Märkligt ljud/vibration/bromsande i backe?

MiMosobo

Aktiv medlem
Mycket märkligt beteende som dykt upp på min racer! Har hänt 2-3 gånger tidigare men säkert 10 gånger nu under Vättern!
Kan någon hjälpa mig tänka rätt?

Det dyker upp främst när jag rullar utför i fart över 35, det blir som att jag bromsar eller att däcket går mot ramen trots att det är en omöjlighet. Ett ”burrande” ljud och små vibrationer. Släpper efter någon eller några sekunders pumpande på bromsarna=sänkt fart och sedan funkar allt perfekt i 5min eller flera timmar!?! Dock så är det ingen direkt reaktion på felet när jag börjar bromsa så bromsarna är nog uteslutna (dessutom så långt utjusterade just nu).

(Grundförutsättningar: äldre kolfiberracer i pedantskött skick, fälgbromsar shimano 105 just nu med flera mm spel från fälgen, Mavic aksium race hjul som är spikraka, 25mm Continental däck med gott om plats överallt, hjullager rullar perfekt helt utan glapp, spel eller missljud,

Det enda som inte riktigt fungerar som det ska är att om jag hänger upp cykeln i mekstället och trampar bakåt så roterar bakhjulet med litegrann.

Tanken som dykt upp är om det kan vara lagret i frihjulet som spökar? Någon annan idé?💡

Tack på förhand (och ja,jag kom runt den där pölen i alla fall).

Har fälgen fått sig någon smäll eller är ojämn på bromsytan? Hur mår bromsklossarna, nya? Kan vara glazeade annars.

Edit: Det var inget, läste fel och trodde det var vibrationer som uppstod VID bromsning..

Har fälgen fått sig någon smäll eller är ojämn på bromsytan? Hur mår bromsklossarna, nya? Kan vara glazeade annars.
Relativt nya klossar, spikraka fälgar och som sagt just nu utjusterade så långt så att en ekorre skulle kunna passera mellan fälg och kloss. Dessutom inga vibrationer, ojämnheter eller missljud vid bromsning.

Små symptom av ”high speed shimmy”? Testa om det slutar direkt om du klämmer toppröret mellan dina knän?

Cykeln var extra- eller annorlunda lastad under Vätternrundan kanske? Kan medföra att ramen börjar oscillera, men du borde känna att det rycker lite i styret.

Mavic-hjul i kombination med att det försvinner i lägre fart får mig att fundera på om det är "Mavic-sjukan". Det som talar emot hypotesen var att när jag hade det var det snarare ett aggressivt skrikande som lät som metall mot metall. Vet dock inte om ljudet kan bli olika i olika fall.

I mitt fall handlade det om att de små delarna som han i denna video (1:16) tar bort. När jag tog bort dem, gjorde rent och la på ny (mineral?)olja försvann ljudet.

Tillbaka
Topp