Mavic XM 719, eller?

Wasabi

Aktiv medlem
Mavic XM 719, eller?
Min bakfälg sprack för ett tag sen och nu tänkte jag beställa en ersättare. Det lutar åt en i form av en Mavic XM 719. Den verkar passa mina krav på en lagom hållbar och lätt fälg med v-broms.
Eftersom jag just nu inte riktigt vet åt vilket håll min cykling kommer utvecklas så får det nog bli en kompromiss, och den här verkar vara den bästa.
Är det någon som har några erfarenheter? Eller förslag på alternativ, kanske tom billigare?

Dessutom undrar jag vad jag satsa på för ekrar. Jag har inte speciellt höga krav.

Mavic XM 719, eller?
Välj Mavic EX721 och DT Comp ekrar, det skulle jag valt. Du får säkert en lång utläggning om varför du inte ska välja reducerade ekrar, men det orkar jag inte kommentera med annat än att det fungerar utmärkt med DT Comp(eller DT Alpine III). :-)

Delarna hittar du billigast på nätet.

/Leo

Mavic XM 719, eller?
Jo, men nu kör du både DH och hårdare freeride. Ska jag göra det med cykeln i behåll måste jag byta ut ungefär 90% av delarna. Därför tror jag att det räcker med en XM-fälg så länge.
Jag kollade på den nu och såg att den visserligen har fördelen att vara billigare, men också att den är fult silvrig. Varför rekommenderade du just den?

Mavic XM 719, eller?
Det finns svarta 721:or också. Iofs med "silver" bromsyta. Vill du slippa den finns CD modellen som är helt mörkgrå (och som av en händelse kostar fler pengar).

Jag tror att du vill ha DT 5.1. Lagombred, lagomlätt, tyvärr inte lagombillig.

Mavic XM 719, eller?
Priset är tyvärr ganska prioriterat. Jag hade tänkt beställa från cyclecomponents och de hade bara i silver vad jag kunde se. Men jag undrar fortfarande varför den och inte XM 719. Den är ju lättare ju! :Þ

Mavic XM 719, eller?
För att EX721 är den starkaste Mavicfälgen med v-bromsyta. Den är från början gjord för DH, förr hette den D521. Den är stark och relativt lätt(590gram). Den kostar väl runt 400kr i silver. Finns i svart och CD(mörkgrå) färg också, om du inte gillar silver. Även om fälgen är för DH från början så kommer inte din cykel att förvandlas till en DH släde, däremot kommer hjulet att hålla ovanligt länge. ;-)

Men om du ska ha en ren XC fälg så välj XM719, den ser ju helt ok ut den med.

/Leo

Mavic XM 719, eller?
EX721 väger ju som Xm321. 590g.
Styv, lätt och jättebra.. Dessutom gör dom sig bättre med ett par FaT Albert än vad XM719 gör :)
Precis lagombreda!

Mavic XM 719, eller?
XM står ju för cross mountain, vilket på mavic-språk väl betyder all-mountain. De rena XC-fälgarna heter ju XC.

Eric: nänänä, XM 719 väger 460g enligt tillverkaren (edit: jaha, 321 skrev du. Läs om och läs rätt)

Senast redigerad av en moderator:
Mavic XM 719, eller?
Tack för hjälpen fresten. Hur breda är EX 721 Eric? Jag hittar inga uppgifter på mavic hemsida men på CRC står det att XM 719 är 24,5. Mavic säger att 2,3 är största däcksstorlek och det känns som en poäng åt er :)

Synd att varken CC eller CRC verkar ha 721:orna i svart bara.

Mavic XM 719, eller?
Aha, tack. Då är ju frågan hur mycket skillnad 2mm gör?

Fan vad jag tjatar. Men när jag startade tråden ville jag ju bara ha ett klartecken. Nu har jag ju fått ett dilemma på halsen...

Mavic XM 719, eller?
från 717 upp till 721 är det en sjuk skillnad i hur däcken sitter, sen blir det mindre och mindre viktigt med innerbredden. 21-24mm innermått verkar vara nån form av optimum om man vill kunna köra alla möjliga former av däck.

/rikard

Mavic XM 719, eller?
Personligen tycker jag att ~21mm innermått är perfekt.
Det ger en skön lagom-rund profil på ett 2,3-2,5-däck. Dessutom sticker inte fälgen ut.
Just nu kör jag MT-X bak som är tokbred. Tycker alltid att den blir repad och rispad mot stenar och dylikt. De problemet hade jag inte när jag körde 721.

Med tanke på att du förhoppningsvis inte ska börja toktävla i XC så tycker jag inte det finns någon anledning till att inte köpa 721.

Mavic XM 719, eller?
XM719 borde räcka fint gällande styrka och det är ju inte fel att spara ca 3hg sammanlagt (jmf mot EX721) på fram och bakhjul... 3hg mindre vikt känns faktiskt roligare än 2mm innerbredd, om du inte dagsläget retar dig på att däcket vill kränga i kurvor.

717 funkade fint för mig: ramen knäcktes, gaffeln knäcktes, styret böjdes... men fälgarna gav upp först i "knivtestet", dvs inget behov av mer styrka. Fälgar pallar förvånansvärt mycket stryk om hjulet är bra byggt.

EDIT: DT comp ekrar är väl beprövat och bra också. Men viktigast - vilken fälg spräckte du och hur gjorde du för att spräcka den?

Senast redigerad av en moderator:
Mavic XM 719, eller?
Jonas: Jag körde med lite för lite tryck i bakdäcket som var ett 2.1 (antagligen mindre i verkligheten) och fick genomslag mot en dikeskant när jag körde över detsamma i ganska hög fart.

Ian och Pelle: Tyvärr har jag sjukt tajt ekonomi. Det är bara bakfälgen som kommer bytas, och just nu lutar det mot ett EX721. Frågan är varifrån, CRC är över hundra spänn billigare än CC.

Tack för all hjälp. Jag har fortfarande inte bestämt mig dock.

Mavic XM 719, eller?
Det jag älskade mest med mina 721 var att dom tog enormt mycket stryk utan att rubbas.
Bombsäkra helt enkelt.. och självklart vikten. Starkare fälgar mot sin vikt får man leta efter.
Körde med dieseldäck med 1.5bar i och fick ofta genomslag. Hårda genomslag.
Fälgen var fortfarande spikrakt när jag sålde den efter över ett år.

(Sålde hela hjulet för att det vara billigare att byta hjul än nav..)

CRC är som sagt billiga, och ofta snabba med att leverera. 10£ i frakt är inte jätte farligt..

Mavic XM 719, eller?
Nu börjar jag vackla... jag har ett par "lätta" hjul på XC717 Disc, och har precis bestämt mig för att komplettera med ett par abuse-hjul på 721:or... kanske 719 är ett mer sensibelt val?

Mavic XM 719, eller?
Skrivet av Westman idag 16:40 (Dölj användarens inlägg)

>Närbesläktad fråga, hur bred är en deemax-fälg?

Skrivet av Eric W idag 16:40 (Dölj användarens inlägg)

>29mm har jag för mig..

>/ Eric

Någon som är säker?

Mavic XM 719, eller?
varför vill du har deemax? De är jätte tungt. Hur mycket tänkte du lägger på hjulen?

Kolla på merlin's hjulbygga sida:

CUSTOM BUILT WHEELS - REARS
HUB UPGRADES - HUBS: DEORE £0
RIM UPGRADES - RIMS: EX721 Black +£14 (D521CD)
SPOKE UPGRADES - SPOKES: DT SS DB +£4
HUB COLOUR - HUB COLOUR - HOPE HUBS ONLY: BLACK

Price: £54.00

Icke disc alltså. Samma hjul byggt här i stockholm skulle kosta minst 1500kr

Tillbaka
Topp