max-bredd på däck i normal CX-ram?

Oggler

Aktiv medlem
Hur breda däck får plats i en "normal" CX-ram? Jag hade tänkt mig en CX med platt styre och skivbromsar. Det skulle ju inte vara någon nackdel om det fick plats lite bredare däck. bara lite alltså. Ett allternativ är att jag utgår från en 29-er ram. Men det blir svårt att hitta en sådan som har geometri för stel gaffel.

Så hur breda däck får plats i en vanlig CX-ram?

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Högst irriterande att det ska vara så snålt med
> utrymme..

Är du tvungen att köpa en CX, eller varför är det irriterande? Om du behöver plats för stora däck är det kanske bättre att köpa en ram som är gjord för detta.

Om du kan tänka dig skivbromsar så är singular peregrine fina, jag har en som pendelcykel med skärmar och kör med 35 mm dubbdäck men det ska gå att få in 37 mm med skärm.
Utan skärmar ska man få in 2,0" 29"-däck.
Den är även lätt att bygga som enväxlad eller med navväxel då den har EBB.

Kolla på http://www.singularcycles.com/

Därför att det är svårt att hitta en 29er som har en ramgeometri som är avsedd för stel gaffel. Jag vill inte ha en lång flexig stel 29er-gaffel med kompensation för slaglängd osv. Jag tycker också att det ser lite avigt ut med smala däck på en sådan ram. Jag vill kunna använda allt mellan landsvägsdäck till de allra smalaste XC-däcken. Det var därför jag undrade hur breda däck man egentligen får in i en vanlig CX-ram

Så här såg min Peregrine ut när jag testade med ett 29x2.2 framdäck. Kanske lite mer än du behöver ;o)

DSC_0028.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle dock vilja ha en lätt och styv aluminiumram.

Alla CX-ramar kan väl inte ha samma bredd på gaffeln. Det borde väl finnas dom som har lite mer utryme för lera mm. Men det är förståss inte så lätt och hitta en sådan om jag dessutom lägger till kravet på skivbromsfäste. Hellst ska den ju inte kosta multum heller.

du kommer nog behöva en 4-6 cm längre styrstam om du vill hålla motsvarande "komfortställning... uppe på reglagen" om du vill köra rakt styre på en cx-ram.

ex: skulle jag vilja ha rakt styre på min cx men sitta likadant, eftersom jag sitter bra som jag gör, så skulle jag behöva en 160-170 styrstam för att kompensera för styrets utformning.

Bra inlägg ang ram/styrstamslängd. Det är en sak jag undrat lite över och det skulle kunna bli problem. Den enda förmildrande omständigheten är väl att jag föredrar ganska korta ramar. Men det är möjligt att en ram som är lagom lång blir för hög. Det där måste jag kolla noga.

Enklaste sättet att ta reda på vilken ramlängd du behöver är väl att testa en cykel med rakt styre. Lite kan man justera med styrstamslängden. Men 170 mm ger nog konstiga styregenskaper. Vanliga längder verkar vara 9 till 14 cm. Jag själv har racer ramlängd 56 stam 11, MTB ramlängd 59 stam 12 [cm]

Finns det verkligen några fördelar med 29:er på en cross? I MTB-sammanhang kan jag absolut förstå det eftersom geometrin "stämmer" men jag får inte ihop det i CX-sammanhang. Men å andra sidan förstår jag inte riktigt vinsten med rakt styre heller. Och med skivbroms säger ju UCI nej såklart (nu måste man förståss inte tävla).

Tävla är absolut inte aktuellt. Jag tänkte mig en all round-betonad cykel för motionsbruk och nöje. Jag vill kunna ha smala däck för asfaltsturer i urban miljö. Lite bredare däck för komfortens skull om jag ska cykla stig osv. Det kanske räcker med vanliga CX-däck. Jag bara tänkte att det hade varit trevligt med lite större luftkammare.

Nox crossfire 1, billiga skivcrossramen, tar nog något större däck än gängse CX.

Jag får in ett 622x47 hackapellitta med utpetade dubb bak. Däcket är högt och fyrkantigt. Det funkar att cykla stig med, eftersom det är styvt och har mycket gummi som skyddar mot genomslagen. Men det är TUNGT.

När det gäller rundare däck så ligger gränssen nånstans 40-45 mm. Hade varit strålande om Kenda karma 1.9 hade gått in fram och bak, men det går bara nästan in.

622x40 marathon racer funkar perfekt på asfalt och grus, men det gäller att vara lättfotad när stigen blir rotig och kattskallig.

Ena dan bombar man fram på sin FS 29:a, och nästa dag försöker man ta sig fram på sin cross…
det blir lite annan körstil ;-)
I stället för att sitta ner och trampa rakt fram, så får man ställa sig upp och välja spår noggrant.
All cykling har sin charm, men jag är jäkligt road av att försöka ta mig fram med min cross när det är riktigt stökigt.

CAM00120.jpg

Min drömhoj just nu är typ en Singular Gryphon eller nån liknande monstercross, men budgeten för hojinköp är just nu 0:-

singular-cycles-gryphon-29er.jpg

Planen är att (igen) försöka göra om min Poison till nån form av monstercross.

Jag kör min Cross med Continental Xking 42mm, och dom är 38mm breda i verkligheten, dom fungerar ok, men jag skulle vilja hitta ett däck med lite mera volym.
Jag provade att montera ett Specialized renegade 1.95 men det var lite för brett, det tog i nere vid kedjestagen bak.

Jag tror att jag skulle få plats med ett däck som var ca: 45mm (1.8), men söker jag på t.ex. ”cx tyres 1.8” så hittar jag bara en massa äldre trådar om typ Bontrager Jones Xr och TR1 mm.

Dom ser ut att vara lämpliga kandidater men det verkar vara svårt att hitta en nätbutik som säljer sådana däck.
Är det någon som kan tipsa en internetsopa vart jag kan hitta/köpa cx-däck som är ca: 45mm breda? (antingen breda cx-däck, eller smala 29-däck)

Det behöver inte vara nått grovmönstrat, det är bara volymen jag är ute efter.

CAM00123.jpg

boisare skrev:
> Furios Fred 29x2,0 ?

Tack för tipset, dom blir då ca: 50mm breda och får nog kanske inte plats i min ram.
Ett däck på ca: 45mm skulle passa fint.

MZ skrev:
> Jag hade FF på min Poison ram!
> 46 mm breda har jag för mig de var. Perfekt hjul
> att ha på CX!

Ok. Mycket intressant, då skulle dom faktiskt passa.

Tack boisare och mz.

Det vore kanon om nån mer som har detta däck kunde mäta, det kan ju skilja lite på olika fälgar?

Senast redigerad av en moderator:
Smart Sam finns i 42 resp 47 mm. I min crossram fick jag plats med lite bredare däck fram. Finns på bike24.com, du får dock titta i olija kategorier för resp däck.

Tillbaka
Topp