Mavic CrossMax XL vs Shimano XT

Thetomas

Medlem
Ska köpa skivbroms hjul...
Funderar på antingen Mavic CrossMax XL
eller Shimano XT hjul.
Vilket är bästa köp?
Kör mest långlopp...
____________________________________________________________________________________________

lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tur att du svarade på frågan... :P

Vågar tillstå att jag var mer informativ än dig iaf :P

Jag vet ärligen inte vilket av de två hjulen som är bäst. Naven i XT verkar ha problem med tätningarna fast i Långloppskaraktär kanske det kvittar. Eller är det inte samma sorts nav?

F'resten, är det vanliga XT-nav även i XT-hjulen är det alltså mer av standardkomponenter i dem, då föredrar jag dem nog ändå :)

Det var en viss prisskillnad på de två hjulen. Det ena paret (CrossMax XL Disc) kostar nästan 4900 kr på CRC medan det andra (XT Disc) kan du få för under 3600 kr på samma ställe, om det är de färdigbyggda WH765-hjulen du menar. Med XT discnav och vanliga Mavic 717 Disc & DT SuperComp blir det ännu billigare...

Fler förslag:

XTR 960 fram/baknav för skivbroms
Mavic 717 Disc f&b
DT Comp-ekrar
Färdigbyggt hjulpar: knappt 2560 kr från CRC
Kommentar: Jag har iofs bara de gamla 950-naven. Men om 960 är av samma kaliber som förra generationen är det, för de pengarna, ett klockrent köp. Vikten är inte lika låg som King, Tune etc men Shimano väger sina nav med snabbkopplingarna (som bara de kostar 900 kr att köpa löst). Dra av den vikten så hamnar man inte långt ifrån de dyrare naven. Det finns idag adapters som gör att man kan använda vanliga skivor till centerlock-naven. Med 819 UST-fälgar fram och bak kostar det 600 kr mer, om du vill skippa "bakåtsträvarstämpeln" ;)

Det finns säkert 1000 fler förslag värda att kolla upp. Tune-hjul från Bike-Discount (runt 5000 kr), DT240-hjul från samma ställe (4500 kr), Chris King ISO från CRC (5500 från CRC). Om du ändå var inne på att lägga så mycket pengar på hjul.

I Sverige är White-naven rätt billiga. Sök på forumet så får du upp lite bilder och mer info om White Industries.

Det är inte vanliga XT-nav. Naven till XT-hjulen WHM-765( om det nu är dom Thethomas menar) är designade för nipplar inne vid navet och inte ekerböjar.

Men vilka som är bäst är kanske mest en smaksak. Jag har inte kört XL men väl dom gamla UST Crossmax-hjulen och nu i år XT-hjulen. Det första jag reagerade över var hur lätta XT-hjulen var att dra igång. Väldigt kvicka. Det märks att det är en mycket lätt fälg och att nipplarna sitter inne vid navet. Jag tycker nog även att XT-hjulen höll luften lite bättre än Crossmax men det kan väl lika gärna bero på att däcken utvecklats.

Prestandamässigt hade jag nog valt XT-hjulen. Utseendemässigt lite svårare. Likväl sitter jag i liknande funderingar.. Ska jag ha XTR eller SL-hjul till våren. :)

långlopp säger du.... ta dom lättaste.
Jag kör på Xmax XL och är grymt nöjd med dem. Jag valde bort XT till förmån för XL, mest beroende på att jag kör v-broms och då är valet enklare eftersom XL har sina keramiska fälgsidor.
Gör en uppställning, pris-vikt-hållfasthet och se vilka som passar dig bäst. Alla prioriterar på sitt unika sätt...
Skulle tro att hållfastheten nog är till XL-s fördel. Resten hittar du i vanliga kataloger.
Lycka till!

avanti Skrev:
> valde bort XT till förmån för XL, mest beroende på
> att jag kör v-broms och då är valet enklare
> eftersom XL har sina keramiska fälgsidor.

Väldigt mycket enklare, då XT-hjulen inte ens går att köra med fälgbroms.. ;)

Om du har råd välj CrossMax XL av dessa 2 par, klart snyggast och bäst.

Själv så skulle jag nog välja American Classics 350 hjul, 300g lättare, och även dom svarta och läckra och därmed bra.

Det här är den totala sanningen och inget annat än helt rätt vilket ej ger utrymme för tvekan eller frågor och åsikter.

the_TnT Skrev:
> Bästa köp är att låta bygga hjul av
> standardkomponenter. Ur ekonomisk synvinkel.

Inte helt hemma i denna hjungeln, vad är standardkomponenter för hjul?

Har ju kört XT hjulen WHM-765 på testen av LX -05 de senaste 2 månaderna.
http://happymtb.org/forum/read.php?2,81710

Till skillnd från den tidigare generationens Shimanohjul så var de här riktigt bra.
Trots en del lerbad, inga problem med tätningar.

Mavic varianten har jag inte provat så mycket. Så de kan jag inte uttala mig om.

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
...såja, med rätt user och allt :)

freddan Skrev:
> Väldigt mycket enklare, då XT-hjulen inte ens går
> att köra med fälgbroms.. ;)
>

Gamla XT hade både och... det var dessa jag skippade.

Rhino Skrev:
> Inte helt hemma i denna hjungeln, vad är
> standardkomponenter för hjul?

32 eller 36 ekrar av DT Competition eller DT Revolution. Mässingnipplar (eller alu om man väger lite och kör snällt). Nav som går att köpa löst. Och så en trevlig Mavic fälg som kronan på verket.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,52561

om du ni iaf ska ha crossmax xl eller shimanohjulen så tyckerjag du skall kolla på hjulens spec samt höra vad folk tycker om dem.

exempelvis:
16 ekrar - 24 ekrar
lösa kulor - maskinkullager

detta är väll ändå ett ganska missvisande sätt att ställa upp det på kan jag tänka mig men jag tycker ändå det bör tas i biaktning.

det är lägre ekerspänning med 24 ekrar istället för 16, samt att det är lättare att byta maskinkullager än lager med lösa kulor (då "kopparna" är tryckta i navet samt att andra delen är skruvad på axeln).

sedan så kan man ju fråga sig följande:
folk som har crossmax hjul, som köpt nya, då kan man fråga sig varför, och jag tolkat det som att de tycker hjulen är bra. speciellt när man frågat crossmax ägare vad de tycker om hjulen, så har jag bara hört positiva kommentarer, förutom att de är dyra att ekra om när fälgen är slut.

Willer:
Har du kört bägge modellerna som det gäller?
Eftersom du svarar Mavic såklart.

Och i så fall. På vilket sätt är Mavic CrossMax XL bättre än Shimano WHM-765.

ha det
Jan

Ja det är att göra det enkelt för sig med ett sådant svar, Wilier.

Ok, jag tolkar det som att du inte vet då:-)

Leo: Är beredd att hålla med dig. Mina Hope nav känns lite gedignare än både Mavic(de gamla Mavic hjulen jag hade) och speciellt Shimanos lösa skivbromsnav.

ha det
Jan

Mankis har visat hur okool han är.

Shimanohjulen vi har pratat om är inte silverfärgade, de är svarta(om nu det skulle spela någon roll)

en liten bild av dem för dig du ovetande :-)
hoppas du blir glad över den kunskap du får

0002.jpg

det finns bättre bilder , men dessa visar i alla fall färgen

ha det
Jan

Okej nu har jag lite tid att ge en bättre motivering, ursäkta det tidigare korta svaren (eller icke svaren).

Har kört på två olika typer av Mavic fördigbyggda hjul, CrossRide och CrossMax SL (Billigaste respektive dyraste hjulen). Mitt intryck av hjulen är att dom är lätta, styva, mycket hållbara och uppfyller alla dom krav jag har på ett hjul.
Andra hjul som jag kört har varit fabriksbyggda med fälgar från Araya, Ritchey och billigare Mavic fälgar, ingen av dessa har fungerat speciellt bra. Speciellt är det hållbarheten som är tveksam och det går att spåra till avsaknaden av massage när dom byggs.
Innan Mavic släppte sina färdigbyggda hjul och med bakgrund av erfarenheten ovan så fick jag bygga egna hjul. Mavic fälg, DT ekrar och Shimano nav. Genom att vara noggrann vid bygget av dessa fick man en extremt bra hållbarhet. Har ett hjul som gått i tio år i åtskilliga timmar och många väldigt tuffa tävlingar. Har aldrig behövt justera för skevhet och det som gick åt skogen till slut var navet (Shimano).

Vad det gäller färdigbyggda Shimano hjul så har jag ingen egen erfarenhet av dessa, har blivit avrådd från att köpa dom (av personer med erfarenhet av både Shimano och Mavic hjul). Detta på grund ett flertal faktorer som sammanfattas i att shimano inte kan bygga hjul. Argumenten har framförallt varit tunga, kan inte hålla luft(UST), dåliga lager, dålig hållbarhet och därmed inte prisvärda. Men saker och ting kan ju förändras.
För övrigt så fungerar mitt Spinn termoplast hjul väldigt bra, synd att dom gick i konkurs.

Hoppas det gav en något bättre förklaring än tidigare korthuggna svar :)

Willier: Det är ju då fortfarande bara hörsägen att Shimano-hjul är dåliga.. Vilka Shimano-hjul rörde det sig om? Knappast den nya generationen? Finner du XTR-hjulen tunga så finner du nog SL-hjulen likaså. Mina XT-hjul höll luften alldeles utmärkt. Bättre än mina CrossMax -02. Återigen, det kan lika gärna bero på däcken. Men jag skulle inte påstå att Shinao är sämra på att hålla luft. Och dåliga lager? Det är ju nåt som Crossmax lider av. Visst, dom fungerar bra och rullar lätt men dom är ju inte täta för fem öre. Likadant på mina Ksyrium-hjul. Det är öppet in till lagret, dvs ingen extern tätning som Shimano har. Lagrena är inte heller tätade i ordets rätta bemärkelse. "Tätningen" är av lågfriktionstyp, dvs med en liten spalt mellan ytterring och tätning för att uppnå låg friktion. Där kommer det in skit, förr eller senare, oftast förr.. Lyckligt nog är dom enkla att byta eller plocka ur och göra rena. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om mer än att mina har hållt och vart raka så länge jag har haft dom iallafall..

Jag är också nyfiken på vad som är bäst i denna fråga: Bidrar med en liten vikttabell samt en sammanfattning:

Mavic:
Maskinlager med sämre tätning men lättare att byta lager.
Xmax Sl: 1685g
Xmax XL: 1805g
Xmax Enduro 1835g
X-land: 2074g

Shimano:
Nipplarna i navet gör att roterande vikt kommer längre in. Svårt att rikta? Lösa kulor med lagerbana i navet. Lätta.
Xtr (965): 1650g
Xt (765): 1785g

Varför fabrikstillverkade hjul? Jag känner ingen hjulbyggare lokalt som jag vet är lika mycket perfektionist som jag är och jag kan ju inte bygga hjul själv (än). Tror inte mina första hjul jag bygger blir perfekta och det vill jag att dessa skall bli. Det verkar enligt mtbr att de flesta håller Mavic högre, men gäller det även om man "bara" köper X-max enduro eller saknar de något avgörande? Som jag förstår så är det bara ekrarna som skiljer dem från de finare? Min fråga är alltså vad folk anser om Xmax Enduro disc.

jag kan ju redan nu säga att det är mer än ekrarna som skiljer enduro mot xl och sl.

det är ingen ceramic beläggning på fälgarna, fälgen är inte fräst mellan ekerhålen (sl är det).
ekrarna skiljer sig också.

annars så verkar det vara samma nav, vilket jag har lite svårt att tro, framförallt när prisskillnaden är enorm mellan enduro och xl-sl.

Henry Skrev:
> Varför fabrikstillverkade hjul? Jag känner ingen
> hjulbyggare lokalt som jag vet är lika mycket
> perfektionist som jag är och jag kan ju inte bygga
> hjul själv (än).

Måste du handla lokalt då?

Rätt säker på att Dr. Spoke klarar av att skicka ett paket. Merlincycles klarar också av det men frakten är dyr - €45 tror jag.

Ja, men det blir lite bökigt för jag jobbar ju på Haga Cykel i Linköping sen 1 december och då handlar jag av förklarliga skäl prylarna där. Blir ju lite bökigare att skicka iväg grejorna till en hjulbyggare även om det är en tanke. Ceramic eller inte är skit samma för mig för jag kör skivor. Jag får iofs trucka ner ramen till Lund för att få den "chased and faced". Ofattbart att inte en enda handlare i hela Östergötland har de verktygen, men de kostar iofs en bra slant. Sen skall ju grabbarna i Lund kunna sina saker vilket känns bra. De kan även ta betalt: 400:- för en planing och brotschning men jag tror det är värt det.

Faceningsverktyg från parktools för att plana ut vevlagerhuset kostar 4400 på CCs rea just nu. Ett bra verktyg för att faca bromsfästen kostar ungefär hälften (och nedåt).

Med tanke på att butikerna nog betalar lite mindre för verktygen tycker jag det är konstigt att inte haga cykel i linköping skaffar sånna verktyg. =) De tjänar in sig själva på tio ramar. Fem om man räknar in frakten från linköping till en riktig stad. ;P

/rikard

Det kan jag förstå att du tycker är lite märkligt Rikard men lösa ramar är en försvinnade liten del av verksamheten. Att alla handlare i länet (som jag kommit på att ringa) tänker likadant talar ju för att det inte finns underlag. Jag hoppas dock på att en ökad utbredning av vevpartier med integrerade vevlager för de kräver ju planade ramar och om detta blir poppis så kanske det är dags att göra en ny bedömning av läget. Faktum är att inte ens de dyraste hojarna eller ramarna kommer brotschade från fabrik eller generalagent (Dane undantagen) trots att de skulle behövas så den bästa lösningen vore ju faktiskt om det gjordes redan i det ledet vilket vore naturligt.

Att faca ramen kan vara bra om man skall montera på andra velvager, tex isis också. För en butik så borde verktygskostnaden för att göra en sak som man blir ensam om att kunna på 30 mils avstånd vara försumbar. Alla kids som köper sina lösa ramar på internet kommer ju att dyka upp i butiken.

Men dagens cykelbutiker har en imponerande brist på iniativförmåga, tyvärr.

/rikard

rikard Skrev:
> Att faca ramen kan vara bra om man skall montera
> på andra velvager, tex isis också. För en butik så
> borde verktygskostnaden för att göra en sak som
> man blir ensam om att kunna på 30 mils avstånd
> vara försumbar. Alla kids som köper sina lösa
> ramar på internet kommer ju att dyka upp i
> butiken.
>
> Men dagens cykelbutiker har en imponerande brist
> på iniativförmåga, tyvärr.
>
> /rikard

alltså, det beror ju på i vilken stad vi snackar, men kan nog säga att för de flesta handlarna här så kommer det inte in en "massa kids" som vill ha sina internet köpta ramar.

Baltazar Skrev:
> alltså, det beror ju på i vilken stad vi snackar,
> men kan nog säga att för de flesta handlarna här
> så kommer det inte in en "massa kids" som vill ha
> sina internet köpta ramar.

Nu var det väl linköping vi pratade om. Där finns det en BMX-hall. Hetaste trenden bland BMXkids just nu är att köra saintvevar i moddade för left hand drive. Och så bor cal där. Bara cals närvaro borde göra att en butik skulle tjäna in ett sådant verktyg. =)

Att det inte är några kids i butiken är ett klart tecken på att butiken har stelnat och är påväg att gå under...

rikard Skrev:

>
> Att det inte är några kids i butiken är ett klart
> tecken på att butiken har stelnat och är påväg att
> gå under...
>
>
>

haha, då skulle det inte finnas många affärer kvar i uppsala. kan ju säga att här lever inte många på att sälja värsting mtb eller racer, inte ens bmx. här lever handlarna på de tusentals cyklarna som folk vill reparera. du vet, uppsala, studentstad = MASSOR av cyklar.

skulle tro att det är 2-3 butiker i uppsala som säljer fler än 10 fins mtb eller racer :D ändå lever de andra rätt gott ändå.

Vi får väl se hur det går med det. Det är hård konkurans i lågpris/lågservicesegmentet. Jag tror faktisk att en cykelhandlare som klarar av att installera ett vevlager har större möjlighet att ståmot trycket från biltema och cykelringen.

Ett verktyg för 4000 borde vara en självklarhet för en seriös butik. Speciellt nu när shimanos alla finare grupper kommer med utanpåliggande lager. Vätternrundan genererar en hel del försäljning av bättre lvghojjar runt om i landet.

/rikard

jo, klart man ska kunna installera kullager, inget snack om det. var mer emot snacket att alla handlare köper nått för då kommer "kidesen strömma in" :D

får man fråga (är lite osäker på vad som är problemet så att säga) vad det är just detta verktyg gör, som är SÅ viktigt med utanpåliggande lager?

Det ser till att vevlagerhylsans sidor är helt parallella. Om de inte är det så hamnar lagrena snett och dör på nolltid (veckor). Det i kombination med att man rensar ur gängorna har en viss positiv effekt även på vanliga vevlager. Speciellt isislager vill gärna ha så bra förutsättningar som möjligt.

/rikard

Att inte ens dyra ramar kommer med färdigbrotchade vevlagerhus är inte helt sant. Båda mina Enduroramar har varit färdigfixade när de kom, både vevhus och skivbromsfäste.

rikard Skrev:
> Baltazar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > alltså, det beror ju på i vilken stad vi
> snackar,
> > men kan nog säga att för de flesta handlarna
> här
> > så kommer det inte in en "massa kids" som
> vill ha
> > sina internet köpta ramar.
>
> Nu var det väl linköping vi pratade om. Där finns
> det en BMX-hall. Hetaste trenden bland BMXkids
> just nu är att köra saintvevar i moddade för left
> hand drive. Och så bor cal där. Bara cals närvaro
> borde göra att en butik skulle tjäna in ett sådant
> verktyg. =)

LOL!!! =D

Jag vette tusan var kidsen i BMX-hallen köper sina prylar, men inte är
det hos Haga i alla fall. De lär väl handla allt från C-C och köra oplanat? ;-)

> Att det inte är några kids i butiken är ett klart tecken på att butiken
> har stelnat och är påväg att gå under...

Det tråkiga med cykelbutikerna i Linköping är att det finns ett oroväckande
litet antal mtb's och bmx-hojjar i förhållande till standardcyklar. I Stockholm
är det tvärtom. Men jag kan förstå dem, det cyklas helt enkelt inte lika mycket
mtb i Linköping, däremot är det nog stor omsättning på standardcyklar.

Det är ju trots allt marknaden som styr. Men cykelkids finns ju iaf.

Tillbaka
Topp