Mavic SX Fälg oval efter genomslag! skrot?

mxHOLGE

Aktiv medlem
Har Mavic Crossmax SX fälgar på min Canyon. Fick ett rejält genomslag på en sten som gjorde att det nu är 2-3 mm skevt in mot navet. En eker lossnade från navet vid genomslaget. Satte ekern på plats och den går inte att spänna mer samt ekern bredvid.

Vad kan man göra? Går det att rikta skiten i ngn maskin eller är det bara att köpa ny fälg för ca 4200:-....

mxHOLGE skrev:
-------------------------------------------------------

> är det bara att köpa ny fälg för
> ca 4200:-....

4.200:- för en Crossmax SX-fälg? För det priset kan du köpa ett nytt hjul.

Getryggen skördar hjul.. jag punkade ju igår på helt fel ställe, hann inte stanna och rullade på fälgen genom stenkistan. Men mitt SX verkar hållt mirakulöst nog.

3-4mm låter inte så farligt, det borde gå att rikta. Du kommer behöva släppa på ekrarna runtomkring och "börja om". Om du inte har bra koll på att rikta hjul, ta det till någon som har det. Tyvärr har bikeplace väldigt fullt upp så jag vet inte vem mer man ska rekommendera, men det vet säkert någon annan här.

Sen kostar inte fälgen så mycket annars, det där låter som priset för komplett hjul. Men den är säkert inte gratis, bara ekrarna kostar 80kr styck till det hjulet. Nackdelen med att köra dyra prylar är att dom är dyra att laga när dom pajar.

mxHOLGE skrev:
> En eker
> lossnade från navet vid genomslaget. Satte ekern
> på plats och den går inte att spänna mer samt
> ekern bredvid

Vet inte riktigt om jag missförstår dig, men du ska inte spänna ekern där fälgen buktar in, snarare släppa på den.

theBrand skrev:
> mxHOLGE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En eker
> > lossnade från navet vid genomslaget. Satte
> ekern
> > på plats och den går inte att spänna mer
> samt
> > ekern bredvid
>
> Vet inte riktigt om jag missförstår dig, men du
> ska inte spänna ekern där fälgen buktar in,
> snarare släppa på den.
Men lite spänning måste man ju ha kvar i den för att den ska göra någon nytta. Och blir fälgen tillräckligt oval så tar gängorna slut på ekern innan man får nån spänning i den.

När man har plattar till en fälg ordentligt får du både en sned fälg och tillplattade fälgkanter.
Fälgkanterna kan du bända tillbaka med en stor skiftnyckel. Den sneda fälgen, i höjd och sida, skall du försöka återställa innan du försöker spänna fälgen på plats. Det viktigaste är trots allt att ekrarna är jämnt spända.

Om du släpper alla ekrarna, så att fälgen hänger löst kan du lägga ett trästycke på insidan av fälgen och klappa till, för att räta ut i höjdled. Sidled fixar du genom att ta fälgen och kröka över knät eller något annat.
Men det enklaste är att byta ut fälgen. ;)

mxHOLGE skrev:
> Har Mavic Crossmax SX fälgar på min Canyon. Fick
> ett rejält genomslag på en sten som gjorde att
> det nu är 2-3 mm skevt in mot navet. En eker
> lossnade från navet vid genomslaget. Satte ekern
> på plats och den går inte att spänna mer samt
> ekern bredvid.
>
> Vad kan man göra? Går det att rikta skiten i ngn
> maskin eller är det bara att köpa ny fälg för
> ca 4200:-....

Låter dyrt. Jag köpte en fälg till ett Mavic Ksyrium Elite för en dryg tusenlapp.
Jag har tryckt ut fälgar genom att lossa ekrarna i det intrycka området, stöttat fälgen på ett par klossar och sen använt en tving för att pressa ut det intryckta området.

Westman skrev:
>
> 3-4mm inte så farligt, det borde gå att
> rikta.
3-4 mm i sida hade inte varit så märkvärdigt, och hade antagligen gått att rikta hjälpligt.
> Du kommer behöva släppa på ekrarna
> runtomkring och "börja om".
Men att fixa 3-4 mm i höjd från ett genomslag låter himla knepigt. Jag hade inte kunnat få det hjulet runt genom att släppa och spänna IAF.

Genomslag verkar vara en sjukdom som går i skogarna just nu ;}

Själv bytte jag fälgen på mitt bakhjul i veckan,
Crank brother Iodine2 70£ från england.
Det är bara att skratta och va glad.

Om din fälg är fri från deformationer i materialet, väggarna är raka och så så borde det gå att ta bort fälgen och rikta den med lite milt våld.

Så har jag gjort på mitt bakhjul förr men nu vart det en gång för mycket.

Nytt komplett hjul kostar 4000:- på t.ex CRC. Kan vara värt att köpa till en kassett så har jag ett extra hjul :)

Dom två ekrarna som var lösa som jag drog åt är fortfarande inte tillräckligt spända. Dom är för lösa pga skadan. Det var då jag såg skadan.

Ena fälgväggen har en liten bucka..inget jag vill bända tillbaka än. Aluminium kan bli skörare/mjukare om man bänder med t.ex en polygrip.

Men hur som helst...det enda försöket just nu är som Robert tipsa om. Lossa ett par ekrar och lägga en träkloss och slå till.

Tacksam för era svar :)

Tillbaka
Topp