Måste fråga så jag inte gör bort mig...

• Trådstartare Trådstartare Peccus
  • Start datum Start datum
P

Peccus

Guest
... jag jagar min första "ritkiga" cykel. (Vardag + XC bruk är tanken)

Har tittat runt en hel del och har kommit fram till att denna verkar schysst:
http://roslinscykel.se/singelpidmtb.asp?pid=mtb73

2 problem.

1) Jag bor i Bollnäs, 10 mil norr om Gävle. Kan inte prova cykeln då den finns i Ystad. Hur vet jag vilken storlek jag ska ha? Jag är 177-178cm lång, väger knappt 75Kg.

2) Är inte säker på att allt är schysst på den, men av vad jag lyckats läsa och fråga mig til så verkar den vara ok?

Ska jag ha denna, och vilken storlek ska jag ha? :)

Mvh

- Peter -

Jag tycker den såg dyr ut för de pengarna. Du får Biltemas hoj för halva priset. Den har liknande grejer på. Den borde också passa dig i storlek.
/J

Jag förstår inte vad som var så jäkla dyrt på den? Den är ju specad precis som vilken annan hoj som helst i den prisklassen.

Men visst, är man av rätt längd så är ju biltemas "xc race" samt "lembert dome" långt mer prisvärda :). Man skulle ju till och med kunna köpa båda för samma pris som den där "gepedia asgard" hojen..!

Senast redigerad av en moderator:
Hos www.ciclib.de finns No Saint Urian 2 med full deore och Tora-gaffel för €595. Inte skivbromsar iofs.

Håller med Bigmollo och Glitch, tycker inte att den ser vidare prisvärd ut. Sedan tillkommer väl frakt för några hundringar, gissar jag? Köpa fultüsk kanske?

Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte vad som var så jäkla dyrt på
> den? Den är ju specad precis som vilken annan hoj
> som helst i den prisklassen.
>
> Men visst, är man av rätt längd så är ju
> biltemas "xc race" samt "lembert dome" långt mer
> prisvärda :). Man skulle ju till och med kunna
> köpa båda för samma pris som den där "gepedia
> asgard" hojen..!

Jag hade hellre köpt en hoj från en erkänd tillverkare för de pengarna, i synnerhet då karln inte ens har möjlighet att kolla på den på plats. Så det känns dyrt eftersom man inte alls vet vad man får. Och kan man ändå inte provcykla kan man lika gärna köpa från Tyskland. Postorder som postorder.

/C

Det är skrämmande hur lätt påverkad man är när man ska handla ngt som man inte har koll på.
I morse trodde jag att det där var "min" cykel... Nu är jag lika osäker igen.

Wtf.. Man tycker ju att det skulle vara enkelt att köpa en cykel. :) Har inga polare som håller på och cyklar heller, annars skulle man frågat där. Är jag tillbaka på Biltema igen? (Hittade ingen "Lembert Dome" på hemsidan dock?)

http://www.cykelkallan.com/index.php?adg=91&group=1,4,91

Cykelkällan i Söderhamn säljer en:
SCOTT MTB REFLEX 45 Disc Grå/vit/röd
Pris: 5 995:-
1500.jpg ht=240

den ser ju fin ut, finns tydligen en i medium med skivor (mekaniska)

Bilagor

• 1500.jpg
    1500.jpg
    2.4 KB · Besök: 19
Jag har fått uppfattningen att mekaniska bromsar ska undvikas? Att man då lika gärna kan köra med en "standard" broms?

Tänkte ta mig en sväng till Knåda för att kolla vad de har att erbjuda också.

En bra V-broms "bromsar" nog lika bra som mekaniska skivbromsar, men du slipper ju slitaget på fälgen.

Men det är nog en smaksak, båda funkar nog lika bra...

Senast ändrad:
Tror nästan mekaniska funkar bättre om det är riktigt kallt. (Än hyudraliska skivor altså)
Skivor tar jag lätt före fälgbroms. Funkar bättre när det är blött och när det är lerigt slipper man slipa ner fälgen. Och att det blir mindre bromsdamm som skitar ner.

Senast redigerad av en moderator:
Peccus skrev:
> Men en Scott är rätt i alla väder?

Jo, dom gör nog inget skräp ivf.
Däremot "Gepedia" vet man ju inte så mycket om, oavsett vilken utrustning som sitter på så är det trots allt ganska viktigt vilken ram det är.

Helldre en scott än en "Gepedia" tror jag...
Det viktigaste är nog att man provcyklar så man får rätt storlek.

Scotten hade varit prisvärd med en annan gaffel. Lägg till 1.700kr för ett gaffelbyte så har du en riktigt bra hoj tycker jag. Finns dock mer prisvärda men då får man leta lite och hänvisas ganska säkert till nån nätbutik. Alivio eller Deore är skit samma, båda funkar tillräckligt bra. Ett frågetecken kring växelreglagen bara. Är det Acera-reglagen så skulle jag kolla efter en annan hoj, men det beror ju förstås på om du också får ont i tummarna av de reglagen så som jag fick... Är det Alivioreglage är det ok

plumse skrev:
> Scotten hade varit prisvärd med en annan gaffel.
> Lägg till 1.700kr för ett gaffelbyte så har du
> en riktigt bra hoj tycker jag. Finns dock mer
> prisvärda men då får man leta lite och
> hänvisas ganska säkert till nån nätbutik.
> Alivio eller Deore är skit samma, båda funkar
> tillräckligt bra. Ett frågetecken kring
> växelreglagen bara. Är det Acera-reglagen så
> skulle jag kolla efter en annan hoj, men det beror
> ju förstås på om du också får ont i tummarna
> av de reglagen så som jag fick... Är det
> Alivioreglage är det ok

Mm, och för att leta så behöver man veta vad man ska titta efter också... :)

Den där gaffeln på Scott:en lär duga åt mig iaf till en början. Om jag gillar XC-körningen och känner mig begränsad av bromsar eller gaffel så är det väl egentligen "bara" att uppgradera till vintern då... För lika mycket som hojen från början kostade. :) Kan jag köpa en slirkoppling till min MC för 5tkr, som jag egentligen inte behöver, så ska det nog funka det här med. :) Det är KUL med prylar helt enkelt. :D

Vilken gaffel för 1700.- menar du? Utbudet på cykelkällan var begränsat.

1700 spänn för en gaffel är på nätet. Glömde skriva det. Marzocchi har några riktigt prisvärda oljedämpade modeller i den prisklassen. Har du tur snubblar du över en rea (ofta billigast i Tyskland) och får hem en olja/luft-gaffel inkl frakt för 1.500-1.600kr. Att byta gaffel själv är skitlätt. Lite försiktighet när man pillar bort lagerbanan från gaffelröret och samma försiktighet när den monteras på nya gaffeln är det som är den svåra biten. Banka i en ny starnut och kapa röret rakt och lagom fixar man utan problem också =)

Tillbaka
Topp