Marzocchi MX Pro

Marzocchi MX Pro
Hallå! :)

Jag har som sagt en mx pro fast med eta. Tycker den funkar jättebra och är jättenöjd med den. Men eftersom jag inte prövat många andra gafflar i samma kategori så känner jag att det är rätt svårt att bli objektiv... dock använder jag aldrig eta:n (bara när leo ska packa in den i sin bil ;) )

köpte gaffeln ihop med min första (och enda) xc cykel, men såhär 1,5 år efteråt känns det fortfarande som ett bra köp! Den har bra slaglängd (skulle aldrig köpa en med mindre), och jag tycker absolut inte att den är för tung...

vilken gaffel du ska välja beror ju på vad och HUR du kör (och vad du har för ram i övrigt). Kör du hårdare xc mot freeridehållet så skulle jag kolla lite på rockshox pike:n. Vet många här på happy som kör med den, och den ser onekligen lockande ut.. dessutom har den lite mer slaglängd.

fast.. eftersom du nämnde vikt så kanske du inte ska fråga mig, jag är inte direkt någon viktväktare!

hoppas du blev lite klokare

/ebeth

Marzocchi MX Pro
Fördelen med MX Pro över MX comp är att den har justerbar retur..?

Bettan, vadå inte viktväktare, ditt nybygge är ju rena lättviktaren! ;)

Marzocchi MX Pro
Tackar för svaren!

Frågar vidare lite här..

Hur vär fungerar en FR gaffel för XC körning? Tråkigt om man blir sugen på lite hårdare terrängkörning (bor rätt nära Åre och ska testa att cykla där i sommar) och så håller inte gaffeln måttet. Inte lust att köpa två st, dom kostar ju ändå en slant..

Marzocchi MX Pro
Hittade en Marzocchi AM gaffel till kraftigt reducerat pris på cyclekomponents.se. All Mountain 2 hette den. Nån som har erfarenhet av denna?

Marzocchi MX Pro
thor79: antar att du helst inte vill höra detta... men jag är av åsikten "rätt cykel på rätt plats".

Själv har jag en avanti competitor med mx pro:n för xc och lite tuffare xc. Den är hur rolig som helst att köra med. Jag skulle inte vilja ha något tyngre för den sortens körning som jag känner det nu.

För att inte få en allroundcykel (som inte är bra på nått? eller i alla fall har en rad kompromisser) har jag även skaffat en mer freeride/dh cykel. Nästa projekt blir väl att köpa nått i dirt/4x-väg.

Smaken är ju som baken, och det finns ju massor av exempel på cyklister som kör med tyngre grejjer även för xc. Mycket handlar ju tyvärr om pengar och två cyklar kostar ju en del om man vill ha bra grejjer. Dock tycker jag ändå att du skall överväga det. Bor du dessutom så nära Åre att du tänker köra mycket utför tycker jag definitivt att du skall ha en ren xc (eller xc mot freeride) cykel och en för dh.

Ett alternativ är ju att köpa en xc hojj nu och sedan hyra cykel i åre. Du kommer ju ändå kunna köra rätt tufft med din xc cykel på andra ställen, även om du inte "kan" ha den nedför backarna i åre!

Tycker du att dh är mer din grejj får du bita i det sura äpplet och jobba/spara ihop pengar till ytterligare en cykel, men å andra sidan har du en grum xc cykel du är nöjd med som du orkar trampa runt i skogarna med.

/ebeth

(ps. man skall inte underskatta hur kul det är med en liten nätt ht på små fina snabba skogsstigar i medlut!)

[edit]
kolla även actionsport.de - maaaassa rea just nu, köpte en gaffel därifrån för en vecka sedan!
de är snabba & billiga!

http://www.actionsports.de/Forks-Rear-Shocks:::516.html?XTCsid=b28242f21b597cdd3244368b5cff745d

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp