Många beggade lvg hojjar på köp&sälj

schäfer

Aktiv medlem
Är det någon bristvara på beggade racehojjar?
tycker folk tar i lite väl mycket, nu till frågan
om man skulle få för sig att sälja sin cykel
kan man verkligen räkna med att få ut c:a 75%
och uppåt mot nypriset för en beggad racehoj
av 2011/2012 års modell?

//Per

Senast ändrad:
Jag inte ens titta på annonser längre. Ny pris i diverse internet affärer är en mycket bättre deal, specielt i slutet av säsongen. Man vet vad man får, ingen tjafs med prutning, frakten är bilig, man får garanti och ju en NY cykel. Kanske 5% av beggade cyklar annonseras ut på rimliga priser men jag har varken tid eller lust att jaga efter de.

75% tycker jag låter för bra för att vara sant.

Fast det är väl så denna skeva begagnatmarknad fungerar, sälja saker till totalt överpris..
Som hyperkub skrev " Kanske 5% av beggade cyklar annonseras ut på rimliga priser" ligger nog nåt i det.

Vad hette det nu igen...FRI MARKNAD?!

Köp inte om du tycker det är för dyrt, vill folk sälja tillräckligt gärna så sänker de ju sina priser om ingen nappar.

Vad vill du uppnå med denna tråd, billigare hoj till dig själv?

Att döma av mängden cyklar som finns till försäljning så verkar det inte säljas så mycket. Också märkligt att så mycket i princip är oanvänt. Folk verkar mest gå igång på själva köpandet. När grejerna skall användas tröttnar man fort

Får erkänna mig skyldig, men dels vet jag inte riktigt min smärtgräns, dels är min erfarenhet att oavsett utgångspris så tycker folk att de ska bjuda 50%, och har man då lagt ut sin 105- utrustade hoj i bra skick för kanske 4000-4500 så blir det inte värt att försöka sälja.

Jo, och en fri marknad bara fungera när köpare och säljare är informerade. Den här tråd är en viktig del av denna process. Ett problem med en begagnad marknad är att som köpare eller säljare ser man bara uttropspris på annonser, inte faktiska transaktionspriser. Och de flesta folk köper/säljer inte flera cyklar i månaden (då skulle de vet var pris balansen ligga). Då är prissättning svär.

Utan sådan här tråd får man två effekter. Sköjare som lurar nybörjare att betalar grovt överpris och på andra sidan riktiga "too good to be true" klipp på jämna mellan rum. Med mer utbyt av information blir alla priser närmare balanspunkt.

Ett annat problem med begagnad marknaden för cyklar är att många säljare ta inte hansyn till säsongen. På höst rea tid är det inte ovanligt att folk sätta en uttropspris som är lika eller till och med högre än rea pris i affärer. Ok, fri marknad gäller, man behöver varken köpa eller sälja om man gillar inte priset. Men att titta i annonser tar tid, så kallade "transaktionskostnad". Just nu min bedömning är att transaktionskostnad av att titta igenom annonser, åka ut och titta, pruta osv är högre än eventuell besparingar gentemot att köpå nytt. Och i en fri marknad har jag all rätt att dela denna åsikt med andra, både säljare och köpare.

M

MatteXC skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad hette det nu igen...FRI MARKNAD?!
>
> Köp inte om du tycker det är för dyrt, vill
> folk sälja tillräckligt gärna så sänker de ju
> sina priser om ingen nappar.
>
> Vad vill du uppnå med denna tråd, billigare hoj
> till dig själv?

Snacka om öm punkt, du borde nog läsa om första inlägget och äta ett par snällpiller. Trådskaparen har ju inte anklagat någon utan frågar ju snarare om det verkligen säljs för de nämnda priserna i praktiken ...

Ja, det är klurigt det där med beggat. Men att priset som är satt av säljaren ser inte jag som ett definitivt, utan en start på förhandlingarna. De flesta vet nog vad de vill ha eller inte tänker sälja under, ingen cykel är värd mer än vad någon är villig att betala för den.

Att bli "lurad" vid inköp är inget som är unikt för marknaden för begagnade racer-cyklar, sen är väl kanske inte prissättningen det största problemet, det är i mina ögon värre om det är stöldgods eller trasiga prylar.

Att köpa nytt kan ju som de flesta vet också vara en utmaning, säljare som styr kunden mot de produkter som har störst vinstmarginal istället för ett att ge råd till ett väl avvägt köp utifrån individuella behov, en proffsig LBS kan var guld värd för en förstagångs köpare.

Internet-köp tar större och större del av marknaden, men det kräver att man vet vad man vill ha och i synnerhet vilken geometri man söker, sen finns ju inget som säger att webshoppen finns kvar när du får problem, så worldwide garantier direkt från leverantör känns som ett måste vid dyrare inköp.

Kaves skrev:
> Ja, det är klurigt det där med beggat. Men att
> priset som är satt av säljaren ser inte jag som
> ett definitivt, utan en start på
> förhandlingarna. De flesta vet nog vad de vill ha
> eller inte tänker sälja under, ingen cykel är
> värd mer än vad någon är villig att betala
> för den.

+1

Jag säljer och köper mycket på K&S. Förhandlingen av priset är en del av nöjet i processen.

Köpare är dock jävligt okänsliga, när dom själva ska sälja är det sen en helt annan historia.

Såhär ser jag på beg priser:
En cykel från årets modell, innan rean, landsväg(vilket betyder väldigt lite slitage, sluta gnäll!), är värd 70% av nypriset. Vid rean går priset ner ett par procent till, att köpa en ny cykel på rean är då att föredra, men cyklarna är begränsade på rean. Hittar man inte det man vill ha på rean är en beggad cykel för lite mindre pengar ett mkt bra alternativ.

Efter en hel säsongs slitage skulle jag säga 60%. Efter ett år till, lägg på ett par procent och slitagedelar.

Angående prutning. Prutar nån på min hoj som jag lägger ut kan de glömma affären. Priset stod i annonsen, var det ett problem så hör inte av dig. Det handlar både om pengar och känslor när man säljer "älsklingen", lite känsligt helt enkelt.

Om du inte kan ta att det prutas på beganade prylar du säljer så ska du nog inte lägga ut din "älskling" till försäljning. Eller sätta ett så lågt pris att ingen får för sig att pruta.

Jag tror att om du vill ha betalt för känslor så är det nog viktigare med rätt köpare, snarare än rätt pris.

STIZZE skrev:
> Köpare är dock jävligt okänsliga, när dom
> själva ska sälja är det sen en helt annan
> historia.
>
> Såhär ser jag på beg priser:
> En cykel från årets modell, innan rean,
> landsväg(vilket betyder väldigt lite slitage,
> sluta gnäll!), är värd 70% av nypriset. Vid
> rean går priset ner ett par procent till, att
> köpa en ny cykel på rean är då att föredra,
> men cyklarna är begränsade på rean. Hittar man
> inte det man vill ha på rean är en beggad cykel
> för lite mindre pengar ett mkt bra alternativ.
>
> Efter en hel säsongs slitage skulle jag säga
> 60%. Efter ett år till, lägg på ett par procent
> och slitagedelar.
>
> Angående prutning. Prutar nån på min hoj som
> jag lägger ut kan de glömma affären. Priset
> stod i annonsen, var det ett problem så hör inte
> av dig. Det handlar både om pengar och känslor
> när man säljer "älsklingen", lite känsligt
> helt enkelt.

+1

Fast jag är av den gamla skolan och räknar mer eller mindre alltid med lite prutning. Annars skriver jag PoK :-)

Tänker man lite på det är det ju tragiskt att en ny cykel skall behöva sjunka med upp till 50% på en säsong... men tyvärr är det ofta så... sjuk utveckling, inte ens i bilbranchen är det så illa :-)

Allmänt vedertagen formel för värdeminskning på nybil= första året - 35%, därefter ca 13% minskning per år efter det (baserat på närmast liggande årsprissänkning)..

Senast ändrad:
+1 på mzi

En cykel är ett verktyg. Om man nu råkar ha emotionella band till den så betyder det inte att den är "speciell" för en eventuell köpare.

Senast ändrad:
Jag är mest arg över att det är dvägar som lägger in sina strl 48 cyklar i otummad mint condish i superhightechcarbon rullade 1 mil. Som 190-"jätte" blir man arg och avis på dem som kan köpa dessa. Grrr... !

Markus F skrev en text om detta för ett par år sedan http://babylonbybike.blogspot.se/2008/07/det-verkliga-vrdet-p-begagnade.html

Det finns onekligen många olika sätt att se på det här med försäljning av begagnade prylar, för min del ser jag det ofta ur ett resursperspektiv, det är ett otroligt slöseri om saker ska ligga oanvända hemma hos mig, bättre att de kommer till användning. Jag skriver alltid av alla mina inköp, jag betalar för användningen och är ofta mer än nöjd med detta. När jag säljer mina grejer försöker jag sätta ett lägre pris än alla andra för att få sålt grejerna snabbt och slippa massa snack och diskussioner. Dessutom slipper jag hamna i blocket-tråden ;-)

fredrikw skrev:
> Markus F skrev en text om detta för ett par år
> sedan
> http://babylonbybike.blogspot.se/2008/07/det-verkl
> iga-vrdet-p-begagnade.html
>
> Det finns onekligen många olika sätt att se på
> det här med försäljning av begagnade prylar,
> för min del ser jag det ofta ur ett
> resursperspektiv, det är ett otroligt slöseri om
> saker ska ligga oanvända hemma hos mig, bättre
> att de kommer till användning. Jag skriver alltid
> av alla mina inköp, jag betalar för
> användningen och är ofta mer än nöjd med
> detta. När jag säljer mina grejer försöker jag
> sätta ett lägre pris än alla andra för att få
> sålt grejerna snabbt och slippa massa snack och
> diskussioner. Dessutom slipper jag hamna i
> blocket-tråden ;-)

Ja det hade varit skönt att slippa... fast man kan ju alltid behålla alla grejer, eller kanske ge bort dem till en släkting i stället... att bygga ihop hojar som man vill ha dem är ju åtminstone bevisligen det dummaste man kan göra värdemässigt...
Fast nöjet att göra det är ändå så stort att åtminstone jag inte kommer att lära mig något..
;-)

Edit: rolig länk förresten..

Senast ändrad:
Det borde inrättas en statlig myndighet som reglerar priset på begagnade cyklar och där man måste redovisa den faktiska försäljningssumman. Myndigheten skulle kunna vara en del av SCF där alla cyklister tvångsansluts, sedan inrättas en allmän cykelskatt för att finansiera verksamheten och myndighetens interna fester.

xenomorf skrev:
> fast man kan ju alltid behålla alla grejer, eller kanske
> ge bort dem till en släkting i stället...

Eller sälja grejerna, men kanske inte för ens eget affektionsvärde eller vad de är värda för en själv, utan för ett rimligt pris? :)

> att bygga ihop hojar som man vill ha dem är ju
> åtminstone bevisligen det dummaste man kan göra
> värdemässigt...

Värdet för mig sitter i cyklingen, och det är svårt att sätta ett pris på. Om man är ute efter ett ekonomiskt värde är man nog för alltid körd, i alla fall om det är cyklar man vill hålla på med.

fredrikw skrev:

> Värdet för mig sitter i cyklingen, och det är
> svårt att sätta ett pris på. Om man är ute
> efter ett ekonomiskt värde är man nog för
> alltid körd, i alla fall om det är cyklar man
> vill hålla på med.

Tyvärr har du nog mer än rätt... suck... skönt att själva cyklingen är så rolig i alla fall :-)

Sluta cykla är ju definitivt inget alternativ...

..och snart skall barnen ha massa cyklar, stackars plånbok..

Jag har aldrig sålt någon cykel beggat, men väl en hel del kameraprylar och musikutrustning. Vad jag sätter för pris är lite olika. Ibland sätter man lite högre för att se om någon nappar, men accepterar lite prutning. ibland lägger jag ut saker till ett jäkligt bra pris och accepterar inte prutning. Jag hatar nämligen tjabbel. Min värsta mardröm skulle vara att sälja en bil på blocket. gargl!

PoK betyder alltså inte Puss o Kram? helt plötsligt förstår jag alla missförstånd som skett när jag köpt begagnat...... :D

lvg-hojjar förtjänar väl lite högre begagnat-pris än mtb i alla fall. De senare slits ju hårdare. de flesta lvg-cyklister verkar vara ganska pedantiska också.

men ändock, som köpare, är det inte ganska långt under lägsta butik/online-pris så får det bli nytt. bytesrätt, garantier m.m. är värt rätt mycket ändå.

när jag säljer saker brukar jag faktiskt lägga mig lågt så jag blir av med prylarna fort.

Luthman Photography skrev:

>
> PoK betyder alltså inte Puss o Kram? helt
> plötsligt förstår jag alla missförstånd som
> skett när jag köpt begagnat...... :D

..och helt plötsligt förstår jag alla missförstånd som skett när jag försökt sälja cyklar på motesplatsen.se

:-)

Alla prylar som ligger ute till försäljning är för dyra - annars skulle de vara sålda.

Apropå en del som kollar av blocket först och sedan lägger sig "i mitten" av priserna och tror att de får något sålt.

Tycker nog att det gynnar alla att ämnet diskuteras. Självklart får alla sälja till vilket pris som helst, räkna in affektionsvärde om ni vill det. Men när priserna överstiger samma cykel ny på REA, så kan man ju knappast bli irriterad över att någon budar under eller kommer med vad säljaren då anser "skambud".

Jag har fått flera arga mail där just skambud nämns, trots att jag hövligt påpekat att exakt samma cykel kostar mindre ny. Jag brukar dock alltid respektera när någon skrivit prutat och klart. Skulle vara väldigt intressant att se vad cyklarna går för, det gillar jag med Ebay, att man kan söka på avslutade annonser för att få ett riktpris.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> Markus F skrev en text om detta för ett par år
> sedan
> http://babylonbybike.blogspot.se/2008/07/det-verkl
> iga-vrdet-p-begagnade.html
>
> Det finns onekligen många olika sätt att se på
> det här med försäljning av begagnade prylar,
> för min del ser jag det ofta ur ett
> resursperspektiv, det är ett otroligt slöseri om
> saker ska ligga oanvända hemma hos mig, bättre
> att de kommer till användning.

+1.
Det är ju det där att vi har en planet med begränsade resurser.

Jag säljer ganska mycket prylar, o har olika strategier. Ju dyrare grej, ju mer sätter jag ut ett pris o menar egentligen ett lägre, helt enkelt för att det är så det fungerar. Sätter jag ut något för 3000:- o menar 3000:- kommer jag få käbbla med folk som vill pruta ner det till 2000:-. Där sätter jag 4000:- o får mina 3000:-.
Är det en 700-kronorspryl brukar det funka att sätta ut den för 700:-, när prutarna kommer o vill ha den för 500:- brukar den redan vara såld.

Sen är jag sällan mer desperat än att jag kan ge ett schyst pris till nån jag tror förtjänar det, eller kan ge fingret åt folk som är otrevliga. "Du får hälften av satt pris och jag kommer i kväll". Jag ger hellre bort till en vän än säljer till ett pucko.

STIZZE skrev:
> Köpare är dock jävligt okänsliga, när dom
> själva ska sälja är det sen en helt annan
> historia.
>
> Såhär ser jag på beg priser:
> En cykel från årets modell, innan rean,
> landsväg(vilket betyder väldigt lite slitage,
> sluta gnäll!), är värd 70% av nypriset. Vid
> rean går priset ner ett par procent till, att
> köpa en ny cykel på rean är då att föredra,
> men cyklarna är begränsade på rean. Hittar man
> inte det man vill ha på rean är en beggad cykel
> för lite mindre pengar ett mkt bra alternativ.
>
> Efter en hel säsongs slitage skulle jag säga
> 60%. Efter ett år till, lägg på ett par procent
> och slitagedelar.
>
> Angående prutning. Prutar nån på min hoj som
> jag lägger ut kan de glömma affären. Priset
> stod i annonsen, var det ett problem så hör inte
> av dig. Det handlar både om pengar och känslor
> när man säljer "älsklingen", lite känsligt
> helt enkelt.

Får säga att jag håller med om i princip allt här. Dock förvänter jag inte att någon ska lägga samma känslor i affären som jag, det är ju trots allt jag som har band till cykeln, inte en potentiell köpare.
Att LVG hojen blir ett par år gammal medför (oftast) också att man lägger lite pengar på nya delar, vev, kassett, kanske hjul. Sådant är - i min åsikt - med till att hålla priset uppe, så man kan inte alltid räkna med att slitage ska sänka priset. Själv får jag servad min cykel 2 gånger årligen, förutom det jag själv gör, och har precis lagd en störra summa på nytt vevparti, kedja och kassett. Sådant gör ju inte direkt att jag skulle villja sänke priset på min hoj....

Ofta tror jag att det kan vara smartare att sälja cykeln i delar på K&S. Nya cyklar är nästan alltid ganska rabatterade i jämförelse med kostnaden för delarna, och delar om de är relativt nya brukar inte reas ut lika hårt.

JMT skrev:
> Ofta tror jag att det kan vara smartare att sälja
> cykeln i delar på K&S. Nya cyklar är nästan
> alltid ganska rabatterade i jämförelse med
> kostnaden för delarna, och delar om de är
> relativt nya brukar inte reas ut lika hårt.

sant... men fan vilken tid det tar...

:-)

JMT skrev:
> Ofta tror jag att det kan vara smartare att sälja
> cykeln i delar på K&S. Nya cyklar är nästan
> alltid ganska rabatterade i jämförelse med
> kostnaden för delarna, och delar om de är
> relativt nya brukar inte reas ut lika hårt.

Prova att sälja en bil på det sättet...

Kaves skrev:
> Ja, det är klurigt det där med beggat. Men att
> priset som är satt av säljaren ser inte jag som
> ett definitivt, utan en start på
> förhandlingarna. De flesta vet nog vad de vill ha
> eller inte tänker sälja under, ingen cykel är
> värd mer än vad någon är villig att betala
> för den.

Jag brukar ej pruta och gillar ej prutare (som jag jämför med dåtidens hästskojare).

Köper jag begagnat så vill jag utgå ifrån att priset som står i annons(som jag då tänkt betala) ej är högre än om någon person som gillar/kan pruta får.

Dock så vet jag att mitt resonemang ej håller i verkligheten utan är en "rosa bubbla" men hade varit bra om det var så. Vad mycket snabbare/lättare all försäljning hade gått då med...

Ang. pristapp på komplett cykel så har jag läst i andra trådar om att ca 20% per år är bra/rimlig värdeminskning på en cykel, vilket låter rimligt till en viss nivå, då man ju av förklarliga skäl ej kan ge pengar till någon bara för att cykeln är för gammal :-D

Puss&Kram-texten anser jag tappar värde med antalet dagar annonsen varit ute. Har prylen inte sålts på en vecka, så tror jag att det trots allt finns viss prutmån.

Pruta är ju en del av grejen.. men om det står prutat o klart i annonsen respekterar jag det. Sen är det inte bara cyklar som håller höga priser, rätt ofta är det hjul och komponenter som har fantasipriser (dvs, att jag kan få samma vara sprillans nytt för samma pris eller bara några % dyrare). Bryr mig inte om att säljarens lbs har x som pris, när jag kan hitta samma vara för x-50% på en tysk webbshop.

MatteXC skrev:
> Vad hette det nu igen...FRI MARKNAD?!
>
> Köp inte om du tycker det är för dyrt, vill
> folk sälja tillräckligt gärna så sänker de ju
> sina priser om ingen nappar.
>
> Vad vill du uppnå med denna tråd, billigare hoj
> till dig själv?

Nej men en viss självransakan ang. prispolitiken
på beggade hojjar, själv sålde jag min s works sl3 dura ace
för 20 000 kr gick på 10 min och jag tyckte jag fick rimligt betalt för den
hade ju gått drygt en säsong drygt tusen mil då kan man ju inte begära
30-40 tusen för den det kan ju ses som ocker

//Per

landen skrev:
> Jag har hört att S-worksloggan är värd sin vikt
> i guld...

Måste vara något sånt... Fast tunga loggor måste det vara, 1g guld kostar ca 370:- just nu....

kokodrill skrev:
> Jag är mest arg över att det är dvägar som
> lägger in sina strl 48 cyklar i otummad mint
> condish i superhightechcarbon rullade 1 mil. Som
> 190-"jätte" blir man arg och avis på dem som kan
> köpa dessa. Grrr... !

Ungefär som för oss pluttar om vi vill hitta en billig gammal stålram att ha som retroracer eller bara brukshoj. Dessa ramar verkar endast existera storlek 58 och uppåt.

schäfer skrev:
------------------------------------------------------
>
> Nej men en viss självransakan ang. prispolitiken
> på beggade hojjar, själv sålde jag min s works
> sl3 dura ace
> för 20 000 kr gick på 10 min och jag tyckte jag
> fick rimligt betalt för den
> hade ju gått drygt en säsong drygt tusen mil då
> kan man ju inte begära
> 30-40 tusen för den det kan ju ses som ocker
>
> //Per

Det är nästan så man får känslan av att du är bitter för att andra eventuellt gör en bättre affär än du gjorde.

Man får ju väga värdet i att bli av med grejerna snabbt och smidigt mot att pressa ur de sista kronorna ur dem.

Och timing är kritiskt, cykelprylar ska man sälja på våren/sommaren. Försökte kränga ett hjul för vad jag tyckte var vettigt pris i höstas, fick knappt ens ett skambud. På våren gick samma hjul till samma pris på en dag, och då var det 10 till som hörde av sig.

Det finns en magisk gräns för beggade cyklar. Har ytterst svårt att tro att en 42 löks hoj verkligen blir såld för det priset beggagnad. Blir den det är det bara gratulera för en god affär.

Argumentet att sälja sin "älskling" och bli förolämpad om man prutar är skrattretande. Om du beslutar dig för att sälja cykeln så får du ta att det finns prutare och de som tar sig en chansning. Om du fortfarande har problem med det så får du hänga undan älsklingen i den stora "cykel komposten" å ta fram och kela den vid något önskvärt tillfälle.

Cyklar är slitgrejjor å ska användas. Marknaden är fri både för prissättning och prutare.

HTFU!

Senast ändrad:
marran skrev:
>
>
> Det är nästan så man får känslan av att du
> är bitter för att andra eventuellt gör en
> bättre affär än du gjorde.
>
> Man får ju väga värdet i att bli av med
> grejerna snabbt och smidigt mot att pressa ur de
> sista kronorna ur dem.
>
> Och timing är kritiskt, cykelprylar ska man
> sälja på våren/sommaren. Försökte kränga ett
> hjul för vad jag tyckte var vettigt pris i
> höstas, fick knappt ens ett skambud. På våren
> gick samma hjul till samma pris på en dag, och
> då var det 10 till som hörde av sig.

Absolut inte bitter jag fick det jag ville för min s works
och dessutom kunde jag köpa en sl4 redan i år

//Per

Om du ser något på begmarknaden som du tycker är intressant så skall du säga så här:

"Jag vet att du begär 33.000 tusen för din 2012:a S-works med SRAM Red och Zipp och att du undanbett dig prutare men jag tänkte ändå ge dig ett bud som du kan ta ställning till. Tycker du att mitt bud är för lågt är det bara att strunta i detta mailet.

Jag är beredd att betala 21.000 SEK. Då kommer jag och hämtar cykeln efter överenskommelse med dig och betalar kontant givetvis. Jag kan också sätta in pengarna på ditt konto om du skulle föredra det.

Tycker du det låter intressant?

Mvh"

Svårare än så behöver det inte vara. Det är ett seriöst bud och även om det ligger långt under begärt pris har jag gjort rätt många affärer på detta sättet. Noterbart är att jag även sålt saker om jag fått ett liknande mail från spekulanten.

Deus_X_M skrev:
> Själv får jag servad min cykel 2
> gånger årligen, förutom det jag själv gör,
> och har precis lagd en störra summa på nytt
> vevparti, kedja och kassett. Sådant gör ju inte
> direkt att jag skulle villja sänke priset på min
> hoj....

Serva cykeln 2 gånger är inte så mkt som vissa gör, t.ex många av tävlingscyklisterna. Jag känner väldigt många som drar ur vevparti och fettar om "hela" cykeln minst två gånger i månaden, ibland oftare. 2 gånger om året för en använd cykel känns som minimigränsen för att hålla den något sånär fräsh, dvs om den faktiskt används. :) Sen har det med vad det är för cykel att göra, hur den körs, i vilken terräng, blött, lerigt, grusigt etc etc.

Det var ett annat spår. :)

Angående slitage så menade jag såklart i det skick cykeln säljs i. Har du yligen bytt ut drivlinan så hade jag inte dragit av för "slitage" då slitaget på existerande prylar är lågt.

Tillbaka
Topp