Manitou minute TS AIR - bra eller dålig ?

Martinmat

Aktiv medlem
Spanar efter budgetuppgraderibg av ny gaffel på HT 29:an.

Har idag xc30 gold, 9mm qr , bussningarna börjar ta slut o glappa å de går inte byta på denna....

Har nya hjul som går att köra med 15mm o lite styvare i fram vore inte fel ;-)

Kikat efter beggad FOX 32, reba, Recon gold för runt 2000kr

Såg nyss denna på BD för 209€

Verkar vara en oem gaffel som satt på cube reaction 2016

Ngn som har några synpunkter är detta ett bättre köp än att köpa beggat enl ovan?

Måste väl vara en okej gaffel då hojen den suttit på kostade runt 20 000kr?

https://www.bike-discount.de/en/buy/manitou-minute-29-ts-air-100mm-qr-15mm-tapered-581623

Senast ändrad:
Jag har haft en, tror den hette Minute Comp eller pro? Tycker själv att det är den skönaste gaffel jag haft vad gäller small bump compliance .
Var en rätt smuttig typ 8 stegs kompressionsdämpning på den så jag kunde få rätt "stöd" i gaffeln när det behövdes. Inte alltför tung heller vad jag minns. Den kommer förmodligen att krossa din XC30... Hur det är med reservdelar etc. kan vara värt att fundera på.

För referens:
Har idag: Fox 32 Fit4 perfomance, RS Sid MC
Har haft: Marzocchi Z1, 44RLO, Corsa Superleggera, RS Dart2 mfl.

Bra tips om att kolla upp det där med reservdelar. Manitou verkar sakna svensk återförsäljare men på de tyska websiterna har jag hittat servicekit och några enstaka reservdelar. Så inte lika tryggt som en FOX eller Rock shox där det finns grejor att få tag på överallt från LBS till nätet.

Har egentligen köpt för mycket cykelprylar denna månad men om det är en bra gaffel så känns ju priser mkt lockande.... Gaaahhhh beslutsångest deluxe....

Vill du säkra upp kan du ju köpa på dig ett servicekit så att du har ett hemma?
TS air verkar vara rätt så väl använd i manitous gafflar, så ev. risk för barnsjukdomar är nog låg.

Blir nog svårt att hitta en vassare gaffel för de pengarna, på RCZ finns en reba för 312 euro, men då är det 9mm qr. Annars en Recon 15mm med TK enheten (snik) för 199 euro

http://www.rczbikeshop.com/default/mtb1/suspensions/forks-29.html

Jag kör en minute ts air på min hardtail, den satt tidigare på min heldämpade. Har haft den i 1,5 år och bara gjort lilla servicen med byte av olja och packningar i ytterbenen, vilket är enkelt även för en ohändig som mig. Servicekit tror jag att jag köpte från bike components. Nu har jag ingen större erfarenhet av gafflar från andra märken då jag bara haft en Reba på min xc och har en mattoc på enduron, men jag har då varit väldigt nöjd med min. För det priset hade jag tryckt på köpknappen om jag behövt en ny gaffel.

@tobgren

Klickade hem en TS AIR igår, gav upp att hitta en fox eller reba beggad för 2000kr. Begagnatmarknaden är ganska torr..... Kändes också bra att få en helt ny gaffel och blir lite kul att prova ett nytt märke. Har tidigare bara kört Rock shox sedan 1992 förutom en period med c.dales headshock i slutet på 90-talet. Manitou var ju stora i tidernas begynnelse, sedan känns de som de somnat in men jag vill tro att det kanske är underskattade....

Om du jmf minuten med ex. reban vad tycker du då? Likvärdiga eller känner du ngn skillnad?

Låter bra att de är lättservade.

Jag har ingen direkt erfarenhet av Manitou förutom en gammal Skareb back in the days.
Jag noterade för några år sedan att Manitou är ganska vanliga i Norge. Mailade med en kille på Birksport och de utför Manitouservice i alla deras butiker. Kan kanske vara bra att veta om du inte vill serva själv.

Har också hört att de är vanliga i Norge. Men alla trekhandlare borde ju också fixa Manitou då stache modellerna kör manitous 29+ dämpare.

Skruvar oftast själv dock o delar verkar det finnas gott om hos de tyska webbshopparna :-)

Martinmat sa:
@tobgren

Klickade hem en TS AIR igår, gav upp att hitta en fox eller reba beggad för 2000kr. Begagnatmarknaden är ganska torr..... Kändes också bra att få en helt ny gaffel och blir lite kul att prova ett nytt märke. Har tidigare bara kört Rock shox sedan 1992 förutom en period med c.dales headshock i slutet på 90-talet. Manitou var ju stora i tidernas begynnelse, sedan känns de som de somnat in men jag vill tro att det kanske är underskattade....

Om du jmf minuten med ex. reban vad tycker du då? Likvärdiga eller känner du ngn skillnad?

Låter bra att de är lättservade.

Jag tycker att de jag har är väldigt svåra att jämföra, eftersom Reban har 100 i slag och min Minute har 140. Det enda jag kan komma på som är en fördel till reban är att den är lite tystare vid kompression och retur.

Nu är den här, känns o ser riktigt bra ut, blir montering i helgen ?

Bilagor

• IMG_0827.JPG
    IMG_0827.JPG
    192.2 KB · Besök: 53
  • IMG_0822.JPG
    IMG_0822.JPG
    232.2 KB · Besök: 48
Tomas m sa:
Har du testkörd?
Bättre än 30 gold gaffeln?

Nu har jag monterat o hunnit med en provrundan, känns 100ggr styvare än 30gold, 15mm axel o 32 innerben gjorde större skillnad än jag trodde. Känns bra på alla sätt, behöver laborera lite med returen etc men just nu har vi isgata täckt med 2cm snö då funkar inte ens ice spiker. För 200€ känns den som ett riktigt kap, rekommenderas varmt!

Bilagor

• IMG_0896.JPG
    IMG_0896.JPG
    379.9 KB · Besök: 48
  • IMG_0898.JPG
    IMG_0898.JPG
    514.5 KB · Besök: 44
Gick till slut på min egen rekommendation och beställde en Manitou Minute TS air 140 mm för min 650B Parkwood.

Hoppas den är lika bra som jag minns min förra minute :)

Tillbaka
Topp