Manitou SXR

GawD

Medlem
Manitou SXR
Hejsan!

Har fått ett erbjudande om att köpa en Manitou SXR gaffel, och tänkte höra om någon här har erfarenheter av en sådan.
gaffeln är 3-4 år gammal ca, och i gott skick. har inte förhandlat om priset ännu, vad kan vara rimligt tror ni ?

Ska sätta den på en 'Merida matts sport 100' där gaffeln är så dålig att vad som helst förmodligen lyfter cykeln rejält.

Kanske det finns bättre alternativ för en billig peng?

Kollade sökfunktionen här, det enda jag hittade var att den förmodligen har integrerat styrlager(vet ej om meridan har det ännu, ska kolla upp)

tack på förhand
//Patrik

Manitou SXR
På Happys K&S gick en -01 Marzocchi Atom 80 mm för 400 kr. Nu vet jag inte hur skicket var eller längden på styrröret, men jag vet det där är en fantastisk coil/oilgaffel med fäste för skiva enligt ISO. Sannolikt bättre än en vilken samtida XC gaffel som helst från Manitou eller RockShox. Så det är väl kanske en måttstock att gå efter, vad du bör lägga på den begagnade Manitougaffeln. Okej, priset var - om gaffeln var i bra skick och röret inte så hårt kapat - nästan för bra. Jag jagar efter en sådan på eBay just nu och den lär landa kring minst 1000 (kanske 1500) kr med frakt inräknat, sådana coil/oil-gafflar med kort slaglängd är tydligen eftertraktade idag, av någon anledning...

Du får en ny -04 Marzocchi MX Comp (85 eller 105 mm) för runt 1700 spänn plus frakt så jag skulle inte lagt mer än en femhundring plus frakt för den där Manitougaffeln (ska jag vara ärlig skulle jag tittat efter andra gafflar än Manitou men vi har alla olika tycke och smak). RockShox Judy XC kostar bara runt 1100 kr plus frakt om MX är för dyrt.

Manitou SXR
Jag har pensionerat min gamla SX-R nu. Den fungerar fortfarande prima dock. Misshandlat under flera år och aldrig servat den. TPC-dämpningen fungerar utmärkt. Jag skulle inte ge mer än 500kr för den, det finns riktigt prisvärda gafflar på t ex crc som ligger i samma klass och inte kostar skjortan.

Tillbaka
Topp