Måste storlek vara spot on?

callecal

Ny medlem
Hej igen, har skapat några nya trådar här nu, hoppas inte det är några problem! ;) Jag har som sagt precis hoppat in i att-köpa-cykel-träsket och är överväldigad av information & vad folk tycker!

Hittat en helt fantastisk cykel till bra pris som jag verkligen vill ha...men den är nog inte min storlek :( Jag är 172 lång, 78cm "inseam" ben. Jag Skall ha en 52 storlek på ramen har jag förstått. Men denna cykeln är 50. Är det helt enkelt ett no-no no way, eller kan man justera sadeln, kanske köpa en ny liten "stolpe till bockstyren" som förlänger etc för att få den att passa?

Kommer ju lägga några tränigspass på 1-3 timmar på den ibland tror jag...
Den säljs i närheten så skall nog testcyklas. Finns det några speciella saker jag skall tänka på vad det gäller storlek?

50 kommer funka utmärkt, med dina 1,72 skulle jag nog påstå att du hamnar mittimellan 50/52, känns den något kort byter du till en ny styrstam som är 1cm länge... :-) T

"Finns det några speciella saker jag skall tänka på vad det gäller storlek?"

Ja och det är att det är bättre att ta en mindre storlek om man är osäker på storlek.
Å varför det då? Jo det är lättare att förlänga/höja än att korta/sänka ;7)

En lite, lite längre styrstam och kanske lite, lite, "hög" stolpe. Så den där är bara att köpa, om det är den du vill ha, tror jag.

Jag själv är 171 (76,2cm "inseam" ) Och har en Ridley Excalibur M (50c-c). Funkar rätt bra tycker jag. Har kör 55 mil på den som längst och det funkade den mer än väl till.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har samma problem själv, ska köpa racer o kollat lite snabbt på storlek. Är 182 cm lång o velar mellan 54 o 56 så det är kanske smart att bestämma sig för en 54:a?

Risken med en för liten storlek på racer är att styret hamnar för lågt i förhållande till sadeln pga för kort styrrör.

Nicathu: Utan att veta närmare info skulle jag säga 56cm. Hade du varit ett par cm kortare så hade 54 varit ett bra val. Sen beror det ju på hur tillverkaren anger storlek.

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken med en för liten storlek på racer är att styret hamnar för lågt i förhållande till
> sadeln pga för kort styrrör.

Ja det är helt rätt. Men då är det en allt för liten ram. Min rekommendation gäller om man väljer och/eller är osäker mellan storlekarna 50 och en 52-53:a, typ.

Och om man tycker att styret kommer för lågt så kan man oftast vända på styrstammen.
Inte det snyggaste kanske, men styret kan komma upp de där centimetrarna som behövs.

Det viktigaste måttet på en cykel är den sk horisontella topprörslängden. En tänkt horisontell linje från styrlagercentrum till sadelstolpcentrum. Det måttet är det mest avgörande för om ramen passar eller inte.

Sadelrörets längd som är det klassiska storleksmåttet på cyklar är numera lite missvisande. Orsaken är att moderna ramar sedan ett tag är slopade (dvs sluttande överrör). Slopningen varierar mellan märken och modeller vilket gör det svårt att kategoriskt säga att 54 är "rätt" för en 182 cm lång person.

Det finns ett sätt att kunna jämföra olika ramar med varandra oavsett slopning eller ej och det är "stack" och "reach". Se en bra beskrivning här: http://www.incidentalcyclist.com/2008/02/06/another-word-on-bike-fit/ och http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html Vad man gör är att normera ramgeometrin. Problemet är att man behöver någon slags referens för att kunna avgöra vilka stack- och reachmått som passar just dig. Antingen åker man till en lbs som har en måttcykel och mäter upp de "ideala" måtten eller så får man ge sig ut och prova ett antal modeller och storlekar för att få egen referens. Det är så mycket mer än bara hur lång man är som avgör. Vighet, typ av cykling, långa ben och kort överkropp eller vice versa...

/K

Senast redigerad av en moderator:
gandhi skrev:
> Det viktigaste måttet på en cykel är den sk
> horisontella topprörslängden. En tänkt
> horisontell linje från styrlagercentrum till
> sadelstolpcentrum. Det måttet är det mest
> avgörande för om ramen passar eller inte.
>
> Sadelrörets längd som är det klassiska
> storleksmåttet på cyklar är numera lite
> missvisande. Orsaken är att moderna ramar sedan
> ett tag är slopade (dvs sluttande överrör).
> Slopningen varierar mellan märken och modeller
> vilket gör det svårt att kategoriskt säga att
> 54 är "rätt" för en 182 cm lång person.
>
> Det finns ett sätt att kunna jämföra olika
> ramar med varandra oavsett slopning eller ej och
> det är "stack" och "reach". Se en bra beskrivning
> här:
> http://www.incidentalcyclist.com/2008/02/06/anothe
> r-word-on-bike-fit/ och
> http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/sta
> ck.html Vad man gör är att normera ramgeometrin.
> Problemet är att man behöver någon slags
> referens för att kunna avgöra vilka stack- och
> reachmått som passar just dig. Antingen åker man
> till en lbs som har en måttcykel och mäter upp
> de "ideala" måtten eller så får man ge sig ut
> och prova ett antal modeller och storlekar för
> att få egen referens. Det är så mycket mer än
> bara hur lång man är som avgör. Vighet, typ av
> cykling, långa ben och kort överkropp eller vice
> versa...
>
> /K
--------------------------------------------------
Jag skulle aldrig kategoriskt säga att
54 är "rätt" för en 182 cm lång person, jag skulle snarare föreslå c-c 56-57cm... ;-) T

Som vanligt så hystas det ramstorlekar hit och dit utan att tala om vad ramstorlekens mått avser. Skärp er nu för fan.

Little Stereo skrev:
> Jag skulle aldrig kategoriskt säga att
> 54 är "rätt" för en 182 cm lång person, jag
> skulle snarare föreslå c-c 56-57cm... ;-) T

No offence meant.

/K

JT skrev:
> Som vanligt så hystas det ramstorlekar hit och
> dit utan att tala om vad ramstorlekens mått
> avser. Skärp er nu för fan.

Klistrar in geo'n...

Bilagor

• 11_geo_super6_caad9_196.gif
    11_geo_super6_caad9_196.gif
    84.3 KB · Besök: 16
tack för all hjälp, köpt cykeln :) Storleken kändes bra, han hade redan satt på en snäppet längre stav mellan gaffeln och styret som kändes bra. Men om något var styret lite lågt kanske så skall testa att vända på staven och eller böja upp styret.

Finns det ställen som man kan rulla in till som skulle kunna göra sånt åt en? (bor i göteborg)

Du har distanser mellan ram och styrstam, se till att alla distanser sitter under styret så att styret kommer upp så högt som möjligt. Prova sen att köra med alla distanserna ett tag innan du vänder på styrstammen(eftersom det är onödigt fult) och se om du vänjer dig.. Om inte, lossa bara på styret, och sen på styrstammen, du behöver inte verkstadshjälp för det

callecal skrev:
> tack för all hjälp, köpt cykeln :) Storleken
> kändes bra, han hade redan satt på en snäppet
> längre stav mellan gaffeln och styret som kändes
> bra. Men om något var styret lite lågt kanske
> så skall testa att vända på staven och eller
> böja upp styret.
>
> Finns det ställen som man kan rulla in till som
> skulle kunna göra sånt åt en? (bor i göteborg)

Bara raka benen nu då, grattis!

Tillbaka
Topp