Marzocchi MX Comp

Zooltrix

Aktiv medlem
Marzocchi MX Comp
Tjabba!

Tänkte ta och handla en Marzocchi MX Comp på CRC's sommar rea men jag har lite svårt att bestämma mig.

1. Skall man ha ETA eller ej?

2. Är det någon skillnad på 2004 och 2005 modellerna?

Marzocchi MX Comp
Skippa ETA, jag använder det ytterst ytterst sällan, det kostar 500kr mer typ. Har åtminstonde en gång råkat få i eta av misstag, sådär kul när man ska droppa från lastkajer... Enda nyttan med ETA är om du kör en massa landsväg, har kasst rundtramp eller kör uppför en hel del långa väldigt fina uppförsbackar, annars är det överskattat.

Marzocchi MX Comp
Har aldrig saknat ETA. Om det är så brant att man behöver sänka gaffeln finns det ändå inget grepp som räcker till för att ta sig upp. Den andra frågan kan jag tyvärr inte hjälpa dig med

Marzocchi MX Comp
ETA är väldigt praktiskt. Det är ingen risk att man får i den av misstag eftersom den aktiveras med ett vred nere på gaffelkronan.

I skogen är det en klar fördel att kunna sänka gaffeln. Det är givetvis inte så att det inte går att ta sig uppför relativt branta sektioner utan ETA, men den underlättar och det är väldigt trevligt att slippa gunget i gaffeln.

Med ETA aktiverad så har gaffeln ca 30 mm ganska hård fjädringsväg kvar. Detta är bra även på slätan när man inte behöver så mycket fjädring.

Det finns dock andra skillnader mellan mx comp air (jag bara antar att du jämför med den) och mx comp ETA, som gör den senare till en bättre gaffel totalt sett. ETA:n har negativa stålfjädrar som ökar gaffelns känslighet. Den kan alltså ta upp mindre stötar mera effektivt.

Om detta är värt den extra kostnaden är upp till dig. Du kommer nog inte att sakna ETA om du inte har det, men du kommer inte ångra dig om du skaffar det heller.

MVH /Henrik

Marzocchi MX Comp
Använder själv min ETA mycket, och tycker det är superbra att kunna sänka gaffeln lite vid klättring. Särskilt vid tighta svängar när det går uppåt är det en väldig fördel.
Mvh Crallan

Marzocchi MX Comp
Ok, nu har jag väl äntligen bestämmt mig, är det något mer man behöver förutom själva gaffeln? Kan man köra på det gamla styrlagret? Behöver man köpa den där pluggen man skall banka ner i röret eller följer den med?

//Rockie på gaffelbyte...

Marzocchi MX Comp
Zooltrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, nu har jag väl äntligen bestämmt mig, är det
> något mer man behöver förutom själva gaffeln?

Du kan behöva fler spacers, sådana där brickor man lägger mellan styrstammen och lagret - för att justera höjden på styret innan du kapar gaffeln till rätt längd.

> Kan man köra på det gamla styrlagret?

Ja, men du måste ta loss lagerbanan som sitter fast längst ned på gamla gaffelröret och banka fast det på den nya istället.

> Behöver man köpa
> den där pluggen man skall banka ner i röret eller
> följer den med?

Du behöver ingen ny, den gamla går att banka ur om du knackar den vidare ner i röret och ut på undersidan. Det medföljer ytterst sällan en stjärna.

Marzocchi MX Comp
> > Behöver man köpa
> > den där pluggen man skall banka ner i röret
> eller
> > följer den med?
>
> Du behöver ingen ny, den gamla går att banka ur om
> du knackar den vidare ner i röret och ut på
> undersidan. Det medföljer ytterst sällan en
> stjärna.
>

jag hade problem med att få bort "star-nuten" på min gamla gaffel, det behövs ju något lämpligt verktyg för att knacka igenom den (rör & hammare kanske). Köpte en ny istället. Kostar ca 50 kr så det kan vara värt att köpa nu för att slippa strul. Det borde ju slitas en del när man slår igenom den också så den sitter kanske lite sämre om man återanvänder den(?)

Marzocchi MX Comp
på vissa MZ-gafflar så är styrröret förstärkt i nederkant så att stjärnan inte går att dra igenom på vanligt sätt. Köp ny istället. Man vet inte när man får för sig att sätta den gammla gaffeln på nåt annat hojprojekt, oavsett hur dåligt skick den är i.

Tillbaka
Topp