Marin

Marin
Som sagt, i det här fallet och andra där det frågas efter billigare cyklar (under ~10k kr) så kanske inte förtjänsten blir så stor så att det kan motivera ett nätköp. Om man ser till service, reklamationer osv. Men tittar man på lite dyrare cyklar händer det att det skiljer åtskilliga tusen, inte på Radon då utan på "märkescyklar" också.

Billy har rätt när det gäller Radon och vissa andra "fultyskar", man ska inte bara titta på vad det är för komponenter utan även se till vad det är för ram. Och då är kanske inte de allra billigaste cyklarna något att ha. När man kan få hela cykeln för samma summa som endast vissa av växelkomponenterna och gaffeln kostar så är det ett rellativt bra tecken på att ramen inte är mycket att ha. Men det gäller inte alla, vissa märken håller ett aningen högre pris och har iaf på pappret minst lika bra ramar som de kännda märkena, fast fortfarande lägre pris. Tittar man på den tyska marknaden så får man sålla ganska bra om man vill ha något som motsvarar "finare" märken utan deras logo och ett högt pris men det går att hitta (oftast är det iofs i det lite högre prissegmentet).

Sen kan jag tycka att endel märken tar ut aldeles för höga priser för sina produkter både här och i utlandet, bara för att det står att en viss tillverkare har designat den (och kanske även tillverkat den, men ofta så görs flera märkens produkter på samma fabriker. Främst när det gäller ramar).

Det är ingen tvekan om att du gör ett mycket bra jobb med Marin i sverige Billy, Hittar man det man vill ha i Marins sortiment så är det mycket konkurrenskraftiga priser på de flesta modellerna om man jämför med vissa "fultyskar". Jag håller med Baltazar när han skriver att en Marin ska man köpa av dig. Sen finns ju vissa märken som Kona tex. som har enhetlig prissättning i hela EU så där finns ju inget att tjäna på att handla utomlands (det kan skilja nån hundring mellan olika affärer). Och ett gäng andra märken som det kan vara svårt att hitta till lägre priser i utlandet. Men som sagt vissa av de större märkena kan man hitta till bra mycket bättre priser utomlands.

Den största vinsten som man kan göra med utlands affärer är inte på hela cyklar utan det är på komponentsidan. Exemplet som Baltazar tog upp är ju ganska talande för hur det ser ut, mellan 50 och 100% påslag på priset på vissa komponenter är riktigt mycket. Aldeles för mycket för att jag ska göra några större inköp här i sverige om det inte är rea, eller om priset inte skiljer(allt är inte billigare utomlands). Mycket kanske är oem men det är ju vad man skulle fått om man köpt en cykel med de delarna iaf.

Summa summarum, man bör göra en ordentlig research innan man handlar. Kolla både den svenska och den utländska marknaden. Jämför inte äppeln och päron, likvärdiga produkter bör prisjämföras. Det är inte alltid man sparar på att handla utomlands, ibland kan det tillochmed vara dyrare. Hela cyklar kan vara fördelaktigt att köpa i sverige, men bara vissa märken. Komponenter är ofta billigast utomlands men nästan allt som är riktigt billigt är OEM (produkt såld till tillverkare för monterinig på cyklar och egentligen inte för eftermarknaden, ingen kartong oftast ingen bruksanvisning och iblnd sämre/färre saker än om man köper eftermarknads produkten).

Edit: ja det stämmer ju som Tobbe skriver också att det är inte alltid som de kännda märkena har så bra garranti förfaranden heller, och alla har inte jättefina ramar även om de har priser som om det skulle vara det. Så än en gång, gör ordentlig research innan ni handlar(det bör man göra vad man än ska köpa, finns massor av pengar att spara genom att kolla över markanden även på icke cykelrelaterade saker)

Senast redigerad av en moderator:
Marin
kan ge ett bra exempel, min förra ram, en specialized, köptes av en kille här på happy, i alla fall fanns den på köp & sälj. den hade han fått på garanti, från Grahns, 3 månader hade han fått vänta på att få ramen, istället för en merida magensiumram som spruckit. 3 månader, det är oacceptabelt. vid det laget hade han ju hunnit tröttna o köpa annan ram. så ibland ska man vara försiktig när man tar upp garanti som ett argument för köp i sverige, jag har haft 2 garantiärenden med 2 skilda tyska butiker (bike-discount och hibike), båda har varit MYCKET lätta att ha o göra med. Bike-discount, hade gaffel som gått sönder, hittade inte kvittot. gjorde inget tyckte de då jag fanns i deras databas. skicka bara in den med beskrivning på felet så fixar vi det. skulle ta 3 veckor. efter 2 veckor så mailar jag av ren nyfikenhet, även om 3 veckor inte gått, o undrar hure går. får som svar att de skickat en gaffel. 3 dagar senare får jag paketet, packar upp och det visar sig att jag fått en ny gaffel, men av 2005 års modell, istället för en 2004, vilket det var som jag skickade in. lika med skor hos hibike, mailade o frågade om garantiärende, fick tillbaka mail, skicka dem med posten, skicka kopia på kvitto från posten så får du ersättning för fraktkostnad. inga som helst rabalder elelr tveksamheter.

bike-discount hade glömt en del i ett paket, mailade dem o frågade, en halvtimme senare så är ja så otålig att jag ringer :D de svarar på flytande engelska, o frågar "är det du som är....." och jag svarar häpet att det äre. "min kolega skickade just saken vi hade glömt i ditt paket" service.

ett annat exempel är att man kan köpa en racer av märket radon, med full ultegra och mavic ksyrium elite hjul för under 10000 kr. bara delarna kostar mer i sverige. denna hojj väger 8,4 kg. TREK som är ett märke som är känt o stort, de säljer för 15000 en cykel som har full 105, nå billiga bontrager hjul o väger 8,9 kg. denna hojj av känt märke, som ska vara SÅ fin, med SÅ fin ram (trippelreducerat hit eller dit) väger ändå ett halvt kilo mer. om nu radon ramen var sån skit och de stora märkenas hela ram sortiment var så fina så förstår jag inte riktigt hur treken kan vara av trippelreducerade rör, medans fultysken är av avloppsrör och ändå är radonen lättare.
man måste nästan köpa en kolfiberhojj från trek för att komma ner i samma vikt.

vad jag menar är inte att alla tyska ramar är fina, vad jag menar är att påståendet om att alla ramar, billiga som dyra från de stora märkena som säljs i sverige är av mycket bättre kvalitet än de alla de tyska ramarna är skitsnack och säljarsnack. förstår om det är frustrerande, men snälla, håll dig lite till fakta.

varför skriver jag detta, jo för att det är mycket snack och liten verkstad från många av importörerna. Billy, du gör ett utmärkt jobb, det behövvs fler som dig, men en del av dina argument håller inte i en marknasekonomi. service räcker långt, men täcker inte när priserpåslaget är 100% mot tyska butiker. detta gäller mest när vi snackar lösa komponenter. men ofta får man ju en "fulcykel" med bra delar och gaffel, men med "dålig" ram för lägre pris än bara delarna här i sverige. alltså äre nästan billigare att köpa en komplett hoj från tyskland o slänga ramen. jag hoppas att fler importörer följer ditt exempel o sänker sina priser. shimano har fattat det lite o sänker sina priser, men de måste ner mer. så länge priserna är mer än 50% högre på varje enskild del så kommer jag fortsätta köpa från tyskland, speciellt när servicen oftast är minst lika bra och ibland bättre. om det nu inte gäller rent meckande. men det klarar jag själv. om inte så betalar jag för det, krast nog kan jag ju säga att när mitt xt vevparti går sönder, då kan ja köpt ett nytt från tyskland, o har fortfarande kommit billigare undan än om ja köpt det i sverige o fått ett nytt på garanti.kan till o med köpa nytt istället för nya klingor om man tittar på svenska priser.

vidhåller dock att är man ren nybörjare, o ska köpa en cykel för under 6000 kr så är svenska marknaden o butik nära en att föredra, då man kanske inte har riktigt koll på vad man köper + att den där meckhjälpen kan vara bra o ha.
och ska jag köpa marin, basso eller liknande, jag lovar billy, då kommer jag till dig.

och sist men inte minst, vi lever i en marknadsekonomi, där företagen får rätta sig efter kunder, inte tvärt om. i alla fall borde det vara så :D det är kunden som bestämmer :D

Senast redigerad av en moderator:
Marin
Jag har kollat lite på prisbilden!

Vi har kända importörer som lägger på 50% mot tyska cirkapriser men också importörer som prissätter, i alla fall finare modeller, lägre här än i Tyskland! Det är intressant att se vilka som gör vilket!

Marin
Blir inte riktigt klok på detta....
Men om man kastar in ett till alternati i leken då?

"Hawk hill - Marin 2005"

Ram: : 7000 Series Triple Butted Aluminum with Edge Top Tube and New Hydroform Edge Plus Down Tube, Disc Mounts

Gaffel:Marzocchi MZ Comp, 100mm of Travel and Preload Adjustment

Styrlager: WTB Comp ST Threadless 1 1/8”

Växelreglage:Shimano Alivio

Framväxel: Shimano Alivio

Bakväxel: Shimano Deore

Kasett: 8 Delad 11-32

Kedja: Shimano IG 31

Vevparti: TruVativ Firex, 44/32/22 with 1 Alloy Chainring and Power Spline

Vevlager: TruVativ Five D, 42/32/22 with Power Spline

Bromsar:Forged Alloy Linear Pull

Bromshandtag: Forged Alloy 3 Finger

Baknav: Shimano Disc, 32 Hole

Framnav: Shimano Disc, 32 Hole

Fälgar: Alex TD-20 Disc 32 Hole, Double Wall

Ekrar: 15 Gauge Stainless

Däck: : IRC Mythos XCII 26" x 2.1”

Sadel:WTB Speed V ATB, with Love Channel and Comfort Zone

Sadelstolpe: Alloy Micro Adjust

Styre: Double Butted Alloy with 1" Rise, 31.8mm

Styrstam: Alloy Threadless

Handtag: : Dual Density

Pedaler: Composite with Alloy Cage

Hur står sig denna mot "Cube LTD 1 2005 Modell: 2005"

Har förstått att gaffeln är viktig för körkänslan.

Marin
Hur fungerar det förresten med en stel gaffel i skogen?
Inte alls?

Tänker främst på "Bear Valley Ltd. - Marin 2006" som för en liten peng har väldigt mycket "deore"
men den har stål ram och stel gaffel

Marin
Det fungerar alldeles utmärkt och är antagligen ett bra köp eller till och med det bästa för den som vill ha mycket cykel för så lite pengar som möjligt.

Då har du dessutom möjlighet att uppgradera till en dämpad framgaffel senare om du vill utan att ha lagt ut pengar på en dålig sådan redan innan.

Det blir kanske lite svårare i skogen men minst lika kul och ger dessutom bra teknik!

Marin
Ok...låter ju bra
Känns också bra på det sättet att...
Om jag inte skulle bli jätte biten av sporten och mest använder den "brukscykel"
så är det väl mindre krångel risk med en stel gaffel antar jag?

Marin
Helt rätt! En stel gaffel kräver ingen service medans en dämpad kan strula och ställa till det.

Till vanlig brukscykling skulle jag aldrig rekommendera eller själv använda en framdämpad cykel.

Marin
bäverfia skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok...låter ju bra

Framförallt är det sant.
Det är, enligt min mening, enbart dåligt att de sätter dämpgafflar på cyklar i pris under 8-10 tusen åtminstonde om de sätter sådana skräpgafflar som brukar sitta på.
Grejjen är den att de dåliga "dämpgafflarna" ej borde få kallas för dämpgafflar de de allt som oftast inte innehåller någon dämpande funktion.
Fjädergafflar vore en mer korrekt benämning. De studsar framändan oberäkneligt istället för att dämpa framända beräkneligt. Man får därmed betydligt större kontroll om man kör med en stel framgaffel än om man kör med en dålig "dämpgaffel".

> Känns också bra på det sättet att...
> Om jag inte skulle bli jätte biten av sporten och
> mest använder den "brukscykel"

Precis.

> så är det väl mindre krångel risk med en stel
> gaffel antar jag?

Absolut.

Marin
Den cykeln har dessutom både skivbromsförsedda nav och fäste för skivbroms på både ram och gaffel om du vill gå den vägen i framtiden. Bra specad i övrigt med.

Stålram kan av endel anses vara lite budget men å andra sidan är det lika många som tycker tvärtom och anser att det är mera/bättre känsla i stålramar. Antagligen är det högst subjektivt.

Marin
Tackar så mycket.....tror det lutar åt en sådan nu
Men phuu....!!!
Det har tagit lång tid och många grublerier och frågeställningar att komma fram till detta.
Hur F-n köpte man cykel förr innan det fanns forum?
Lite svårare för handlarna att ljuga en rätt upp i ansiktet nu kanske?

Marin
bäverfia skrev:
> Tackar så mycket.....tror det lutar åt en sådan
> nu
> Men phuu....!!!
> Det har tagit lång tid och många grublerier och
> frågeställningar att komma fram till detta.

Det skall ses som positivt. Har man gått igenom processen talar mer för att man blir nöjd med slutresultatet!

> Hur F-n köpte man cykel förr innan det fanns
> forum?

Man köpte och satte sedan på skygglapparna:P

> Lite svårare för handlarna att ljuga en rätt upp i
> ansiktet nu kanske?

Bevisligen!

Marin
De jag undrar över är hur t ex Radon och Cube kallas fultyskar...?...när, speciellt den senare, har en otäck förmåga att slå "finmärkena" i tester.

Läser just nu julnumret av MBUK - Cube AMS pro vinner testet (kom starkt fram i förra årets Kadens-test oxå). Starkt jobbat av fultysken!

Mycket skitsnack här tror jag. Skulle förvåna mig om man kom långt i Tyskland på att skeppa tveksam teknisk kvalitet. Blir liksom en logisk vurpa där:-)
/Oscar

Själv cyklar jag på en vältestad ful-cykelringsmongoose som levererar mycket åkglädje.

Marin
Jag tycker att uttrycket fultysk används slarvigt.

I mina ögon är det en cykel som är sammansatt av billigast möjliga katalog-taiwan-ram med ofta bättre komponenter än andra cyklar i samma prisklass.

T.ex. Canyons fina kolfiber-racers är i mina ögon knappast några fultyskar men så kostar de ju över 2000 euro också.

Marin
Säger wrenchscience inget om hur långt topprör du bör ha?

Det är viktigare än cykelns höjd, men generellt sett har du rätt. Ta hjälp av Billy på Cykelnetto för att få rätt storlek.

Marin
Jag tycker att du ska köpa en av "mina" cyklar! Univega HT-500 för 4 695:-, Alpina HT-510 för 5 595:- eller någon av de andra modellerna! Kontakta en av de duktiga handlare som säljer för mig! Du kommer att få proffsig hjälp och en cykel från en leveratör med rykte om sig, att ge mycket för pengarna! Behöver du sedan någon hjälp har du en bra butik nära dig att vända dig till!

Mvh Lenny Persson / SWIP AB

Marin
Se bara till att det blir en bra butik. Min mor köpte en ny cykel av hyggligt märke som tyvärr inte var hopskruvad. Hoppas du håller koll på dina återförsäljare så du inte råkar ut för samma sak, Lenny!

Marin
Ingen är ofelbar, inte jag heller, men cyelhandlare som inte skruvar ihop cyklarna har vi inte mycket nytta av!

Bäverfia jag bjuder på ett snyggt cykelplagg från italienska Biemme om du köper en Univega!

Lenny

Marin
bäverfia skrev:
> Hur fungerar det förresten med en stel gaffel i
> skogen?
> Inte alls?
>
> Tänker främst på "Bear Valley Ltd. - Marin 2006"
> som för en liten peng har väldigt mycket "deore"
> men den har stål ram och stel gaffel

Jag har en Bear Valley 18,5" från 2001 (tror jag), också med mycket Deore, men även med dämpare. För den pengen jag köpte den för, strax över 6000 balubas på rea, så har jag haft mycket skoj och nästan inga problem. Har kört av bakväxeln, kedjan och fått punktering ett antal ggr :) Stålramen har inte jag sett som nått större problem, den väger något mer än en av aluminium, men är istället mer hållbar. Nu är inte jag nån elitcyklist, utan kör mest på skoj och för att hålla igång blodpumpen. Men den cykeln tror jag räcker långt för en nybörjare. Sedan om du i framtiden monterar på en dämpad framgaffel så blir det ännu roligare och mindre skak för armarna i skogen.

Marin
Slog du till på en Bear Valley??

Kan nog utan risk lova att du blir nöjd med den, har hittils aldrig hört någon som blivit missnöjd med en Marin så man får önska dig välkommen i Marin familjen ;-)

Bosse, kör på Marin Rift Zone.

Marin
Gillar stuket på nya Marin.

marin2014-12.jpg

Marin
Benne skrev:
> Riktigt fin. Men inte säljer CR så fräscha
> hojar?

Man kan ju alltid köpa från utlandet?

Marin
Benne skrev:
> Riktigt fin. Men inte säljer CR så fräscha
> hojar?

Jorå...om sisådär 5 år när modellen har utgått och CR har köpt upp restlagret och låtit det ligga och vila i några år. Tidigare pris 34995:-, nu nattreapris 4995:-......:-)

Tillbaka
Topp