[Mat å kost] Vad tycker du om Eldorado?

Tack gong: låter mycket bra, skall leta! :)

Det är lite intressant annars att mat är en sådan grej som nästan helt
hamnat utanför andra gängse konsumentbeteenden. Jag menar, man köper
knappast cykel utifrån principen mat som mat.

Frågan är väl lite vilket cykelmärke Eldorado motsvarar - och vilket
t.ex. Felix motsvarar. Min gissning är att inget av dem ens skulle hamna
på happys rekommendationslista över schyssta instegscyklar :)

Mycket ambitiös lista ovan! Tillåt mig lägga till Eldorado Nya Diskmedel (citrus), som är mycket bra och doftar fräscht o. inte för starkt, och inte minst den mycket effektiva Eldorado Badrumsrengöring Spray! Mycket prisvärd och lika bra som de dyrare märkena! Detta testat av en kräsen badrumspedant! Hi-hi! ;)

Billigt äpplemos (Euroshopper, Lidl, Eldorado etc.) har ofta högre frukthalt än mer upmarket-produkter, typ Felix och BOB (betyder iofs billigt och bra...).

Strutsägg kan man köpa på flera ställen i stockholmstrakten. Kötthandlaren i Söderhallen (Lulles ?) brukar alltid ha. Har sprungit på det i östermalmshallen med.

Googla lite på gårdar som föder upp strutsar. Brukar gå att köpa direkt från dem.

90% vatten i kycklingen var väl smått överdrivet?
Såg en lågpriskyckling (kommer inte ihåg var) där innehållsförteckningen på kycklingfileer var 80% kyckling...

Haha, detta släpptes för ca 20 minuter sedan:

Axfood återkallar grovmalen svartpeppar av märket Eldorado
Provtagning av Eldorado grovmalen svartpeppar med bäst före datum 2008-11-25 har påvisat förekomst av salmonella. Produkten dras nu tillbaka från butik.
Axfood genomför kontinuerligt egna provtagningar av bl a sina kryddor och det var i en sådan rutinkontroll Salmonellan upptäcktes.

Alla kunder som handlat Eldorado grovmalen svartpeppar uppmanas att kontrollera förpackningen och slänga, alternativt lämna tillbaka produkter med det aktuella bäst före datumet till butiken, då man också får pengarna tillbaka.

För ytterligare information, kontakta:
Kenneth Wall, presschef Axfood AB, 0703-124 122
Pär Bygdeson, kvalitetschef Axfood AB, 0703-92 79 60

Det är faktiskt en del strul med Eldoradoprodukterna. Detta är inte det enda.

Bran Flakesen är exakt samma som Signums. Hade båda paketen hemma och kunde jämföra innehållsförteckningarna.

Varning för Eldorados Kaviar, den förstörde min äggmacka totalt. Smakar som dåligt margarin med räkspad i.
Willys och Coops är dock helt ok, liknar Kalles.

Är inte "Krav"-märkningen typ Sveriges största bluffgrej på matsidan?

Den enda erfarenhet av Eldorado jag haft är att deras konserverade tomater, plommontomater är rätt OK. De är i vart fall inte sämre än andras, men om det är så att de fick en tillfällig bra sändning/parti och stämplade i eget namn ligger förklaringen där... brukade ha dem på pizzan.

Euroshoppers kycklingfilé och tortellini (okokta) ska man hålla sig långt borta ifrån. Deras "mozzarella" kan man äta om man har den som pizzaost på egenhändigt bakade pizzor, och äter "dagen efter". Raviolin i burk de har är också förklarad som ätbar men inte särskilt njutbar.

En del mindre kända märken tycker jag är bättre än "vanliga". Ramlösa Kvarn (eller vad det nu heter) har bra vetemjöl, bättre än Kungsörnen. Tyvärr slutade den lokala affären intill att föra det märket.

Intressant diskussion det här med mat. Vi försöker köpa ganska mycket lokalt. Älg från jägare vi känner. Nötkött från en del lokala jordbrukare. Ibland trevliga ägg dels från en som har lösgående höns som hobby på sommaren, dels från en arbetskamrat som har egna höns för just ägg.
Honung från traktens biodlare osv. Bär (saft, sylt) kan man ordna själv genom att plocka. Det är då man inser att köpt halvt generisk lingonsylt - om man måste köpa det för att det inte har kokats någon lingonsylt på bären i frysen - egentligen borde få etiketten "äppelsylt med gelatin med inslag av lingon".

Har en liten fundering inför framtiden, om man slår till på ett hus med större gård senare i livet (de är billiga här uppe - för bara 2 eller 3 mkr kan man få väldigt mycket och ofta skog till), att man grejar så att man kan odla mycket själv (effektivt som "kvadratodling") och så vidare. Kanske ha lite höns osv för ägg, kycklingproduktion... eventuellt kaniner. Inte mer verksamhet än att man kan sköta det vid sidan om ett vanligt 8 h/dag-jobb, max någon, några timme/ar totalt snitt per dag i åtgång.

Dr. Freak. skrev:
-------------------------------------------------------
>...
> starkt, och inte minst den mycket effektiva
> Eldorado Badrumsrengöring Spray! Mycket prisvärd
> och lika bra som de dyrare märkena! Detta testat
> av en kräsen badrumspedant! Hi-hi! ;)

Hehee.. Köpte den precis för några dagar sedan, luktar exakt lika illa som den dyrare sorten, fömodligen lika miljövidrig också.. :)

Gillar min egen tråd mer och mer. Det här med mat är en stor post, och maten är ju det bränslet vi stoppar i oss för att kunna ägna oss åt vår hobby. Å hobbyn är ju så dyr att man måste skära ner någonstans. Så denna disskutionen är riktigt intressant.

Sen är ju iof Eldorado inte bara mat...

Tro inte ja säljer mig så billigt. Kyckling köper jag oftast i saluhallen. Klart billigast och bäst.

Testade äppelmoset efter tips från PontusL

riktigt smarrigt

tillverkat i Holland

90% äpplen

rekommenderas

Senast redigerad av en moderator:
synd bara att axfood vägrar att garantera att de inte säljer svart/tjuv-fiskad fisk i sina butiker. coop, netto, lidl etc har skrivit på papper på det men axfood vägrar.
så köp inte fisk (främst lax och torskfiskar) ifrån axfood. det är stor risk att det kommer ifrån tjuvfiske.

dock vill jag slå ett slag för euroshoppers ravioli. jag betalade 4.90 för 800g ravioli. som faktiskt va i stort sätt lika bra som felix.

800g blir en rätt stadig middag :) perfekt nu när man säsongar och samtidigt sparar till cykel inför våren.

wuchi skrev:
>
> dock vill jag slå ett slag för euroshoppers
> ravioli. jag betalade 4.90 för 800g ravioli. som
> faktiskt va i stort sätt lika bra som felix.
>
> 800g blir en rätt stadig middag :) perfekt nu
> när man säsongar och samtidigt sparar till cykel
> inför våren.

Tjena!

Och vem var det som tipsade dig om den va? Va? VA?

Niko/Frost skrev:
> Köpte Eldorado fullkorns-spaghetti... Den är
> inte jättegod, men för 10kr/kg så är den
> hästlängder billigare än närmaste konkurrent,
> och den är definitivt inte direkt äcklig på
> något sätt. Försöker hålla mina utgifter
> utöver cyklingen till ett absolut minimum men
> ändå äta rätt.

ZETAs fullkornsspaghetti är utformad som lite mer ovala, så dom är kanske 5mm breda och 2mm tjocka.
I min konsumbutik hittar jag dom för 12 kr / kg, det är väl ganska nära.

Värt att notera är ju att denna är mycket god också.

Fasen jag äter igenom hela sortimentet nu verkar det som...

Man får snåla lite efter inköp av alla gruma cykelprylar :P

Senast redigerad av en moderator:
Eldorado makrill i tomatsås: Smakar som den ska, men ger ev. luriga biverkningar i form av.. hmm ska vi säga en laxerande effekt? Vet inte, kan varit nåt annat jag käkade igår också..

Heh.. nu om det blir höjd matmoms kanske man får börja kika på det där billighetssortimentet.

Tur att moms på titanprylar går ner i alla fall, det kan man ju inte leva utan.

Frugan hällde upp en skål med Eldorados motsvarighet till Pollys. De där choklad blopparna som finns i ljust och mörkt.
Eldorados variant motsvarar den ljusa pollyn och var mer än godkända.

Kanske inte direkt vad man köper för att spara pengar inför cykelinköpen. men men.. Vill man snåla när man bjuder in polarna så funkar det.

yasheeve skrev:
> Frugan hällde upp en skål med Eldorados
> motsvarighet till Pollys. De där choklad
> blopparna som finns i ljust och mörkt.
> Eldorados variant motsvarar den ljusa pollyn och
> var mer än godkända.
>
> Kanske inte direkt vad man köper för att spara
> pengar inför cykelinköpen. men men.. Vill man
> snåla när man bjuder in polarna så funkar det.

orkar inte kolla om nån redan postat om eldorado vingummin, men akta er för dom. sambon köpte 2 påsar, o asså, dom luktar bensin o dom smakar inge bättre heller. rent vidrigt mao

snömannen skrev:
> kommer aldrig sjunka så lågt så att jag handlar
> eldorado

ere månne vår nye finansminister som inte ids logga in? :D:D:D:D

rejser skrev:
> Deras pytt i panna äter jag glatt när pengarna
> börjar tryta.

ja den ere faktiskt inge större fel på:D

Om man kör ner massa smör å vitpeppar å muskot å havssalt i då? Eller motverkar man syftet då? Att det ska va snorbilligt och på gränsen till oätligt men eventuellt OK?

Återigen dags att väcka liv i den gamla Eldorado-tråden! Jag är ute efter tips, igen! Till helt nyligen fanns en butik som hade mycket Eldorado inte så långt från mig. Nu har butiken slagit igen och snart öppnar där en ny affär med ny ägare, som kanske inte kommer att hålla Eldorados fina sortiment! Jag är orolig och vilsen! Var, i Stockholmsregionen, köper Ni andra Happyiter Edra Eldorado-produkter, så hälsosamma för gom, badrum och plånbok??? Väntar nu ivrigt på tips och information!

Jag tar tillbaka det där jag skrev om Euroshoppers kycklingfiléer.

De funkar bra om man gör allehanda grytor eller wok.

Kanske fick ett dåligt paket för länge sedan, eller så har de höjt kvalitén på senare tid. Det är 80% kötthalt, förmodar att resten är vatten. 50 spänn för ett kilo (i praktiken 800 gram) kostar de här på normalpris, ganska billigt.

En dyrare variant kostar 79 kr/kg och några procent mer kött/mindre vatten. Det är ingen särskild skillnad i kvalitet mellan dem vad jag har märkt. Ska vara då att Euroshopper ibland har väldigt olika storlekar på filebitarna (1 mikroliten, 2 mellan och 1 gigantisk) medan dyrare märken har mer jämnstora bitar, men gör man gryta eller wok kvittar det.

Singular: Tusen tack! Ett utmärkt typs! Willys har en mindre butik nära Odenplan och tidigare Vivo i Jakobsberg, där jag arbetar, är Hemköp nuförtiden! Framtiden ser ljus ut! Har f.ö. just duschat och använt Eldorados duschkräm, som känns mycket bra! :)

Haha ni e för sköna. Att höja Eldorados produkter till skyarna är väl at ta i? Men klart vågar man bara läppa hörnflaggan å komma in i matchen upptäcker man en del guldkort i sortimentet. Någonting till kroppen skulle jag nog inte testa dock. Utsidan är alldedes för värdefull, insidan däremot ja den e en annan femma :)

snömannen skrev:
> kommer aldrig sjunka så lågt så att jag handlar
> eldorado

Så sa jag oxo för några år sedan. Sen testade jag några produkter å insåg snabbt att det e samma grejjer som man köper annars i princip. Testa kan man ju göra. Denna tråden handlar om att få ett pengakrävande intresse att gå ihop med ett ganska stort matbehov.

Make no mistake, jag gillar löjrom, tryffel å vaktelägg men det är ju inte basmat för mig direkt.

teamthrone skrev:
> Såg precis ett roligt citat på eldorados produkt
> pasta med ostsås: "Koka upp 5 dl vatten,
> Tillsätt inte salt".

Haha. Man får inte bara billiga produkter utan även ett gott skratt ibland...kan det bli bättre?

Tillbaka
Topp