Maven vs Hayes vs Hope

Healons

Aktiv medlem
Maven vs Hayes vs Hope
Hej

Sonen är missnöjd med sina Code RSC
Han letar efter bromsar som har kort ”free stroke”, bra bett, helst ställbar bite point

Han kör enbart enduro och DH

Någon här som testat samtliga och har åsikter?

Mavens har väl kommit en ny modell som har lättare lever action? Annars har jag förstått att gamla va Base bäst då dom hade mkt lättare lever action…

Hepp!!!

Maven vs Hayes vs Hope
Maven kommer från SRAM dvs samma bromsföretag. Jag tror att det kommer vara samma bromskänsla med tanke på samma märke.

Hope borde du faktiskt testa, det är inte som sram. Annars shimano XT och XTR har freestroke adjustments

Maven vs Hayes vs Hope
Maven kommer från SRAM dvs samma bromsföretag. Jag tror att det kommer vara samma bromskänsla med tanke på samma märke.

Hope borde du faktiskt testa, det är inte som sram. Annars shimano XT och XTR har freestroke adjustments
De maven jag klämt på hade väldigt trög lever action. Hade varit omöjligt för mig som vant mig vid Saint att leva med. Saint med moderna handtag är annars min rekommendation generellt.

Maven vs Hayes vs Hope
Hej

Han letar efter bromsar som har kort ”free stroke”, bra bett, helst ställbar bite point

Mavens har väl kommit en ny modell som har lättare lever action? Annars har jag förstått att gamla va Base bäst då dom hade mkt lättare lever action…

Hepp!!!
Kör med Hayes på enduron och jag älskar dom. Har ingen erfarenhet av hope eller maven och sen är det väldigt individuellt vad man gillar och inte. Är nog bra om han kan känna på lite olika i verkligheten innan tänker jag.

Maven vs Hayes vs Hope
Undrar hur xtr kan vara så mycket bättre än xt. Och varför pinkbike låter 3 personer som upplever det omöjligt att bromsa med shimano göra en test

Edit. Maven verkar värt att testa

Maven vs Hayes vs Hope
Jag är ett stort fan av Hayes och de går väl inte att slå när det gäller lätt lever action och mycket kraft. De är däremot kinkiga när det gäller kort stroke, krävs att man lyckas perfekt med luftningen.

Kastar in Magura MT7 som alternativ. Jag testkör dem just nu på nya cykeln och det är bra bett, kort stroke och bra justeringsmöjligheter på handtaget. Tyngre känsla än Hayes förstås. Har inte mekat eller luftat än så kan inte säga något om det.

Maven vs Hayes vs Hope
Jag är ett stort fan av Hayes och de går väl inte att slå när det gäller lätt lever action och mycket kraft. De är däremot kinkiga när det gäller kort stroke, krävs att man lyckas perfekt med luftningen.

Kastar in Magura MT7 som alternativ. Jag testkör dem just nu på nya cykeln och det är bra bett, kort stroke och bra justeringsmöjligheter på handtaget. Tyngre känsla än Hayes förstås. Har inte mekat eller luftat än så kan inte säga något om det.
Jag älskade Dominion just för den extremt lätta lever action de hade och väldigt bra kraft. Mina levde tyvärr om alldeles för mycket. Tjöt så in i norden. Bytte belägg flera gånger + luftade men blev aldrig bra så sålde dem i vredesmod 😆 Ångrar det nu egentligen.

MT5/MT7 är väldigt bra med tycker jag. Mer pang på och mindre modulation än Dominion dock. Luftningen kan vara ett helvete ibland om inte systemet redan är fyllt.

Maven vs Hayes vs Hope

Jag hade just bytt från MT8 till MT7 fram innan vi åkte till Alperna. Funkade perfekt. Bättre än det flesta jag hyrde åren innan i Alperna: Code RS (såklart), Shimano (XT?) och Formula Cura4. Jag bar nöjd med TRP men minns inte modellen. Nu jag körde mina MT4 igen, som kändes helt ok innan, kändes de mycket svagare nu, dock också 180 mm isf 200 mm. Snabbluftning av Magura är riktigt enkelt. Första helluftning var faktiskt oproblematiskt, men man måste skruva av oket.

Om inte Magura då skulle jag välja TRP.

Maven vs Hayes vs Hope
Det var ganska lite skillnad (Gick från A1 till B1 (fortfarande stora pistongerna i bromsoket)). Visst blev det lättare, men också lite mindre hård ramp vid start och säkert 2-4mm mer dödspel. Man anpassar sin bromsstil efter bromsarna, code så fick jag bromsa tidigt och leta bromszoner. Hade mer armpump med code än maven just för att jag behövde bromsa 20-30% mer tid och ta feglinjer än att att bara hoppa över stöket.

Maven vs Hayes vs Hope
Hej

Hepp!!!
Antar att ni har contact pointen på sitt "närmaste" ställe?

Annars två tips om ni inte testat med Code RSC:

1. tjockare skivor så det blir mindre frispel mellan padsen (2.0 istället för de gamla 1.8 skivorna som sram gjorde)

2. överfylla systemet (tryck ut padsen med ziptie runt bromsreglaget medans ni fyller)

Tycker annars magura brukar kännas väldigt tajta, men vet inte hur lätta de är att ta hand om osv...

Maven vs Hayes vs Hope

1. tjockare skivor så det blir mindre frispel mellan padsen (2.0 istället för de gamla 1.8 skivorna som sram gjorde)

2. överfylla systemet (tryck ut padsen med ziptie runt bromsreglaget medans ni fyller)

Tycker annars magura brukar kännas väldigt tajta, men vet inte hur lätta de är att ta hand om osv...
Tänkte precis skriva att testa med HS2-skivor om ni inte redan gjort det. Kortare free stroke och mer kraft.

Maven vs Hayes vs Hope

Fast Code är ju bara inte så bra heller ens optimerade. Maven må ha dålig känsla IMO men löser iaf grundproblemet med dålig bromskraft, känslan är mer en fråga om smak.

Maven vs Hayes vs Hope
Fast Code är ju bara inte så bra heller ens optimerade. Maven må ha dålig känsla IMO men löser iaf grundproblemet med dålig bromskraft, känslan är mer en fråga om smak.
Optimerade för vad?
Det är ju skillnad på Code (R) och Code RSC, men det är klart att det finns starkare bromsar.
Dock har väl diverse DH världscuper körts på Code RSC, innan Maven kom.
Jag tycker de funkar bra nog utför med tjock 200mm rotor.

Senast ändrad:
Maven vs Hayes vs Hope
Det är väl ändå sällsynt att bromsarna ger upp innan hjulen låser sig?

Har aldrig upplevt att kraften inte räcker till, varken med mina XT eller Code RSC.

Tillbaka
Topp