Månadsservice, typ

Muerto

Ny medlem
Månadsservice, typ
Såhär gör jag min månadsservice om inget är konstigt med cykeln!

Först ställde jag cykeln upp-och-ned
normal_S3500015.jpg

Plockade loss hjulen
normal_S3500017.jpg

Inspekterade dropoutsen

normal_S3500018.jpg

Dags att leka med ett bakhjul, lånat dessutom!
normal_S3500020.jpg

Ska kassetten av behöver man vissa verktyg!
normal_S3500021.jpg

Så här placerar man dom sedan, låsringen är normalgängad så motsols lossar den:
normal_S3500022.jpg

Det lossnade lätt!
normal_S3500023.jpg

Dags att börja tvätta hjulet! Akta lager och body bara! Skivorna kan man också torka av med en trasa fuktad med samma medel.
normal_S3500030.jpg

Dags att lossa kedjan, enhandsgreppet jag använder fungerar faktiskt. Man kan lossa Powerlinken och fota samtidigt!
normal_S3500032.jpg

Bromsbeläggen ska bort också, först vinklar man ut dom lite:
normal_S3500033.jpg

Sen plockar man bort dom
normal_S3500034.jpg

Sen blev det kväll och mörkt, likförbannat skulle pedalerna bort! Gäller att skruva åt rätt håll bara. Om man som jag använder en insexa från insidan så blir det medsols på högerpedalen för att lossa.
normal_S3500035.jpg

Ny dag! Som synes har jag nu tvättat klart ramen medelst Finish Line Bike Wash och en trasa. Dags för bakväxeln!
normal_S3500036.jpg

Sådär trillar den isär:
normal_S3500037.jpg

Plockar man isär en bussningstrissa (G-Pulley) så ser det ut så här (skarpare i verkligheten):
normal_S3500038.jpg

Även snabbkopplingen ska servas. Först göras ren och sedan smörjas. Hela axeln fettas in och själva låsmekanismen oljas.
normal_S3500039.jpg

Nu börjar det likna något! Nu är ramen REN!
normal_S3500040.jpg

Baby shake that ass!
normal_S3500041.jpg

Vissa ställen fastnar smutsen verkligen på. Tex. under sadelstolpsklämman!
normal_S3500042.jpg

Måste verkligen göras rent! Sen fettas ramen på insidan, klämman likaså. QR mekanismen oljas och gängorna fettas.
normal_S3500043.jpg

Bakväxeln ska smörjas också!
normal_S3500044.jpg

Här ligger kedjan och löddar i en blandning av Bio-avfettning och Bike Wash. Sen diskades den med diskmedel och torkades.
normal_S3500045.jpg

Under tiden kedjan löddrade började jag med kassetten. Den ska isär!
normal_S3500047.jpg

Så blir det då:
normal_S3500048.jpg

Sen är det bara att putsa rent alla delarna och börja sätta ihop dom igen
normal_S3500049.jpg

Sen var det dags att konservera kedjan med ordentligt med olja. Den ska ligga i sin låda under obestämd tid...
normal_S3500050.jpg

Nu väntar jag bara på verktyg för att plocka isär pedalerna. Styrlagret ska också servas. Ej med på bilderna är bl a att jag kollade framnavet genom att bara öppna det och inspektera så att lagren och tätningarna såg okej ut och fettet var rent. Det var det.

Bakhjulet är hos LBS för reparation så därför är inte mitt bakhjul med...

To be continued...

Ni får ursäkta dåligt fokus på en del av bilderna!

Senast redigerad av en moderator:
Månadsservice, typ
Betyder Månadsservice att du gör detta en gång i månaden, eller att servicen tar en månad att utföra?
Hur som helst, attans snygg cykel.

Månadsservice, typ
Om du en gång i månaden gör en månad lång service, när är du ute och kör? =)

Trevlig liten guide iaf!

..och kom ihåg, "Mjölken sur snabbare än vi tror"! ;)

Månadsservice, typ
Fifaan!!!
Hur orkar ni? Jag tvättar av cykeln när den blir lerig och fettar in lite där det kan tänkas behövas ibland, utan att skruva loss en enda skruv. Denna tidsbesparande metod har fungerat ypperligt i ett par år nu och skulle något slitas ut på grund av bristande underhåll så köper jag gärna nytt. Det tjänar jag på i längden har jag räknat ut i min allsmäktiga miniräknare, time is precious!

Månadsservice, typ
Grejjen är den att jag inte har råd att ersätta en massa delar som dör i förtid, därför sköter jag hellre allting lite för mycket än för lite...

Bulan: Jag är ju inte ens klar med servicen än! :) Imorgon ska jag köpa grejjer för att fixa varenda skruv så dom inte rostar... :) (Vad kostar en binge titanskruv?)

Månadsservice, typ
TiTeX: Ställde den frågan i en annan tråd om man inte sabbade gängor och så genom att skruva loss och dit saker hela tiden. Fick svaret att det gjorde man visst inte... Aja, kanske ska dämpa mig lite nu. Kommer inte bli så mycket köra ett tag framåt (inget bakhjul, skola) och då blir ju service intervallen längre. Räcker antagligen att spola av hojen efter varje tur genom hela hösten... Anledningen till den här servicen är bl a att cykeln är hyffsat ny och jag för ett tag sedan upptäckte att nedre lagerskålen i styrlagret var tom sånär som på lite orangebrungrönslemmigt fett! Därför ville jag verkligen kolla upp allting.

Cykeln var täckt av mycket fin sand också efter att jag cyklat ett antal mil utmed Göta Kanal för ett par dagar sedan plus att en hel del skogskörning slitit på cykeln i sommar. Som sagt, det kändes som om det var dags. Eg. handlar det inte om en gång i månaden utan snarare en gång per två månader, dock lät månadsservice så bra!

Alla gängor fettas in ordentligt och det är inte på många ställen det är alugängor typ bara vevpartiet(?), därför tror jag inte slitage är något större problem?

Rippa: 5 år, jaha du, då hade jag nog inte kunnat lossa pedalerna med insexnyckel. ;)

Månadsservice, typ
Muerto gör skäl för sitt namn:-)

normal_S3500039.jpg

skämt åtsido:-)

Som före detta cykelmek så har man ju sett en del söndermekade cyklar i sitt liv.
Hoppas att din hoj slipper möta det ödet.
Det är bara en realitet att varje gång du lossar eller spänner en insexbult så slits bulthuvudet och verktyget du använder kommer också slitas hur nogrann du än är.
Ska du montera ner cykeln 12/år så kan du glömma Claes Ohlsson verktygen du har på bild

Men fin nybörjarguide om hur man gör:-)

ha det
Jan

Månadsservice, typ
Bianchi oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tvättar med bilshampo o en jävla vattenslang
> :) o sprutar lite 5-56 där det kommer ytrost :P

Va! rostar Bianchi cyklar? tur att man inte cyklar på sådan.....! :)

//Jekyll

Månadsservice, typ
Stålis: Mestadels använder jag mitt Crank Brothers verktyg som verkar vara av hyffsad kvalitet. Bara en insexa jag var tvungen att lossa med Classeverktyget, kassettskruven. :)

Månadsservice, typ
haha.
detta verkar lite väl mkt jobb för bara kolla att cykeln är ok. gör rent där det behövs och ta tag i ett eventuellt problem så fort du bara kan när du märker något konstigt så tror jag man kommer långt utan att behöva mecka ihjäl sig.

Månadsservice, typ
fox skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du en gång i månaden gör en månad lång service,
> när är du ute och kör? =)
>
> Trevlig liten guide iaf!
>
> ..och kom ihåg, "Mjölken sur snabbare än vi tror"!
> ;)

Det är han aldrig! ;-)

Månadsservice, typ
Jag tycker minsann också det där verkar lite overkill att göra en gång i månaden... Men har man tid och ork så visst. Hojen blev ju jäkligt fin :)

Dock tycker även jag att så omfattande isärskruvningar en gång i månaden bara för att allt ska bli otroligt rent verkar lite knasigt om man tänker på söndermekfaktorn. Som Stålis skriver så får du nog räkna med visst slitage även om du är jättepillig när du skruvar isär allt. Dessutom är det inte säkert att alla gängor överallt är fullt så bra som de borde vara. Typ om det redan finns nån liten skada vilket inte alls är helt omöjligt så kommer det ju vara ännu lättare att det pajar.

Månadsservice, typ
Jag är imponerad av din noggranhet Muerto. Hur ser det ut när du äter kyckling/revbensspjäll, mycket kött kvar på benen? *hähä*

Skämt o sido, ge din hoj så mycket kärlek du vill. Själv så torrtvättar jag min hoj och lämnar in den till Dr Spoke så att den får lite kärlek.

Månadsservice, typ
Shit. Tänk vad man ställde upp på när man var nykär. Nu står härket lerigt och repigt. Men funkar det gör det bättre än någonsin - om det inte var för den satans frambromsen som har pajat.

Tillbaka
Topp