Mavve världsmästare!

Mavve världsmästare!
Tack så mycket!!

Från sämsta dagen med sega ben och stor krasch efter ca 20 km som jag var bland första ner i. Till att komma ifatt klungan med ca 500 meter kvar och sen spurta om alla!!
Vilken jävla dag :)
54B979F0-8242-423C-92D6-F8E92F42ADDF.jpeg

Senast ändrad:
Mavve världsmästare!
Tack för alla hälsningar och gratulationer!

En liten RR, tagen från min facebook-sida: https://www.facebook.com/swemarvig/posts/1435753219805863

Började VM med ett tempolopp som jag var riktigt nöjd med. Personbästa för i år. Men alla andra visade att dom var starka så det blev ändå bara en 12e plats.

Linjeloppet är min favorit och det är på denna tävlingsform jag lägger mitt krut. Det är här jag har min chans. Som många gånger innan så kanske jag sitter något hjul för långt bak och så missar man nån utbrytning eller hamnar i nån krasch. Sista tiden så har jag försökt sitta långt fram men ändå varit inblandad i alla krascher. Kanske inte gått omkull men ändå tillräckligt för att missa gruppen som går i väg. Ingen skillnad idag, precis samma. Ut på varv 3, sitter på tredje hjul ute på höger, när en går omkull framför till vänster och faller åt mitt håll. Har ingen möjlighet att undvika denna utan blir intryckt i staketet. Tror att jag ska komma iväg fort men få halva klungan över/på mig. Ta upp cykeln. Sadeln pekar 90 grader åt höger, styret sitter också ganska snett och höger reglage är intryckt. Knäcker till sadeln och hoppar upp och börja köra, inser att bakbromsen ligger på, så hårt att jag få gå fullt för att lyckas åka med utför! Lyckas efter ca ett varv trycka till bromsen så den lossnar. Precis då kommer Ben som kommit iväg sist från kraschen. Vi börja jobba lite ihop, vi kommer ifatt några fler. Tillslut är vi 6-7 C3or. Jag är med och gå runt så gott jag kan (allt för lite, är helt slut i benen). Vi får indikeringar på att vi ligger mellan 1-1,5 minut efter ledargruppen. Med tre varv kvar kommer Ben och frågar om jag vet hur många dom är där framme, skriker frågan till coachen och få till svar fem. Samma svar ger den engelska coachen. När vi passerar nästa gång så säger coachen att dom är 6 st där framme.

Då är jag på väg att ge upp. Orkar inte komma 7:a igen. Alltid denna sjunde plats, VM, Paralympics och på många WC. Är även helt slut nu, tror jag tar en förning på detta varv.

Ut på sista varvet så skriker coachen att dom är där framme. Som ofta i linjelopp så dör tempot i slutet när ingen vill dra längre och man ska försöka vara taktisk. Så med halva varvet kvar ör vi ikapp! Men då vi kommer ifatt i den lite brantare backen blev det ett ryck där och ett par fick en lucka direkt. Men efter så är det en lång nerför, så jag sätter mig enbart på hjul för att få en så enkel resa nerför som möjligt, var nästan helt säker på att vi skulle glida ifatt då det var lite motvind nerför. Precis mot slutet av nerförskörningen är vi ifatt dom som tryckte iväg. I botten är det en dubbel vänster kurva, som tas i 65-70km/h. Jag få en bra utgång som 7-8a och blir framdragen nästan till front, då jag har farten uppe så väljer jag att gå direkt med 250-300 meter kvar. Ser direkt att ingen kan svarar och inser helt plötsligt att jag kommer ta hem detta!

Skickar näven i luften och inser att jag vunnit VM!!

JAG ÄR VÄRLDSMÄSTARE!! REGNBÅGSTRÖJA!!

Ska tacka hela laget till framgången, vi har en underbar stämning i gruppen. Bra ledare och även denna gång en massör som hjälpt mig mycket denna vecka! Vi har riktigt kul på våra tävlingar och framgång föder framgång! 5 VM medaljer detta VM! Två guld, två silver ett brons! Taget av en trupp på fyra personer!!

Tack Lena Alfven som stöttat och peppat oss para-cyklister!

Tack coach Michael för att du ge oss chansen att lyckas! Utan dig hade det varit färre para-cyklister i Sverige!
Vill även rikta ett stort tack till Tommy och Öster Cykel som alltid hjälp mig med cyklar och tillbehör!

Tack alla klubbkompisar och övriga som kommer till JCKs träningar som pushar mig att bli bättre!

Störst tack till min familj som låter mig göra detta ❤️❤️❤️

Senast ändrad:
Mavve världsmästare!
Grymt kört och stort grattis!!

Vet att de varit uppe förut, men någon kan kanske ge en förklaring till vad just klassen C3 betyder, samt vilka andra klasser ni kör med/emot samtidigt?

Mavve världsmästare!
marr sa:

Vet att de varit uppe förut, men någon kan kanske ge en förklaring till vad just klassen C3 betyder, samt vilka andra klasser ni kör med/emot samtidigt?

tackar :)

C5 är dom som minst skadade och C1 mest skadade.. för cykel då. En typisk C5 är en som kanske sakna en hand. C4 har oftast en underbensprotes. C3 har problem med båda underbenen (dubbla proteser). C2 kör ofta bara med ett ben och C1 saknar både ett ben och en arm.. (väldigt grovt indelat)

Tyvärr så har man börjat slå ihop C1-C3 på linjeloppen, för att på paralympics så är det bara ett rejs och dom vill att loppen ska vara så lika som möjligt. Här så är det tre vinnare, vilket inte alls gör loppet särskilt likt paralympics som bara ha en vinnare. Som här, när tre C2or kom fram o drog i väg på tredje varvet, så var resten av C2orna bak i klungan. Vi C3or brydde inte oss och dom fick en stor lucka innan några andra c2or lyckades ta sig fram i klungan (som sen orskade kraschen). Hade det varit på paralympics så hade dessa c2or aldrig lyckats komma iväg och dom hade heller inte fått gå iväg så lätt.

Edit: C är alltså vanlig cykel. Det finns H = Handbike (5 klasser där med) T = Trike, räcer med två bakhjul (allstå mer skadad än C1) Två klasser. Sen finns även B = blind/synskade, cyklar på tamdem med pilot som givetvis också trampar, så här gäller det att hitta en stark pilot. (i många andra länder är pilotern anställda av förbundet, så här är det "gamla" proffs som kör!)

Senast ändrad:
Mavve världsmästare!
Mavve sa:
marr sa:

tackar :)

C5 är dom som minst skadade och C1 mest skadade.. för cykel då. En typisk C5 är en som kanske sakna en hand. C4 har oftast en underbensprotes. C3 har problem med båda underbenen (dubbla proteser). C2 kör ofta bara med ett ben och C1 saknar både ett ben och en arm.. (väldigt grovt indelat)

Tyvärr så har man börjat slå ihop C1-C3 på linjeloppen, för att på paralympics så är det bara ett rejs och dom vill att loppen ska vara så lika som möjligt. Här så är det tre vinnare, vilket inte alls gör loppet särskilt likt paralympics som bara ha en vinnare. Som här, när tre C2or kom fram o drog i väg på tredje varvet, så var resten av C2orna bak i klungan. Vi C3or brydde inte oss och dom fick en stor lucka innan några andra c2or lyckades ta sig fram i klungan (som sen orskade kraschen). Hade det varit på paralympics så hade dessa c2or aldrig lyckats komma iväg och dom hade heller inte fått gå iväg så lätt.

Edit: C är alltså vanlig cykel. Det finns H = Handbike (5 klasser där med) T = Trike, räcer med två bakhjul (allstå mer skadad än C1) Två klasser. Sen finns även B = blind/synskade, cyklar på tamdem med pilot som givetvis också trampar, så här gäller det att hitta en stark pilot. (i många andra länder är pilotern anställda av förbundet, så här är det "gamla" proffs som kör!)

Tack!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp