Mavic ED10 (8mm) på Ksyrium Elite post 2013 (9mm axle)

beecycle

Medlem
Hej forumsexperter :)
Har googlat sönder min tumme rörande mavics ftsl hubar pre/post 2013 utan att hitta lösning.

Problemet jag försökt lösa är att jag har ett par mavic ksyrium elite post 2013 hjul med 9mm axel som jag försökt få dit en mavic ED10 med 8mm kullager. Har köpt delarna begagnat och uppenbart krånglat till det för mig själv. Vill kunna använda hjulen med campagnolo hub/kassett 9vxl.

Jag tror mig ha löst problemet igår genom att ta loss 9mm kullagret på en mavic hg11-shimano hub och bytt ut den på ED10:ans hub (campagnolo, tidigare 8mm kullager för 8mm axel)

Frågan: tror ni detta kommer fungera eller kommer detta leda till annat problem mee att bara ha bytt kullagret? Alternativ lösning är att krypa till korset och köpa en ed11 som har 9mm.

(försöker lära mig...)

Bilagor

• IMG_5693.jpeg
    IMG_5693.jpeg
    1.1 MB · Besök: 53
Det skall inte vara några konstigheter.

Vad jag minns så tillverkades inte ens Mavic 8mm bodys på sluttampen utan levererade helt enkelt
alla med 9mm och en liten metallsleeve för de som hade 8mm fortsatt.

Kom ihåg att det är en lite knasig dimension på det lagret om du skall köpa nytt framöver, ta alla mått ordentligt
eller läs av *hela* koden.
Har för mig att de körde 608-9, alltså ett 608 lagers ytterdiameter/bredd fast med 9mm internt istället för standard 8mm.

Tillbaka
Topp