Manitou Mattoc Pro tråden

Rattnalle sa:
Kung Stalle sa:
Rattnalle sa:
Kung Stalle sa:
Den verkar ju skitbra den där Manitou. Sida upp och sida ner med isärplockade gafflar.

Stalle
Blir lätt så när den är lätt att skruva isär till skillnad från en del annat.

Nä dom andra behövs ju inte skruvas isär.
Bilder på gafflar som ingen servat brukar vara sådär fina :-)
Du behövde ju skicka din ända till Finland för att inte tycka illa om den, om jag inte minns fel..

Tycka illa? WOT?

happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
Och en sak är att modifiera kompressions kolven och retur kolven för ökat flöde.

Vilket flöde har du ökat? Den som pushar mot check valve eller den som pushar mot shimsstacken?

jofahjalm sa:
happymtb.fr för president helt enkelt.
Haha, såklart! ?
Om jag omformulerar din fråga lite vilken del sköter både kompression och retur .
Det är nog dämparen som sköter både komp och retur. Eller? ?

I en Mattoc och som i många andra gafflar har man en fast pistong för kompression och en rörlig pistong för retur. Båda är konstruerade på samma sätt: en check valve på ena sida i den riktning av oljeflödet man inte vill ha dämpning och en shimstack på den andra riktning där man vill ha dämpning, oberoende om det är retur- eller kompression-dämpning.
Men det tror jag att du vet redan!

Så vilket flöde har du ökat och vad har du åstadkommit med det?
Retur delen har fått mera flöde och något annan shimsning för att öka flödet på kompressions delens högfart.
HBO är helt urkopplad kula och fjäder borttaget.
Kompressions kolven har fått lite större portar + lite annan sättning på högfarts delen. Om jag får tagit rätt plast så blir det bussningar i plast vilket reducerar friktionen till nästan 0 och då räcker det med lite fett i underbenen.

sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
Och en sak är att modifiera kompressions kolven och retur kolven för ökat flöde.

Vilket flöde har du ökat? Den som pushar mot check valve eller den som pushar mot shimsstacken?

jofahjalm sa:
Haha, såklart! ?
Om jag omformulerar din fråga lite vilken del sköter både kompression och retur .

I en Mattoc och som i många andra gafflar har man en fast pistong för kompression och en rörlig pistong för retur. Båda är konstruerade på samma sätt: en check valve på ena sida i den riktning av oljeflödet man inte vill ha dämpning och en shimstack på den andra riktning där man vill ha dämpning, oberoende om det är retur- eller kompression-dämpning.

Retur delen har fått mera flöde och något annan shimsning för att öka flödet på kompressions delens högfart.
Kompressions kolven har fått lite större portar + lite annan sättning på högfarts delen. Om jag får tagit rätt plast så blir det bussningar i plast vilket reducerar friktionen till nästan 0 och då räcker det med lite fett i underbenen.
Ok, kool!

Det blir alltså mindre högfartsdämpning både på kompression och retur, om jag förstår rätt.

happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:

jofahjalm sa:
Haha, såklart! ?

Ok, kool!

Det blir alltså mindre högfartsdämpning både på kompression och retur, om jag förstår rätt.
Det beror på hur mycket jag spänner högfarten då är det lättare att få till lågfarten då den inte är shims beroende utan är en ställbar strypning och den är modifieringsbar för högfarten stryper lite av lågfarten se bild.

Bilagor

• IMG_20181218_195703.jpg
    IMG_20181218_195703.jpg
    139.1 KB · Besök: 177
Blir det så? Att högfart reglage påverkar lågfartsdämpning också? Från vad jag förstår bottnar den silvriga hylsa på den översta shimsen och den som högfartreglaget gör är att öka förspänning på den silvriga delen inuti den svarta röret. Det skulle alltså inte ändra storleken på lågfart öppningar du har ritat, plus att dessa öppningar lär vara mycket större än vad själva högfartskretsensöppningar är... Men jag har inte undersökt hela konstruktion i detalj under den tiden vi lekte med Jofas gaffel så att jag kan ha missat nåt!
Plus att vrida på högfartsreglage ökar förspänning på stacken vilket gör att det krävs mer tryck för att öppna shimsen så att lågfartskompression jobbar på en bredare nivå av tryck. På det viset påverkar högfartsreglage lågfartskompression.

Behöll du samma shimstack som original på kompressionssidan?

happymtb.fr sa:
Blir det så? Att högfart reglage påverkar lågfartsdämpning också? Från vad jag förstår bottnar den silvriga hylsa på den översta shimsen och den som högfartreglaget gör är att öka förspänning på den silvriga delen inuti den svarta röret. Det skulle alltså inte ändra storleken på lågfart öppningar du har ritat, plus att dessa öppningar lär vara mycket större än vad själva högfartskretsensöppningar är... Men jag har inte undersökt hela konstruktion i detalj under den tiden vi lekte med Jofas gaffel så att jag kan ha missat nåt!
Plus att vrida på högfartsreglage ökar förspänning på stacken vilket gör att det krävs mer tryck för att öppna shimsen så att lågfartskompression jobbar på en bredare nivå av tryck. På det viset påverkar högfartsreglage lågfartskompression.

Behöll du samma shimstack som original på kompressionssidan?
Nej har bytt till ett tunnare och ett lite större mellan shims.
Bilden visar vad oljan går till lågfarten

Bilagor

• IMG_20181218_195341.jpg
    IMG_20181218_195341.jpg
    119.5 KB · Besök: 187
Senast ändrad:
Det beror på hur man ser på sättningen i stacken och vilken frekvens man vill uppnå .
Jag upplever gaffeln som mera följsam mot original .
Men egentligen så är en fjädring bara en kompromiss.

Kanske en dum fråga men skulle inte tunnare olja ge samma effekt om man vill ha lite mindre dämpning i både kompression och retur?

Jag upplever min Mattoc Pro 2 som lite överdämpad, särskilt nu när det är kallt ute. Fortfarande på originaloljan men det börjar väl bli dags för en service.

/Johan

JojjeM sa:
Kanske en dum fråga men skulle inte tunnare olja ge samma effekt om man vill ha lite mindre dämpning i både kompression och retur?

Jag upplever min Mattoc Pro 2 som lite överdämpad, särskilt nu när det är kallt ute. Fortfarande på originaloljan men det börjar väl bli dags för en service.

/Johan

Oljans viscositet påverkar framførallt lågfartsbeteendet i dämparen.

Vill man ändra beteendet på högfarten är de shims/portar som måste ändras.

/Anders

JojjeM sa:

/Johan
Det låter som min brukar kännas när stor service närmar sig. Då tappar den känsligheten successivt.

Jag blir inte riktigt klok på min gaffel (Mattoc Pro 160 mm), hur mycket luft bör jag ha i de olika kamrarna? Har supersvårt att få till en bra känsla i den. Den känns väldigt hård och jag har svårt att få ut speciellt mycket slag i den. Väger ca 90 med gear på

Rikardandersson sa:
Jag blir inte riktigt klok på min gaffel (Mattoc Pro 160 mm), hur mycket luft bör jag ha i de olika kamrarna? Har supersvårt att få till en bra känsla i den. Den känns väldigt hård och jag har svårt att få ut speciellt mycket slag i den. Väger ca 90 med gear på
Testa olika kombinationer med luft i dom olika kamrarna .Du kan köra med mindre luft i irt och högre i huvodkammaren eller tvärt om skit i deras tabeller och gå på egenkänsla.

sdx sa:
Rikardandersson sa:
Testa olika kombinationer med luft i dom olika kamrarna .Du kan köra med mindre luft i irt och högre i huvodkammaren eller tvärt om skit i deras tabeller och gå på egenkänsla.

Var ute idag och sladdade runt, känns som att jag får ut typ 50 mm på den ungefär... Provat med olika tryck i de olika kamrarna. Tömmer jag dem helt så bottnar den dock. Inser att denna gaffel var ett par snäpp för avancerad för mig. Blir nog att sväng in på velotek med den imorgon för att höra vad de tror.

sdx sa:
Hur mycket har du kvar i cm innan brottning.

Hälften i bästa fall. Tömmer jag den mer eller mindre på luft så säckar den ju ihop, men det är ju inte riktigt det är jag ute efter... ? Kört med ca 70 psi både uppe och nere nu. Även provat med mer eller mindre, men får verkligen inte till den alls.

Du har luft i den andra kammaren som är negativ .
Dra isär gafflen och töm den undre kammaren när gafflen är fullt utdragen.
Man kan ta ur irt så går det fortare att tömma den negativa kammaren.

Rikardandersson sa:
sdx sa:

Hälften i bästa fall. Tömmer jag den mer eller mindre på luft så säckar den ju ihop, men det är ju inte riktigt det är jag ute efter... ? Kört med ca 70 psi både uppe och nere nu. Även provat med mer eller mindre, men får verkligen inte till den alls.

Du kan inte ha samma tryck om gaffeln ska fungera om tänkt. Här är en guide från Manitou, börja där https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/46-32685_Mattoc_IRT.pdf

Om du bara får ut 50 mm slag med 70 psi i både över och under kammare så är det något fel på gaffeln. T.ex. för mycket olja i dämparen.

sdx, det är jätteroligt att du har superutvecklade vansinniga teorier om allt, men verkar vara helt oförmågen att förstå det mest grundläggande sakerna om hur gaffeln fungerar.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Rikardandersson sa:
sdx sa:

Du kan inte ha samma tryck om gaffeln ska fungera om tänkt. Här är en guide från Manitou, börja där https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/46-32685_Mattoc_IRT.pdf

Om du bara får ut 50 mm slag med 70 psi i både över och under kammare så är det något fel på gaffeln. T.ex. för mycket olja i dämparen.

sdx, det är jätteroligt att du har superutvecklade vansinniga teorier om allt, men verkar vara helt oförmågen att förstå det mest grundläggande sakerna om hur gaffeln fungerar.
70/70 psi och gaffeln är mjuk och fin i början av slaget vad är det jag inte förstår .Av Manitou och deras rekommendation som är kass i min värld men inte i din .Men vill man följa rekommendationer slavisk så är det upp till varje användare .

Om man har exakt samma tryck i kammarna kommer ju historiken för hur man pumpade gaffeln vara helt avgörande för hur den fungerar. Det är helt klart emot hur Manitou beskriver att man ska använda gaffeln. Att du inte fattar detta roar mig.

jofahjalm sa:
Om man har exakt samma tryck i kammarna kommer ju historiken för hur man pumpade gaffeln vara helt avgörande för hur den fungerar. Det är helt klart emot hur Manitou beskriver att man ska använda gaffeln. Att du inte fattar detta roar mig.
Det som roar mest är att du vet troligen inget utan läser på internet det är bara att se vem som fixade din gaffel det säger det mesta.

Bilagor

jofahjalm sa:
Haha, är det den franske ingenjören som nu ska få en släng av sleven?

Happymtb.fr är bland det bästa som har hänt min fjädring.
Han är vettig men du är det inte som inte kan inse att man kan göra andra saker med en gaffel utan att följa ett sketet protokoll till punkt och pricka.

sdx sa:
jofahjalm sa:
Det som roar mest är att du vet troligen inget utan läser på internet det är bara att se vem som fixade din gaffel det säger det mesta.

Mer learning by doing än jofahjalm är nog svårt att åstadkomma. Det är heller ingen tvekan om att det finns ett skarpt intellekt bakom den initiala drygheten. :)

Jag vet faktiskt inte varför det blir så, men det är återkommande för mig. Det kan ju bara vara designen med att dämparen innehåller luft, dålig olja, eller att man borde avgasa oljan innan man använder den.

Tillbaka
Topp