Hej där,
jag kör som sagt också en mount vision -04. Attacken har mer slaglängd, annars verkar utrustningen hyfsat lika. Du bör kolla in specen på USA cyklarna, det är de som cykelnetto har (i UK har de bytt ut vissa prylar). Kan starkt rekommendera att köpa från cykelnetto, han är bra på att svara på mail och det är riktigt bra priser. Nackdelen är att det kan ta lång tid att få hem cyklarna, men finns de i tyskland så går det fort. Marin har ju en bas där också...alltså först från USA till tyskland sedan till cykelnetto.
Kolla även in storleken på ramen så det stämmer. Det är ganska långa topprör, men ändå gjorda för en medellång styrstam. Jag bytte min styrstam och gick från 120 till 110, plus att jag vände på den för att få ett lägre styre. Kändes lite väl snabbstyrt i början men efter att man vant sig känns det riktigt bra.
Ett annat råd är att köpa en 05:a så du får den nya foxdämparen bak. Den har ställbar propedal medans 04:an har den allra första modellen av propedal.
Nu är jag inte världens snabbaste cyklist och oftast fegar jag när det hettar till, här är ändå mina synpunkter:
För att förvirra lite tycker jag att den är lite okänslig för de minsta slagen, men håller med om att den är progressiv, att vi tycker olika kan bero på inställningar och vikt. Alla medelstora och stora slag tar den riktigt bra. Det är därför jag tycker du ska skaffa en 05:a. Jag hade gärna velat släppa lite på min propedalfunktion om det hade gått. Den gungar nämligen inte alls, såvida inte du står upp då. Jag gick från en HT och trodde att jag skulle få problem med gunget men icke, stabil som attan.
Det jag gillar bäst är hur den klättrar, bara att trampa på så länge du orkar eller törs. Tyngdpunkten ligger väldigt centrerat så den ska egentligen cyklas aktivt....jag vet att jag inte kan...än.. :-) alltså lutar du dig lite framåt så känns bakdelen väldans lätt medans den lätt kan stegra i klättringar om du inte lutar dig framåt. Så kanske alla cyklar är om jag tänker efter??
nu ska jag inte vara som leo och bara överrösa med beröm på marin, här är bra OCH dåligt:
+ balans
+ stabil
+ baksvingen, gillar den skarpt.
+ klättring, driv i trampet
+ ramdesign och kvalite. Det är egentligen två halvor på varje rör som de svetsat ihop till ett stycke, ser nästan fyrkantigt ut.
+ komponenter
+ cykeln klarar mycket mer än jag ;-)
+ sitter högt, låg standover.
- sitter högt, ibland känns det som tyngdpunkten är lite väl högt. Fastnar framhjulet så är man påväg över.....ok, det där kan ju lösas genom att bli en bättre cyklist...
- kabeldragningen. Tenderar att böjas utåt när det fjädrar och ta i vaden = ett prydligt svart ben. Löste detta med lite snöre.
- De kunde ha gjort en biffigare lösning mellan syrlager-röret och resten av ramen. Tycker nog man kan ana ett visst flex där, jämfört med min gamla pansarvagn till HT cykel.
- saknar ställbar propedal.
- Tycker det är svårt att behålla någon fart vid asfaltkörning. Har provat olika däck och visst rullar det på, men som min HT blir det aldrig.
- Kräver en camelbak. Jag kör ibland dubbelt med en flaska på nedre fästet, men den blir minst sagt ...lerig...
Det jag bytt: Handtagen, pedalerna, sadelstolpe, styrstam, däck (fast nu sitter originaldäcken på igen), sen så fick jag kapa styret för att det skulle passa mig.
Alla nyare fullgung verkar ha löst gungproblemet, och det finns nog de cyklar som är minst lika bra. Jag hade iallafall valt samma igen. Passar mig riktigt bra.
Något speciellt du undrar över?
//Christer