Mäta sträcka under långcykling

Haggesto

Medlem
Hej! Finns det något smart sätt att mäta hur långt man cyklar under en några veckor utan att dela upp alla sträckor? Normalt använder jag MapMyRide, men under semestern skulle jag på ett enkelt sätt ta reda på hur lång den totala sträckan blivit.

Köp en billig "cykeldator" på Biltema. Jag har en sån på min gravel, plus en "riktig" Garmin. Har inte alltid Garmin med mig så den enkla cykeldatorn är bra för att hålla reda på hur långt cykeln gått ("odo").

Vill man ha ganska exakt så måste man vara petig när man ställer in omkretsen (kommer inte ihåg det fina namnet)

Alltså typ nån sån här, hittar inte den på Biltema just nu, men kostar någon hundralapp typ

Hört talas om cykeldator?
Trevligt svar!
Köp en billig "cykeldator" på Biltema. Jag har en sån på min gravel, plus en "riktig" Garmin. Har inte alltid Garmin med mig så den enkla cykeldatorn är bra för att hålla reda på hur långt cykeln gått ("odo").

Vill man ha ganska exakt så måste man vara petig när man ställer in omkretsen (kommer inte ihåg det fina namnet)

Alltså typ nån sån här, hittar inte den på Biltema just nu, men kostar någon hundralapp typ
Tack! Det är vad jag söker ??

Perfekt ??

Ett litet tips, hitta en så enkel som möjligt. Har en från Biltema och en från Clas Ohlson, den ena är rätt omständlig att använda p.g.a. alla "finesser". Många knapptryck för att växla mellan t.ex. snitt och tid. Kommer inte ihåg vilken av dom det är. Såvida du inte vill ha alla "finesser".

En väldigt enkel cykeldator med trip & total distance. Man kan kalibrera den hemma först, sitt på cykeln och rulla ett varv på framhjulet och mät exakt hur långt det är - Och knappa in rätt hjulomkrets.

Håller med där. Sigma iaf kan man ställa rätt hjulstorlek i små intervaller så att fart o distans blir något sånär rätt.
Minns en BT som la av utan föregående varsel.
Borde visaväldigt exakt, mäter man omkretsen max 0,5 cm fel vilket man lätt klarar blir det en noggrannhet på 99,75 % i hastighet och distans.

Fredagssvaret (=tramssvaret):

Lyssna inte på alla kapitalistiska prylhetsare. Kärvs inga manicker för att klara av det. Är bara att räkna antalet varv hjulet snurrar. Med en röd ventilhatt bör du inte ha några problem att se när hjulet snurrat ett varv. Sen är det bara att multiplicera. Plättlätt.

Fredagssvaret (=tramssvaret):

Lyssna inte på alla kapitalistiska prylhetsare. Kärvs inga manicker för att klara av det. Är bara att räkna antalet varv hjulet snurrar. Med en röd ventilhatt bör du inte ha några problem att se när hjulet snurrat ett varv. Sen är det bara att multiplicera. Plättlätt.

Förvisso en pryl men användbar även i annat sammanhang

32A8772C-4074-4BE7-A2F0-FEE073A22476.jpeg

Jag har en liggande som mäter på meternivå om TS vill låna.

Jag har troligen ett flertal "enkla cykeldatorer" i nån "kasta-låda" som du kan få. Ifs tyckte du att svaret på "Hört talas om cykeldator" var "Trevligt svar! Det tyder på att du inte vill ha nån cykeldator så frågan är hur du vill ha det?

Tillbaka
Topp