Manitou Axel Elite Lockout är skum?

mickem

Ny medlem
Har en Manitou Axel Elite gaffel på min Scott och har alltid tyckt att Lockouten är "skum" men då jag inte vet bättre har jag trott att det är så det skall vara.
Det som är "skumt" är att sätter man den i lockout-mode låser den inte gaffeln förens en stund efteråt (pumpa upp tryck?). Men nu var jag ute och hojad med en polare som har en likadan (om än model 2005) där den låste direkt. Och då är frågan är det fel på min, skall man fylla på med olija, skall den serveas, är den fel ihopsatt el. är det något annat som man kan "justera" ?
Jag har upplevt att den varit sån sen jag fick cykeln.

Den är ju köppt på cykloteket så man kan säkert svänga förbi och be dem titta på det men det lät jobbigt, har ändå planerat att göra olje byte och regörnin på den så jag "lär mig" och slippervara beroende av Cykloteket varje gång jag vill meka.

// MickeM

Jag hade också problem med min axel elite o dess lockout när den var ny. problemet på min var att den sjönk ihop ca 2 cm innan den låste och gav ett litet svängrum där...vi kastade i lite ny olja o sen funkade den igen, var helt enkelt för låg oljenivå i min.

Oki, vad för olja kör man i ?

(på temat rita bilder och så, kan säkert fota mig igenom det hela och skriva en guide (om jag lyckas :), men det får bli när jag e tebax från "semstern" om nån vecka el. så...)

Det är väl nån syntetisk olja man använder. min polare jobbar på cykelverkstad så jag hade ju tillgång till "riktiga" grejer. vet inte om det finns nån motsvarighet bland vanliga oljor på bensinmackar man kan använda, men de e inte så dyra i cykelbutik tor ja inte...

kurtz skrev:
-------------------------------------------------------
> E de ett kännt problem eller? jag har inte haft
> några problem efter oljebytet...

Ja det är nog ganska känt tror jag, fabrikanten har erkänt att det varit problem med vissa (2004). Om jag inte missminner mig så är det väl samma dämpare som sitter på Scotts Comp Racing?

Ok, de e mer än vad min lokala cykelhandlaer vet iaf...då hade de med all säkerhet varnat mig, men då kan ja ju faktiskt meddela dem det så de är uppmärksamma....

Chrille77 skrev:
> Vad jag vet så har även Cykloteket varit medvetna
> om felet!!

Kanske man skall drälla förbi där då och gnälla lite, den var ju inne på service nyligen så man tycker ju att om det var ett känt fel borde de ju kollat/påtalat det men men vad vet jag...

kurtz skrev:
> ja de e samma...för övrigt inte mkt till gaffel om du frågar mig

Annars, är det ingen bra dämpare?
Vad skall man för dämpare och vad "vinner man" på en bättre dämpare igentligen, detta är enda dämparen jag cyklat på så jag har inte så mycket referenser.
Och det här med MTB verkar ju ändå vara den dyraste hobbyn som existerar i det nu kända universumet så man kanske skall börja spara ihop till en ny dämpare åsså...

// MickeM

Det är nog mkt smaksak. Jag tycker personligen inte den ger mig särskillt muycket respons, känns nästan som o köra runt på en stel gaffel. detta i jämförelse med polarens bra mycket dyrare leksak. till saken ska ocksp tilläggas att jag är ganska tung. kanske den inte är lämpad för mig på 90 pannor, den kanske helt enkelt inte orkar slå tillbaks igen efter hindret med min vikt i vägen...

Duells(Trek/GF) skickade ut information i december att olje nivåerna var fel i de flesta Axel gafflar av -05s modell så felet är nog ganska vanligt förekommande. Andra leverantörer bör gått ut med samma info. Vad det låter som här så verkar oljenivån varit fel redan förra året?

Tillbaka
Topp