Max däcktryck för fälgen till Merida CX3?

EndZone

Medlem
Frugan har en Merida CX3 och vill nu ha slicks eftersom det blir allt mer landsvägscykling för hennes del. Jag har i godan ro köpt nya däck och skulle just kränga på dem när jag inser att de däck som sitter på cykeln nu är 700x35 och med ett maxtryck på 6.5 bar.

Jag vill nu kränga på ett par 700x25 med ett maxtryck på 8.5 bar. Min oro växer sig allt starkare kring fälgen. Vad kan den ha för maxtryck? Grejar den ett däck på 8.5 bar? Det finns inga indikationer för detta på fälgen, så hur kan man vara säker? Det jag kan se på fälgen är:

622x20 C 6061H-T6 Jalco Merida

Du vill nog för övrigt ändå inte pumpa hårdare än runt 6,5 om du inte har en väldigt bastant fru. Däckets maxtryck är inget att eftersträva i sig

Nej hon är allt annat än bastant :)

Själv väger jag 78 kg och när jag hade 6.5 bar i mina racerdäck visade det sig vara för lite. Plötsligt hamnade innerslangen konstigt efter några mil och jag fick ett redigt dunkande i bakhjulet. Fyllde på till 8.5, det small till lite i däcket och allt hoppade rätt. Sedan dess vågar jag inte köra mindre än maxtryck, men det kanske är fel?

Låt oss säga att jag ändå skulle pumpa 8.5 bar i frugans däck, gör det något? Hon är som sagt allt annat än bastant, så vad händer? Blir känslan inte lika bra vid cykling? Blir det för hårt?

Onödigt stötigt och därmed obekvämt är väl största problemet. Men att pumpa upp ordentligt först så att däcket verkligen hoppar på plats är nog en bra ide oavsett :-)

Men börja ni lite högt och prova olika tryck tills ni hittar något som är bekvämt utan att det ser punkterat ut eller känns sladdrigt.

Det rullar sämre med för högt tryck också. Tanken är ju att däcket ska ta upp ojämnheter i vägen, och då måste det finnas (lite) svikt.
Men som Rattnalle säger, pumpa hårt först så däcket sätter sig. Sen släpper man ut och pumpar till önskat tryck.

Hur högt tryck fälgen tål beror på hur breda däck som sitter på. Med smala däck blir kraften för ett givet tryck mycket mindre.
Det kan därför vara svårt att dra några slutsatser av vad som står på fälgen om man använder andra däck än vad som satt på från början. Ibland finns det en tabell, annars får man använda sin intuition.

Tillbaka
Topp