Mätning av cykelrelaterade värden

Ola Orädd

Aktiv medlem
Ohoj cykelvänner!

När jag och brorsan var i Alperna och cyklade väg förra sommaren undrade vi ofta hur brant det egentligen var. Uppför gick det, satan vad uppför det gick ibland. Vi hade hastighetsmätare, kadensmätare, pulsklockor, termometrar, barometrar men saknade indikering på vägens lutning. Vi ville veta hur brant det var just i cykelögonblicket och även för att kunna tala om det för (o)intresserade efteråt. Nu har vi fått likna backarna med backar hemma, typ "Tänk dig Oscarshällsbacken - i två mil. " eller " Den var mycket brantare än backen upp mot Kronoparken".

Detta duger ju inte, eller hur? Till min nya racer (och MTB) söker jag nu den ultimata cykeldatorn (en som visar lutning).

Har sett att det finns mätare som visar stigning i procent, t.ex. VDO MC 1.0+ och Ciclosport 434, 436, HAC4.
Är det någon som har testat dessa och kan redogöra för om de funkar bra och är något att satsa på eller om det finns någon mekanisk mätare som är bättre.

Det finns fler saker jag skulle vilja mäta. Mjölksyrahalten i benen (momentant och trådlöst så klart!), glykogendepå och fettförbränningseffektiviteten t.ex.... Får nog vänta några år innan detta finns, eller?

Lev!

Ola
hårt - och länge

Polars mjukvara visar lutningen i % för en stigning, baserat på den höjdkurva som skapas utifrån höjdmätarens höjdangivelser. Samplingar kan som lägst tas var 5: e sekund, för en längre backe är detta fullt tillräckligt.

Återkommer med en skärmdump på hur det ser ut....

Det finns en lutnings mätare att köpa som ser ut som ett litet vatten pass som monteras i våg på styret sen läses stigningen av på en skala.
Antar att denna prylen fungerar bäst på väg och med odämpad gaffel men att det är en rolig och ganska rolig pryl kan man inte komma ifrån.
Hittade ingen länk till den men den bör inte va så svår att hitta om någon är intresserad.

-Åke

Skaffade en VDO MC 1.0+ inför fjolårets Coloradoresa, kul när det är bergskörning. Utöver sedvanliga värden anger den brantaste lutning, genomsnittlig lutning (vid stigning), högsta höjd, etc. Kul instrument i berg.

Trail401a.jpg

Klättring på Trail 401, Crested Butte

Per

Tobbe;
Jo, ur Polars datadump kan man se lutningen. Det är bra. Tyvärr måste man böka med dator och joxa. Det är inte alltid jag har sånt med mig. Jag vill se aktuell lutning när jag sitter och sliter i backen.
Annars får man nog säga att Polars prylar verkar fina.

Åke;
Bra kommentar om det där med framgaffeln, hade inte riktigt tänkt på det.

Per;
Kan man lita på VDOn? Dvs verkar den hålla bra, mäta bra o funka bra? Visar den knasvärden någon gång?

Ola

Har kört med HAC4+ under tre års tid och är mycket nöjd. Ett betydligt mer prisvärt alternativ är Polar 720i. Kan även visa lutning när man kör.
Beställes genom någon av de tyska firmorna Bike Components, Bike Discount eller Delta Bike. Själv beställde jag en ny i höstas från Bike Components när de hade extraerbjudande (199 EUR)

Kör även jag med VDO MC 1.0 den verkar funka riktigt bra, enda nackdelen är ju att man måste kalibrera höjdmätaren inför varje tur då den känner av barometertrycket, men så länge man vet hur högt det är där man startar så är det inget bekymmer.

Det finns mer info om den bla. här

Den är väl lite väl dyr men det är ju kul med termometer och höjdmätare... :-)

// Banan

VDOn funkade utmärkt. Som alla andra höjdmätare som använder lufttrycket kräver den regelbunden kalibrering, som är lätt gjord givet att man har kartor eller annan exakt info om vilken höjd olika ställen är på, ligger man stilla ställer man in värdet för ens tältplats eller något annat ställe som basvärde och så återgår den till det med en knapptryckning. Om det t ex skulle ha blivit väderomslag. Det enda problemet med den var att fästet blev halftrasigt. Ska fixa ett nytt. Ser dock inte det som en stor svaghet. Det utsattes för rejäla påfrestningar.

Coloradowest2.jpg

Searle Pass 3633 ovanför Frisco

Per

Banan skrev:

> Kör även jag med VDO MC 1.0 den verkar funka riktigt bra, enda
> nackdelen är ju att man måste kalibrera höjdmätaren inför varje
> tur då den känner av barometertrycket, men så länge man vet hur
> högt det är där man startar så är det inget bekymmer.

Samma dilemma med Polar s710i. Inget konstigt med det egentligen. Tycker dock att de gott kunnat visa barometertrycket i klockan också när ändå utrustningen för det finns på plats. Saknar även en funktion för att ställa in höjden under tiden man "loggar". Vet vilken höjd flera av de stora sjöarna ligger på hemikring men det är irriterande att behöva stänga av loggingen för att kalibrera mot dem.

Har dock kollat höjden på trottoaren utanför huset så det är en baggis att kalibrera inför var utflykt.

Är man inte intresserad av absolut värdet på höjden ( om man tex bara vill ha ackumulerade höjdmeter) finns det ingen anledning till att kalibrera höjd mätarn.

Här kommer länken till den mojäng jag pratade om! Tycker nog det är själv roligare att kunna läsa av det direkt istället för at leta rätt på det i en dator i efter hand.

<http://www.velimpex.com/about_inclinometer.php?pg=about_inclinometer&secpg=about_inclinometer&PHPSESSID=a8736efe3f3ee1507a7f5a12bcde0dee>

-Åke

Om man redan har en Polar 710/720 så kan man ju tala om för Polar att man vill kunna se lutningen och inte bara höjden på klockan också.

Länk till deras helpdesk <http://www.polar.fi/polar/channels/eng/polar/helpdesk.html>

/Anders

Lutningen på en Polar är förhållandet mellan sträcka och stigning under en markering eller två positioner. Detta är något som mjukvaran räknar ut, inte klockan.
Lutning vid en given punkt är något helt annat....

Det var "någon" av mtb tidningarna som testade inclinometern och kom fram till att den var hyffsat värdelös. Helt hopplös att avläsa under färd och kräver att man vägt in cykeln så att nollvinkeln stämmer. Men annars var den bra :)
Jag gillar den för den är så grymt oelektronisk. Kan man tänka sig något mindre komplicerat? Fast tyvärr påverkar cykeln den så mycket att jag inte vet om det är värt det. Bara en sådan sak som att man låser bakdämpare eller kör med annat tryck i dämparen påverkar ju vinkeln.

Suunto har en lutningsfunktion i sina klockor, den borde du kunna använda. Då får du dessutom en cool klocka till din inclinometer

Mattias L;
Redan där!
Jag har normalt en Suunto Advizor på armen/styret. Den visar höjd/lufttryck/temp/puls/rikting/tiden. Som höjdfunktion har den även stighastighet i m/min. Den stigningshastigheten är mycket intressant och brukar hamna på ca 12 m/min vid både cykling och skidåkning om man håller på några timmar och tar i ordentligt.

Den där Sky Mounti funkar nog bäst på en racercykel. På en MTB funkar nog de elektroniska bäst, just pga fjädringen i cykeln och det ojämna underlaget.

Håller med om det där oelektroniska...
Skulle köpt en på studs, de kostar €8.70 på Roseversand men när man räknar in frakten blir det fel kvot på varuvärde/transportkostnad för att jag ska nappa. Får väl hitta på något mer jag behöver...

Ola

> Skulle köpt en på studs, de kostar €8.70 på Roseversand men när
> man räknar in frakten blir det fel kvot på
> varuvärde/transportkostnad för att jag ska nappa. Får väl hitta
> på något mer jag behöver...

Skicka en förfrågan till Cycle Components, fast det är klart, frakten är inte gratis där heller!

Hoppet står till LBS!

the TnT:

Varför vill du kunna kalibrera mätaren mitt under turen? Är det utifall du glömt göra det när du startar eller finns det nån annan klurig anledning som jag missat? :-)

Kommer inte ihåg hur det är på VDO:n om det går att kalibrera bara höjdmätaren på den eller om hela turen nollas då... men minns jag inte fel så går det att nolla bara höjden.

Banan skrev:

> Kommer inte ihåg hur det är på VDO:n om det går att kalibrera
> bara höjdmätaren på den eller om hela turen nollas då... men
> minns jag inte fel så går det att nolla bara höjden.

Man kan ställa om den på flera sätt, dels kan man korrigera höjden när man passerar någon uppmätt punkt (t ex om det var utpräglat lågtryck på morgonen som förbytts till högtryck), dels kan man nolla höjden om man av någon anledning vill det. Man kan göra en massa andra saker också, om man orkar, mäta sträckor, etc, etc, utan att nolla den.

Per

Banan skrev:

> the TnT:
>
> Varför vill du kunna kalibrera mätaren mitt under turen? Är det
> utifall du glömt göra det när du startar eller finns det nån
> annan klurig anledning som jag missat? :-)

Enkelt, när jag kommer hem är det väldigt sällan samma höjd som när jag startade.

Tre teorier:

1) Det har varit landhöjning/säkning medan jag var borta och huset har flyttats i förhållande till havet.

2) Havet har ändrat höjd, kanske som en delorsak av växthuseffekten, så nu står huset på en annan relativ höjd. Hur klockan vet det förstår jag inte :)

3) Det har varit väderomslag sen jag for hemifrån på förmiddagen och det är ett annat lufttryck på eftermiddagen.

Det skiljer sällan mer än 10 m på några timmar men gör man dagsturer (vilket jag inte provat än) kan jag tänka mig att vädret hinner slå om "fler meter" innan jag är hemma.

Inte så noga egentligen men ett sätt att komma runt det vore att kalibrera om när man cyklar invid sjöar (något som är vanligt förekommande här hemmavid).

Det går att i mjukvaran korrigera detta. Plocka fram grafen, gå in under Error Correction (högerknappen), välj Altitude, tryck påden lilla knappen för Advanced Altitude Correction och markera 'Set the altitude at the end...'.

Programvaran antar att förändringen varit konstant under hela träningen. Funkar kanon, tycker personligen det är bättre än att kalibrera om vid kända höjder.

Post &Auml;ndrad (04-03-09 16:46)

Ola: Jag tänkte på Suunto X6 och funktionen som visar lutningen i procent.
Man bara siktar och trycker på "freeze" så får man se lutningen. Kanske finns på alla Suuntos?

/Mattias

Intressant vändning det här tog med Suunto. Jag är sugen på en Suunto till sommaren. Jag tror att det är X6 och en modell till som har lutningsmätare.
Nån som kan berätta mer?

Jag hade en förut, men sålde den :)

Jag hann med att skriva en recension på utsidan <http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3072>

Största nackdelen som jag kände var att den inte hade någon koppling till cykeln. X6HR kanske är bättre i det avseendet, men jag saknade verkligen mappningen mot cykeldata. Då känns Polar som ett bättre alternativ (i alla fall för mig) men då får man ju inte kompass och sådant... Om man nu behöver det :)

Programvaran var lite halvhemlig med, men det är ju alltid kul att få ut höjdkurvor och sådant som man kan "labba" med. Dessutom kan man ju (om man är riktigt exhibitionistisk) lägga upp sina rundor på Suunto communityn så att andra kan "beundra" det.

/Mattias

Tack Mattias, den recensionen svarade på en hel del av mina frågor.
Det får nog bli en Suunto, jag behöver ändå en ny klocka och så slipper man släpa med en kompass.

Tillbaka
Topp