Märkligt parkerad ( stulen?) Trek Somane s i Malmö

Milistern

Aktiv medlem
Någon har på ett något ogenomtänkt vis låst fast en Trek Domane S i min sons cykel. Han kan således inte cykla med sin hoj.
Jag tycker att beteendet är besynnerligt och undrar om det kan vara så att cykeln är stulen.
Den är låst i vår cykel med ett slanglås av claes ohlsson typ. Dessutom har den något slags ekerlås som jag inte sett tidigare.
Det är nog en cykel med något år på nacken, men skulle nog inte parkeras på detta sätt under normala förhållanden.
Jag har verktyg för att släppa loss vår cykel, men det kan ju också bli lite besvärligt.
Är det någon som känner igen cykeln?
20240904_161707.jpg
20240904_161712.jpg
20240904_161741.jpg

Är Treken fastlåst i något förutom den gröna cykelns bakhjul? Ser f.ö. ut att vara rätt kasst med luft i bakdäcket på racern.

Kan tänka mig att det är någon som tänkt sno din sons cykel . Men läget att göra det just nu kanske inte passade . Kanske e en feg tjuv som inväntar mörkret ...

Jag sitter i kö till 114 14 i ett annat ärende.
Kommer jag fram någon gång (hittills kö i cirka 15 minuter), kan jag ställa fråga om din cykel också.

Kom fram.
De sa att du ska kontakta polisen (114 14) i Malmö och be att de skickar ut en patrull till er.
Enligt lagen får man alltså inte göra något själv.

Den dök upp efter 22 i gårkväll. Så det kan också vara någon som tänkte lite slarvigt sent på natten. Jag bor ju ändå i Malmös bättre kvarter...

11414 svarar att jag absolut inte får göra någonting. Möjligtvis kan jag anmäla det som egenmäktigt förfarande och sedan begära handräckning av kronogogden. - Men vi kommer förmodligen hinna avskriva ärendet innan kronofogden hinner svara.

Jag har som default att man ska försöka följa lagar och regler, men det där är ju så kafkaartat att jag får erkänna att jag också gått loss på låset med våld.

11414 svarar att jag absolut inte får göra någonting. Möjligtvis kan jag anmäla det som egenmäktigt förfarande och sedan begära handräckning av kronogogden. - Men vi kommer förmodligen hinna avskriva ärendet innan kronofogden hinner svara.
Ja, det är standard i liknande fall, ex.vis om nån ockuperar ditt källarförråd. Inte ens Brf:en eller hyresvärden får klippa upp låsen, det är anmälan till polisen och handräckning av KFM som gäller. Men oftast räcker det att sätta upp en lapp och upplysa om processen så brukar förrådet vara öppet om nån vecka eller två. Men här kanske det är mer brådskande…
Grejen är att om man klipper upp låset så gör man sig själv skyldig till egenmäktigt förfarande.

Ja, det är standard i liknande fall, ex.vis om nån ockuperar ditt källarförråd. Inte ens Brf:en eller hyresvärden får klippa upp låsen, det är anmälan till polisen och handräckning av KFM som gäller. Men oftast räcker det att sätta upp en lapp och upplysa om processen så brukar förrådet vara öppet om nån vecka eller två. Men här kanske det är mer brådskande…
Grejen är att om man klipper upp låset så gör man sig själv skyldig till egenmäktigt förfarande.
Om man bortser från det olagliga i det hela så känns det som ett brott som måste vara oerhört svårt att bevisa. Jag gissar också att det inte ligger i topp bland brott som polisen prioriterar att utreda.

Om nån hade låst fast min cykel med ett klent vajerlås hade jag inte tvekat en sekund att klippa låset för att komma åt min egen cykel. Oavsett vad vajern i övrigt satt fast i. Betalar gladeligen 49:90 eller så för skadegörelsen av vajern. OM tjuven nu skulle polisanmäla.

Om man bortser från det olagliga i det hela så känns det som ett brott som måste vara oerhört svårt att bevisa. Jag gissar också att det inte ligger i topp bland brott som polisen prioriterar att utreda.
Nej, med tanke på att polisen inte ens bryr sig om att utreda inbrott där det finns tydliga spår i form av kvarglömda kläder eller nyckelknippor (jag har varit med om båda) så lär inte detta heller utredas. Med brasklapp för att i övrigt skötsamma medborgare ofta kläms dit om de gör nåt enstaka snedsteg.

Nu lämnar jag kanske mitt eget ämne, men det gäller iaf polisanmälningar. Jag byggde en gång en naturpedagogisk utställning som drabbades av ett inbrott strax innan invigningen. Hårdvara för en omkring 100 000 blev stulet. Alla datorer hade någon form av remote access och jag kunde ge polisen såväl adress som bild från flera av datorernas nya hem, inklusive porträtt på de nya användarna. Utredningen avslutades omedelbart pga brist på utredningsuppslag. Och då var det i princip polisen själva (länstyrelsen var slutkund) som blivit bestulna. Däremot varnade en utredare mig i all välvilja för att bilderna jag tagit med de stulna paddornas kamera kunde bryta mot gdpr och eventuellt också vara kränkande fotografring.

Nu lämnar jag kanske mitt eget ämne, men det gäller iaf polisanmälningar. Jag byggde en gång en naturpedagogisk utställning som drabbades av ett inbrott strax innan invigningen. Hårdvara för en omkring 100 000 blev stulet. Alla datorer hade någon form av remote access och jag kunde ge polisen såväl adress som bild från flera av datorernas nya hem, inklusive porträtt på de nya användarna. Utredningen avslutades omedelbart pga brist på utredningsuppslag. Och då var det i princip polisen själva (länstyrelsen var slutkund) som blivit bestulna. Däremot varnade en utredare mig i all välvilja för att bilderna jag tagit med de stulna paddornas kamera kunde bryta mot gdpr och eventuellt också vara kränkande fotografring.
Världen är uppenbarligen på flera sätt ding-ding-ding som mig närstående barn säger.

perfekt tillfälle att lära dej dyrka lås öppna de kassa vajerlåset ta ditt hjul låsa låset igen o ge dumskallen som låst de huvudbry :cool: :cool: dessutom så kan inte bylingen bevisa egenmäktigt förfarande heller för du har inte gjort nån åverkan på låset

Såg två knarkare "öppna" ett sånt där lås med en vanlig knipexavbitare nu i somras. Det tog 20 sekunder eller så...

Jodå. Den stod kvar i morse. Tänkte också att lämna in den, men det där larmet som tjuter när rör den skulle göra det till en lite udda övning.

Just det, det är ju en extra krydda. Jönssonligan körde väl vispgrädde på larmet i någon kupp. Det kunde kanske vara nåt.
Klippa larmet också går säkrt bra men då får kanske samvetet vidgas ytterligare

Cykelns riktiga ägare och två poliser står och kliar sig i huvudet framför spektaklet. Jag erbjöd mig att klippa, men polisen ville ringa en låssmed. Jag var tvungen att gå tillbaka och jobba, så vi får väl se i eftermiddag.

Tillbaka
Topp