feffemannen
Aktiv medlem
Manitous gaffelprobelm, uppdatering
Som många av er vet köpte jag en Manitou Nixon Elite gaffel till min 5-spot så fort jag kunde få tag på en. Det visade sig vara ett misstag. Efter någon vecka hörde jag rykten om "the tire clearance issue", jag skickade ett mail till personen jag köpt gaffeln av (Larry på Mountain High Cyclery) och det visade sig vara ett riktigt problem. När gaffeln trycks ihop fullständigt kan däcket ta i nederdelen av kronan och därmed resultera i en "over-the-bars" kullerbytta. Jag mätte på min gaffel och såg att jag hade hela 1 mm tillgodo med mitt NBX2.3 däck (dock hade jag dagen innan beställt ett par Schwalbe Big Betty 2.4 som visade sig vara 5mm högre).
Min källor till information har uteslutande varit Larry och några på mtbr-forumen (framförallt tscheezy), manitou vägrade länge att svara på mina mail. Efter ett tag (en dryg månad och omrking 20 mail i varierande tonläge) fick jag dock svar från Manitou och de bekräftade (med nöd och näppe) ryktena och lovade skicka ett "upgrade kit".
Enligt Larry och andra lär detta upgrade kit bestå av en liten bricka som helt enkelt kortar slaglängden från 145mm till omkring 138mm. Detta skall bara vara en temporär lösning och enligt "mina källor" kommer den riktiga lösningen i vår (den kommer resultera i 145mm slaglängd och omkring 10mm längre axel-till-krona mått, men riktigt vad denna lösning består av har jag inte kunnat luska ut, en del säger att det är en ny dämparinsats).
Enligt manitou har de skickat upgraderingskittet till mig, men jag har inte fått det ännu. Jag kommer att skriva mer så fort jag fått det.
Nu (8/11) har äntligen manitou gått ut officicellt med detta på deras hemsida och med ett meddelande på U.S. Consumer Product Safety Commission. Dessutom har de uppdaterat sin manual.
Tyvärr verkar den temporära lösningen inte funka bra alls på de luftfjädrade gafflarna (eftersom de är olinjära och behöver de sista mm i slaglängden så att de inte bottar). Läs mer om det på mtbr. Som tur är har jag stålfjädrar!
Observera att detta gäller följande gafflar av årsmodell 2005:
Om ni har en sådan gaffel, men ingen dekal:
så bör ni kontakta manitou omgående.
(Observera att det är en "upgrade" att få 7mm kortare slaglängd!)
f
Min källor till information har uteslutande varit Larry och några på mtbr-forumen (framförallt tscheezy), manitou vägrade länge att svara på mina mail. Efter ett tag (en dryg månad och omrking 20 mail i varierande tonläge) fick jag dock svar från Manitou och de bekräftade (med nöd och näppe) ryktena och lovade skicka ett "upgrade kit".
Enligt Larry och andra lär detta upgrade kit bestå av en liten bricka som helt enkelt kortar slaglängden från 145mm till omkring 138mm. Detta skall bara vara en temporär lösning och enligt "mina källor" kommer den riktiga lösningen i vår (den kommer resultera i 145mm slaglängd och omkring 10mm längre axel-till-krona mått, men riktigt vad denna lösning består av har jag inte kunnat luska ut, en del säger att det är en ny dämparinsats).
Enligt manitou har de skickat upgraderingskittet till mig, men jag har inte fått det ännu. Jag kommer att skriva mer så fort jag fått det.
Nu (8/11) har äntligen manitou gått ut officicellt med detta på deras hemsida och med ett meddelande på U.S. Consumer Product Safety Commission. Dessutom har de uppdaterat sin manual.
Tyvärr verkar den temporära lösningen inte funka bra alls på de luftfjädrade gafflarna (eftersom de är olinjära och behöver de sista mm i slaglängden så att de inte bottar). Läs mer om det på mtbr. Som tur är har jag stålfjädrar!
Observera att detta gäller följande gafflar av årsmodell 2005:
Nixon: Comp, Platinum, Super and Super Plus 145 Suspension Fork, Elite 115-145 Suspension Fork Sherman: Jumper 110 Suspension Fork Stance: Static 80 & 100 Suspension Fork, Blunt 100 & 130 Suspension Fork, Flow 100-130 Suspension Fork
Om ni har en sådan gaffel, men ingen dekal:
så bör ni kontakta manitou omgående.
(Observera att det är en "upgrade" att få 7mm kortare slaglängd!)
f