Måste dubbdäcken vara dyrare än hjulen?

räser

Ny medlem
Jag har börjat fundera på att inhandla dubbdäck till vintern, det är dock inte helt gratis att skaffa sådana visar det sig. Grejen är den att cykeln som är tänkt att agera vinterhoj har ett par nya budgethjul (Deore och Rigida Zac) som kostade ca 800kr inklusive frakt.
Min fråga är alltså, måste dubbdäcken kosta mer är hjulen för att fungera bra?
Finns det billigare alternativ som funkar bra på vinterväg och eventuellt även lite stigcykling?
Vad jag har förstått av att läsa gamla trådar är att biltemas dubbdäck inte är nån höjdare och att ett par Nokian för bortåt tusenlappen är bra. Det skulle dock, som sagt, svida att betala mer för däcken än för hjulen. :)

Ska du cykla på väg behöver du inte så mycket dubb. Då duger billigare däck som "Nokian Mount & Ground" de kostar runt 350 st på cyclecomponents och har 160 dubb.
Nokian Hakkapeliitta i 106 dubbsversion brukar clas ohlson ha för bra pris (billigare än Mount & Ground")

Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du cykla på väg behöver du inte så mycket
> dubb. Då duger billigare däck som "Nokian Mount
> & Ground" de kostar runt 350 st på
> cyclecomponents och har 160 dubb.
> Nokian Hakkapeliitta i 106 dubbsversion brukar
> clas ohlson ha för bra pris (billigare än Mount
> & Ground")

Tack för tipsen, har du någon erfarenhet av Hakkapeliitta?
(Verkar föresten som att även dessa är billigare hos Cyclecomponents än hos Clasohlsson)

Robert skrev:
> Ja, mycket dyrare:
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/komponenter/dack/26-3/dack-dubbat/nokian-f
> reddies-revenz-336-26x23.html

Tusan också... Jaja, lika bra att beställa på en gång då! ;)

räser skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska du cykla på väg behöver du inte så
> mycket
> > dubb. Då duger billigare däck som "Nokian
> Mount
> > & Ground" de kostar runt 350 st på
> > cyclecomponents och har 160 dubb.
> > Nokian Hakkapeliitta i 106 dubbsversion brukar
> > clas ohlson ha för bra pris (billigare än
> Mount
> > & Ground")
>
> Tack för tipsen, har du någon erfarenhet av
> Hakkapeliitta?

Jag använder Hakkapeliitta med 106 dubb bak på min pendalare och Mount & Ground fram. Jag tycker att de funkar bra. De greppar bra om man inte provoserar allt för mycket och de rullar hyfsat lätt och dubben är slitstarka. Så jag tycker båda däcken är bra.
På min CX kör jag Hakkapeliitta w240 de greppar klart mycket bättre men rullar också tyngre, speciellt på ren asfalt.
Som dagligt pendlingsdäck föredrar jag nog klart Hakkapeliitta 106 och "Mount & Ground" dock kan speciellt Hakkapeliitta 106 släppa om man lägger cykeln för mycket.
På riktigt isiga och skrovliga vägar och stigar är dock w240 överlägsna Hakkapeliitta 106 och "Mount & Ground"
Jag brukar undvika dubbdäck till ren skogskörning så där har jag ingen erfarenhet av däcken.

Dags för dyrare hjul?
Beror en del på vad det är för vinterföre där man bor! Eller om man har råd att falla fler gånger..
Moder cyklar som sagt på W240, och jag på extreme294. Har gjort så några säsonger, och kan därför dela kostnaden på några år. Däcken är fortfarande fina!
Satsa på säkert lås.

Det beror helt klart på skattepolitik för att folk ska sluta köra med dubbdäck. Sluta vara kärringar och börja köra vanliga däck på vintern. På samma sätt som trängselskatt får människor att klogga igen essingeleden får höga priser på dubbdäck människor att välja det det mer manliga alternativet istället för fegisvarianten dubbdäck.

e. skrev:
> Det beror helt klart på skattepolitik för att
> folk ska sluta köra med dubbdäck. Sluta vara
> kärringar och börja köra vanliga däck på
> vintern. På samma sätt som trängselskatt får
> människor att klogga igen essingeleden får höga
> priser på dubbdäck människor att välja det det
> mer manliga alternativet istället för
> fegisvarianten dubbdäck.

e. går från klarhet til klarhet.

En positiv bit med dubbdäcken är att dom håller 2-3 säsonger, så jämnför inte priset med vanliga racerdäck som håller 4-500mil... :-) T

e. skrev:
> Det beror helt klart på skattepolitik för att
> folk ska sluta köra med dubbdäck. Sluta vara
> kärringar och börja köra vanliga däck på
> vintern. På samma sätt som trängselskatt får
> människor att klogga igen essingeleden får höga
> priser på dubbdäck människor att välja det det
> mer manliga alternativet istället för
> fegisvarianten dubbdäck.

Teh conspiracy!!11

Classe hade Nokian W106 för 98 kr i våras, fast nu har priset höjts, men de räcker ändå inte till stigcykling.

hmm... jag kan egentligen prioritera bort det där med stigcykling, huvudsyftet med hojen kommer ändå vara att kunna träna utomhus på vintern, så hellre lättrullade än skogsdugliga däck då. Men, jag vill inte gärna prioritera bort säkerheten. Funkar Hakkapeliitta eller Mount and ground även på blankis?

edit: någon som har någon erfarenhet av Schwalbe Snow Stud eller Marathon Winter?

Senast redigerad av en moderator:
Stelben skrev:
> Ojdå det var ju billigt,4000kronor för två
> däck :P
>
> NOT!

det är ju för tusan dyrare än att köpa vinterdäck till bilen!

ojdå nu hittade jag nåt intresant, det finns tydligen folk som använder träskruv som dubb till vanliga mtb-däck. Det vore ju kul att prova! synd bara att jag slängde ett par däck på skroten igår. Någon som provat?

Schwalbe Marathon har, åtminstone förra årets batch, en tendens att trycka in dubbarna genom corden och punktera slangen. Har flera polare som fått däcken utbytta mot Nokian w240 istället. Tyngre visserligen men hållbara och med ett bra grepp. Pratar nu CX men motsvarande kan gälla även för MTB?

Tillbaka
Topp