Manitous gaffelprobelm, uppdatering

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> > och det styrt som du har taget.
>
> Vad är "styrt"?

Styrt=Störta=Krasch

Vad tänkte han som konstruerade det här egentligen? Om materialet är så tunt längst ut där blir sköna spänningar kan man ju ana att det blir en spricka förr eller senare. Så där skulle aldrig marzocchiapan gjort ens efter ett par flaskor.

5l5quw

Att det är smuts/skit inne i brottytan behöver ju inte betyda något annat än att sprickan först har uppträtt i kanten av materialet och att en hårdare landning sedan fått brottet att ske rakt genom hela godset.

Det ser ut som en klart underdimensionerad dropout för att vara en 20mm-gaffel. Samtidigt så räknar de kanske inte med att folk drar åt bultarna med fel moment heller.

Jag hade nog försökt stå på mig för att slippa betala >1000kr för att laga en gaffel med dålig konstruktion.

Hela den där dropouten med hexloc-uttaget ser ganska feldimensionerad ut. Hur kan de tro att en sån dropout skall tåla påfrestningar när den är gjuten i magnesium?

Prata med ARN! Kanske finns det något liknande fall som ditt.

För övrigt tycker jag att den låga summan borde vara en del av Manitous good-will - inte ett kundproblem.
dp
Det är värt att återigen påpeka att namnvalet stinker:
mao.nixon.nara.jpg

the_TnT skrev:
> Jag tyckte bilderna tydligt visade att det var fel
> i materialet. Hur kunde det annars vara färg inne
> i gaffeln?
>

Instämmer med föregående talare. Jag tycker det verkar som om manitou (eller deras ombud) försöker komma undan sina skyldigheter här...

Man behöver inte vara materialfysiker för att se att den gjutningen är kass. Dina bilder är ju perfekta. Skriv till Manitou direkt och maila med bilder och säg att din återförsäljare vägrar ersätta dig. Det skulle jag göra i alla fall.

IGEN!

Det hände ta mig fan igen!!!!!!!!!!!!!!

Efter att gjort en efter-åre-genomgång av hojjen tänkte jag byta till min Nixon som jag precis fått tillbaka från Danmark där de bytt ytterbenen. Drar åt hexlockskruvarna med en momentnyckel inställd på knappt 6Nm (enligt spec ska man dra 5.1-6.2 Nm). PANG. Magnesiumet paj igen. Exakt samma grej igen!

Helt jävla otroligt.

f

Nu skall du kräva att få pengarna tillbaka och en gaffel med fixxad brygga. Nu är det ju inget snack. Om du hade dragit för hårt så hade det synts på gängorna till skruven.

Min erfarenhet säger mig att jag inte kommer att köpa någon mer Manitou. Aldrig mer.
Det finns en anledning till öknamnet Manipoo visst.. ;-)

Eric W (fd [Freeride] EriC) skrev:
> Min erfarenhet säger mig att jag inte kommer att
> köpa någon mer Manitou. Aldrig mer.
> Det finns en anledning till öknamnet Manipoo
> visst.. ;-)

Jag hade förståelse för dina problem i Åre....

f

Uschligen då! Det där ser inte ett dugg kul ut. Jag som funderade lite på en cykel med Sherman-gaffel på... Är dom också lika dåliga? Tycker jag får intrycket av att dom iaf inte har samma usla rykte som Nixon. Fast Manitou låter ju inte så jätteroligt när dom har såna här problem. Som någon sa borde dom nästan återkalla alla berörda gafflar och fixa till eller byta ut dom.

Jag vill ha Öhlins på min cykel. Härlig svensk kvalitet! Synd att dom inte gör prylar till cyklar :(

Kan du inte ta en bild på brottytan så man får se om den ser lika sunkig ut som förra gången med gjuthål där lack runnit ned?

Bortsett från att det är du som får skiten med att vänta och reklamera och greja, så kan jag inte annat säga än att detta är skandal. Jag förutsätter att din momentdragare är korrekt.

Mvh
Clas

Nä fy fan! Igen!? Nu får dom fan ta och skärpa sig. Skandal! Lägg ut det på MTBR och P-Bike också så kanske även Manipoo vaknar till liv?

Lider med dig, lycka till med reklamationerna!

Förresten, är det inte väldigt många som får reklamera saker just nu? B-O, Feffe och jag. Fler?

Helt galet?! Axelfästet ser omarbetat ut jämfört med den gamla, men det är väldigt klena dimensioner. På min Z150 är samma ställe där det spruckit ca 5mm tjockt. Det där ser ut att vara hälften ca. Konstigt att de vill spara 10gram på ett ställe som är väldigt utsatt för brytkrafter av allehanda slag?

Lämna tillbaka skiten och välj italienskt...eller möjligen RS som verkar få till det nu igen.. (RS Pike)

Björn Borgs gamla flamma Lorendana Berté (stavning?) hade väl en t-shirt med texten "Italians do it better" om jag inte minns fel, men det gör väl...
Om det nu var så som jag hävdar så var hon före sin tid... =D

ErikPe skrev:
> har något liknande hänt på någon Marzocchi med
> likande infästning av axel? Någon som vet?

Samma sak lär hända med marzocchigafflar om man drar för hårt, lite knepigt att veta med QR som vissa har (hade?)

zocchigafflarna drar man väl gängpaj i istället? Det kändes oerhört smart när mantou kom med sina utbybara gängor till shermangafflarna. Men det visade sig vara fler grejjer som kunde gå sönder.

Två halvkassa bilder på brottytan. Hittar ingen färg denna gång.

nixon_ben.jpg

nixon_bit.jpg

f

ps. Brottytan är ca 4 mm bred... Skruvan skall alltså dras med 6 Nm. Låter inte det väldigt mycket?

6 Nm på totalt 4 skruvar? det låter ganska halvfast... men jag tycker ändå att man ska kunna dra angivet x2 innan något sånt här händer

zam skrev:
> tre olika fel eller två gånger samma fel så är det
> väl bara att häva köpet enligt konsumentverket?!

Gäller knappast produkter köpta från USA, eller?

f

Ajdå, jag hade glömt bort att du köpte den från usa. Tyvärr har jag ingen aning om några konsumentregler gäller då...

Titta på följande bilder.

nixon_igen.jpg

5l5quw

Den första är på de nya ytterbenen den andra på de gamla. Det verkar minsann som de ändrat designen på dem ("vingarna" vid de röda pilarna verkar vara borta). Det borde väl betyda att det är att välkänt problem detta?

f

PIKE verkar vara ett säkert kort, men jag hörde också att någon på swebikers pajjade sin Pike efter ett 360 attempt. Tur att min Pike inte sitter på en sån dära döört hojj så att jag blir frestad att pröva. Skruvar man upp floodgaten lite så klarar den rätt feta drops iaf :)

Senast redigerad av en moderator:
Verkar vara en riktig citron den gaffeln. Hoppas det löser sig.. Antar att det var Björns två pikes som det snackats om på swebikers. Hans andra pike hade gått av efter ett par 180s på platt mark har jag för mig.

BGIRLAD_big.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Av nån anledning så verkar det som om även helstela mtb-gafflar går av vid misslyckade 180's på platt mark, så det kan man nog inte lasta PIKE-gaffeln för.

Men gör man 180's så skall man egentligen ha en bmx. De håller.

Svar från Biketoyz i Danmark:
Hej Fredrik

Du er meget uheldig, tror du inte at du skal stoppe med at skru I din gaffel
:) . Du kan spænde alt over også med en moment nøgle. Der er ingen grund til
at spænde så meget på boltene. Kontakt en forhandler som vi kan sende deg
nye ben men DU skal inte montere den. Næste gang så se på hvad du spænder og
inte hvor mye du MÅ spænde........

Du gaffel har en vandring på ca. 135mm etter monteringen av uppgrade kittet.

Kittet har 1 til 2 plastik spacer at etter om det er vanlig eller IT. Aksel
til krone målet kan du selv måle.

Hilsen

Klaus Hjelm
Bike Toyz
Phone: +45 86990058
Fax: +45 87490051
Denmark
www.biketoyz.dk

Det är möjligt att jag är ohändig och klumpig, men jag har ju följt instruktionerna i manualen till punkt och pricka:

manual_nixon.jpg

manual_nixon2.jpg

Nu skall jag se vad Larry (på http://mtnhighcyclery.com) har att säga om saken.

f

Men sicka skitstövlar. "Det är en djupt bevarad hemlighet hur mycket man ska spänna, en ledtråd är att man inte ska spänna lika mycket som det står i servicemanualen."

Men vílken dynga!
Så om du vill ta lös framhjulet för tex resa så måste du alltå lämna in cykeln nånstans när du vill montera det igen... ;-)

Om det står ett visst moment i manualen förutsätter man att grejerna ska dras till det och håller för det. Annars borde det stått nåt i stil med:
"Recommended torque specification (although things may break even if you adhere to this so do not tighten bolts at all just to be on the safe side. Possibly the bolts can be tightened using nothing but your bare hands but it will void the warranty. On second thought; just bin this fork.)"

Tillbaka
Topp