Märkbar skillnad på dyr och billig kedja?

Muster

Medlem
Drog av kedjan efter 40 mil vilket får mig att fundera över kvaliteten (SRAM NX Eagle). Fasthet är ju ett mått men dyrare kedjor stoltserar även med tystare, smidigare, snabbare etc. Märker man någon skillnad på en dyrare (600-800kr) kedja och en billigare (200-300). Du som säger Ja, klarar du ett blindtest?

40 mil ska dom billigaste skitkedjorna klara. Gick den av bara nånstans? Tänker att niten eller snabblänken kan ha varit fel monterade. Snabblänken brukar man iofs känna tydligt om den inte sitter, men att niten lossnar har man ju själv klantat sig med nån gång. Brukar alltid följa med extra snabblänkar i sadelväskan för mig.

Var drog du av kedjan? I de flesta fall händer det vid kopplingslänken "Powerlink", som är samma på alla modeller till samma antal växlar. Enkelt att byta dessutom.

Handhavande fel kanske? Ganska enkelt att växla lite för bryskt eller bonka drevet mot någon sten eller trädstam. Kan bli lite stressigt ibland, speciellt om cykeln är ny och annorlunda.
Tycker största fördelen med de dyrare kedjorna är mindre rost.
Jämfört med andra delar på en cykel är kedjor billiga. Kan vara bra att ha en hemma i reserv.

Inte så insatt i dom senaste modellerna men för några år sen höll väl de billiga bättre än lättade och dyra kedjor?

på vilket sätt fick kedjan av? lossade en nit, eller möjligen sprack en sidoplåt??

det senare varit ett batchrelaterat fel på highend sramkedjor för några år sedan. lär vara känsligt med korrekt härdning...

Dyrare kedjor har bättre ytbehandling. Jag tycker oftast det är värt med en dyrare kedja. Ganska lite prisskillnad i kronor räknat.

Trampade av en Sram NX i våras på pendlaren. Höll ett halvår, knappt rört hojen under vintern så helt klart ett nytt rekord i dålig kvalitet. Tror att den blivit ansatt av salt men ändå.

Efter att ha provat XX1, GX, NX och KMC så kan jag ärligt talat inte motivera inköp av dyrare kedjor.
Enda upplevda skillnaden har varit korrosionsresistens där XX1 har varit väldigt bra. Är dock ganska petig med skötsel av både kedja och cykel så det hinner inte rosta...

Inte så insatt i dom senaste modellerna men för några år sen höll väl de billiga bättre än lättade och dyra kedjor?
Så minns jag det också, men det var nog mer än "några" år sedan. Inte varit med om att de gick av, precis, men de blev fort som skosnören, gummiband eller så.

Sammanfattningsvis, älskar du att torka och smörja din kedja och har det som din hobby så spelar det ingen roll. Har du bättre saker att göra så är det värt att lägga en hundring extra på en dyrare kvalitetskedja.

Nu cyklar jag inte så snabbt eller på våldsamma stigar; men när jag cyklade som mest så höll billigaste kedjan (Sram pc1110, ca 70-80kr på rea) åtminstone 150-200mil.

Smörjer oftast med någon teflon.

orka ständigt köpa nya kedjor plus att det inte känns bra att lämna ett skrotberg efter sig. på der att man genom ideliga köp belönar producenten av den undermåliga produkten. har du haft bättre framgång med andra kedjor?

dock det kan ju också bero på slippasta-aktigt kedjesmörj...

orka ständigt köpa nya kedjor plus att det inte känns bra att lämna ett skrotberg efter sig. på der att man genom ideliga köp belönar producenten av den undermåliga produkten. har du haft bättre framgång med andra kedjor?

dock det kan ju också bero på slippasta-aktigt kedjesmörj...
På låg kadens är det fasiken inte lätt att få en kedja hålla mer än 250mil.

Haft sämre resultat med shimanos för ca 250-300kr.

Cyklar man jämt med låg kadens och inte är en landsvägscyklist med bra kondis och hittar en kedja som ger mer än 400mil och kostar mindre än 500kr ska man klippa till.

På låg kadens är det fasiken inte lätt att få en kedja hålla mer än 250mil.

Haft sämre resultat med shimanos för ca 250-300kr.

Cyklar man jämt med låg kadens och inte är en landsvägscyklist med bra kondis och hittar en kedja som ger mer än 400mil och kostar mindre än 500kr ska man klippa till.
man skall nog fundera på saker som överdrivna tvättrutiner, brist på egolapp och vad man kör för smörja?

mätfel på sliagemätaren kan även övervägas.

Lånar tråden lite.

Behöver ha en ny kedja till Sram Apex 1 11s och funderar lite på vad som är det bästa alternativet. Kör med Sramkassett (XG-1150) så tänker att det kan vara bra att matcha med Sramkedja.

Ska jag hålla mig till 11s eller är det bättre att köra på 12s? Vart tror ni man får mest prestanda och hållbarhet för priset? Vikt spelar mindre roll för min del.

De alternativ som jag kan se är: (priser från bike-components)
PC 1110 11s14€
PC 1130 11s18€
PC 1170 11s37€
PC X1 11s21€
PC GX 12s25€
Rival 12s35€
Force 12s41€
PC X01 12s47€

Edit: Flattop kedjorna går nog inte iofs, så de går bort.

Sram kedjor med "Hard Chrome" håller doppelt så länge (i oberoende test). XX1 11-delat har det men är svår att får tag i och ofta dyr.

Själva köper jag X1 kedjor för 15 euro, de finns ofta med rabatt.

Enligt länken ovan så är X01 12s överlägsen, såg jag. Vad tror ni om 12s på 11s-lina? Har hört att det kanske till och med skulle vara bättre och enligt länken så är ju hållbarheten också bättre. Den lär ju inte bli sämre bara för att man använder kedjan på 11s.

Enligt länken ovan så är X01 12s överlägsen, såg jag. Vad tror ni om 12s på 11s-lina? Har hört att det kanske till och med skulle vara bättre och enligt länken så är ju hållbarheten också bättre. Den lär ju inte bli sämre bara för att man använder kedjan på 11s.
Jag kör kedjor för 12 vx på åtminstone två 11 vx cyklar. Kan inte säga att jag känner varken bu eller bä.
Någon Shimano och någon KNC vill jag minnas men håller inte reda på vilken som sitter på vad.

Om slitaget inte hamnar på kedjan, var hamnar det då? Jag byter hellre kedja än kassett och klingor. - Men mina farhågor är väl mestadels ogrundade. Bristande tankekedja!?

Behöver ha en ny kedja till Sram Apex 1 11s och funderar lite på vad som är det bästa alternativet.
Vad tror ni om 12s på 11s-lina? Har hört att det kanske till och med skulle vara bättre och enligt länken så är ju hållbarheten också bättre. Den lär ju inte bli sämre bara för att man använder kedjan på 11s.
Det är många som sedan några år tillbaka använder 12-delade kedjor på cyklar med i övrigt 11-delat och många av de som själva har provat tycker även att det fungerar bättre jmf med en 11-delad kedja.
Jag är en av dem.
Men just SRAMs kedjor för 12-delat verkar vara gjorda av mjukost. Åtminstone enl tidningen Tours test i nr 3-23 av flera olika kedjor för 12-delat.
Förutom att SRAMs "fiasko" överraskar tycker jag även att det att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarar sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan är överraskande (gissningsvis pga de ihåliga och då "klenare" nitarna).
tour-2023-03-kedjeslitage-12-delat-png.609106

Det är många som sedan några år tillbaka använder 12-delade kedjor på cyklar med i övrigt 11-delat och många av de som själva har provat tycker även att det fungerar bättre jmf med en 11-delad kedja.
Jag är en av dem.
Men just SRAMs kedjor för 12-delat verkar vara gjorda av mjukost. Åtminstone enl tidningen Tours test i nr 3-23 av flera olika kedjor för 12-delat.
Förutom att SRAMs "fiasko" överraskar tycker jag även att det att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarar sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan är överraskande (gissningsvis pga de ihåliga och då "klenare" nitarna).
Jag kör, på inrådan av @HåkanC, 12-delad kedja (Ultegra) på min 11-delade drivlina (Dura-Ace). Växlar hur fint som helst. Däremot drog jag av kedjan just i dag, en länk gick helt enkelt åt h-e.
IMG_7842.webp

Jag är en av dem.
Finns det något liknande från Tour fast med mtbkedjorna? Jag antar att ovanstående är 12s flattopkedjor.

I nuläget står det nog mellan PC X1 11s och X01 12s

Iallafall tidigare, så rostade Ultegra mer än DA, men Shimano kanske har åtgärdat det. Köpte precis ett par CN-M9100 till reservdelslådan hemma.

Drog av kedjan efter 40 mil vilket får mig att fundera över kvaliteten (SRAM NX Eagle). Fasthet är ju ett mått men dyrare kedjor stoltserar även med tystare, smidigare, snabbare etc. Märker man någon skillnad på en dyrare (600-800kr) kedja och en billigare (200-300). Du som säger Ja, klarar du ett blindtest?
Sonen hade SRAM på sin förra hoj.
Vi har kört NX , GX och X01 kedjor.
Han har inte dragit sönder någon men X01 höll dubbelt så länge innan den blev 0,5/0,7 utsträckt
Så mellan NX o GX hade jag valt NX ingen större skillnad på hållbarhet (däremot vikt kanske?)

Vi tyckte X01 var värt de extra pengarna men inte GX ….

Köp en shimanokedja och var nöjd istället :)
Gäller även kassett....
Fram till transmission kom.
ja shimanos kedjor är kanske inte alltid bäst, men inte heller sett plumpar i protokollet som med vissa utgåvor av sram.

en nackdel med shimano är att de ofta saknar ytlätering och därför gärna utvecklar rost när man kör vax.

wippermann och kmc tycks bättre på just detta.

Jag har gått över till att köpa dyra kedjor. Kör DuraAce/XTR-kedjor på två cyklar och en X01 på en tredje. Om man passar på att köpa dyrare kedjor på rea är de inte dyra, och de håller betydligt längre än billiga kedjor.

Om slitaget inte hamnar på kedjan, var hamnar det då? Jag byter hellre kedja än kassett och klingor. - Men mina farhågor är väl mestadels ogrundade. Bristande tankekedja!?
Lite feltänk tror jag. En sliten kedja sliter mer på kassett och klinga eftersom länkarna inte hamnar lika bra mellan tänderna. Om du vill bespara din kassett och klinga är det viktigt att se till att kedjan mår bra.

Tillbaka
Topp