Mavic Crossride - Glapp efter 25 mil (Video)

eiskall

Aktiv medlem
Då fick även jag glapp i mitt Mavic Crossride 29, i mitt fall på en Canyon Nerve 29 2015.

Har läst att det är ett vanligt fel, men att Mavic inte tar det på allvar.

Tänkte prata med Canyon i första hand, men tänkte kolla här innan dess.

Är det någon som fått ordning på sitt Crossride-bakhjul? Har läst om någon som skickade ner hjulet, och fick tillbaka det efter månad utan att glappet åtgärdats...

Stämmer det att man kan köra vidare utan att glappet blir värre?

Senast ändrad:
Jag tog isär navet och kassetten. Satte tillbaka allt ordentligt och voila, glappet borta.

Vet många som åker med glappa Crossride-hjul men inget som tagit skada. Men högst irriterande då jag tror mest på dålig ihopmontering från Mavics sida eftersom mitt blev bättre när jag tagit isär, smorde och satte ihop allting igen

Skitkonstruktion! Jag shimsade mitt härom dagen. Har inte provcyklat än men jag känner inget glapp när jag känner med handen. Förhoppningsvis så slutar skivan ligga emot också.
Jag kastade väck den fåniga lilla "fjädern" som ska motverka glappet och la till totalt 0,6mm shims.

Det går inte att justera bort det på nyare Crossride. Man kan trycka in fjädern med en spårmejsel så är det ok ett kort tag.

Senast ändrad:
Det går ju att justera bort det, och det bör du.

Kör inte vidare med ett hjul som glappar så mycket, det orsakar bara följdskador.

Tack för svar!

Får kanske börja med att ta isär och sätta ihop.

Jag har läst på några ställen att man vid 2013 tog bort möjligheten att justera lagerspänningen. Det gäller crossride, alltså.

Hur gör du, Preacher?

Såhär är navet konstruerat. Ingen möjlighet att justera. Eftersom avståndet mellan spårringsspåren är för stort (kass tolerans?) så får man ett axialglapp. Systemet bygger på att den lilla u-formade fjädern (den 5:e detaljen från höger på nedre vyn) skall krypa ned mot den sfäriska brickan. Det funkar inte riktigt så i verkligheten. Resultatet blir glapp, i mitt fall 0,6mm med klonk som följd. Även skivan ligger emot till och från.

Min lösning är att shimsa bort glappet. Shimsen lägger man på samma position som fjädern. Detta bör lösa det axiala glappet. MEN om axeln har fel tolerans på diametern och glappar radiellt också så får man nog köra loctite mellan innerring och axel.

Om detta är bästa metoden vet jag inte men det är den ända jag kom på.

Bilagor

• crossride.jpg
    crossride.jpg
    77.9 KB · Besök: 43
Eiskall: Att lägga shims är enda lösningen såsom Salkin visat ovan, lämplig bricka i metall eller plast, helst plast.

En naiv fråga från en som inte tittat på det i verkligheten. Kan man inte göra nya axlar så som man vill ha dem? De ser inte särskilt avancerade ut, det lilla man ser.

Tack Salkin.

Innan jag hann läsa ditt inlägg ringde jag Canyon, som skickar mig en fraktsedel och lagar och skickar tillbaka.

Han lovade dyrt och heligt att de lagar hjulet samma dag som dom får det och skickar med vändande post.

Jag väljer att låta dom laga hjulet, så har jag inte börjat peta i det själv. Kommer det tillbaka efter deras lagning så kommer jag att vilja diskutera en mer permanent lösning på problemet.

Tack för hjälp!

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> En naiv fråga från en som inte tittat på det i
> verkligheten. Kan man inte göra nya axlar så som
> man vill ha dem? De ser inte särskilt avancerade
> ut, det lilla man ser.

Det är inget svårt alls att göra nya axlar, om man har en svarv eller vill få dom tillverkade av en mekverkstad. MEN gissningsvis skulle man få ge åtminstone en tusing för en sådan axel och det är för mycket för så billiga hjul. Shimsen kostar 5kr/st + frakt.

eiskall skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Salkin.
>
> Innan jag hann läsa ditt inlägg ringde jag
> Canyon, som skickar mig en fraktsedel och lagar
> och skickar tillbaka.
>
> Han lovade dyrt och heligt att de lagar hjulet
> samma dag som dom får det och skickar med
> vändande post.
>
> Jag väljer att låta dom laga hjulet, så har jag
> inte börjat peta i det själv. Kommer det
> tillbaka efter deras lagning så kommer jag att
> vilja diskutera en mer permanent lösning på
> problemet.
>
> Tack för hjälp!

Kolla vad det är dom har gjort när du får tillbaka hjulen. Har läst om flera som fått hjulen "åtgärdade" men efter några turer så är det samma som innan igen. Jag tror dom har ersatt tajta (dyra) toleranser och justerbarhet (kostar också pengar att tillverka) med en fjäder som inte funkar.

Förutsättningen var ju förstås att man vet vad man vill få fram och att man kan göra det själv. När man fixat sitt eget par och ser att problemet är löst kanske man kan tillverka ett antal axlar till övriga frustrerade, göra en välgärning och samtidigt få lite ersättning för nedlagt jobb.

> eiskall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack Salkin.
> >
> > Innan jag hann läsa ditt inlägg ringde jag
> > Canyon, som skickar mig en fraktsedel och lagar
> > och skickar tillbaka.
> >
> > Han lovade dyrt och heligt att de lagar hjulet
> > samma dag som dom får det och skickar med
> > vändande post.
> >
> > Jag väljer att låta dom laga hjulet, så har
> jag
> > inte börjat peta i det själv. Kommer det
> > tillbaka efter deras lagning så kommer jag att
> > vilja diskutera en mer permanent lösning på
> > problemet.
> >
> > Tack för hjälp!
>
> Kolla vad det är dom har gjort när du får
> tillbaka hjulen. Har läst om flera som fått
> hjulen "åtgärdade" men efter några turer så
> är det samma som innan igen. Jag tror dom har
> ersatt tajta (dyra) toleranser och justerbarhet
> (kostar också pengar att tillverka) med en
> fjäder som inte funkar.

Det ska jag absolut kolla.

Jag har också hört att hjulen blivit "åtgärdade". Återkommer glappet så har de ytterligare ett försök att åtgärda, därefter ny vara.

Får cykla HT under tiden...

Lite uppdatering i ämnet. Canyon skötte sig bra, och jag var utan hjulet fem dagar inklusive postgång. Hjulet var åtgärdat, men nu efter några veckor till så är glappet tillbaka.

Hur hade ni agerat? Ska jag acceptera ett lagningsförsök till? Be att få ett annat hjul utan kända konstruktionsfel?

Trött blir man i varje fall...

Jag har svårt att se hur dom skulle kunna lösa det permanent p.g.a. den dåliga konstruktionen. Grejen är ju tyvärr den att hjulet fungerar och snurrar som det skall trots glapp så frågan är om dom ger dig ett annat hjul. Fast försöka tycker jag du ska, det kan inte bli värre än ett nej.

Men min shims lösning fungerar ok ännu, inget kännbart glapp och snurrar normalt.

Fråga lite försynt när du hör av dig om det igen om de verkligen tycker att det är någon idé att ge dig ett likadant igen. Någonstans börjar det ju bli löjligt när du vet att ersättningsprodukten har samma konstruktionsfel och kommer att utveckla samma fel.

Jaha, då glappar hjulet igen.

Det har lagats (shimsats antar jag) två gånger nu och glappar alltså för tredje gången.

Har jag rätt att be om ett nytt hjul eller vad säger vi?

Jag tror dom sätter dit en tjockare bricka och eventuellt loctitar axel/lager. Men toleranserna är antagligen såpass dåliga att den tjockare brickan ändå medger ett glapp.

Om du bor i GBG så kan du få några shims av mig och instruktioner om hur du går till väga (eller handgriplig hjälp), tror jag har några extra efter att jag shimsade mitt Skitride hjul. Rullade lite på dom i förra veckan och det glappade inte då heller.

SalkinL sa:
Jag tror dom sätter dit en tjockare bricka och eventuellt loctitar axel/lager. Men toleranserna är antagligen såpass dåliga att den tjockare brickan ändå medger ett glapp.

Om du bor i GBG så kan du få några shims av mig och instruktioner om hur du går till väga (eller handgriplig hjälp), tror jag har några extra efter att jag shimsade mitt Skitride hjul. Rullade lite på dom i förra veckan och det glappade inte då heller.

Tack för erbjudandet.

Canyon ska kontakta Mavic så får vi se hur dom vill lösa det.

Återkommer!

SalkinL sa:
Skitkonstruktion! Jag shimsade mitt härom dagen. Har inte provcyklat än men jag känner inget glapp när jag känner med handen. Förhoppningsvis så slutar skivan ligga emot också.
Jag kastade väck den fåniga lilla "fjädern" som ska motverka glappet och la till totalt 0,6mm shims.

+1 på den lösningen.

Senast ändrad:
Nu är det ju inget glapp som är skadligt för lager/hjul/cykel utan det är väl mest om det är otäckt att åka på eller låter så man stör sig (till skillnad från glapp i konlager).

Inget skadligt glapp, men väl så irriterande när det klonkar från bakhjulet, skivan ligger på till och från och man t.o.m ibland känner hur hjulet flyttar sig i sidled. Mina Skitride sitter på reservcykeln numera tur nog, sist jag cyklade på den var det glappfritt.

Shims finns bl.a. här:
https://www.kullagret.com/category/shims

Tillbaka
Topp