[Mat å kost] Vad tycker du om Eldorado?

Oscar

Aktiv medlem
Jag som alltid varit motståndare till dessa (billiga) produkter börjar nu hitta riktiga pärlor i deras sortiment.

Oftast under halva priset mot de "etablerade" märkena!

upl12335-emv_eldorado_grupp.jpg ht=295

"Eldorado är en serie produkter som erbjuder en bra men enkel kvalitet till ett verkligt lågt pris. Den enklare kvaliteten kan t.ex. innebära en mindre mängd bär i sylten, lägre krav på nötters storlek, en enklare tillverkningsmetod eller förpackning.

Eldorado har prisnivå som ligger mellan 20-40 % lägre än marknadsledande produkter. Det är priser som tål att jämföras. Produkterna har en enkel och tydlig utformning som gör dem lätta att hitta i hyllan. Hemköp håller ett stort sortiment av Eldoradoprodukter inom många varugrupper."

Senast redigerad av en moderator:
Eldorado har ingen egen produktion. Köper endast upp överskott från de mer accepterade märkena och sälejer under eget varunamn...

Det finns bara ett fabrikat som duger när det kommer till tex-mex: Old El Paso!
Santa Maria's salsa smakar vinäger..

Köpte Eldorado fullkorns-spaghetti... Den är inte jättegod, men för 10kr/kg så är den hästlängder billigare än närmaste konkurrent, och den är definitivt inte direkt äcklig på något sätt. Försöker hålla mina utgifter utöver cyklingen till ett absolut minimum men ändå äta rätt.

Så där är deras fullkorns-spaghetti rena guldkornet om man som jag är såld på att storhandla hem 100 kilo mat varannan månad ;)

Edit: Måste dock utfärda en varning... Deras "gvuakkamålle" (läs: avocado-röra till tacos!) den vedervärdigaste skiten jag stött på. Vanligtvis stoppar jag vadsomhelst i munnen sålänge någon kan övertala mig att det är bra för min kropp. Men den där innehöll dels inte ett spår avocado (enligt innehållsförteckningen!) och smakade verkligen bara citron och ättiksprit...

Niko/Frost, du är stenhård. Att spara stora pengar på att välja billigare fullkornspasta är mega respekt. Jag är lite åt ditt håll, men ändå inte i närheten. Keep up the good stuff.

//B.

Vad ni än gör, testa inte eldorados konserverade kantareller! Det är bland det vidrigaste jag smakat i hela mitt liv! Inte undra på att det kostade 10 spänn burken.. Och givetvis så ägnade man inte en sekund åt att fundera över varför det var så djävulskt billigt.

Har för övrigt hört att somliga kallar eldorados toapapper för "rivjärnspapper" :-).

Deras krossade tomater är vidriga också. Stora bruna bitar och äcklig smak, iaf för några år sen när jag brukade handla på Willys.

Fan vad fin Salsa! Anledningen till att du fotat från "fel" sida är väl att du tycker skivorna är viktigare än drivpaketet? ;)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan vad fin Salsa! Anledningen till att du fotat
> från "fel" sida är väl att du tycker skivorna
> är viktigare än drivpaketet? ;)

Haha, när jag satt och klurade på svar så insåg jag plötsligt att vi faktiskt har
möjligheter till lift-accessed road riding här i Pittsburgh:

(inte mitt foto, hittat på flickr)

edit: Det är iofs inte därför det är skivbromsar på cykeln men ärligt talat så går
vissa asfaltsvägar rakt nedför den där backen. Även om det inte just är där så finns
t.ex. den här backen i pittsburgh:

(också hittat på flickr)

edit2: 37 graders lutning btw! :)

ething skrev:
> Eldorado har ingen egen produktion. Köper endast
> upp överskott från de mer accepterade märkena
> och sälejer under eget varunamn...

Eldorado är Axfoods lågprisvarumärke.

Oskar skrev:
> ething skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eldorado har ingen egen produktion. Köper
> endast
> > upp överskott från de mer accepterade
> märkena
> > och sälejer under eget varunamn...
>
>
> Eldorado är Axfoods lågprisvarumärke.

Ja men det finns väl inget motsatsförhållande i detta? Den här hysterin med att olika kedjor ska ha sina egna märken beror ju bara på marginaler. De pressar ner underleverantörerna på knä, och kan lätt byta underleverantörer. Nånstans måste ju underleverantörerna ta genvägar. Jag tycker inte att det känns ok. Undrar var alla genmodifierade grödor hamnar, all salmonellasmittad kyckling, allt antibiotikapumpat kött?

Jag kan förstå att man av privatekonomiska skäl vill lägga så lite pengar som möjligt på mat, och den skandallystna kvällspressen hänger på. Nu har vi billig mat, men totalt näringsfattig och utarmad. Läs gärna den artikelserie som gick i SvD innan ni köper den där champinjonburken för 2 kr eller den där fläskfilén för 29.90 per kg.

Köpte Hemköps egna produkter ett tag, deras färskpressade apelsinjuice var helt fantastisk ett tag men sedan bytte de förmodligen till en annan leverantör av juicen och då var det vilken juice som helst. Samma med deras ketchup som var riktigt god tills en dag då de smakade helt annorlunda, det verkar inte vara någon som helst kontinuitet på innehållet.. :(

Fler eldoradoprodukter som är OK? Någon som testat fler av deras produkter? Burktomaterna är ok iaf dom har jag testat

Med tanke på hur billiga deras produkter är kan man ju alltid testa. Jag har nog köpt de flesta eldoradoprodukter en gång och vissa har jag fortsatt med. Löjligt billiga saker ju.

Vilket super-initiativ...
Jag har också konstaterat samma sak. Eldorado är faktiskt helt ok om man bara vet att missa de värsta potthålen. Såsom margarinet... BLÄ!

JLarsson skrev:

"Undrar var alla genmodifierade grödor hamnar, all salmonellasmittad kyckling, allt antibiotikapumpat kött?"

Mitt senaste livsval och framförallt, alternativ, till salmonella-kyckling och "belgiskt" kött är kanske en smula radikal med klart värd att överväga. Eftersom skiten (läs kyckling som består av 90% vatten och griskött från djur som fötts upp på gud-vet-vad...) innehåller egentligen ändå oerhört små mängder av det kroppen behöver.

Kött och kyckling innehåller givetvis oerhört mycket nyttigt för kroppen! Den kött och kyckling som säljs i svenska butiker, i synnerhet av lågprismärken, innehåller i praktiken ingenting av detta...

Du är vad du äter, och äter du gris så är du vad grisen har ätit med... Så går lite av min filosofi om fläskfilén. Kycklingen ratar jag helt, eftersom mängden vatten som dom med en stor spruta, fyller upp kycklingen med, är ungefär densamma som den faktiska mängden kött typ... Så där gick fågeln bort med... Kvar i ätbar väg, blir alltså ungefär tonfisk, lax och i möjligtvis kalkon eftersom den inte verkar lida av kyckling-fylld-med-vatten-syndromet.

Så bojkotta skitmat och fyll upp med wok-grönsaker istället, det är billigare och - rätt tillagat - lika gott lr bättre :)

Där kommer dock Lidl, Willys, Netto, m.fl in i bilden... frukten och grönt är sjukt billigt - och framförallt Willys enorma lager av grönt på burk. Visst, massvis med konserveringsmedel i... men det är både billigt och riktigt nyttigt!

När vi ändå är inne på kyckling, är det någon som kan säga vad man ska köpa för kyckling? Jag tycker den mesta som jag köpt är helt vidrig om man jämför med hur kycklingen smakar i andra länder. Är det bara hel fryst kyckling som inte är vattnad?

Mathias - gå till hallen och köp majskyckling från Bjäre. Fick tipset av Maskros F, och sen dess smakar all annan kyckling... ingenting.

Majskyckling från Markus är bäst. Nu finns den ju inte längre, men all kyckling som är frusen innan smakar ju mest torrt och äckligt. Färsk brukar vara bättre och prisskillnaden är inte så stor.

jomper skrev:
> Majskyckling från Markus är bäst. Nu finns den
> ju inte längre

Har han slutat med uppfödningen på balkongen?? FAAN!!

Tycker att de där vakumförpackade frigolitkartongerna i insvept plast smakar trådigt surt vatten. Har nästan tappat smaken för kyckling efter att ha försökt göra något bra på dem.
Hallen = Hötorgshallen, Söderhallen eller Östermalmshallen?

Edit: Fel stav.

I detta fall östermalmshallen. Ser inte varför det inte ska finnas i Söderhallen eller Hötorgshallen. En liten varning bara - köper du en hel så kostar det. Det är ganska stora bestar vi pratar om. Har köpt även köpt förpackad färsk majskycklingfilé på ICA Globen som varit helt ok - eoner bättre än kronfågels fileér. Fin färg och ljuvligt saftiga efter tillagning.

Eftersom det ändå vandrar iväg riktigt OT här. ...det är lite dyrare - men i min värld värt dom extra slantarna. Strutsägg. Ett ägg kostar normalt runt 200 kr och motsvarar c:a 25 vanliga hönsägg. MEN - med dom tre stora skillnaderna:

1. Det är frigående på riktigt! d.v.s inte "frigående" på en halv kvm...
2. Det är betydligt nyttigare äggula än vanliga hönsägg.
3. Det smakar himmelskt om man steker dom, och det blir c:a 100 riktigt tjocka pannkakor på 1 ägg (baserat på nyvunnen erfarenhet, hehhee...)

200 kr för 25 ägg är väl c:a 7 ggr så dyrt som vanliga ägg i mataffären, men jag måste tycka att om man som jag endast äter ägg lite då och då - så är Willys, Lidls, Hemköps, Ica's, Coops, m.fl alternativ längre inte ens att tänka på.

Här kommer kruxet då! ...det är inte lätt att få tag på, allra minst om man bor i Sthlm (tur att man nyligen flyttat till Västerås då!) ...men det finns ofta gårdar strax utanför de flesta större städer som har slakt-uppfödning av "exotiska" djur.

Handlar allt utom ägg på mataffären numer :)

JLarsson skrev:
>
> Ja men det finns väl inget motsatsförhållande i
> detta?

Inte vad gäller "Eldorado har ingen egen produktion", men det är å andra sidan fallet med rätt många varumärken inom livsmedelsbranschen.

Att de skulle köpa upp överskott från "mer accepterade" varumärken har jag däremot svårt att tro; då blir det svårt att kontrollera tillgången på varor samt att hålla en jämn kvalitetsnivå. Naturligtvis handlar EVM om att plocka bort ett mellanled, men de stora butikskedjorna är nog knappast ensamma skyldiga till prispressen bakåt i leverantörsledet i dagligvarubranschen - och dessutom borde det ju vara de traditionella livsmedelsmärkena som är de som drabbas hårdast av butikernas egna varumärken?

Men va fasen, jag håller med - smakar det så kostar det! Tur då att det enklaste sättet att hålla nere matkostnaderna är att välja varor med så låg förädlingsgrad som möjligt. Jag tycker att det är helt jävla otroligt att det säljs tomatsås (till pasta) på burk. Nästan som konserverad gröt...

En lite märklig grej med Willys är att folk köper majs på småburkar, när man får 10 ggr så mkt majs i en betydligt större burk, för endast priset av 3 små burkar.

Vad andelen intjänad krona där per majskorn, är ju helt löjlig. Nu jämför jag givetvis inte med Zeta lr Gröna Jätten, utan med den absolut billigaste skräp-majsen på småburk, jämfört med densamma på storburk.

Jobbigt att släpa hem är inte ett argument, då de flesta av dessa Willys butiker ligger så långt bort att alla kom dit med bil...

Meningslöst, i min mening, att åka så långt för att handla - utan att ta del av såna erbjudanden och fördelar av storinköp?

Aah, där kan jag berätta. Om man inte behöver all majs på en gång är det bättre med tre små. För tre små i paket är ofta billigare än tre små enskilda.

Jag brukar ha burkarna öppna c:a 2-3 veckor, drar en plastpåse över öppningen och ställer i kylskåpet. Håller sig lätt lika fräsch efter 2 veckor som när den öppnas. (Talar väl iofs en del om mängden konserveringsmedel, hehh...)

Vad jag menar här är, äter man minst en liten burk majs per vecka... så har man åtminstone gått plus/minus noll på stora burken. Men jag tror dom flesta som försöker leva nyttigt ledigt kan få i sig mer än en liten burk majs i veckan - om det bara finns tillgängligt hemma i skafferiet/kylskåpet.

Övriga tips på guldkorn är förresten rödbetorna och salt/smötgåsgurkan. Personligen känner jag iaf absolut ingen som helst skillnad mellan Eldorado och Felix där. ...och prisskillnaden är direkt skrattretande.

Jag har hört att det inte skall vara bra att förvara innehållet i konservburken efter att den har öppnats? Är detta en föråldrad kunskap tro? (den kommer från min mamma :D)

Rekommenderar varmt Brosarps kyckling en av få KRAV märkta kyckling producenter. Vikterna ligger från 1.2 kg till ca 2.5. Majskycklingen är god den med men den har inte traskat runt i det fria såsom Brosarps kycklingen. Den säljs i en hel del konsumbutiker.

gong: Är Brosarps-kycklingen frigående utomhus eller är det bara enligt KRAV
(tillgång till utevistelse)? När jag varit i Sverige har vi verkligen letat
efter var man kan köpa ägg som är KRAV-märkta och utegående men inte hittat
något alls. Iofs runt Nyköping och inte i Skåne - men ändå, det vore intressant
att veta att det finns i alla fall :)

Edit: äsch, kycklingar värper ju inte ägg.

på Axxfood site står det :

"Lågprismärket Eldorado är ett så kallat fighting-brand och ska hålla en prisnivå som ligger runt 20–30 procent under andra, motsvarande produkter. Eldorado håller en lägre kvalitet än märkesledarna. "

Tycker det håller 50 % under i pris

Hmm, undrar om Hemköp här har deras röbetor, testade Lidels och de var oätliga, lök tillsammans med röbetor?!?

lemonad skrev:
> gong: Är Brosarps-kycklingen frigående utomhus
> eller är det bara enligt KRAV
> (tillgång till utevistelse)? När jag varit i
> Sverige har vi verkligen letat
> efter var man kan köpa ägg som är KRAV-märkta
> och utegående men inte hittat
> något alls. Iofs runt Nyköping och inte i Skåne
> - men ändå, det vore intressant
> att veta att det finns i alla fall :)
>
> Edit: äsch, kycklingar värper ju inte ägg.

De går ute minst halva sin livstid, de använder sk mobila hus som gör att kycklingarna kan springa in om dom vill. Husen efter vad jag förstår flyttas hela tiden så att marken inomhus även den skall vara grön och skön. Ledsen men den heter Bosarpskyckling det smög visst in ett r förmkt. Dengår iallafall att inhandla i Stockholm så tycker den borde finnas i Nyköping oxå. I Sthlm finns den av och till i minst tre konsum butiker.

Någon som provat fler och kan rekommendera? Lever på en tight cykel budget nu....

Finns ju några produkter:

Alaska Pollock Filéer
Allrent (kan man dricka denna?)
Aluminiumfolie 10-20 meter (kan man tugga denna?)
Apelisndryck
Apelsinjuice
Apelsinjuice
Apelsinsaft, blanding, dunk, ger 12,5 l
Arraksboll 6-pack
Bacon (skivat)
Bambuskott, skivade, konserv
Bambuskott, skivade, konserv
Basmatiris
Béarnaisesås, 5-pack, pulver
Blandsaft, ger 12,5 liter, dunke
Blomjord
Body lotion
Bomullspinnar, 500-pack
Bondkakor
Bran Flakes
Breakfast te, 100-pack
Broccoli/Baconpaj, fryst
Broccolimix, grönsaker, djupfryst
Bruna bönor
Brun sås, 5-pack, pulver
Café de Paris-sås, 5-pack, pulver
Cocosboll 6-pack
Cola
Corn Flakes
Cornichons, minigurka, glasburk
Champinjoner, konserverade
Champinjoner, skivade, frysta
Cheese Dip
Chilinötter
Chokladbröd
Cup Noodles fisksmak
Cup Noodles kycklingssmak
Cup Noodles räksmak
Digestive
Duschcreme Fresh
Duschcreme Sport
Emellanåt, blåbär
Emellanåt, hallon
Emellanåt, jordgubb
Falukorv
Fiskpinnar 30-pack
Flundrafilé, fryst
Formfranska
Fruktcocktail, blandad frukt i sockerlag
Fruktsoda
Färskost Naturell
Färskost Vitlök/Örter
Fönsterputs
Grill- och ugnsfolie 10 m
Gröna bönor
Guacamola Dip
Hamburgare, djupfrysta (20 st x 90 g)
Handdisk citron
Handdisk original
Havreflarn
Hollandaisesås, 5-pack, pulver
Hot Dog, skinnfri grillkorv
Hushållspapper 64-pack
Jordgubbar, djupfrysta
Kaffe (Brygg, mellanrost)
Kalkonbröst, skivat
Kantareller, konservburk, hela
Kaviarmix
Kebabfeferoni i glasburk
Kokosmjölk, 12-14%
Kokt skinka
Krossade tomater
Kyckling innerfiléer, dansk
Kycklingfiléer bröstfilé, dansk
Kycklingklubbor
Källarfranska, 15-pack
Köttbullar
Köttfärspaj
Laxfilé
Limpa (skivad)
Ljus (hushållsljus, vita) 25-pack
Majonnäs
Make-Up Pads 80 st
Mangoskivor, konservburk
Mariekex, 3-pack
Marängtoppar
Matjessill, skuren i bitar
Mexikansk Kryddmix
Micropop, saltade, 3-pack
Mixpåse
Mjölkchoklad
Tropisk Multivitamindryck
Nötchoklad
Oliver, gröna
Oliver, svarta
Olivolja Extra Virgin
Ost/Skinkpaj, fryst
Parboiled ris
Passionsfrukt
Plastfolie 29 cm bred, 60 m lång
Potatismos
Pytt i panna
Päroncider
Päroncider
Pärondryck
Riven Ost, gratängost 29%
Risgrynsgröt
Roll-on för henne
Roll-on för honom
Räksallad
Rödbetor skivade
Rödbetor skivade
Rödbetssallad
Röd Caviar
Rökt skinka
Rågbullar med russin, 15-pack
Salladsdressing i olika smaker
Salsa mild
Salsa hot
Salta Jordnötter
Seasticks, krabbpinnar
Shampoo Extra Volym 500 ml
Shampoo Normal
Smördeg, 10 bakfärdiga plattor, djupfrysta
Snabbkaffe
Snabbnudlar, biff
Snabbnudlar, kyckling
Sockerdricka
Stillahavstorsk
Ströbröd
Svart Caviar
Syltkakor
Taco Dinner Kit med skal, sås och kryddor.
Taco Sauce Mild
Taco Sauce Hot
Tekaka 15-pack
Toalettpapper 64-pack
Tomater, krossade, burk
Tortilla, mjuka, 8-pack
Tortilla Chips Cheese
Tortilla Chips Chili
Tortilla Chips Salta
Tvål, mild och skonsam
Tvättmedel Color 150 tvättar
Tvättmedel Vit 150 tvättar
Tvättlappar 200-pack, torra
Tvättservetter, 72-pack, våta
Tårtbotten
Ärter med fläsk
Vaniljdrömmar
Vatten, kolsyrat
Vattenkastanjer, skivor
Vattenkastanjer, skivor
Veteskorpor
Vingummi
Vita bönor
Vit sparris, glasburk, stångsparris
Woksås
Värmeljus 100-pack, vita
Äggnudlar
Äppelcider
Äppelcider
Äppeldryck
Yoghurt, portionsförpackningar, 2 st jordgubb, 2 st ananas
Passerade tomater
Persikor, halvor i sockerlag
Pommes Frites
Pommes Strips
Päron, halvor i sockerlag
Rapsolja
Olivolja
Sockerdricka
Potatissallad
Räksallad
Hot Dog
Cocos
Hasselnötskärnor
Sötmandel
Pepparkakor

JLarsson skrev:
> Går man in på www.krav.se så finns inga
> kravmärkta produkter i kategorin "fjäderfä"
> överhuvudtaget...

Tja den är i allafall märkt samt att märket är en välkänd produkt som är omtalad för sin goda kvalitet, även rekommenderad av div "kändiskockar" som ett av få ekologiska alt.

www.bosarpkyckling.org/files/bosarpkycklingen.htm

Niko/Frost skrev:
> Eftersom det ändå vandrar iväg riktigt OT här.
> ...det är lite dyrare - men i min värld värt
> dom extra slantarna. Strutsägg. Ett ägg kostar
> normalt runt 200 kr och motsvarar c:a 25 vanliga
> hönsägg. MEN - med dom tre stora skillnaderna:
>
> 1. Det är frigående på riktigt! d.v.s inte
> "frigående" på en halv kvm...
> 2. Det är betydligt nyttigare äggula än vanliga
> hönsägg.
> 3. Det smakar himmelskt om man steker dom, och det
> blir c:a 100 riktigt tjocka pannkakor på 1 ägg
> (baserat på nyvunnen erfarenhet, hehhee...)

Artikel om strutsar, bland annat glass gjort på strutsägg. :)

http://www.dalademokraten.se/Articl...0909115117_DD161/20060909115117_DD161.dbp.asp

Alaska Pollock Filéer, helt klart ätbar!

Ang all blandsaft/blandjuice, det är helt omöjligt att piska FunLight på fingrarna... Märkligt nog, eftersom det inte klassas som ett lågprismärke egentligen - så är det ändå billigare än alla halvsuspekta 10-liters dunkar med blandsaft av okänd härkomst.

Bomullspinnar är väl alltid bomullspinnar, än så länge? ...Funkar bra hemma hos oss iaf.

Corn Flakes'n - STOR VARNING! - STOR VARNING! - STOR VARNING! ...förlåt för överdriften, men dom är verkligen tvär-äckliga... Duger gödnings-foder åt diverse husdjur, men det är nästan så att även råttorna ratar det. (Dom gillar Kellog's däremot, så det säger väl en del!)

Champinjoner, gillar deras på stor burk - men jag är inte kräsen, det är bara bra och billig utfyllnad i wok:en...

Guacamola Dip - Redan nämnt, håll er borta!! Verkligen, på allvar nu alltså... En hel burk föranleder undantagslöst ofrivillig kräkning.

KÖTTBULLARNA, måste omnämnas... Nu skarvar och fuskar jag lite med dieten då jag gillar köttbullar, och även färdiglagade sådana. Mamma Scans köttbullar är verkligen den värsta brosk-fyllda skiten jag stött på... Däremot är det förhållandevis väldigt små mängder brosk i Eldorado's köttbullar - trots under halva priset! ...Goda är dom med ;)

Mjuka tortillas är inte goda nog för att gottgöra den förhållandevis låga pris-skillnaden mellan "märkes-tortillas". Däremot köper jag den nästan undantagslöst ändå, se, jag är nämligen en snål faan :)

Räksalladen är god! Onyttig, men god! :)

Edit:

Oliverna är ju helt ätbara i förhållande till pris (dom är ju sinnessjukt billiga!) om man ser till hur pass nyttigt fett oliver är. Fast så lever jag i stark övertro till oliver, avocado och bananer :)

42hz: Nice, det var från just Sahlins jag köpte strutsägg senast! Kul sammanträffande :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp