Maraton-SM, MTB, Alingsås

Fulkinesen

Aktiv medlem
Hej,

Jag är anmäld till Maraton-SM i Alingsås i MTB men jag har aldrig sett eller cyklat på de spåren.

Hur är banan?
Hur många höjdmeter?
Hur stor andel stig?
Vad för medelhastighet kommer de duktiga att gå in på?
Mycket rötter och stenar? Ska man satsa på lätt hoj och lättrullande däck eller något mer heldämpat?

Senast ändrad:
kanske ett tråkigt svar .

http://www1.idrottonline.se/AlingsasSC-Cykel/MTBSMMarathon2014/Banbeskrivning/

jag pratade med allebike för ett bra tag sen om banan och deras svar angående hur svår banan va är att det är lite grus å trix i början sen är det fullt ös. Lite svårt att veta exact hur sant det är men jag skulle rekommendera en snabb 29er och köra på fart, vi i sverige är ju lite fjantiga med sånt här med svåra banor som blir roliga och där chansen att slå sig är större, i sverige ska det vara safe till 1000% så antar detta blir ett lätt lopp för den med trixiga stig vanor. ; )

Tack för infon! Så lätt hoj (hardtail) med hyfsat lättrullande och smala däck då?

Inga större tekniska svårigheter med drops, hopp och liknande? Inga a- och b-linjer?

Vad kan man vänta sig för medelhastighet på banan för de snabba i eliten? Närmare 30km/h eller typ 25km/h?

Eveningstar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kommer man ens på tanken att förlägga SM i
> XCM samma dag som XCM-kuppen har deltävling?

Med tanke på hur sent det blev klart vilka som skulle arrangera SM så handlar det nog snarare om att det blev en tävling som sedan tidigare skulle arrangeras på samma dag. Alternativet hade nog varit inget SM alls.

Sedan ska man komma ihåg att Långloppscupen är en "privat" cup, det är alltså inte SCF som står bakom denan cup utan en egen organisation. Loppen är sanktionerade av SCF och allt sådant, men själva cupen är det inte SCF som står bakom utan det är ett samarbete mellan arrangerande klubbar. Hade det varit SCF:s cup som hade krockat hade det varit mer överraskande.

Engelbrektsturen riktar sig nog främst mot Cykelvasan-motionärer som vill seeda sig skulle jag gissa, även om det säkert inte var speciellt glada miner i Norberg när SM presenterades.

Körde banan igår. En del rätt flowiga stigar och rätt många branta backar (tänk Bockstensturens strupen) på andra loopen. Kommer bli en hård tävling.

Det är Billingeracet som avslutas med "Strupen" men även Bockstensturen har massa grymt branta backar inne i Åkulla-skogen. Olséns tips om 32T klinga fram känns vettigt för mig som krampade mig uppför strupen med 34T i maj.

cerro skrev:
> NormarkPatric:
> http://www.movescount.com/moves/move35897591 Där
> ligger den från jag körde den förra måndagen.
> sänd mig ett pm med e-post om du inte kan få hem
> gpxfil

Tack för länken! Typ tre seriösa backar ser det ut som, va?

Hur är terrängen rent allmänt... Hur är nerförskörningarna? Svåra och stökiga?

Inga tekniska svårigheter, några mossiga fina stigar bara som kan vara lite knixiga. Backarna är öppna grusvägar av varierande kvalitet. Nerförskörningarna går både på grus och fina stigar.

cerro skrev:
> Inga tekniska svårigheter, några mossiga fina
> stigar bara som kan vara lite knixiga. Backarna
> är öppna grusvägar av varierande kvalitet.
> Nerförskörningarna går både på grus och fina
> stigar.

Bra info! Tackar!!

Lite dålig med förare kan jag tycka!

Borde vara massa cyklister från Gbg, Borås Trestad som kan köra???

Hoppas på många som vågar åka och efteranmäla sig imorgon, jag är en av dom!

Jag bor i Trollhättan och jag ska köra 60km imorgon. Kör dock inte SM utan jag kör sport/motion..
Blir alldeles för dyrt att efteranmäla sig till SM (900kr)

Jag hoppas det ska gå hyffsat fort. Blir lite orolig när inlägg ovanför föreslår 32t klinga fram... jag kör singelklinga med 36t.. haha.
Nu vet jag inte riktigt vem du är mickethn, men om de känner igen mig får du gärna komma och snacka lite! :)

Tävlingsområdet är riggat och banan är redo! Vissa värmde upp inför morgondagen med ett dopp under dagens uphill!

Bilagor

• litenbodda.jpg
    litenbodda.jpg
    90.2 KB · Besök: 22
Som novis (endast kört cykelvasan innan) tyckte jag att banan var väldigt teknisk och backarna på slutet var lite väl brutala, tvingades kliva av flera gånger. I en jämförelse med tex Bockstensturen, vilken är mest teknisk?
Måste erkänna att jag tappade lusten rejält sista två milen, främst pga att jag var där för att cykla, inte leda cykeln uppför backarna.

Hej

Jag kan också tycka det var lite väl backigt men så här efteråt så tycker jag det var grymt, hade aldrig pressat mig så hårt på ett träningspass!

Kul att några happyiter körde!

Anders Svensson ovan kom trea

// micke

Bring: Det var SM, det ska vara hårt. Jag tyckte banan var bra. Inget av de andra Långloppen kommer nära det här i höjdmeter och branta backar. Bockstensturen är förhållandevis lätt

Bring skrev:
---------------------------------------------------
> Som novis (endast kört cykelvasan innan) tyckte
> jag att banan var väldigt teknisk och backarna
> på slutet var lite väl brutala, tvingades kliva
> av flera gånger.

Bra, då har du testat på ett äkta MTB-långlopp och vilka kvaliteter som krävs för att ta sig igenom ett sådant cyklandes.

Lycka till på Bockstensturen (som har några brutalt branta backar inne i Åkulla-skogen...)

Tillbaka
Topp