Mat under färden

-EG-

Ny medlem
Mat under färden
Jag har problem att få i mig tillräckligt med energi när jag cyklar.

Nyligen cyklade jag cirka 10 mil ensam i ganska hård motvind hela vägen. Enligt min puls-mätare gjorde jag då av med 6350 kallorier. Jag åt två energi-bars (Vitargo energi-kakan orginal och Isostar long energy) samt drack två 7dl flaskor vatten med isostar fast hydration i. Totalt sett inehåller dessa produkter 463 kallorier vilket är betydligt mindre än jag gjorde av med.

Någon som har förslag på vad jag ska äta för att ersätta de 6350 kallorier som jag gjorde av med?

Mat under färden
Jag väger 97 kilo och har en del muskler. Jag cyklade som sagt i ganska stark motvind hela tiden utan att kunna gömma mig bakom någon medcyklist. Dessutom var det ganska backigt, jag avverkade totalt 670 höjdmeter.

Problemet var att jag var helt matt efter min cykeltur. Jag ska snart cykla vättern som är tre gånger så långt och då kan jag inte vara så trött efter 10 mil. Jag måste därför hitta ett bra sätt att få i mig så många kallorier som möjligt när jag cyklar.

Mat under färden
6350 kcal för 10 mils cykling låter lite högt. Men det är klart, var det halv orkan i ansiktet hela vägen så stämmer det nog.

Kroppen kan tillgodogöra sig runt 1 gram kolhydrat per minut från intagen vätska. På en timme blir det 60 gram kolhydrater vilket motsvarar ca 240 kcal. Mycket mer än så kan kroppen inte ta upp (vad jag vet). Resten av energin måste komma från kroppens egna reserver (glykogen och fett).

Mat under färden
-EG- skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag väger 97 kilo och har en del muskler. Jag
> cyklade som sagt i ganska stark motvind hela tiden
> utan att kunna gömma mig bakom någon medcyklist.
> Dessutom var det ganska backigt, jag avverkade
> totalt 670 höjdmeter.
>
> Problemet var att jag var helt matt efter min
> cykeltur. Jag ska snart cykla vättern som är tre
> gånger så långt och då kan jag inte vara så
> trött efter 10 mil. Jag måste därför hitta ett
> bra sätt att få i mig så många kallorier som
> möjligt när jag cyklar.

jag antar förresten att du menar KIlOkalorier, kcal.

trots 97 kg är den energiåtgången orimligt stor. själv gör jag av med +4000 kcal på 6 h cykling (18mil).

maximalt upptag av cho är uppemot 70 g cho/h, dvs 280 kcal i timmen. tio timmar runt vättern så har du under optimalast förhållande och timing 2800 kcal att spela med. dra av från det de lager du ahr i kroppen som räcker .. säg 4 h för cho, det ger 6 h*280 kcal = 1560 kcal som du har att spela med. 500 kcal fixar du med sportdryck, och kvar har du 4-5 bars att dra i dig runt sjön.

Mat under färden
Var det MTB eller lvg?

Jag gör av med ca 4500kcal per 10 timmar multisport.

Det är nog mer energikrävande än att självaste kung Bore står och blåser vintern på dig i 10 mil på landsväg . Men jag kan ha fel :-). men så är jag en knatte på 187 cm och 79kg.

Pizza är ganska energitätt! även chokladbollar, winerbröd osv, drick mjölkchoklad till så kommer du snabbt upp i rätt energimängd.

Jag brukar äta chips efter multisportstävling, ett rör med pringels under nervarvningen när man packar grejjorna brukar ta udden av salt och näringsbehovet. Detta är en av de sakerna man drömmer om de sista timmarna under tävling, vetskapen om att röret ligger där och väntar :-).

Mat under färden
rekrej skrev:
> Jag brukar äta chips efter multisportstävling,
> ett rör med pringels under nervarvningen när man
> packar grejjorna brukar ta udden av salt och
> näringsbehovet. Detta är en av de sakerna man
> drömmer om de sista timmarna under tävling,
> vetskapen om att röret ligger där och väntar
> :-).

Undrar vad socialstyrelsen säger om att dra ett helrör efter tävling, och att de då bara "tar udden av" behovet :)

Mat under färden
Under VR ska du leta upp stora rövar som vill cykla i rätt tempo och ligga bakom dom så mycket som möjligt, så var inte knäckt för att du tyckte att 10 mil själv i motvind var jobbigt.

Mat under färden
rekrej skrev:

> Jag brukar äta chips efter multisportstävling,
> ett rör med pringels under nervarvningen när man
> packar grejjorna brukar ta udden av salt och
> näringsbehovet.

Näringsbehovet kan man nog ifrågasätta om ett rör pringles levererar :)

Mat under färden
RN skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag brukar äta chips efter
> multisportstävling,
> > ett rör med pringels under nervarvningen när
> man
> > packar grejjorna brukar ta udden av salt och
> > näringsbehovet.
>
> Näringsbehovet kan man nog ifrågasätta om ett
> rör pringles levererar :)

dra i dig två-tre rör pringles så är det klart - om du tar sourcream-onion

Mat under färden
-EG- skrev:
> Jag åt två
> energi-bars (Vitargo energi-kakan orginal och
> Isostar long energy) samt drack två 7dl flaskor
> vatten med isostar fast hydration i. Totalt sett
> inehåller dessa produkter 463 kallorier vilket
> är betydligt mindre än jag gjorde av med.

Verkar vara väldigt lite energi för 2 bars och 2 flaskor energidryck.

Hur lång tid tog cykelturen?

Mat under färden
Du har nog räknat fel på energiinnehållet. Enligt Vitargos produktinfo borde du fått i dig 480 kcal bara på kakorna. Hittar ingen info om energiinnehållet i Isostardrycken men de borde bidra med ung. lika mycket till.

Mat under färden
På långpass funkar det kalas med vatten i flaskorna och finskt rågbröd att tugga på. Ät regelbundet bara, typ stoppa lite i munnen var 30:e minut. Funkar bra tycker jag. Sedan kan man ha banan, torkad frukt, lite godis eller annat.

Prova och se vad som funkar i längden.

Mat under färden
-EG- skrev:
>
> Dessutom var det ganska backigt, jag avverkade
> totalt 670 höjdmeter.
>

670 höjdmeter på 10mil är ju nästintill platt...

/CJ

Mat under färden
Som andra påpekat i andra trådar kan det vara bra att träna med bara vatten för att lära kroppen att ta från fettreserverna istället för glycogen. Sen kan man på lopp köra med sportdryck och annat för att inte gå tom.

Mat under färden
Insåg precis att jag läst av kallorierna fel på min pulsklocka. De var beräknade som om det varit ett löp-pass, när jag ställde om det till cykling så blev det 3485kcal istället. Det är fortfarande en stor skillnad mot kallorierna jag fick i mig.

Isostar-drycken jag drack var låg-kallori men med mycket mineraler. Jag drack mest för att få i mig vätska. Jag tycker att när jag dricker vanliga sportdrycker med mer kallorier är de så söta att mitt blodsocker åker upp och ner för mycket och det gör mig svag.

Jag har bifogat en graf över puls hastighet och höjd. Man kan se att hastigheten mot slutet blev väldigt låg när jag inte hade någon energi kvar.

Bilagor

• Cykeltur.GIF
    Cykeltur.GIF
    79 KB · Besök: 61
Mat under färden
-EG- skrev:
> Jag tycker att när jag dricker
> vanliga sportdrycker med mer kallorier är de så
> söta att mitt blodsocker åker upp och ner för
> mycket

Om det stämmer så förbrukar du inte så mkt kolhydrater.
Om du gjorde det så skulle ditt blodsocker vara lågt hela tiden.

/Håkan

Mat under färden
HåkanC skrev:
> -EG- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att när jag dricker
> > vanliga sportdrycker med mer kallorier är de
> så
> > söta att mitt blodsocker åker upp och ner
> för
> > mycket
>
> Om det stämmer så förbrukar du inte så mkt
> kolhydrater.
> Om du gjorde det så skulle ditt blodsocker vara
> lågt hela tiden.
>
>
> /Håkan

ditt blodsocker är förmodligen som stabilast om du dricker söt dryck hela tiden. olika sockerarter har med sanorlikhet olika "mental" effekt också, ju sötare desto snabbare cyklar du.

Mat under färden
Ställ om kroppen till fettdrift så blir du inte lika känslig mot att kolisarna tar slut.
Men det kanske är för sekteristiskt :)

Tillbaka
Topp