Månadsservice, typ
Såhär gör jag min månadsservice om inget är konstigt med cykeln!
Först ställde jag cykeln upp-och-ned
Plockade loss hjulen
Inspekterade dropoutsen
Dags att leka med ett bakhjul, lånat dessutom!
Ska kassetten av behöver man vissa verktyg!
Så här placerar man dom sedan, låsringen är normalgängad så motsols lossar den:
Det lossnade lätt!
Dags att börja tvätta hjulet! Akta lager och body bara! Skivorna kan man också torka av med en trasa fuktad med samma medel.
Dags att lossa kedjan, enhandsgreppet jag använder fungerar faktiskt. Man kan lossa Powerlinken och fota samtidigt!
Bromsbeläggen ska bort också, först vinklar man ut dom lite:
Sen plockar man bort dom
Sen blev det kväll och mörkt, likförbannat skulle pedalerna bort! Gäller att skruva åt rätt håll bara. Om man som jag använder en insexa från insidan så blir det medsols på högerpedalen för att lossa.
Ny dag! Som synes har jag nu tvättat klart ramen medelst Finish Line Bike Wash och en trasa. Dags för bakväxeln!
Sådär trillar den isär:
Plockar man isär en bussningstrissa (G-Pulley) så ser det ut så här (skarpare i verkligheten):
Även snabbkopplingen ska servas. Först göras ren och sedan smörjas. Hela axeln fettas in och själva låsmekanismen oljas.
Nu börjar det likna något! Nu är ramen REN!
Baby shake that ass!
Vissa ställen fastnar smutsen verkligen på. Tex. under sadelstolpsklämman!
Måste verkligen göras rent! Sen fettas ramen på insidan, klämman likaså. QR mekanismen oljas och gängorna fettas.
Bakväxeln ska smörjas också!
Här ligger kedjan och löddar i en blandning av Bio-avfettning och Bike Wash. Sen diskades den med diskmedel och torkades.
Under tiden kedjan löddrade började jag med kassetten. Den ska isär!
Så blir det då:
Sen är det bara att putsa rent alla delarna och börja sätta ihop dom igen
Sen var det dags att konservera kedjan med ordentligt med olja. Den ska ligga i sin låda under obestämd tid...
Nu väntar jag bara på verktyg för att plocka isär pedalerna. Styrlagret ska också servas. Ej med på bilderna är bl a att jag kollade framnavet genom att bara öppna det och inspektera så att lagren och tätningarna såg okej ut och fettet var rent. Det var det.
Bakhjulet är hos LBS för reparation så därför är inte mitt bakhjul med...
To be continued...
Ni får ursäkta dåligt fokus på en del av bilderna!
Först ställde jag cykeln upp-och-ned
Plockade loss hjulen
Inspekterade dropoutsen
Dags att leka med ett bakhjul, lånat dessutom!
Ska kassetten av behöver man vissa verktyg!
Så här placerar man dom sedan, låsringen är normalgängad så motsols lossar den:
Det lossnade lätt!
Dags att börja tvätta hjulet! Akta lager och body bara! Skivorna kan man också torka av med en trasa fuktad med samma medel.
Dags att lossa kedjan, enhandsgreppet jag använder fungerar faktiskt. Man kan lossa Powerlinken och fota samtidigt!
Bromsbeläggen ska bort också, först vinklar man ut dom lite:
Sen plockar man bort dom
Sen blev det kväll och mörkt, likförbannat skulle pedalerna bort! Gäller att skruva åt rätt håll bara. Om man som jag använder en insexa från insidan så blir det medsols på högerpedalen för att lossa.
Ny dag! Som synes har jag nu tvättat klart ramen medelst Finish Line Bike Wash och en trasa. Dags för bakväxeln!
Sådär trillar den isär:
Plockar man isär en bussningstrissa (G-Pulley) så ser det ut så här (skarpare i verkligheten):
Även snabbkopplingen ska servas. Först göras ren och sedan smörjas. Hela axeln fettas in och själva låsmekanismen oljas.
Nu börjar det likna något! Nu är ramen REN!
Baby shake that ass!
Vissa ställen fastnar smutsen verkligen på. Tex. under sadelstolpsklämman!
Måste verkligen göras rent! Sen fettas ramen på insidan, klämman likaså. QR mekanismen oljas och gängorna fettas.
Bakväxeln ska smörjas också!
Här ligger kedjan och löddar i en blandning av Bio-avfettning och Bike Wash. Sen diskades den med diskmedel och torkades.
Under tiden kedjan löddrade började jag med kassetten. Den ska isär!
Så blir det då:
Sen är det bara att putsa rent alla delarna och börja sätta ihop dom igen
Sen var det dags att konservera kedjan med ordentligt med olja. Den ska ligga i sin låda under obestämd tid...
Nu väntar jag bara på verktyg för att plocka isär pedalerna. Styrlagret ska också servas. Ej med på bilderna är bl a att jag kollade framnavet genom att bara öppna det och inspektera så att lagren och tätningarna såg okej ut och fettet var rent. Det var det.
Bakhjulet är hos LBS för reparation så därför är inte mitt bakhjul med...
To be continued...
Ni får ursäkta dåligt fokus på en del av bilderna!
Senast redigerad av en moderator: