Marzocchi Drop off III (problem)

Gustaf

Ny medlem
Tjenare.

Jag har en marzocchi drop off triple som har fått ett konstigt ljud och slår liksom tillbaka när man hoppar. Har hört från folk att byta olja är lösningen och vissa säger att pumpa den kan vara en lösning. Jag undrar då hur den då skall pumpas och var man kan byta olja och vad det kostar? En manual hade inte suttit fel heller om någon kan hitta de. All hjälp tas galdeligen emot!

//Gustaf

Senast redigerad av en moderator:
Fork.JPG ht=559

Enligt manualen skall man kunna ställa in detta på detta vis. Skall man då försöka tömma benen på luft och sedan få benen så långt ner som möjligt för att komma åt att skruva på denna för så som jag ser det så är denna i botten av höger ben och det är den som jag vill skruva på? korrekt?

Nu har jag öppnat men det är fortfarande helt omöjligt att nå ner till denna för att skruva. Här krävs specialverktyg som kanske finns på någon verkstad. Frågan kvarstår då. Finns det några speciella ställen som "lagar" detta och vad tror ni det skulle kosta?

MvH
//Gustaf

(Om man skall byta olja vilken skall jag då ha och var finner jag den?)

Tjena!

Har haft samma gaffel och samma problem!

Om du menar ett klonkande ljud vid varje "uppskjut/returfjädring"!

Du ska inte byta olja eller liknande, det som händer är att fjädern saknar en strumpa längst uppe, alltså ligger den och slår emot kanten, så när du har dämpat ihop gaffeln, så skjuter fjädern ifrån och slå slår till inuti immerbenet "klonk".

Det du ska göra är att köpa en hatt/strumpa hos din lbs och fästa på fjädern!

Mvh

Tack så extremt mycket! har du någon länk där man kan köpa detta? eller om man kan göra en egen lösning på problemet?

Du gjorde just min dag, om det kan fixa problemet.

mvh
//Gustaf

Jag vet inte vart du bor men din lokala cykelhandlare borde ha sånna, kanske inte i lager men som beställningsvara.

Hoppas att det är lösnigen!

Jag har skickat en fråga till dem och får se vad dom svarar förhoppningsvis så löser det sig, jag uppdaterar när jag vet mer:)

//Gustaf

Från pedalogerna:

Det finns en liten kort damask(strumpa på fjädrarna....den brukar "halka" ner ifrån mitten av fjädern där den ska sitta(det är i mitten som fjädern"viker" sig lite när den komprimeras. Då slår den i innerbenet och klonkljudet uppstår). Öppnar man upp den och tar ut fjädrarna så ser du en kort (oftast röd)strumpa/damask. Dra upp den till mitten av fjäderna. Alternativ är att du lämnar in gaffeln till oss så fixar vi det. Då brukar vi dra på en nya damask/strumpa längs hela fjädern.

Detta kommer kosta max 500kr.
--------------------------------------------------------------------------------------

Tackar väldigt mycket för er hjälp och hoppas att den som också har samma problem kan få nytta av tråden:)

mvh
//Gustaf

Frågan är då om det är ofarligt att köra utan strumpan/hettan/damasken på rätt ställe, Min drop off-3 klonkar vid retur, och har så alltid gjort utan att jag brytt mig så värst.

läste en del om det hur man ställer in sin dämpare och problem som kan uppstå i "valfri tidning".. ska se om jag kan lösa det på ngt vis så du med kan läsa det ;)

Om du trivs med gaffeln och vill ha en reservdelsgaffel kan du få köpa min för en rimlig peng. Den är fullt funktionsduglig med repfria innerben. Dock repig på ytterbenen som sig bör :)

Jag har nu suttit i telefon med ett antal ställen som säger att dom skall kunna laga denna gaffel men när den väl lämnats in har inget kunnat göras. Jag har försökt att få tag på Marzocchi men detta var inget dom hört om heller även om alla jag känner som har haft denna ytterst dåliga gaffel har haft samma problem. Mina visdomsord är undvik denna gaffel! Jag har innan endast haft Rock Shox-gafflar men denna satt på senaste cykelköpet och jag är mer än missnöjd (problemet/ljudet uppstod efter endast en vecka). Det kanske bara är ett problem för denna gaffel från Marzocchi men att dom inte har någon lösning eller tar ansvar för en gaffel som dom byggt och inte har reservdelar till är bara dåligt. För mig blir det aldrig mer Marzocchi. Rock Shox har aldrig svikit mig än. Denna Drop Off Triple åker direkt i sophögen, kanske ger bort den till någon som vill ha den, men beställer den nya boxxern Asap.

O.B.S !UNDVIK! Marzocchi Drop off triple, den var billig och därmed skräp (Absolut den sämsta gaffel jag någonsin varit i kontakt med[Kanske fungerar för en tonåring dock]!).

Bättre att gråta en gång vid inköpet för en dyrare gaffel än.... ja, ni vet fortsättningen.

Tillbaka
Topp