Manitous gaffelprobelm, uppdatering

feffemannen

Aktiv medlem
Som många av er vet köpte jag en Manitou Nixon Elite gaffel till min 5-spot så fort jag kunde få tag på en. Det visade sig vara ett misstag. Efter någon vecka hörde jag rykten om "the tire clearance issue", jag skickade ett mail till personen jag köpt gaffeln av (Larry på Mountain High Cyclery) och det visade sig vara ett riktigt problem. När gaffeln trycks ihop fullständigt kan däcket ta i nederdelen av kronan och därmed resultera i en "over-the-bars" kullerbytta. Jag mätte på min gaffel och såg att jag hade hela 1 mm tillgodo med mitt NBX2.3 däck (dock hade jag dagen innan beställt ett par Schwalbe Big Betty 2.4 som visade sig vara 5mm högre).

Min källor till information har uteslutande varit Larry och några på mtbr-forumen (framförallt tscheezy), manitou vägrade länge att svara på mina mail. Efter ett tag (en dryg månad och omrking 20 mail i varierande tonläge) fick jag dock svar från Manitou och de bekräftade (med nöd och näppe) ryktena och lovade skicka ett "upgrade kit".
Enligt Larry och andra lär detta upgrade kit bestå av en liten bricka som helt enkelt kortar slaglängden från 145mm till omkring 138mm. Detta skall bara vara en temporär lösning och enligt "mina källor" kommer den riktiga lösningen i vår (den kommer resultera i 145mm slaglängd och omkring 10mm längre axel-till-krona mått, men riktigt vad denna lösning består av har jag inte kunnat luska ut, en del säger att det är en ny dämparinsats).

Enligt manitou har de skickat upgraderingskittet till mig, men jag har inte fått det ännu. Jag kommer att skriva mer så fort jag fått det.

Nu (8/11) har äntligen manitou gått ut officicellt med detta på deras hemsida och med ett meddelande på U.S. Consumer Product Safety Commission. Dessutom har de uppdaterat sin manual.

Tyvärr verkar den temporära lösningen inte funka bra alls på de luftfjädrade gafflarna (eftersom de är olinjära och behöver de sista mm i slaglängden så att de inte bottar). Läs mer om det på mtbr. Som tur är har jag stålfjädrar!

Observera att detta gäller följande gafflar av årsmodell 2005:

Nixon:   Comp, Platinum, Super and Super Plus 145 Suspension Fork, Elite 115-145 Suspension Fork
Sherman: Jumper 110 Suspension Fork
Stance:  Static 80 & 100 Suspension Fork, Blunt 100 & 130 Suspension Fork, Flow 100-130 Suspension Fork 

Om ni har en sådan gaffel, men ingen dekal:
Tripledoh.jpg

så bör ni kontakta manitou omgående.

(Observera att det är en "upgrade" att få 7mm kortare slaglängd!)

f

Trist med barnsjukdomar på en gaffel som verkar så fin i övrigt. Jag har varit sugen på en Nixon Elite (stålfjäder) men det har definitivt gått över nu.

Och den sista kommentaren är för härlig :-)

Där sherman vad Nixon kan ta för stance...

Man tycker att Manitou/Answer ska kalla tillbaka de 8.000 gafflarna och skicka fungerande i utbyte.

Räcker din marginalmillimeter när ekrar och annat flexar uppåt?

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------

> Räcker din marginalmillimeter när ekrar och annat
> flexar uppåt?

Nu håller du käften!

Tråkigt att det byggt in ett sånt problem och inte kan lösa det smidigt och kvickt.
Hoppas det löser sig framöver i alla fall. Men du har köpt gaffeln från USA feffe?
Om den vore köpt inom EU kan man väl häva köpet i enlighet med konsumentlagen
om tillverkaren inte kan komma med en fungerande lösning i tid. Det borde dessutom
vara upp till dig att avgöra om 7mm mindre slag är en fungerande lösning eller ej,
även om det enl. manitou bara är tillfälligt.

>Där sherman vad Nixon kan ta för stance...

Ehum? Käkat frukost idag Tobbe? :)

cal Skrev:
> >Där sherman vad Nixon kan ta för stance...
>
> Ehum? Käkat frukost idag Tobbe? :)

Ja, beredd av min kära sambo. Hon var så gullig, jag var urtrött så hon gick upp och gjorde frukost till oss så jag fick dra mig en kvart extra! Havregrynsgröt på fiberberikade gryn, hemlagad äppelmos, mjölk, solrosfrön. Till den tallriken en smörgås hemlagat bröd med mjukost och rökt skinka. Ett kokt ägg och ett glas vatten. Som alla mornar fast den här gången tillrett av Anki.

Åh, det vore något att berätta. Men nu har feffemannen så nesligt sagt åt mig att vara tyst! :/

Då hade "uppgraderingslkitet" kommit. Det bestod av följande:
img_3069__scaled_800.jpg

plus en kort instruktion.

Blir till att pilla med det i helgen tror jag.

f

Men feffe då. Nu får du ju dekaler i alla fall. ;)

Kul att kittet har kommit så att du kan ut och pina gaffeln lite hårdare! :)

Vi har klibbor här på jobbet du kan få. Det finns fyra modeller.

Grön med text "Good part"
Röd med text "Defect part"
Rosa med text "Wrong part" (jag ska sätta en på min egen gaffel och kanske en i pannan)
Gul med text "DFS part"

Den röda skulle kanske passa, men vi tolkade DFS som "Dålig Från Start" så den kanske passar bättre?
Kul att du fått din "uppgradering", hoppas de kommer med en vettig lösning sen.

Verkar det krångligt att installera?

Har inte orkat kolla på installationsanvisningarna ännu, men det kan väl inte vara så krångligt. Problemet är bara att de inte har gått ut och sagt hur mycket olja det ska vara i gaffeln. Tänkte passa på och byta den samtidigt.

f

Hmm, tur att man kör med en minute då. Däremot så had jag ingen tanke på att kolla vad den tar för hjulbredd innan jag köpte den. Verkar som jag inte kan köra bredare än 2,3 :(

Verkar inte vara någon höjdare med IT heller:
Klippt från http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=66183
Nixon Platinum pooped the sheets. What's next?
My Nixon has been back to Manitou twice and now needs help again, so I'm bailing on it.

The fork started out great, but then the recall "forced" me to run a travel-limiting bumper which I had installed at Interbike when I was down there. It caused the fork to meet the bumper before before the normal oil-level / SPV-volume adjuster had allowed the fork to ramp up smoothly. The fork is calibrated to expect the end-of-stroke at a specific point, but now it finds a pretty firm rubber plug before that point. I cranked the SPV volume way down to make it ramp up sooner, but I don't like the ride as much in that setting. I could either take the bumper out and take my chances with tire to crown contact or get the longer damper rod which would make the fork taller. I don't like either of those choices.

After Mantiou tech grubbied their fingers on my fork's guts at IBike, I started having IT (the travel adjuster valve) problems and the fork would spontaneously bleed down or up while riding. Imagine needing to stop and extend your fork every 45 seconds of riding downhill because you have sunk down to about 2" of available travel. Yeah, right. I sent it in to Manitoo and they "fixed" it. They had problems from "rolled quad seals", bowed damper rods, and improper castings in the lowers causing IT problems in various forks. They supposedly fixed all that on mine, but I know my fork came back with the original lowers. Anyway, I called them this morning to mention my ongoing problems and offered to refund my $$.

f - medlem i no-more-manitooooo-klubben

Det är ju tråkigt när det blir så här, Nixon verkade ju lovande. Nåja, det är tur att det finns försökskaniner så att vi andra kan köpa beprövade grejer. RS Pike verkar ju också lovande men jag tog det säkra före det osäkra och var igår och hämtade en Vanilla 130 RLC. Där ska väl barnsjukdomarna var borta vid det här laget.

Fast Nixon kanske är en trevlig gaffel ändå? Jag har bara läst om problemen, inte om hur det upplevs när den funkar.

Edit: stvafel igen

Senast redigerad av en moderator:
Nixon did some good things, but it turned out that we couldn't trust him.

Maybe they were more prescient than they realized when they chose the name!

Tur att de flesta inte har råd med de dyra Manitou gafflarna utan får nöja sig med de utmärkta Marzocchi-gafflarna. Fast Dropp Off 1 levererar inte heller allt som utlovas i broschyren.

min sherman funkar klockrent så länge jag inte vill ställa ner slaglängden eller ändra förspänningen, returen är det marginell skillnad på.

vilken tur att fjäderbytet gjorde susen.

the_TnT Skrev:

> Fast att förkasta en hel tillverkare för problem
> med en modell? Tja, kanske.

— har en SX anno 2000 som jag inte har några klagomål på, men även en SX Ti från 99, som alltid kändes som om styrlagret var glappt, och kommer inte att köpa en Manitou igen i första taget, föredrar alldeles klart Marzocchi och Fox Forx.

Per

Manitous alla rattar är lite grann som "57 channels and nothing on". Gott om placebo, glest med funktion.

Jag minns hur Microsoft SÅLDE Windows 95-betor för hyfsade pengar per styck en gång i tiden. Manitou verkar ha inspirerats av detta - istället för att bekosta en egen test- och designverksamhet så kan ju Manitou skicka ut betakonstruktioner och låta kunderna betala (svindyrt) för att få testa dem. Smart!

Låter som jag haft tur med min Black :)

Visste inte att det var så mycket problem med Manitou, måste ha missat det eller så har ingen berättat det förut...

Tur man sneglar på Fox Vanilla som nästa gaffel ;)

the_TnT Skrev:

> Tur man sneglar på Fox Vanilla som nästa gaffel ;)

Varför? En Z1 skulle jag satsat på.

f

feffemannen Skrev:
> Varför? En Z1 skulle jag satsat på.

Med tanke på den här tråden kanske du inte är den bästa gaffeltipskällan, eller så är du än mer vis av erfarenhet nu. :P

Har inte spikat något än, men Fox verkar roligare än stora M. Den som lever får se...

Gymmet var det ja ::poof::

the_TnT Skrev:
> Fast att förkasta en hel tillverkare för problem med en modell?
> Tja, kanske.

Jag tycker att man hör mycket negativt om Manitou på olika cykelforum
på nätet. Men frågan är hur många som egentligen har haft ordentliga
problem med sina gafflar?

Jag var riktigt nöjd med den Minute III:a jag hade på förra hojjen. Och jag
tyckte inte att inställningarna var kraftlösa. Det gick att ändra rebound,
slaglängd, gaffelns hårdhet osv. i den mån jag ville. Samtidigt har jag aldrig
kört ordentligt med en Marzocchi-gaffel eller Fox så jag kanske kommer
ändra mig?

Gaffeln var iaf. inte dålig som luftgaffel. Jag tyckte funktionen var utmärkt.
Samtidigt ville jag ha den ganska styv och det gick ju bra genom att öka
lufttrycket, dessutom väger jag väl inte _så_ mycket.

Skall bli kul att se hur en Z1 1 150mm känns i början på nästa vecka dock. :)

Killarna på Cykelcentrum i Borlänge hyllar Manitou i kör. Jonas som kör mest och hårdast har bara Manitougafflar tror jag. Hade jag haft mer pengar hade det blivit en Sherman. Nu blev det en Z1 (DropOff) som jag i och för sig är väldigt nöjd med.

Så det är väl som med det mesta. Det beror på vem man frågar :-)

/Per

Marzocchi är nog det enda gaffelmärket som de flesta är nöjda med, även de som kört med andra märken förut rekommenderar oftast Marzocchi. Manitou har nog alltid haft lite B stämpel över sig och det blev ju inte bättre med Nixon. Sherman gafflarna verkar fina, men då man kan köpa en pålitlig Z1 Freeride för mindre pengar så...

/Leo - äger två Manitou och två Marzocchi gafflar

Jan (med ghosthojen) hade en sherman på sin cykel, mycket snygg gaffel dessutom (citycamo). Jag provcyklade en bit och jag kan inte säga att jag är imponerad. Min Z1:a dämpar så mycket skönare än shermanen, visserligen var hans ett år gammal, och den hade de mest glappade bussningar jag varit med om. Det kändes som det glappade ett par mm. Det tycker jag är dålig kvalitet på en så dyr gaffel. Jag har kört med z1an i ett halvår nu och det märks ingen skillnad mot när den var ny. Utslitan bussningar efter bara ett år är under all kritik. Jag kommer hålla mig undan manitou, även om det kanske var ett måndagsex jag provade...

Kör man hårt kan man nog slita ut bussningar på kortare tid än ett år. Det känns lite väl hårt att dissa ett helt märke pga en sliten gaffel. Jag har testat en sliten MZgaffel och den var sämre än en sprillans rst som jag också provade. hmmm

Jag har en ny Z1 dropp off II som jag fortfarande väntar på att den skall bli sådär plush som alla pratar om.

/rikard

Han tyckte iofs inte att han kört så hårt om jag minns rätt, visst kan det verka dumt att dömma ut ett märke för en gaffel, men det är mitt problem. Min z1a är f.ö. en freeride så det är den jag menar. drop off har jag aldrig provat så den yttrar jag mig inte om

Leo Skrev:
> Marzocchi är nog det enda gaffelmärket som de flesta är nöjda med,
> även de som kört med andra märken förut rekommenderar oftast Marzocchi.
> Manitou har nog alltid haft lite B stämpel över sig och det blev ju inte bättre med
> Nixon. Sherman gafflarna verkar fina, men då man kan köpa en pålitlig Z1 Freeride
> för mindre pengar så...

Att de har haft lite B-stämpel över sig är ju ganska uppenbart. Men det behöver ju
innebära att de gör värdelösa gafflar numera. Det är lätt att B-stämpelrykten sprids.
Zocchi bygger ju inte direkt fjäderlätta gafflar, men de har ju skön dämpning och bra
hållbarhet. Manitou har väl betydligt fler luftgafflar än Zocchi även om de har fjädergafflar
också.

Marzocchis stora minus är väl vikten på grejerna. Samtidigt så har de ju bra funktion och
hållbarhet om man skall tro vad folk skriver på nätet, och då kan det kanske vara värt den
där extra vikten.

Leo Skrev:
> Marzocchi är nog det enda gaffelmärket som de
> flesta är nöjda med, även de som kört med andra
> märken förut rekommenderar oftast Marzocchi.

Nja, för rättvisans skull kanske man även ska nämna Fox, jag har inte noterat några missnöjda ägare. Minuset skulle väl vara att det inte finns någon i Sverige som servar Fox, än. Rykten säger ju att Dr. Spoke kommer att göra det, om inte annat går det ju skicka till Danmark. För min del spelar det ingen roll om jag skickar till Stockholm eller Danmark.

Angående Manitou såg jag hos Häggs en Sherman som var inne för tredje gången pga diverse problem. Å andra sidan verkar det ju finnas många nöjda Sherman-ägare har jag noterat på Mtbr's forum. För min del kommer det nog inte bli någon Manitou, en aning avskräckt.
Marzocchi har jag goda erfarenheter av och hoppas jag får det med Fox också. (Om jag ska vara ärlig så var min första dämpargaffel en Marzocchi XC-50 eller vad dom nu hette i början på 90-talet. Den var ingen höjdare och började läcka ganska snabbt. Fast detta är väl preskriberat nu ;-)

Det kanske är lika bra att du köper den där momentnyckeln kvickare än blixten. Inga energikakor innan du drar åt hexlocken heller. ;)

Jo, Marzocchi är verkligen problem fria.
Har kört min Z1 Drop-Off 2 sen i sommras. Är fortfarande supernöjd. Verkligen sköndämpning! Då ska man även tänka på att den gaffeln har lite "enklare" dämpning än till ex nya Z1 FR 1 (och 2) och gamla Z1 Freeride och Z1 D-O 1.

Har bara bytt olja en gång. Jättelätt om man bara har en enklare beskrivning. Leo's guid till exempel!
Nu när jag har 0.5w olja i så blir den ännu snabbare och skönare.

Manitou verkar inte alls ha samma sköna dämpning som Marzocchi. Har ifs inte testat Sherman, Nixon eller Dorado som väl är de lite "bättre" gafflarna.
Dock gillar jag Black-gaffeln skarpt. Väldigt skön till stigåkning. Och den har fått mycket bra kritik.

Har också funderat på en Sherman Firefly, men vill egentligen inte lämna problemfria Marzocchi..

Huga!
Så ska det ju garanterat inte se ut! :-P

I mitt vikväktar-il har jag varit sugen på en Minute 1:00 men det börjar gå över... Nu är ju inte en Minute en Nixon men ändå. Minute verkar inte vara helt problemfria heller om man får tro mtbr.
Jag skulle kapa nästan ett halvt kilo med en Minute jämfört med Z1:an som jag har nu. Men en lätt gaffel som ligger trasig i garaget dämpar myyycket sämre än en tung men hel gaffel på cykeln :-P
Det är bara att inse att en Marzocchi Z1:a är 2,5 kilo kärlek :-)

Tillbaka
Topp