Mavic Squeal of death...

Selast

Ny medlem
Mavic Squeal of death...
Är på årets cykelresa på Mallorca och jag tror att mitt bakhjul drabbats av det sk. "Squeal of death". När farten i utförslöpor kommer upp mot och över 50 km/h och man frihjular så börjar ett mycket högt och skärande ljud, det låter som om baknavet ska explodera. Mycket obehagligt! Nu är vi klara med bergsturer så jag lämnar inte in hjulet här men måste givetvis fixa det när jag kommer hem. Jag har googlat runt lite och det verkar vara rätt så enkelt att byta body men vilken ska man ha? Hjulen ifråga är Ksyrium Yksion K10 från 2010-2011. Har letat på Mavics hemsida men går bet på att hitta vilken body jag ska ha för Shimano 10 delat. Vet någon vad delen heter? Tack på förhand!

Mavic Squeal of death...
Är det inte bara att smörja? Det är ju plastbussningen som vill nypa.
[FST-L M10 Håll ordning på brickan inni bodyn och glöm inte distansen för 10-delat.]

Mavic Squeal of death...
Uppdatering: Beställde och fick efter rätt lång väntan hem Hub Doctors konverteringskit. Bytte i helgen utan några större problem tack vare den pedagogiska och illustrerade instruktionen som följde med. Noterbart är att min vita plastbussning var ganska kraftigt bränd och väldigt spröd så jag kan lätt tänka mig att den förde oväsen när det börjar gå fort utför. Till dig som hittar denna tråd någon gång i framtiden och har samma problem kan jag verkligen rekomendera detta kit. Ett skruvstäd är key att ha dock, speciellt lagerhållaren för det stora lagret som ersätterplastbussningen hade varit mycket svårt att få på plats utan pressmöjligheter. Annars räcker det med vanliga handverktyg av typen skurmejsel, insexnycklar och hammare.

Mavic Squeal of death...
Mavics frihjul ska smörjas regelbundet med mineralolja, vilket de är ganska dåliga på att informera om, kan jag tycka. :)

frid!

Mavic Squeal of death...
Går det inte med våld så försök med mer våld. Det gäller sen gammalt.

(bra att det gick att lösa problemet med ditt hjul)

Mavic Squeal of death...
Första turen på några år, fick Squeal of Death. Ja, det är läskigt. Konvertering lockar, nån som vet om det fortfarande är Hub Doctor som gäller och hur vet man vilket kit man ska ha?

Mavic Squeal of death...
Mina uråldriga ksyrium-equipe hjul råkade ut för detta i helgen. Jag har smörjt frihjulet och hoppas på det bästa men antar att problemet kommer tillbaka. Efter lite googlande hittade jag den här bloggen https://www.restoration.bike/bike-repair/play-in-mavic-freehub/ som rekommenderade ett kit från en säljare i europa.

Mavic Squeal of death...
Mina uråldriga ksyrium-equipe hjul råkade ut för detta i helgen. Jag har smörjt frihjulet och hoppas på det bästa men antar att problemet kommer tillbaka. Efter lite googlande hittade jag den här bloggen https://www.restoration.bike/bike-repair/play-in-mavic-freehub/ som rekommenderade ett kit från en säljare i europa.
Jag öppnade, tvättade och smorde med mineralolja (=symaskinsolja) och det har funkat fint sen dess, förväntar mig att det kommer funka länge och en vacker dag är det bara att smörja igen. Innanmätet i mitt frihjul var rent och fint och nylondelarna såg inte brända ut eller så.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp