Okej nu har jag lite tid att ge en bättre motivering, ursäkta det tidigare korta svaren (eller icke svaren).
Har kört på två olika typer av Mavic fördigbyggda hjul, CrossRide och CrossMax SL (Billigaste respektive dyraste hjulen). Mitt intryck av hjulen är att dom är lätta, styva, mycket hållbara och uppfyller alla dom krav jag har på ett hjul.
Andra hjul som jag kört har varit fabriksbyggda med fälgar från Araya, Ritchey och billigare Mavic fälgar, ingen av dessa har fungerat speciellt bra. Speciellt är det hållbarheten som är tveksam och det går att spåra till avsaknaden av massage när dom byggs.
Innan Mavic släppte sina färdigbyggda hjul och med bakgrund av erfarenheten ovan så fick jag bygga egna hjul. Mavic fälg, DT ekrar och Shimano nav. Genom att vara noggrann vid bygget av dessa fick man en extremt bra hållbarhet. Har ett hjul som gått i tio år i åtskilliga timmar och många väldigt tuffa tävlingar. Har aldrig behövt justera för skevhet och det som gick åt skogen till slut var navet (Shimano).
Vad det gäller färdigbyggda Shimano hjul så har jag ingen egen erfarenhet av dessa, har blivit avrådd från att köpa dom (av personer med erfarenhet av både Shimano och Mavic hjul). Detta på grund ett flertal faktorer som sammanfattas i att shimano inte kan bygga hjul. Argumenten har framförallt varit tunga, kan inte hålla luft(UST), dåliga lager, dålig hållbarhet och därmed inte prisvärda. Men saker och ting kan ju förändras.
För övrigt så fungerar mitt Spinn termoplast hjul väldigt bra, synd att dom gick i konkurs.
Hoppas det gav en något bättre förklaring än tidigare korthuggna svar :)