Måste korta bromsen eller?

pirx

Aktiv medlem
Tjo!

Till slut fick jag tummen ur att byta bakbromsen på vinterpendlaren (MTB).
Köpte shimanos billigaste bakbroms och tänkte "ah vad gött" när jag såg att den levererades
ihopmonterad och oljefylld.
Men den är ca 30cm längre än haynes-kittet som jag tog av.
Det hade varit najs att slippa korta+oljefylla den.
Jag bryr mig inte om huruvida det blir fult (jag ska ju ändå eventuellt använda såna där vintermuffar för händerna i år),
finns det ngt smidigt sätt?
Kanske bara slå en loop på den någonstans?

/ pirx

Bilagor

• IMG_20191207_135946.jpg
    IMG_20191207_135946.jpg
    224.9 KB · Besök: 90
pirx sa:
Tjo!

Till slut fick jag tummen ur att byta bakbromsen på vinterpendlaren (MTB).
Köpte shimanos billigaste bakbroms och tänkte "ah vad gött" när jag såg att den levererades
ihopmonterad och oljefylld.
Men den är ca 30cm längre än haynes-kittet som jag tog av.
Det hade varit najs att slippa korta+oljefylla den.
Jag bryr mig inte om huruvida det blir fult (jag ska ju ändå eventuellt använda såna där vintermuffar för händerna i år),
finns det ngt smidigt sätt?
Kanske bara slå en loop på den någonstans?

/ pirx

Säg det inte till någon, men ryktesvis går det att dra slangen ett varv runt styrhuvudet. Det är dock gettofult, så inget jag råder någon till även om det (ryktesvis...) råkar fungera.

Det är ändå ett ganska litet jobb att korta den. Jag bytte bromsar på fatbiken (till Shimano MT200) för ett par veckor sedan, det var bara att klippa av och sen lufta i handtaget. 10 minuter jobb (och det var första gången jag försökte mig på det). Har du inga grejer för luftning så förstår jag att du vill slippa, men annars är det som sagt snabbt gjort.

Om man gör det lite smart så brukar det gå bra att korta slangen utan att behöva lufta osv. Fick du med delarna du behöver för att korta ner slangen?

Jag fick med de här delarna. Tror nog att jag kan korta.
Jag har olja och luftningsprylar och sånt. Monterade hydrualiska på sommarcrossen några år sen med stor framgång,
men nu måste jag isf dra mig till minnes ändå i vilken ordning jag gör det enklast:)

Så om jag ska korta med minsta möjliga besvär så:
1. klippa vid handtaget eller oket?
2. se till att oljan inte rinner ut ur den delen där jag inte klipper antar jag? kanske går att få oljan att stanna i båda delarna på ngt snyggt sätt?
...
Sen trycker man ju in det där lilla 1cm bronsröret i slangen och skruvar fast det.

Men alltså om ni har tips på punkterna... ja alla punkterna:) så säg till!

Bilagor

• 00100lrPORTRAIT_00100_BURST20191208134612676_COVER.jpg
    00100lrPORTRAIT_00100_BURST20191208134612676_COVER.jpg
    155.4 KB · Besök: 47
Jag höll på och avlufta/fylla den förra haynes-bromsen om och om igen.
Nu tror jag att jag ser var den läckte... (det andra handtaget ser mycket renare ut)

Bilagor

• IMG_20191208_134458.jpg
    IMG_20191208_134458.jpg
    325.3 KB · Besök: 97
Undrar förresten vad den där svarta klämman längst upp mellan skruvarna är till för?
Åh, det står nog i ngn manual i paketet i källaren...

pirx sa:
Jag fick med de här delarna. Tror nog att jag kan korta.
Jag har olja och luftningsprylar och sånt. Monterade hydrualiska på sommarcrossen några år sen med stor framgång,
men nu måste jag isf dra mig till minnes ändå i vilken ordning jag gör det enklast:)

Så om jag ska korta med minsta möjliga besvär så:
2. se till att oljan inte rinner ut ur den delen där jag inte klipper antar jag? kanske går att få oljan att stanna i båda delarna på ngt snyggt sätt?
...
Sen trycker man ju in det där lilla 1cm bronsröret i slangen och skruvar fast det.

Men alltså om ni har tips på punkterna... ja alla punkterna:) så säg till!

Vid handtaget. Det brukar inte vara några problem.

man brukar få med en plastguide för att det ska vara lättare att skära rakt

pirx sa:
...

Ja ungefär. Inga konstigheter egentligen. Titta på youtube:

pirx sa:
...

Kom ihåg oliven före bronsröret, enligt beskrivningen på epicbleedsolutions. (En sån sak jag lätt glömmer... )

kaj a sa:
pirx sa:
...

Kom ihåg oliven före bronsröret, enligt beskrivningen på epicbleedsolutions. (En sån sak jag lätt glömmer... )

… och att trä på gänghylsan från den avklippta slangbiten som sitter kvar i handtaget före oliven ….

Tillbaka
Topp