Mavic Cosmic + Continental GP5000 = kaos?

XTRMNTR

Medlem
Köpte ett par mavic cosmic pro i höstas på black friday, nu är det vår och tanken att man ska bli snabbare än någonsin. Dock har det bivit ett rejält haveri då jag inte lyckas få på mina Continental GP5000 Tubeless. Jag har förstått att det ska vara en svår kombo att montera, men undrar om någon har något tips för just denna kombo. Min LBS vågade inte bryta mer med däckjärnen.

HåkanC

Aktiv medlem
Men de funkar alltså?
Ja
Jag har iofs inte provat att montera GP 5000 TL
Läs även gärna

XTRMNTR

Medlem
Ja
Jag har iofs inte provat att montera GP 5000 TL
Läs även gärna
Får helt enkelt klicka hem ett par.

ejma

Aktiv medlem
Jag bytte ett utslitet GP5000 TL idag och monteringen tog 2-3 minuter. Första gången jag monterade GP 5000 TL tog det ca 45 minuter och fingrarna var helt slut.

Krävs lite annan monteringsteknik än med vanliga slangdäck.

Bengt-re

Aktiv medlem

ejma

Aktiv medlem
Dela gärna med dig av tekniken.
Det gjorde jag i din ena tråd om fälgar och tl.

Problemet är att kränga över sista biten av kanttråden. Däcket måste förhindras från att glida på fälgkanten när andra lösa sidan bearbetas.
  1. Använder VVS-monteringsfett som glidmedel på kanten av däcket som skall ligga mot fälgtejpen. Appliceras med skumplastkudde i ett tunt lager. Undvik att kladda ner andra delar av däcket om möjligt.
  2. Däcket är tajt och däckjärnen slinter lätt på fälgen. Tex SKS oranga däckjärn fungerar bra. Lägg haken över fälgkanten, dvs upp och ner. Med haken fixerad över fälgkanten är det enklare att bända däcket över kanten
  3. Biten av däcket som skall krängas över är svår att fixera och bearbeta samtidigt. En trätving med mjukt gap (inte skruvtving) kläms försiktigt fast över fälgen för att förhindra ena sidan av däcket kryper över kanten. Två däckjärn används för att kränga däcket över kanten från andra sidan. Jobba mot trätvingen. Att haken har grepp om fälgkanten är fokus annars slinter däckjärnet.
Denna metod fungerar för mig. SKS oranga däckjärn är relativt tunna och starka. Har provat typ biltemas svarta, men de är för veka och tjocka.
Använd tvingen försiktigt. Smuts mellan gap och fälg kan repa kolfiberfälgar och tryck på fel ställe kan förstöra fälgen. Spänn tvingen över mellanväggen och inte hårdare än vad som krävs för att tvingen skall sitta kvar.

Hoppas ni förstår.

Drosa

Aktiv medlem
Jag tror jag fattar!😀 Fattar att det måste vara så mycket bättre med vanliga däck som man kan kränga på med handkraft och en enkel slang inuti istället för detta helvete och kladd. Jag tar hellre ett par punkor per år än att handskas med tubelesskiten. Jag gör som Deceuninck quickstep och kör med däck och slang.😉

XTRMNTR

Medlem
Jag tror jag fattar!😀 Fattar att det måste vara så mycket bättre med vanliga däck som man kan kränga på med handkraft och en enkel slang inuti istället för detta helvete och kladd. Jag tar hellre ett par punkor per år än att handskas med tubelesskiten. Jag gör som Deceuninck quickstep och kör med däck och slang.😉
Jag har lyckats med konststycket att köra två punkor på samma tur. Därför byter jag till tubeless eftersom jag inte har lust att åka runt med en helt reservdelslager.

Drosa

Aktiv medlem
Om man räknar en slang, ett par däckavtagare och en minipump för ett helt reservdelslager så... Ja, då är det jobbigt.

ooms

Aktiv medlem
De få punkor jag fått på lvg så har det varit stenar som skurit upp revor i däcksidan, grejar guckan sånt? Om inte måste man ju ändå ha med sig slang och hela kitet.

ejma

Aktiv medlem
De få punkor jag fått på lvg så har det varit stenar som skurit upp revor i däcksidan, grejar guckan sånt?
Nej, men TL däcken har lite kraftigare sidoväggar och klarar lite mer än vanliga däck med slang. De däck med slang som jag snittat i sidoväggarna har blivit platta på sekunden. Har snittat ett TL däck fram och tätningsvätskan minskade luftflödet så jag kunde stanna kontrollerat. Körde i en ganska tvär s-kurva i 50 km/h och hade däcket tappat all luft på sekunden hade jag troligtvis kraschat svårt.

Vid gruppkörningar kan det vara svårt att upptäcka alla potthål i asfalten. Har klarat ett antal potthål och stenar på vägen med tubeless. Naturstigar med rötter, stenar och taggiga kvistar har också klarats utan problem.

Jämfört med de GP4000s jag hade innan GP5000 TL går de sistnämnda mjukare och har bättre kurvtagning.

Är inne på mitt tredje GP5000 TL bakdäck. Har kört de två tidigare ca 700 mil vardera och de har setat på fälgen från att de monterats.

De som är nöjda med däck och slang skall förstås fortsätta använda dessa.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nej, men TL däcken har lite kraftigare sidoväggar och klarar lite mer än vanliga däck med slang. De däck med slang som jag snittat i sidoväggarna har blivit platta på sekunden. Har snittat ett TL däck fram och tätningsvätskan minskade luftflödet så jag kunde stanna kontrollerat. Körde i en ganska tvär s-kurva i 50 km/h och hade däcket tappat all luft på sekunden hade jag troligtvis kraschat svårt.

Vid gruppkörningar kan det vara svårt att upptäcka alla potthål i asfalten. Har klarat ett antal potthål och stenar på vägen med tubeless. Naturstigar med rötter, stenar och taggiga kvistar har också klarats utan problem.

Jämfört med de GP4000s jag hade innan GP5000 TL går de sistnämnda mjukare och har bättre kurvtagning.

Är inne på mitt tredje GP5000 TL bakdäck. Har kört de två tidigare ca 700 mil vardera och de har setat på fälgen från att de monterats.

De som är nöjda med däck och slang skall förstås fortsätta använda dessa.

Fast våtgreppet är fortfarande otrevligt. Vet inte vad

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer