Maxåldern för skogsstök?

Maxåldern för skogsstök?
Har också en bekant som är 70 och kör på bra, alltså 3 exempel på 70-åringar i tråden. Men sen verkar det tunna ur lite i leden, kan man tänka sig att det är rejält få som är 75 eller 80 som kör vidare?
C-dale sa:
Ganska tramsigt att diskutera åldrar under 60 i en sådan här tråd.
Själv är jag 70 o cyklar över stock o sten men jag vill inte påstå att jag schreddar;)
Största problemet är att styrka o flås försvinner på nolltid om jag inte tränar, men är otroligt svårt att bygga upp igen.

Maxåldern för skogsstök?
Ok... Måste lägga mig i åldersdebatten. 50+ och kör bättre i bröten än någonsin :) There is hope folks! Tränar i o f s kampsport några dagar i vecka också, grymt bra för ryggen och magen.
@mikaeljc.. Jepp håller med, man läker mycket sämre.

Maxåldern för skogsstök?
johan44 sa:
Har också en bekant som är 70 och kör på bra, alltså 3 exempel på 70-åringar i tråden.
Kan bero på att MTB är en förhållandevis ny aktivitet. Många av de 50 och 60 åringar som kör i dag började köra i unga år.
Det är inte direkt ovanligt med 75 åringar i skidbackarna. Turskidåkning i fjällen med 85 åringar är inte ovanligt även om det går lite långsamt. Finns viljan så brukar det gå.

Maxåldern för skogsstök?
45 år sedan är du förpassad till landsväg.
Skämt åsido. Åldern är väl bara en siffra. Cyklingen har ju hög snittålder ändå.

Maxåldern för skogsstök?
Klokt och hoppfullt :)
ejma sa:
johan44 sa:
Har också en bekant som är 70 och kör på bra, alltså 3 exempel på 70-åringar i tråden.
Kan bero på att MTB är en förhållandevis ny aktivitet. Många av de 50 och 60 åringar som kör i dag började köra i unga år.
Det är inte direkt ovanligt med 75 åringar i skidbackarna. Turskidåkning i fjällen med 85 åringar är inte ovanligt även om det går lite långsamt. Finns viljan så brukar det gå.

Maxåldern för skogsstök?
Prata om typ "jag vet dom som är 45 och fortfarande cyklar" är ju nästan tramsigt.

Skulle inte tråden kunna utvecklas mot "äldsta forumdeltagare som cyklar i skogen"? Det hade varit intressant. Vad har vi? Var det 70 hittills?

Personligen så är jag 38 och tycker redan man läker sämre, har ont längre osv, eller så är jag ovanligt gnällig och bitter bara. Ni som har lite mer livserfarenhet med er, hur illa går det med läkning och värk med stigande ålder? Blir det värre hela tiden eller planar det ut liksom?

Maxåldern för skogsstök?
Har cyklat skog sedan 70-talet själv och en äldre orienterare här bortanför mig är 80 år och cyklar skogs-stig. Inte så mycket stök och bröt och shredd, men han är där iallafall! Ska kolla om han hänger på forumet :)
Problemet efter 40 för mig är att man tappar så mycket så fort man blir sjuk. Ned på noll direkt. Sedan lång uppförsbacke för formen....

Maxåldern för skogsstök?
Jag kör bara stökigare och stökigare ju äldre jag blir. Min uppfattning är att huvudorsaken är att cyklarna utvecklas och blir bättre och bättre.

Maxåldern för skogsstök?
Utöver det som nämnts angående stigande ålder, längre läketid, svårare att återhämta styrka kondition, skulle jag vilja nämna ökad stelhet. För mig kom det nån gång runt 50 sisådär. Gör att man tacklar olika situationer sämre.

Maxåldern för skogsstök?
me.I.am sa:
Utöver det som nämnts angående stigande ålder, längre läketid, svårare att återhämta styrka kondition, skulle jag vilja nämna ökad stelhet. För mig kom det nån gång runt 50 sisådär. Gör att man tacklar olika situationer sämre.

Med stigande ålder borde man ju rimligen dra på sig lite bättre teknik att kompensera sin veka kondition...

Maxåldern för skogsstök?
larsaw sa:
me.I.am sa:

Med stigande ålder borde man ju rimligen dra på sig lite bättre teknik att kompensera sin veka kondition...

Med andra ord en emtb? ?

Maxåldern för skogsstök?
Vad är maxåldern för för hård XC då? Läs: Uthållighetsträning? Ska man oroa sig för att tokköra när man börjar närma sig 50-strecket?

Maxåldern för skogsstök?
När det gäller stigcykling är ett tips att börja cykla i mogen ålder (jag köpte min första MTB för två år sedan som 62-åring), då kompenseras försämrad kondition av förbättrad teknik den första tiden.

Ett annat tips är att sluta med tidtagning, då kan man fortfarande inbilla sig att man kör lika fort som tidigare eftersom man är lika jävla trött efter passen.

Och ett sista tips är att försöka hitta nya stigar så ofta som möjligt för att minska risken att plötsligt behöva pushbika upp för backar som man tidigare har klarat att cykla uppför.

Med dessa enkla råd så räknar jag med att cykla stig i åtminstonde 10 år till med villfarelsen att jag är lika snabb som de första åren...

Maxåldern för skogsstök?
Ålder är väl ingen siffra, utan en känsla.....

Vet folk runt 40 som tror dom är för gamla för både det ena och det andra.
Min far är min förebild! När han fyllde 50 fick han ett fallskärmshopp i present, vid 60 fick det bli en forspaddlingskurs. Börjar dra ihop sig mot 70.....! ;-)

Kanske får bli nåt med cykel. För nåt år sedan fick hans gamla hybrid köra downhill när han tog genvägen nerför Lindvallen. Fälgbromsarna tog lite stryk, men ner kom han, och han lever än.

Maxåldern för skogsstök?
Gandalf sa:
När det gäller stigcykling är ett tips att börja cykla i mogen ålder (jag köpte min första MTB för två år sedan som 62-åring), då kompenseras försämrad kondition av förbättrad teknik den första tiden.

Utvecklingen av MTB kanske kompenserar för åldern? Jag cyklar betydligt snabbare på steniga stigar som 50 åring än som 25 åring trots astma och minst 5 extra kilon.

Maxåldern för skogsstök?
ForesterGuy sa:
larsaw sa:
me.I.am sa:

Med andra ord en emtb? ?

Fast om det stora problemet när man blir äldre inte är sämre kondition eller kraft utan snarare kroppens möjlighet att hantera och rehabilitera sig efter krascher är kanske inte el- mtb en självklar lösning.

Maxåldern för skogsstök?
Är inne på mitt 29e år med regelbunden skogscykling, om man inte räknar BMX-åren. Är 43 och måste träna för att må bra. MTB varvas med Motocross och Triathlon. Trots jämn träningsdos har inte farten gått ner hittills. Jag slog PB på mitt senaste triathlon.

In the good old days hade Kessiakoff en tränare vid namn "Stålfarfar", en f.d. proffssurfare som vid 55 års ålder brukade komma topp 100 på långloppen...

Maxåldern för skogsstök?
Fördelen med cykling är att man kan hålla på så länge kroppen orkar då det är en individuell träningsform. Om det är i skog eller på landsväg spelar ingen roll.

Maxåldern för skogsstök?
Det jag tycker förändras med åldern är att explosiviteten blir sämre men uthålligheten blir bättre. För 10 år sedan kunde jag någorlunda hänga med i en spurt, i dag har jag inte en chans. Däremot kan jag ofta fortsätta ett varv till när andra är slut.

Maxåldern för skogsstök?
Vi har en pensionär i klubben som kört mycket trial i ungdomen. Hans teknik i stök är helt underbar, en ren fröjd att lägga sig bakom honom i skogen och se honom rinna iväg över stock och sten där man själv fastnar, svär, välter och kämpar!
Så, oroa dig inte. Håll dig bara frisk så finns inga gränser!

Maxåldern för skogsstök?
Är 52 och älskar bröt kör helst utför och enduro. jag har slutat med ålder och räknar level som i spel det innebär att jag är lvl 52 :-)

Senast ändrad:
Maxåldern för skogsstök?
Jag är 52 och tycker att kroppen börjar säga ifrån. Huvudet vill köra på men kroppen gör ont, om inte under passet så efteråt eller följande dag. Jag har haft diskbråck (fick det i 50-årspresent :-) )och det ger sig till känna titt som tätt. Jag tycker också att förr kunde man köra ganska tufft flera dagar i rad men nu kräver kroppen mer vila mellan de tuffa passen. Nu har jag aldrig tränat dedikerat eller efter något vettigt upplägg utan bara för nöjes skull, så jag representerar inte kategorin cyklister som tränar målinriktat.

Jag började cykla MTB för 14 år sedan och jag sätter fortfarande personliga rekord på lite olika saker, så jag tror att jag fortfarande blir lite snabbare men kroppen får mer ont. För mig började kroppen protestera mer högljutt när jag blev 45-47 sådär. Svårt att sätta en speciell ålder när det började men jag känner mig definitivt äldre rent fysiskt än jag gjorde runt 45.

Putteman sa:
Prata om typ "jag vet dom som är 45 och fortfarande cyklar" är ju nästan tramsigt.

Skulle inte tråden kunna utvecklas mot "äldsta forumdeltagare som cyklar i skogen"? Det hade varit intressant. Vad har vi? Var det 70 hittills?

Personligen så är jag 38 och tycker redan man läker sämre, har ont längre osv, eller så är jag ovanligt gnällig och bitter bara. Ni som har lite mer livserfarenhet med er, hur illa går det med läkning och värk med stigande ålder? Blir det värre hela tiden eller planar det ut liksom?

Maxåldern för skogsstök?
Man tar det lite försiktigare när man är äldre. Det gör nämligen mycket mera ont att krasha för en 50-åring än för en 20-åring. Som flera redan påpekat så tar det längre tid att läka också.

Men i övrigt är det inga problem att hålla igång i skogen så länge man är någorlunda frisk.

Maxåldern för skogsstök?
Man kan också göra som jag. Cykla bara mtb på vintern då snö och kyla dämpar fint och gör att man kan köra med skydd utan att dö av värmeslag.

Gör mindre ont så och fortfarande kul.

Maxåldern för skogsstök?
Efter 40 satsar nog dom flesta på långlopp och pressar grus med låsta dämpare. Tänk vad hemskt att krascha, kroppen läker ju sämre. ???

Maxåldern för skogsstök?
jonte987 sa:
Nej, inte grus o låsta dämpare.

Fast är det nån som vet vad man ska äta eller göra mot ont i lederna efter träning?

Inte låta lederna bli kalla under aktiviteten gör nytta för många. Gurkmeja fungerar på hästar. Enligt vissa fungerar det även på folk.

Maxåldern för skogsstök?
Lingon sa:
Efter 40 satsar nog dom flesta på långlopp och pressar grus med låsta dämpare. Tänk vad hemskt att krascha, kroppen läker ju sämre. ???

Jag är 39 låter jobbigt att bli 40 nästa år. Behöver isf. en ny hobby om man måste köra grus med låst dämpare.
Jag som drömde om ny alpresa nästa sommar =(
Fyfaen vad tråkigt..

Maxåldern för skogsstök?
Kör med värmeskydd vid bänkpress. Borde kanske bara vilat en dag till men jag har sex år att ta igen. (Små barn hemma)

Jag har har alltid tänkt att jag borde prata med en veterinär så jag kan få en ordentlig spruta....
Jag såg reklam för gurkmeja o ingefära men tänkte det var båg men funkar det på hästar får jag också testa.

Maxåldern för skogsstök?
jonte987 sa:
Kör med värmeskydd vid bänkpress. Borde kanske bara vilat en dag till men jag har sex år att ta igen. (Små barn hemma)

Jag har har alltid tänkt att jag borde prata med en veterinär så jag kan få en ordentlig spruta....
Jag såg reklam för gurkmeja o ingefära men tänkte det var båg men funkar det på hästar får jag också testa.

Jag kör med täckta knän och gurkmeja sedan några år och ta i trä så verkar det fungera. Dock tror jag att värmen(eller snarare frånvaro av kyla) är den faktor som betyder mest. Men inbillar mig att gurkmejan fungerar något så att eventulla småbesvär lägger sig snabbare. Saknar dock alla former av vetenskaplig evidens.

Men men - värt att pröva då det inte kostar mycket besvär eller pengar.

Senast ändrad:
Maxåldern för skogsstök?
Bengt-re sa:
jonte987 sa:

Jag kör med täckta knän och gurkmeja sedan några år och ta i trä så verkar det fungera. Dock tror jag att värmen(eller snarare frånvaro av kyla) är den faktor som betyder mest. Men inbillar mig att gurkmejan fungerar något så att eventulla småbesvär lägger sig snabbare. Saknar dock alla former av vetenskaplig evidens.

Jag kör med knävärmare när det är under 18 och tror att mina knän mår bra av det.

Gurkmeja har jag aldrig testat, men jag har en massa indiska kollegor som svär på att det funkar till det mesta.

Maxåldern för skogsstök?
fhloston sa:
Bengt-re sa:
jonte987 sa:

Jag kör med knävärmare när det är under 18 och tror att mina knän mår bra av det.

Gurkmeja har jag aldrig testat, men jag har en massa indiska kollegor som svär på att det funkar till det mesta.

Hur ofta o mycket kör ni gurkmeja? Blanda med vatten eller nåt?

Tillbaka
Topp