Har följt tråden till och från, och det verkar spännande och du har ju fått en del synpunkter...
Vad det gäller utbud och sånt har du fått en del från resten av församlingen, men jag vill komma med några tankar kring själva "starta" biten.
Fundera riktigt på vad det är du tycker är roligt, att som någons kamrater gjort, starta en fiskebutik för att man tycker om att fiska, är garanterat fel väg att gå. Risken är att du tar bort det roliga ur din hobby och då är varken arbetet eller hobbyn rolig. Mao, tycker du att det roligaste som finns är att nöta asfalt eller stig, så hade jag avrått dig, men är du intresserad av "cykeln som fordon" och har mekvana/känsla/lust så tror jag det kan vara helrätt. =)
Det finns fördelar med att vara egen, men var beredd på att det innebär att du (i de flesta fall) kommer att ha betydligt fler arbetstimmar och sämre lön än anställda kollegor (ett undantag är att man hyr ut sig som gubbe, men det är det ju inte tal om här), eller till och med dina eventuellt anställda. Jag har haft egen firma sedan 2003, de första åren på hobbybasis på sidan om, men sedan 2007 har min firma varit min (2x)heltidssyssla. Ett resultat av det är att min SGI är snudd på lägsta nivå och jag är en ond pappa enligt statistiken då jag nästan inte plockat ut några föräldradagar, hemma har jag varit, men det har inte varit lönt att plocka ut ersättningen. Det trots jag jobbat minst 65 timmar i veckan plus pappersarbete... MEN jag har ingen lust att gå över till att vara anställd, jag gillar känslan av att tro att jag har lite frihet och egna val.
Har du familj, se till att få med den på tåget innan du drar igång, det kommer att bli många kvällar, helger och spruckna semesterplaner innan det rullar på, oavsett i vilken skala du startar.
Viktigast, håll ordning på papperen, du kommer att slippa många sömnlösa nätter och stressade timmar om du sköter och gör ett system för räkningar och bokföring, låter skittrist jag vet, men det är värt det, och kontrollen över hur det egentligen går blir så mycket bättre. Sedan om du lejer bort bokföringen eller gör det själv är upp till dig, men jag rekommenderar att du oavsett omsättning kör månadsvis moms, då har du piskan på dig att max ligga efter två månader med papperen. Det är absolut inte kul att sitta kvällen inför deklarationen och leta kvitton och verifikationer för ett helt år...*been there done that* Då är 30 min några kvällar i veckan lätt värt det.
Det här kanske trista saker, men värt att tänka på, så har jag inte skrämt dig nu, så kör hårt och lycka till! =)