marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Är det verkligen den här typen av geometri du ska ha om du ska leka trial med htn? Vore det inte bättre att du utgick från din förra big wig?

Men jofa det är ju det jag gör med moddning :) Den är lite kort så frågan är hur lång man kan ha bara?? Det andra är sånt jag "tror" på :)

marino bikes the tråd!
ErikH sa:
315-320 BB borde funka med 160 slag, har själv 307 BB med 130 slag(17%sag). Kör iofs med kort bak, blir väldigt direkt o superlätt o få upp på baken o buskul i svängarna? 64-65 HA statisk ä klockrent till stig..

Tja nja gillar 29:a & har hjul liggandes :)
Ja Ragleyn har ju 305 i bb vilket är lite lågt förra var 315 vilket jag satsar på nu med :) Tänkte mig 140 gaffel. Men du tänkte lite kortare stag bak eller??

marino bikes the tråd!
När du ska stå och muppstutsa på framhjulet måste det väl vara lättare med en brantare gaffelvinkel, kortare cykel och högre BB? Du gilla väl den första ragleyn bättre? Den har väl mycket högre BB?

marino bikes the tråd!
Dom modd du vill göra med tanke på din erfarenhet känns ok om tillverkaren kan göra 425 stag för 2.4 däck...
+45mm i reach känns lite mycket om du bara kompenserar med bara en grad vid sadeln.

Sen kan du få en offset nav bak på önskelistan så att fälgen blir precis i mitten av flänserna

marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:
Dom modd du vill göra med tanke på din erfarenhet känns ok om tillverkaren kan göra 425 stag för 2.4 däck...
+45mm i reach känns lite mycket om du bara kompenserar med bara en grad vid sadeln.

Sen kan du få en offset nav bak på önskelistan så att fälgen blir precis i mitten av flänserna

Mm funderade också kring de korta kedjestagen - inte helt problemfritt att få så korta för att rymma breda 29or utan lite mer speciallösningar antar jag.
Ska bli spännande att följa.

marino bikes the tråd!
Bra kurs på Canfields hemsida nu om du kan tänka dig en EPO. Galet trevlig cykel tycker jag. Har kört bikepark i Åre och Järvsö samt i Ainsa. Gör heller inte bort sig på de platta hemmastigarna.

Sen är ju Trek Stache en väldigt kul cykel. 29+ och lite kralliga däck. ?

marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:

Nja jag tycker ju att den har varit för kort å så kör jag ju en 50 mm stam på vilket lätt går att korta. Så längre vill jag ha frågan är bara hur mycket?

Swarf å Candelfild ser jättefina ut men jag har alltså nån som bygger det är geon jag är ute efter. Men när jag kollar på de som är länkade till så känns det rätt vettigt !

marino bikes the tråd!
Jaha efter lite input från grannarna på Sick bikes så är geon godkänd om än att de gillar längre kedjestag men jag tror att detta kan bli bra. Åtminstone fått bekräftat av killar som vet va de gör att jag inte tänkt helt fel vilket känns kanon?

marino bikes the tråd!
Alltså borde du inte ha flackare ha om du vill ha en hoj som håller för mer än tre veckors cykling? Känns väl tråkigt att custombygga nåt som du ändå ska klyva inom några månader.

marino bikes the tråd!
Vad tycker du om bigwiggen förutom att den har för kort reach? Nu är ju reachen något uppdaterad för 2017 men det skulle ändå vara intressant att höra vad du tycker som har haft cykeln i 3 år.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Jag älskar den! Sålde mest för att testa nånting annat. Å Ragley har superservice med. Gillade den 1a lite mera dock. Sen så skulle jag ha en storlek större egentligen.
Men de är fan grymma å riktigt roliga?
Fixar allt!

marino bikes the tråd!
EST sa:
Jag älskar den! Sålde mest för att testa nånting annat. Å Ragley har superservice med. Gillade den 1a lite mera dock. Sen så skulle jag ha en storlek större egentligen.
Men de är fan grymma å riktigt roliga?
Fixar allt!

Gött att höra! Tack för recensionen! Blev så taggad här nu så jag kör judas priest british steel i lurarna. Grymt! ?

marino bikes the tråd!
Nån som ser nånting konstigt?? säg till isåfall annars blir den såhär :)

20727781_10214853225752028_1270383173_o.png

marino bikes the tråd!
Hmmm, 64° gaffelvinkel på en 29:a är ju helt sinnessjukt flackt. Finns det någon logisk vits med det om du inte ska cykla utförs så brant det bara är möjligt?

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Jag ger den en månad innan styrhuvudet lossnar.

Problemet är att utvecklingskurvan inte är statisk. Vad som än byggs kommer EST prova något svårare än prylarna klarar. Men hatten av för tilltro till sin egen byggkvalitet, håller den två år skall jag köpa en och ha som sköld när kriget kommer.

marino bikes the tråd!
Hallå jag har faktiskt bara knäckt 2 styrhuvuden varav ett var på en -96 ans GT Zaskar le är å bägge var utan förstärkning :)
Sen är detta inte nåt dyrt alternativ som påpekades av Kristoffer & ja denna KOMMER att huckas det är det ht:s är till för :)

marino bikes the tråd!
EST sa:
Hallå jag har faktiskt bara knäckt 2 styrhuvuden varav ett var på en -96 ans GT Zaskar le är å bägge var utan förstärkning :)
Sen är detta inte nåt dyrt alternativ som påpekades av Kristoffer & ja denna KOMMER att huckas det är det ht:s är till för :)

Om den ska huckas, skulle det vara så negativt att ha en lite brantare gaffelvinkel för att få den att hålla bättre? "Huck till platt" ser ju varken skonsamt ut för nacke, gaffel eller cykel :)

marino bikes the tråd!
NickPick sa:
EST sa:

Om den ska huckas, skulle det vara så negativt att ha en lite brantare gaffelvinkel för att få den att hålla bättre? "Huck till platt" ser ju varken skonsamt ut för nacke, gaffel eller cykel :)

Ja, alltså om cykeln främst ska falla vertikalt så känns det nog som att man inbjuder till krökta och spräckta rör med så flack gaffelvinkel. Men jaja.

marino bikes the tråd!
Det kan gå om du har världens starkaste baktriangel och alltid sätter ned den lite före framändan. Teknik så det räcker har du ju.

marino bikes the tråd!
EST sa:
Nån som ser nånting konstigt?? säg till isåfall annars blir den såhär :)

Vet inte, men jag håller med ovanstående, varför så flack när du ändå bara ska latja med hojen...
Hur som helst så är det ju ditt val, men hade jag varit i dina kläder hade jag lagt till en extern förstärkning a'la Strive'n. Trista att be någon bygga en customhoj o därefter skrota den när du ändå haft en chans att förebygga.

marino bikes the tråd!
Men hallå det är ju självklart att den kommer vara förstärkt! Sen ska den körat utför med vilket ju är kul, å blir det inte bra så svetsar jag väl om den bara Forsberg har ju en jigg nu :) Å jag ska bygga mig en när 3 hjulingen blir klar. Har tillåmed hittat vart man köper rör osv :)
Med en ht kan jag även tillägga att man inte landar platt vilket jag även sällan gör med fs utan man tar ner den på bakjulet & fjädrar med benen. Sen måste ju en sådan vinkel vara kanon till huck i motlut;)

marino bikes the tråd!
En peruansk ram får ju allt annat att framstå som dussingrejer.

Mycket nyfiken på hur resultatet blir! Hoppas det blir en schysst cykel.

marino bikes the tråd!
Jag har inte lusläst tråden. Jag blev väldigt nyfiken på den där custom made ramen från Peru. Vad kostar det med frakt och hela baletten? Är det bra kvakiutet i ramarna tro?

Tillbaka
Topp