bilen istället?
Rätt vad det är tar väl de där arbetarna fel persons cykel och får smaka..

man kanske kan jämföra detta med återvinningsstationerna som står utplacerade lite överallt, och sopspionerna som såg till att man fick böter när man inte kunde kasta saker i de överfulla stationerna.. idiotiskt är bara förnamnet

är så härligt med vår västerländska byråkrati. Ger sig på "vanligt" hyffsat hederligt folk; för att man kan.

Tex: Samtidigt finns det de med skulder på mångmiljonbelopp som bor flott och å¨ker i lyxåk, de rår man inte på.

Vill man ha rättigheter i detta land skall man begå brott, ju grövre desto bättre. Då får man en egen ombudsman.

Se mehäna på CSN: för ngra år sedan krävde de tillbaks studiemedel och å polisanmälde studenter som anmält de skulle studera heltid. vad hade studenterna gjort, jo följt studieplanen, som var 15 poäng hösttermin och 25 vårtermin (iofs av ngn idiotisk anledning). kan man tänka sig att det finns FUSKARE som CSN kan ge sig på...? - men i dett afall fick CSN "fuskgrupp" många fina pinnar i statistiken att visa upp. - CSNs generaldirektör eller liknande nickedocka menade att agerandet var helt rätt.

Själv jobbar jag i en mkt regelstyrd verksamhet. Skulle jag följa reglerna ngtsånär, skulle verksamheten braka samman ganska omgående.

Men visst, de kanske bara följde ngra regler i Malmö. (men det blir väl så när man inte kan tala rent)

Jag inbillar mig att problemet är att de flesta cyklelställ utanför stationer ser ut som återvinningscentraler för metallskrot. Det är ju som Tille skriver, att många ser det som en rättighet att dumpa sitt vrak i ett cykelställ.

Tille skrev:
> Är det en mänsklig rättighet att lämna sin
> skräpcykel var som helst?
Lämna? Det handlar om cyklar som stått där i några timmar.

Mycketvillhamer skrev:
> Jag inbillar mig att problemet är att de flesta
> cyklelställ utanför stationer ser ut som
> återvinningscentraler för metallskrot. Det är
> ju som Tille skriver, att många ser det som en
> rättighet att dumpa sitt vrak i ett cykelställ.

Ja men då är det väl bättre att rensa upp bland vraken, så de cyklar som faktiskt används får plats i stället?!
Helidiotiskt tilltag, vad har de tänkt att det ska komma för gott ur alla dessa beslag de gör? Det finns inget som helst konstruktivt i att "lösa" problemet på det här sättet.

Det som fascinerar mest är ju den som pratar till filmen, på tonfallet och ordvalet skulle man kunna tro att det är militärer som skjuter torghandlare eller poliser som misshandlar ungdomar. Även om jag också tycker att det verkar vara en sjukt felprioriterad satsning från kommunen så är det ju trots allt inte en händelse som varken kommer gå till historien, kommer att prägla vår samtid eller som kommer att definiera hur vi hädanefter kommer att se på vårt samhälle.

quid skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag inbillar mig att problemet är att de
> flesta
> > cyklelställ utanför stationer ser ut som
> > återvinningscentraler för metallskrot. Det
> är
> > ju som Tille skriver, att många ser det som en
> > rättighet att dumpa sitt vrak i ett
> cykelställ.
>
> Ja men då är det väl bättre att rensa upp
> bland vraken, så de cyklar som faktiskt används
> får plats i stället?! L
> Helidiotiskt tilltag, vad har de tänkt att det
> ska komma för gott ur alla dessa beslag de gör?
> Det finns inget som helst konstruktivt i att
> "lösa" problemet på det här sättet.

Absolut!

Det här togs upp i sydnytt igår. Då intervjuade de någon som hade blivit av med sin hoj innan jul, och så pekade de på andra sidan gatan där det fanns långa rader med tomma cykelställ, dessa hade intervjuoffret aldrig sett, de var för långt från ingången...Nu vet jag inte själv hur det ser ut på platsen, men det kan ju (kanske, kanske, kanske) vara så att folk är lite lata med och hellre ställer sin cykel fel än att gå 20 meter extra.

fredrikw skrev:
> Det som fascinerar mest är ju den som pratar till
> filmen, på tonfallet och ordvalet skulle man
> kunna tro att det är militärer som skjuter
> torghandlare eller poliser som misshandlar
> ungdomar. Även om jag också tycker att det
> verkar vara en sjukt felprioriterad satsning från
> kommunen så är det ju trots allt inte en
> händelse som varken kommer gå till historien,
> kommer att prägla vår samtid eller som kommer
> att definiera hur vi hädanefter kommer att se på
> vårt samhälle.

Inget rubbar dina cirklar, va? Vad som än diskurteras på happy så tycker du det handlar om bagateller, knappt värda fotonerna på skärmen...

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> > Det som fascinerar mest är ju den som pratar till
> > filmen, på tonfallet och ordvalet skulle man
> > kunna tro att det är militärer som skjuter
> > torghandlare eller poliser som misshandlar
> > ungdomar. Även om jag också tycker att det
> > verkar vara en sjukt felprioriterad satsning från
> > kommunen så är det ju trots allt inte en
> > händelse som varken kommer gå till historien,
> > kommer att prägla vår samtid eller som kommer
> > att definiera hur vi hädanefter kommer att se på
> > vårt samhälle.
>
>
> Inget rubbar dina cirklar, va? Vad som än
> diskurteras på happy så tycker du det handlar om
> bagateller, knappt värda fotonerna på
> skärmen...

Japp, du och jag geologen.

Men om du läser igen kanske du förstår vad jag menar. Som jag skriver så tycker jag att det är ett märkligt beteende från kommunens sida, men jag kanske inte tycker att det är så världsomvälvande som många andra verkar tycka. Det är cyklar, inte människor. Klart som fasen att man ska reagera och försöka förändra när något sådant inträffar, nitiska kommuntjänstemän ska man ju helt klart ifrågasätta. Men att prata om det som om det vore slutet på mänskligheten kan jag tycka blir lite komiskt.

Mycketvillhamer skrev:
> Absolut!
>
> Det här togs upp i sydnytt igår. Då intervjuade
> de någon som hade blivit av med sin hoj innan
> jul, och så pekade de på andra sidan gatan där
> det fanns långa rader med tomma cykelställ,
> dessa hade intervjuoffret aldrig sett, de var för
> långt från ingången...Nu vet jag inte själv
> hur det ser ut på platsen, men det kan ju
> (kanske, kanske, kanske) vara så att folk är
> lite lata med och hellre ställer sin cykel fel
> än att gå 20 meter extra.

Nä jag vet inte heller. Men det är ju annars en av de stora fördelarna med att cykla, att kunna ta sig mycket närmare sitt mål jämfört med att snurra runt med bilen i jakt på parkeringsplatser som ibland hamnar väldigt långt bort.

Senast ändrad:
Man blir ju sorgsen för miljöns skull och för motivationsbortfallet hos dem som försöker cykelpendla. Först borde de optimera möjligheterna att ställa så många cyklar som möjligt, sen varna dem som inte sköter sig, sist hämta cyklarna och då lämna det trasiga låset med en klisterlapp påklistrad som säger att den är konfiskerad pga felaktig parkering. Eller ännu hellre bara låsa cykeln på plats med ett eget lås som de kommer och öppnar mot en mindre avgift och en tillrättavisning. Då blir det pinsamt för ägaren men inget större jobb eller kostnad för dem som sköter det hela. Låsöppnaren tar sig lämpligen dit på cykel om han inte har arbetsuppgifter nära platsen.

geologen och fredrikw, gå ut i det vackra vädret istället för att forumduellera :-) Jag går och åker långfärdsskridskor.....nu!

Hasse#7 skrev:
> geologen och fredrikw, gå ut i det vackra vädret
> istället för att forumduellera :-) Jag går och
> åker långfärdsskridskor.....nu!

Vackra vädret? Här är bombarderas vi just nu med lappmögel. Fy fasen!

fredrikw skrev:
> Omväxling förnöjer dessutom, ofta får jag
> höra att jag överreagerar och gör frågor
> större än vad en del andra tycker.

Inte lätt att vara alla till lags :) Gillar att du kör ditt race, precis som geologen kör sitt. Håller med vad du säger om tonen i filmen, och minsann allt annat du skrev.

Tyvärr kan man väl bara konstatera att vision och verklighet än en gång är två vitt skilda saker i sammhällsplaneringen. Att man får lov att bygga en snutt underjordiskt tåg för nästan 10 miljarder kronor under 5 år utan att behöva planera & budgetera för hur folk ska ta sig till & från stationerna är för mig helt obegripligt. Det är över ett år sen Citytunneln öppnade och fortfarande har man inte klurat ut att om det inte räcker med de cykelparkeringar som finns i anslutning till stationerna så får man bygga fler.

Nu verkar det som att det här med att cyklar "forslas bort" från station Triangeln (ffa norra uppgången) ursäktas med att räddningstjänsten annars inte kommer fram till sitt räddningschakt. http://www.malmo.se/Medborgare/Stad...lar/Cykelparkering-vid-Station-Triangeln.html Ironin är totalt då 3 av 4 tillfartsvägar till norra uppgången är avstänga p.g.a. byggarbeten och att den fjärde är den yta som avsatts för cykelparkering => självklart är det (bara) cyklisternas fel...

fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > Det som fascinerar mest är ju den som pratar
> till
> > > filmen, på tonfallet och ordvalet skulle man
> > > kunna tro att det är militärer som skjuter
> > > torghandlare eller poliser som misshandlar
> > > ungdomar. Även om jag också tycker att det
> > > verkar vara en sjukt felprioriterad satsning
> från
> > > kommunen så är det ju trots allt inte en
> > > händelse som varken kommer gå till
> historien,
> > > kommer att prägla vår samtid eller som
> kommer
> > > att definiera hur vi hädanefter kommer att se
> på
> > > vårt samhälle.
> >
> >
> > Inget rubbar dina cirklar, va? Vad som än
> > diskurteras på happy så tycker du det handlar
> om
> > bagateller, knappt värda fotonerna på
> > skärmen...
>
> Japp, du och jag geologen.
>
> Men om du läser igen kanske du förstår vad jag
> menar. Som jag skriver så tycker jag att det är
> ett märkligt beteende från kommunens sida, men
> jag kanske inte tycker att det är så
> världsomvälvande som många andra verkar tycka
.
> Det är cyklar, inte människor. Klart som fasen
> att man ska reagera och försöka förändra när
> något sådant inträffar, nitiska
> kommuntjänstemän ska man ju helt klart
> ifrågasätta. Men att prata om det som om det
> vore slutet på mänskligheten kan jag tycka blir
> lite komiskt
.

Hahaha, ni ser väl att fredrikw bara retas med er! :-)

Tillbaka
Topp