Maven vs Hayes vs Hope

Maven vs Hayes vs Hope
Ja precis. Jag har x antal handtag med trasiga blad 😅
Det Àr kul hur olika det dÀr Àr. Det Àr ju inte sÄ att jag aldrig ramlar ÀndÄ har jag nog bara böjt ett eller tvÄ totalt. MÄste ramla helt annorlunda pÄ nÄgot sÀtt.

Valfritt handtag med Zee/Saint ok Àr f ö bÀsta kombon, det Àr en slÄende skillnad mot de smÄ oken.

Maven vs Hayes vs Hope
Det Àr kul hur olika det dÀr Àr. Det Àr ju inte sÄ att jag aldrig ramlar ÀndÄ har jag nog bara böjt ett eller tvÄ totalt. MÄste ramla helt annorlunda pÄ nÄgot sÀtt.

Valfritt handtag med Zee/Saint ok Àr f ö bÀsta kombon, det Àr en slÄende skillnad mot de smÄ oken.
Det kan rÀcka att jag graciöst behöver lÀgga ner hojen bara sÄ böjs det tyvÀrr. Nu har jag handguards (för att skydda tidigare brutna fingrar) sÄ de tar lite mer av smÀllen tÀnker jag.

Ja jag hÄller med, Saint med typ SLX/XT-handtag Àr grymt bra.

Maven vs Hayes vs Hope
Det kan rÀcka att jag graciöst behöver lÀgga ner hojen bara sÄ böjs det tyvÀrr. Nu har jag handguards (för att skydda tidigare brutna fingrar) sÄ de tar lite mer av smÀllen tÀnker jag.

Ja jag hÄller med, Saint med typ SLX/XT-handtag Àr grymt bra.

Shimano handtag böjer enkelt. De Àr byggt sÄ. Bra för att man inte behöver köper ett komplett handtag. Men dÄ behöver man har nÄgra reserv. Kostar nÀstan ingenting hos tysken.

Maven vs Hayes vs Hope
Allt med bromsar Àr magi och tur verkar det som. NÄgra Àlskar bromsar som andra tycker Àr helt ocyklingsbara, nÄgra böjer bromshandtag medan andra aldrig har sett ett böjt handtag under hela sitt liv, vissa bromsar krÀver luftning genom att man gÄr tre varv runt den stora eken vid midnatt annars blir det aldrig bra etc etc.

Sett till TS ursprungsfrÄga blir det alltid helt vÀrdelösa trÄdar nÀr det kommer till bromsar, men kul lÀsning i övrigt! :ROFLMAO: :love:

Maven vs Hayes vs Hope
Allt med bromsar Àr magi och tur verkar det som. NÄgra Àlskar bromsar som andra tycker Àr helt ocyklingsbara, nÄgra böjer bromshandtag medan andra aldrig har sett ett böjt handtag under hela sitt liv, vissa bromsar krÀver luftning genom att man gÄr tre varv runt den stora eken vid midnatt annars blir det aldrig bra etc etc.

Sett till TS ursprungsfrÄga blir det alltid helt vÀrdelösa trÄdar nÀr det kommer till bromsar, men kul lÀsning i övrigt! :ROFLMAO: :love:
Pick a brake and be a dick about it 🙂

Maven vs Hayes vs Hope
De flesta bromsar gÄr vÀl att fÄ att funka? (Utom hope, sorry). Jag har t.o.m fÄtt sram att bita.
NÄn gÄng ska jag lÀsa luftningsmanualen och se hur mycket roligare det blir....Àn sÄ lÀnge verkar det funka som pÄ bil o mc.

Det Àr för mycket jidder om upgrade och för lite inbromsning. Funkar inte 2kolv sÄ kommer inte 4kolv funka heller

Maven vs Hayes vs Hope

Mm det Àr ju mycket smak.

Men Pinkbikes test som nÄn lÀnkade ovan har utöver mycket köpt och osammanhÀngande tyckande som man kan skita i en seriös del: Bromsandet av den rullande bilen. Beroende pÄ hur mycket broms man tycker sig behöva Àr det nog ÀndÄ rÀtt rimligt att slÄ ett öga dÀr sen köpa nÄgot som man tycker ser kul ut eller vad man nu har för kriterier utöver förmÄga att faktiskt bromsa.

Maven vs Hayes vs Hope
Funkar inte 2kolv sÄ kommer inte 4kolv funka heller
Lite sĂ„, beroende pĂ„ hur du menar. Är allt funkar men man bara vill ha mer Ă€r fyrkolv svaret. Men Ă€ven tvĂ„kolv ska ju ha rĂ€tt bra bett i sig, Ă€ven de extremt billiga MT200 med BiltemabelĂ€gg som sitter pĂ„ min pendlare har ju rĂ€tt bra nyp, jag skulle bara inte vilja köra tusen höjd Ă„t gĂ„ngen med dem utför.

Maven vs Hayes vs Hope
Mm det Àr ju mycket smak.

Men Pinkbikes test som nÄn lÀnkade ovan har utöver mycket köpt och osammanhÀngande tyckande som man kan skita i en seriös del: Bromsandet av den rullande bilen. Beroende pÄ hur mycket broms man tycker sig behöva Àr det nog ÀndÄ rÀtt rimligt att slÄ ett öga dÀr sen köpa nÄgot som man tycker ser kul ut eller vad man nu har för kriterier utöver förmÄga att faktiskt bromsa.

Enduro-mtbs test Àr seriösare, men lite Àldre. Personligen tycker jag att det flesta rÀcker i Sverige. I Alperna har jag lÀrt mig att det behövs kraftiga bromsar. Min egen erfarenheter stÀmmer bra överens med mÀtningar av Enduro-mtb. Jag behöver tillrÀckligt starka bromsar. DÄ finns det nuförtiden en stor urval och det Àr smaken som styr dÀr. Problemet Àr bara att man borde har provat bromsarna pÄ, brant, stig för att kÀnna kÀnslan innan man lÀgger mycket pengar pÄ dom.

Maven vs Hayes vs Hope
Lite sĂ„, beroende pĂ„ hur du menar. Är allt funkar men man bara vill ha mer Ă€r fyrkolv svaret. Men Ă€ven tvĂ„kolv ska ju ha rĂ€tt bra bett i sig, Ă€ven de extremt billiga MT200 med BiltemabelĂ€gg som sitter pĂ„ min pendlare har ju rĂ€tt bra nyp, jag skulle bara inte vilja köra tusen höjd Ă„t gĂ„ngen med dem utför.
Det Àr lite sÄ jag menar ja. PÄ tal om mt200 tycker jag wide organic pads verkar tÄla mer smuts Àn narrow metall

Maven vs Hayes vs Hope
Enduro-mtbs test Àr seriösare, men lite Àldre. Personligen tycker jag att det flesta rÀcker i Sverige. I Alperna har jag lÀrt mig att det behövs kraftiga bromsar. Min egen erfarenheter stÀmmer bra överens med mÀtningar av Enduro-mtb. Jag behöver tillrÀckligt starka bromsar. DÄ finns det nuförtiden en stor urval och det Àr smaken som styr dÀr. Problemet Àr bara att man borde har provat bromsarna pÄ, brant, stig för att kÀnna kÀnslan innan man lÀgger mycket pengar pÄ dom.
Jag tycker inte deras mÀtningar stÀmmer med verkligheten sÄ bra, Àven om de Àr mycket mer seriöst gjorda.

Bil-testet Àr sÄ bra just för att det mÀter hur bra drag det faktiskt Àr i bromsen live.

Maven vs Hayes vs Hope
Jag har kört enduro i Finale med SLX 2-kolvs. Det funkar.

Men det Àr skillnad pÄ hur man vill ha det och det Àr stor skillnad pÄ teknik och vad som hÀnder vid olika vikter.

VÀger man 100 kg och ber om rÄd sÄ kan ingen 70kgs cyklist förstÄ hur stor skillnad det Àr de i mellan.

MÄnga vill helt obegripligt ha en modulation som baseras pÄ hur lÄngt man ska dra handtaget - inte att det alltid tar pÄ samma stÀlle och modulation sköts med hur hÄrt man klÀmmer det.

Vissa vill ha ett tydligt kraftigt initial bite som sedan finjusteras vid behov, andra vill slÀpbromsa sig hela vÀgen ner för Easy Rider.

Maven vs Hayes vs Hope
NĂ€r ni sĂ€ger att saint med moderna bromshandtag Ă€r bĂ€sta kombon. Vad Ă€r bristen med orginal-saint handtagen? Är det pga ispec-fĂ€ste eller nĂ„got annat?

Jag Àr orimligt nöjd för pengen med mina Deore 6120, organiska belÀgg och TRP 2.5mm skivor.
Tysta, bra bett och överhettar inte trots tung och feg. Även vid topp till botten Ă„k i Ă„re.
Det skulle vara mindre freestroke som skulle vara anledning för uppgradering isf. Upplever liite wandering bitepoint, men inte sÀker pÄ att luftningen Àr helt 100% sÄ vill inte skylla pÄ bromsarna dÀr Ànnu

Maven vs Hayes vs Hope
Hade kunnat tÀnka mig att testa maven och vi hittade vÀl nÄn shimaven test i annan trÄd.

Men sliter nog pÄ det jag har tills det kommer ny saint

Maven vs Hayes vs Hope
SÄg ett frestande erbjudande pÄ ett saint kit precis men oklart hur jag ska förklrara för mig sjÀlv varför det behövs. 8120 Àr kanske för klena för flickan?

AngÄende vikt sÄ vÀger jag unte 100+ utan utrustning men kan konstatera att det bÄde gÄr att fÄ ett par shimano att sluta funka och att fÄ dem att funka igen. metal kan vara struligt att bromsa in och ibland fÄr man börja om dan efter men ibland hÄllet det mÄnader

Maven vs Hayes vs Hope
Jag har kört enduro i Finale med SLX 2-kolvs. Det funkar.
Det gÄr ju alltid att vÀga upp enklare komponenter med en rejÀl skopa skills. Som Sam Pilgrim som Äker ner för en brant alp utan frambroms och bara ett halv belÀgg bak eller vad det nu var. Jag skulle elda upp bromsarna, sÀtta eld pÄ grÀset, krascha och behöva helikopterevakuering.

Maven vs Hayes vs Hope
Jag tycker att den hÀr killen gör bra recensioner av bromsar. Sen Àr han ju en "ensam youtuber" sÄ han har vÀl inte resurser att testa allt pÄ marknaden. Hayes-recensionen kÀnns aktuell men Hope har jag inte koll pÄ vad som Àr senaste, han har testat Tech 4 V4 i alla fall. Sen har han testat gamla Maven ultimate, inte den nya dÀr de har gjort ett helt nytt handtag. Hans recension av Maven tycker jag Àr sÀrskilt intressant utifrÄn hur han diskuterar körstil/teknik/bromsteknik och vad det innebÀr för upplevelsen av olika bromsar.

Maven vs Hayes vs Hope
Jag Àr jÀttenöjd med mina Maven med nya B1 handtagen. Massa kraft finns men inte direkt vid minsta tryck. Detta tycker jag hjÀlper mycket i blött vÀder nÀr man mÄste modulera mycket för att inte fÄ sladd/slÀpp.

Haft Shimano SLX som blev livsfarligt i blött dÄ de tog till 100% vid minsta tryck.
Men vissa verkar ju gilla att ha det sĂ„ đŸ€”

Tillbaka
Topp