Mavic Crossride, glapp

anjoh_01

Medlem
Mavic Crossride, glapp
Har ett 1 år gammalt crossride 12x142 som nu börjat glappa rejält. Innan gick det att dra åt axeln så slutade det. Har läst att ganska många har samma problem ute på internetet men det finns i princip inga lösningar. Någon annan som har haft samma problem och hur löste ni det?

Mavic Crossride, glapp
Sidleds, tar du tag i hjulet och trycker det från sida till sida så vickar det. Som om man inte dragit åt snabbkopplingen tillräckligt. Fast det är den.

Mavic Crossride, glapp
Hmmm. Är det gamla eller nya modellen?
På nya är det ju ett rör som går rakt igenom så där kan det väl inte glappa? Men har det lossnat någon del på vänstra sidan? T.ex en sprint.

Mavic Crossride, glapp
Jag har samma problem med mina crossmax sl. Jag har kommit fram till att det troligen är axeln (den ihåliga) som har för stort spel på ena sidan - när man sätter i bakaxeln är det för mycket spel på en sida. Ska prova att byta den. Om det inte funkar så byter jag adapter, lager och body i den ordningen. Sen kan det inte vara så mycket mer fel, möjligen om du inte dragit åt muttern som justerar lagerspelet el om bodyn är uppembart sliten.

Mavic Crossride, glapp
Nu har jag disikerat baknavet och jag är rätt säker att glappet är mellan hjulbakaxeln och kullagret på drivlinesidan. När jag tar bort bodyn så glappar det lite när jag trycker/drar i axeln. Lagren går att hitta billigt så jag börjar med att byta dem.

Mavic Crossride, glapp
Det är inte lagrena som är problemet. Problemet är den fåniga lätt koniska brickan och fjädern som skall ta upp glappet. Antingen tar du loctite eller liknande och låser axeln i läge eller så shimsar du in glappet. Kost har fått styra konstruktionen, inte funktion.

Mavic Crossride, glapp
Är inte riktigt med, har ett par crossmax och har ingen konisk bricka o fjäder, finns bara brickan på icke drivlinesidan som man drar åt med pinspanner, där det inte blir skillnad om man drar åt den - men finns väl en del olika varianter

Mavic Crossride, glapp
Olofmtb sa:
Är inte riktigt med, har ett par crossmax och har ingen konisk bricka o fjäder, finns bara brickan på icke drivlinesidan som man drar åt med pinspanner, där det inte blir skillnad om man drar åt den - men finns väl en del olika varianter

Det är ett känt problem och gäller bara Crossride och möjligen Crossroc. Det hjälper inte att dra åt hårdare. Naven är konstruerade med axialglapp, antagligen för att bra toleranser eller möjlighet att justera förspänning är dyrare än skitbricka och skitfjäder. Crossmax verkar vettigare konstruerade...

Mavic Crossride, glapp

Bilagor

• Screen Shot 2017-05-22 at 21.48.12.png
    Screen Shot 2017-05-22 at 21.48.12.png
    39.4 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp