Man kan inte jobbpendla på racer...

Gulöga

Medlem
....tänkte jag, eftersom jag snart ska komplettera min MTB med en räser. Det är för mycket asfaltsskarvar och ojämnheter på cykelbanorna som de fina hjulen inte kommer tåla. Det blir till att jobbpendla på MTB.

Men sen hittade jag den här filmen, undrar om det är några speciellt starka hjul? Verkar ju tåla en del stryk, minst sagt!

Ändå hör jag ofta många säga att jag borde skaffa en hybrid el CX istället, så kan jag ha den till både jobbpendling och Vätternrundan. Samtidigt säger många att racer är det ultimata när det kommer till hastighet på väg.

Det blir garanterat en racer för mig, men vad tror ni om "stryktåligheten" vid snabb jobbpendling, fälgar verkar ju kunna köpas som håller måttet. Är det risken för punktering man kan oroa sig för kanske?

Jag tror att med sjysta al-fälgar, 28-32 ekrar och typ ultegra-nav blir det både lätt, hållbart och inte dyrt. Det svåra med töracer tror jag är att få in lite större däck (28mm ) och skärmar, något jag gärna har på en pendlare

Vill du ha 28mm-däcken för punkteringsrisken eller något annat? (jag har aldrig ens cyklat på en racer men massor på MTB så detta är nytt för mig)

Cyklisten på filmen har 1) bra teknik som gör att han landar utan att över-/snedbelasta hjulen alltför mycket och 2) reservhjul i filmteamets bil.

Men alla hjul som inte är slarvigt byggda eller extrema lättviktare håller bra för pendling, förutsatt att du inte bombar rakt in i trottoarkanter utan lyft och förutsatt att du inte med "ojämnheter på cykelbanorna" menar mopsar, budbilar och betongsuggor.

Jag pendlar på Campagnolos billigaste, Khamsin. Väger bly men kostar en dryg tusenlapp/paret på nätet och verkar inte gå att få skeva hur man än försöker. Dock på CX när det inte är finaste finväder.

Stryktåligheten är nog inget problem, har svårt att se skillnaden mot en hybrid i det avseendet.

Däremot är det lite bökigare med praktiska detaljer som till exempel att montera skärmar på en renodlad landsvägscykel. Det är å andra sidan inte så himla smidigt på en MTB heller.

Enda riktigt väsentliga nackdelen med en räser som pendlare, som jag ser det, är stöldrisken. I övrigt är det nog bästa valet för de allra flesta, och de flesta förhållanden. Till och med på vintern om det hade funnits dubbade slicks i 23-622.

Som många innan har skrivit så är en nackdelen med räsern att det är svårare att montera skärmar. De gånger jag har pendlat på räsern så har jag också märkt att det smala däcket lättare fastnar i sprickor och liknande i asfalten jämfört med pendlarcykeln som har lite bredare däck. Själv tycker jag att 30-35 mm däck är lagom på en pendlare. Men ack vad lättrullad räsern är, man kommer fort till jobbet.

Räser när det är finväder (om den inte är tokdyr o fin o stöldrisken är stor) o fulmtb med skärmar när det regnar.

Tack för alla bra svar! Det blir rejserpendla på finvädersdagar och MTB annars.

Med "ojämnheter" menade jag just lite buckliga cykelbanor, asfaltsskarvar mm. Ja ni vet, en cykelbana som inte är helt perfekt alltså. Men i 35-40 km/tim får ju även små ojämnheter en effekt på körningen. Självklart kan jag lyfta och hoppa över mindre hinder och trottoarkanter efter all MTB-körning så det ska nog inte blir några problem på racern heller.

Jag har nog betraktat racern som ömtåligare än den i själva verket är.

/ Brunöga

Gulöga skrev:
-------------------------------------------------------
> ....tänkte jag, eftersom jag snart ska
> komplettera min MTB med en räser. Det är för
> mycket asfaltsskarvar och ojämnheter på
> cykelbanorna som de fina hjulen inte kommer tåla.
> Det blir till att jobbpendla på MTB.
>
> Men sen hittade jag den här filmen, undrar om det
> är några speciellt starka hjul? Verkar ju tåla
> en del stryk, minst sagt!
>
>
>
> Ändå hör jag ofta många säga att jag borde
> skaffa en hybrid el CX istället, så kan jag ha
> den till både jobbpendling och Vätternrundan.
> Samtidigt säger många att racer är det ultimata
> när det kommer till hastighet på väg.
>
> Det blir garanterat en racer för mig, men vad
> tror ni om "stryktåligheten" vid snabb
> jobbpendling, fälgar verkar ju kunna köpas som
> håller måttet. Är det risken för punktering
> man kan oroa sig för kanske?

Bruno: skall du montera lika fina pedaler och ha lika fina cykelskor som svennen i filmen?

Racercyklar och hjul håller för en hel del misshandel, lite taskiga cykelbanor är inget problem,
:)

Cykelcross är ett grymt pendlarhärke. Väljer du rätt så kan du ha både skivbromsar, skärmar och bredare (dubb)däck. Och det är lättare än mountainbike och rullar mycket bättre.

GHjulen på filmen ser ut att vara Mavic Ksyrium Elite. Stryktåliga medelklasshjul men inget special. Som nämnts tidigare så har cyklisten på filmen väldigt bra teknik vilket gör att han inte belastar cykeln så hårt ändå. Sedan tål landsvägsgrejor lite mer än man kanske tror från början... som Tille sade Paris - Roubaix.... :)

Jag trodde att vi redan kommit fram till att CX är det godkända valet för happykorrekt pendling. Funkar att sätta både kolfiberhjul och bastanta stryktåliga hjul med massor av ekrar. Enda stora felet är de kassa cantibromsarna som fodrar planering i cyklandet, speciellt när det är blött ute.

Den fartvinst man får genom att ha 3mm istället för 7 mellan ram och hjul, hur stor är den?
Den fartvinst man får genom den viktminskning man får om man sågar bort fästöronen för skärmar, hur stor är den???
Saker man inte vågar fråga egentligen...
Men dessa urviktiga hastighetsvinster styr svenssons cykelval.
Det blir "Sjösalamonster" eller terrängcyklar till pendlingen.
Grejjt!

Tille skrev:
> Mina cantibromsar fungerar toppen. Men jag kanske
> gör något fel.

Samma fel som jag gjort rätt många år nu.

Äh, det funkar bra att pendla på racer. 25-28mm däck får du på utan problem och bredare än så behövs bara i snö.

Stänkskärmar är väl det enda knepiga egentligen. SKS Raceblade XL rekommenderas men de är ju långt ifrån heltäckande. På bakhjulet är det relativt enkelt att tillverka något som kompletterar raceblad:et inuti baktriangeln men framför framgaffeln är värre, det är dåligt med fästpunkter där.

Någon som har en bra stänkskärm-på-racer-lösning att dela med sig av? (speciellt för framhjulet)

tomasojohansson skrev:
> Den fartvinst man får genom att ha 3mm istället
> för 7 mellan ram och hjul, hur stor är den?
> Den fartvinst man får genom den viktminskning man
> får om man sågar bort fästöronen för
> skärmar, hur stor är den???
> Saker man inte vågar fråga egentligen...
> Men dessa urviktiga hastighetsvinster styr
> svenssons cykelval.

Skulle tippa att "fartvinst" inte har ett dugg att göra med de flestas val av pendelcykel. Förutom de som tävlingspendlar och de med hittepåteorier om cykling.

Edit verb

Senast ändrad:
pendlar med cervelon mest for att jag inte orkar med mtb 4.5mil tur retur. Kor ca 3-4 dar i veckan. Tvattar kladerna på jobbet om det er regnigt. Satte upp en krok i taket på verkstan dar hanger den olåst. Punkterar jag ringer jag nån från jobbet som kommer och hamtar. :)

MarcusS skrev:
> Jag trodde att vi redan kommit fram till att CX
> är det godkända valet för happykorrekt
> pendling. Funkar att sätta både kolfiberhjul och
> bastanta stryktåliga hjul med massor av ekrar.
> Enda stora felet är de kassa cantibromsarna som
> fodrar planering i cyklandet, speciellt när det
> är blött ute.

Handlar inte alltid pendling om planering? Ska ju komma i tid.

Själv pendlade jag med racer idag, bredare däck än på pendlarcykeln :)

Vic skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har en bra
> > stänkskärm-på-racer-lösning att dela med
> sig
> > av? (speciellt för framhjulet)
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileMo
> dels.aspx?ModelID=54934

Tackar, jag har sådana redan men de funkar tyvärr bara för däck på max 23mm (åtminstone på min hoj). Vill helst ha lite bredare däck när jag pendlar.

Campa skrev:
> Cyklisten på filmen har 1) bra teknik som gör
> att han landar utan att över-/snedbelasta hjulen
> alltför mycket
Såg du filmen?! :-)

> och 2) reservhjul i filmteamets
> bil.

Vem bryr sig. Lvgcyklar växer ju på tråd. Kolla bara runt vättern.

STIZZE skrev:
> Cykelcross är ett grymt pendlarhärke. Väljer du
> rätt så kan du ha både skivbromsar, skärmar
> och bredare (dubb)däck. Och det är lättare än
> mountainbike och rullar mycket bättre.

+1

Det är nog underförstått i några inlägg, men en bra idé kanvara att ha två par hjul (oavsett om du kör ren landsvägscykel eller cross): ett par för pendling och kanske träning, och om du vill ett par "fin"-hjul när det väl är dags för Vättern eller mindre stökiga motionsturer.

underscore skrev:
> Vem bryr sig. Lvgcyklar växer ju på tråd.

Har du varit på studiebesök i en kolfiberfabrik?

Tillbaka
Topp