Massiv 10mm-axel med QR?

Matthias87

Aktiv medlem
Massiv 10mm-axel med QR?
Hej

Någon som vet om det finns massiva 10mm-axlar med QR att få tag på?
Som denna fast massiv istället; http://www.superstarcomponents.com/en/10mm-rear-qr-through-axle.htm

Just nu kör jag på en Ragley Blue Pig som är byggd för 10mm-axel bak, men efter tips från Ragley så har jag monterat denna konverteringsaxeln ihop med QR, då det skulle vara starkare än QR;
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-conversion-kit-qr-rear/rp-prod34779

Är rädd för att denna axeln kommer gå av vid hårda landningar, därav frågan om massiv axel.

Mvh Matthias

Massiv 10mm-axel med QR?
Den från Superstar är massiv (om jag inte missuppfattat det du efterfråga). Jag hade en sådan på en gammal FS och den funkade bra.

Massiv 10mm-axel med QR?
Ja söker också 10mm massiv axel, finns det att få med gängade ändar som man får skruva fast med muttrar?

Edit: förlåt om jag lånade tråden lite..

Senast ändrad:
Massiv 10mm-axel med QR?
Bbbs wheelblock skewers verkar ha massiva axlar. Annars verkar hopes få goda omdömen av folk som kör hårt med sina grejor.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Senast ändrad:
Massiv 10mm-axel med QR?
Gamla Hone- och Saint-nav, men då fastnar man med att köra gamla obsoleta bakväxlar och som mest 9-delat om jag minns rätt.

Har ett Hone-nav med 36h som du kan få om du vill, du behöver bara komplettera med 2 st M10x1-muttrar.

Massiv 10mm-axel med QR?
Jag körde med Supercrap den höll inte fast hjulet ordentligt däremot så blev baken stadigare än med vanlig QR. Nu har jag köppt ett Hope nav från Neal ( Veloteket) med skruv 2st m10 har jag för mig å det har inte flyttat på sig en ända gång GRYMT nöjd sen så kan man även få stålbody till Hope naven så man slipper stå med trasig body i skogen å behöva springa hem en evighet som med alla pissiga alu bodys viktväktarskit :)
Så köp ett Hope :)

Massiv 10mm-axel med QR?
Tack för alla svar.

tropfrog: Vart har du sett det? Jag lyckas inte hitta några massiva BBB-axlar.

lovet: Vad köpt du?

lundatok: Jag vill ha svarta :) Är du säker på att dina är solida?

Massiv 10mm-axel med QR?
Ja, de har kanske uppdaterat Superstar-axeln sedan jag köpte min. Jag tänkte att min vägde bra mycket mer än 100g när jag läste beskrivningen. Samma axeln såldes också under andra märken (Gusset och DMR om jag minns rätt) men jag hittar inga nu. Jag kan också tillägga att jag gått över till Hopes 10mm 'bolt up' lösning. Inte för att jag hade problem med Superstars, bara att jag köpte nya hjul.

Massiv 10mm-axel med QR?
Superstars 10mm axeln är i stål. Så skulle tro att att dina hjul blir mos innan du skjuvar av den.
Jag har en sådan liggandes. Om du vill testa den?

Har bytt till en dt swiss rws 10mm Alu axel i stället då Superstar axeln har en plastbussnig till qr funktionen,vilket gör att den inte sitter lika stumt som en gängad axel.

//Jonas

Massiv 10mm-axel med QR?
Ja min supercrap axel höll problemet var att den inte höll kvar hjulet i ramen. Det hoppade snett ibland vilket aldrig hänt med Hope & 2 M10:or.

Massiv 10mm-axel med QR?
Jag har precis köpt ett nytt Superstar-hjulpar, så att använda 2 x M10 går ju inte tyvärr.

Frågan är väl om den lösningen jag kör nu med 12mm-nav och en konverteringsaxel är tillräckligt stark? Någon konstruktör som vet hur mycket starkare en solid 10mm-axel är, gentemot den ihåliga 12mm-axeln jag har nu, som är nerfasad till 10mm längst ut?

Denna alltså: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-conversion-kit-qr-rear/rp-prod34779

Mvh Matthias

Massiv 10mm-axel med QR?
Massiva stänger brukar vara lättare att böja än rör om de ihåliga inte är supertunnväggiga då. Så bara för att det är ett rör / ihålig axel behöver det inte vara sämre :)

Massiv 10mm-axel med QR?
EST: Är du säker på det där? Det låter konstigt tycker jag. Är det samma material så tycker jag en massiv stång borde vara mycket svårare att böja.

Massiv 10mm-axel med QR?
Ja säker :) Sånt man vetat länge utan att reflektera över varför. Men i en axel kan rörelseenergin gå rakt genom medans i ett rör måste den gå längst med mantelytan.
På motorcyklar har man ofta större axlar = större kullager = bra, tar upp mera. Mycket tunnare väggar på många mc axlar. Grövre gör stadigare än mindre dia fast godstjockleken är det samma. Sen vad det heter eller så vet i fan fråga nån ingengör jag bygger bara saker :)

Massiv 10mm-axel med QR?
Sorry tror att Google har fel. Tråkigt idag hemma med ungar= snackat med flera kunniga alla håller på mig men ingen vet vad det heter eller så. Men jag skulle lätt lita mitt liv på alla dessa dumhuvuden som jag bubblat med idag ;-)

Massiv 10mm-axel med QR?
Ja det kan inte vara några problem i rätt ner för 1.8m med vanlig qr har jag fixat massa gånger utan problem men styvhet å vridstyvhet ja fett ätt nåt annat det..

Massiv 10mm-axel med QR?
Kanon :-)
Skulle vara kul att se. Själv tyckte jag att det räckte fint med den höjden från stillastående & dåm körde vi helstelt ,fast det var ju ett tag sen. Så jag hoppas på fina filmer :)
Skillnad på droppa i fart å stillastående i kraft på hjulaxlar. osv.

Senast ändrad:
Massiv 10mm-axel med QR?
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Samma materialmängd är starkare i rörform men
> här är det ju 10mm ytterdiameter som gäller och
> då lär massivt vara starkare.

Man kan säga att det har att göra med tvärsnittsareans avstånd till tyngdpunktens centrum.

Lätt uttryckt:
En stång med ytterdiameter 10mm är starkare än ett rör med yd 10mm och id 2mm. Ett rör med yd 12mm och id 2mm är starkare än en stång med yd 10mm.

Ser man på exemplet med hjulaxel på en mc kanske den har yd 25mm och id 15mm. Skulle den vara en solid stång med samma hållfasthet kanske den skulle behöva en diameter på minst 20mm och då bli tyngre.

Kort sagt är det starkaste att av en given mängd försöka få ut största möjliga diameter. Grovt förenklat. Men på en hjulaxel på en trampcykel där den begränsas av att den måste passa i nav och ram är den solida axeln starkare eftersom den har mer material, även om den blir tyngre. Men jag sitter på ett skakigt tåg nu, skulle kunna komma med ett litet räkneexempel när jag kommer hem.

Tillbaka
Topp