Mått vinklar och vikt, vad prioritera?

Santacruz1

Medlem
Halloj!
Är i behov av att införskaffa en MTB för lite seriösare cykling (xc-träningar)då dottern verkar fått smak för det hela efter ett år med mkt cykling både i klubb och spontant med mig på stigar.
Hon borde ha nått 140cm och 32kg framåt april när det är dags att ge sig ut mer frekvent.
Bifogar en bild på en juniorcykel’s vinklar och mått (vikt10,4kg) Mig säger det inte mkt, men här inne finns det väll rutinerade rävar som kan ge lite input hur ni skulle tänka om ni var mig😉

Santacruz1

Medlem
M

Bilagor

• EA4A4CCC-05A8-41C8-B0D9-E50D261CC02E.jpeg
    EA4A4CCC-05A8-41C8-B0D9-E50D261CC02E.jpeg
    33.1 KB · Besök: 89

Santacruz1

Medlem
Vad är det för cykel?

om det är en 27.5” hoj kan man väll ta en XS för vuxna?
Xs verkar ju va 13,5’ ram bland de flesta tillverkarna och med 26 el 27,5 tum funkar det säkert, tänkte om de va ngt annat jag bör tänka på i geometrin för att få en så trivsam,rolig cykel att växa i för en 11åring.
cykeln måtten hänvisar till är en cube reaction c62.

implor

Aktiv medlem
Xs verkar ju va 13,5’ ram bland de flesta tillverkarna och med 26 el 27,5 tum funkar det säkert, tänkte om de va ngt annat jag bör tänka på i geometrin för att få en så trivsam,rolig cykel att växa i för en 11åring.
cykeln måtten hänvisar till är en cube reaction c62.
HA på 69 grader är nog det brantaste man vill ha även på en XC hoj idag.

svårt att säga något om reach och stack för barncyklar. Mitt förslag är att prata med någon förälder på klubben som har en liknande cykel så hon får prova.

mycket annat får en cykel kännas rapp så som hub engagement och lätt däck/hjul.

Berk

Aktiv medlem
Min son har en Vpace Max26 och vi är väldigt nöjd! Till 140 cm skulle jag köpa en Max275:

Vi kör stökig stig och då tror jag att 69 grad gaffelvinkel, 70 grad med sag, är för brant, så jag bytte till en -2 grad angleset. Men kanske är det ok för en XC cykel till en barn när hjulen en relativt mycket större än på en vuxencykel?

Santacruz1

Medlem
Alltså, hade jag inte varit så snål så hade jag köpt denna till barnbarnet för länge sedan.

Där du👍 Den hade jag missat. Känns som jag skulle göra bort mig om jag lägger bud, har noll koll på prisbild😂 vad är ett skälig värdering på ngt sånt där? Tack för svar

Manurhin2

Aktiv medlem
Där du👍 Den hade jag missat. Känns som jag skulle göra bort mig om jag lägger bud, har noll koll på prisbild😂 vad är ett skälig värdering på ngt sånt där? Tack för svar
Sannolikheten att säljaren får i närheten av inlagt kapital tillbaka är noll.
Känn på och ta en diskussion med säljaren, du lär snabbt se åt vilket håll det barkar.
Det beror såklart på hur mkt kapital man är beredd att ligga ute med men har man ordentlig försäkring för krasch och är normalrädd om cykeln så behöver inte förlusten vid försäljning bli mkt större än flera cykelbyten med allt krångel beaktat när hon vill uppgradera löpande osv.

Freddie L

Aktiv medlem
Vikten blir mycket viktigare för en lättviktare. Storlek och vinklar spelar också roll, men där blir det väldigt individuellt hur trygga barnen är när man närmar sig gränserna. Jag gick bort mig lite när jag fyndade ny cykel som skulle stå i garaget tills grabben växt i den. Det tyckte inte grabben. Han hade en Isla helstel på ca 8kg som han var som handen i handsken med. Men en kolfiber Scale med dämpad gaffel på 10kg lockade även om den var (precis) för stor. Det blev inte alls bra. :-(
Längre hjulbas, lite för lång och tung för att lyfta framhjulet och sävlig resulterade i ett par hårda krascher och allt självförtroende bortblåst. Nu har han växt i den och anpassat sig, men det blev ett förlorat år.
Så skaffa en lätt cykel som inte är FÖR för stor!

jonte987

Aktiv medlem
Min uppfattning också. 1 barn av 100 kan cykla stig på för stor cykel, resten mår bättre av rätt storlek och låg standover.
Sen håller jag med om att större hjul hade varit bra.

En vpace kostar väl 14000 så begnatpris på hemmabygge får sättas i relation till det.

Santacruz1

Medlem
Vikten blir mycket viktigare för en lättviktare. Storlek och vinklar spelar också roll, men där blir det väldigt individuellt hur trygga barnen är när man närmar sig gränserna. Jag gick bort mig lite när jag fyndade ny cykel som skulle stå i garaget tills grabben växt i den. Det tyckte inte grabben. Han hade en Isla helstel på ca 8kg som han var som handen i handsken med. Men en kolfiber Scale med dämpad gaffel på 10kg lockade även om den var (precis) för stor. Det blev inte alls bra. :-(
Längre hjulbas, lite för lång och tung för att lyfta framhjulet och sävlig resulterade i ett par hårda krascher och allt självförtroende bortblåst. Nu har han växt i den och anpassat sig, men det blev ett förlorat år.
Så skaffa en lätt cykel som inte är FÖR för stor!
Tack för svar och att du delar med dig av erfarenheter, såg en sån scale 20 el 30 ombyggd till så singelklinga i xs el s i Idre i somras! Den såg riktigt fin ut, och den grabben såg ut att ha väldigt roligt ut på cykeln.
just vikten är väll det ända jag begriper är viktigt att hålla nere för en 30-35 kilos cycklist.
cube reaction c62 jr och vpace är alternativ jag tittat på som verkar lätta, har singelklinga och ser allmänt trevliga ut. Dämpning vill hon ha, dock inte för jag tror det är ngn fördel, men de har ju alla andra😜
Idag cyklar hon på en voltage 24, den väger som halva henne, dock går det överraskande bra.

Santacruz1

Medlem
Min uppfattning också. 1 barn av 100 kan cykla stig på för stor cykel, resten mår bättre av rätt storlek och låg standover.
Sen håller jag med om att större hjul hade varit bra.

En vpace kostar väl 14000 så begnatpris på hemmabygge får sättas i relation till det.
Tack för återkoppling! Det är just det här med rätt storlek😬
Vpace är ett av alternativen jag tittat på, just det där med standover ser jag som viktigt, såg en på forumet som byggt en egen MTB! Där har tillverkarna ngt att ta efter..

jonte987

Aktiv medlem
Generellt tycker jag det verkar väldigt svårt efter 24.''. risken är att det blir dyrt speciellt då att det är tvek på att båda mina kommer att ha samma behov. (Grabben verkar ha en riktig pushbike mentalitet än så länge)
Om det överhuvudtaget finns intresse får man väl vara tacksam och öppna lädret....

Santacruz1

Medlem
Min son har en Vpace Max26 och vi är väldigt nöjd! Till 140 cm skulle jag köpa en Max275:

Vi kör stökig stig och då tror jag att 69 grad gaffelvinkel, 70 grad med sag, är för brant, så jag bytte till en -2 grad angleset. Men kanske är det ok för en XC cykel till en barn när hjulen en relativt mycket större än på en vuxencykel?
Tack för svar!
tror jag begriper innebörden av gaffelvinkel, en flackare ger säkrare körning/bättre kontroll, finns det några nackdelar?
angleset? De går alltså att justera vinkeln genom att byta den?

Berk

Aktiv medlem
Tack för svar!
tror jag begriper innebörden av gaffelvinkel, en flackare ger säkrare körning/bättre kontroll, finns det några nackdelar?
angleset? De går alltså att justera vinkeln genom att byta den?

Vuxen XC cykel brukade ha 70 eller 69 grad gaffelvinkel, så 71 eller 70 med sag. Men traill cyklar har numera kring 66 grad gaffelvinkel och XC går mot 67 grad. För barn är det dock oklart vad är bäst och det berör på åkstil, hastighet, kunskap och underlag.

Med en angleset kan man ändra gaffelvinkeln efteråt om man har rätt typ av styrlager. Det är dock inte billigt.

jonte987

Aktiv medlem
Barn verkar inte få otb på samma sätt. Moment och tyngdpunkt verkar vara mer förlåtande oavsett hta. Istället blir det tvärstopp i alla fall för de mindre barnen med små hjul.

Fast kan ändå inte tänka mig att 67 grader skulle vara ett problem. Speciellt med dämpare.

Santacruz1

Medlem
Tack för all bra och trevlig input, får medge att det vart en del googlande för att begripa saker som otb, sag, hta, angeset osv! Tittar man på framförallt äldre MTB så tycker jag att de oftas har lång styrstam. En så kort som möjligt bör således va positivt för att utnyttja fördelarna en flack gaffelvinkel bör ge i form av trygghet/stabilitet?
Kommer prioritera vikten som nr1 när jag nu går vidare med att leta potentiella cyklar till dottern. God fortsättning på er😀

Berk

Aktiv medlem
Äldre mtb har ofta för hög standover (hög överrör) som är problematiskt för små åkare. Om man har tur hittar man en äldre mtb med överror som har samma vinkel som sadelstagen, som min frus 13.5" Specialized Hardrock. Då kan man använda den till barn med kort stam och utan risk för OTB även om den har brant gaffelvinkel.
Åt andra hållet har man typiska för små barncyklar med små hjul och brant gaffelvinkel. Då har man stor risk för OTB och den är också snabbt för instabil.

kais01

Aktiv medlem
otb-risken beror inte på den branta vinkeln i sig, utan på att framhjulet är nära åkarens tyngdpunkt.

flack vinkel ökar risken för styrande sidokast, särskilt i farter som barn använder.

Topp