Maxåldern för skogsstök?

Maxåldern för skogsstök?
Putteman sa:
fhloston sa:
Bengt-re sa:
jonte987 sa:
Kör med värmeskydd vid bänkpress. Borde kanske bara vilat en dag till men jag har sex år att ta igen. (Små barn hemma)

Jag har har alltid tänkt att jag borde prata med en veterinär så jag kan få en ordentlig spruta....
Jag såg reklam för gurkmeja o ingefära men tänkte det var båg men funkar det på hästar får jag också testa.

Jag kör med täckta knän och gurkmeja sedan några år och ta i trä så verkar det fungera. Dock tror jag att värmen(eller snarare frånvaro av kyla) är den faktor som betyder mest. Men inbillar mig att gurkmejan fungerar något så att eventulla småbesvär lägger sig snabbare. Saknar dock alla former av vetenskaplig evidens.

Men men - värt att pröva då det inte kostar mycket besvär eller pengar.

Jag kör med knävärmare när det är under 18 och tror att mina knän mår bra av det.

Gurkmeja har jag aldrig testat, men jag har en massa indiska kollegor som svär på att det funkar till det mesta.

Hur ofta o mycket kör ni gurkmeja? Blanda med vatten eller nåt?

Kör kapslar. Iofs ibland i mat också, men kapslar är smidigt. Kör i princip en om dagen.

Maxåldern för skogsstök?
Efter några år med nästan uteslutande skogsåkning råkade jag förra året ut för knästukning med instabilitet i leden till följd samt sprickor i båda handlederna samt en lårkaka. För att i huvudtaget kunna återuppta skogsåkandet var jag tvungen att rehabilitera och det har jag gjort på landsvägscykel. Resultatet är att jag är betydligt snabbare i skogen och tar mig fram över hinder med större säkerhet. Innan skadeåret körde jag den lokala drygt 5,5 km långa skogsslingan på ca 24-25 minuter, nu kör jag den på 20-21 minuter.
Tidsmässigt har jag denna säsong lagt ungefär lika mycket tid på skogs som landsvägsåkning, men det blir ganska stor skillnad i körsträcka. 20% av årets körsträcka är skogsåkning, resten landsväg.
Så nog finns ljuspunkter i cykellivet efter 50 år fyllda.

Maxåldern för skogsstök?
Är väl individuellt och vilken tur/otur man har med förslitningar i kroppen. Jag är 48 och kör på relativt friskt i stökiga utförslöpor. Jag får lite bekymmer med ryggen om jag kör landsväg många dagar numer, och bryter då av med stökig stigcykling vilket gör att kroppen mår mycket bättre.

Den allsidiga rörelsen som krävs i stöket i skogen är kanon. Det som är lite värre numer är rejäla krascher som tar hårdare på kroppen jmf m ”förr”. Så jag risker inte riktigt lika mycket längre tex i blockig utförsterräng.

Maxåldern för skogsstök?
Jag är i otroligt bättre form nu, vid snart 49 års ålder, än när jag var 30. Jag började cykla på allvar när jag var 43 (nåja 83 mil det året var allvar då). Jag törs inte tänka på hur dålig kondition och allmäntillstånd jag hade haft om jag inte hade börjat med cyklingen .

Maxåldern för skogsstök?
Jag har ont någonstans i kroppen varje gång jag dammat av skogsmaskinen. Det är först efteråt som man inser vilken idot man är som håller på och busar i skogen, över sin förmåga. Det händer aldrig på asfalten.

Maxåldern för skogsstök?
Jeppe_E sa:
Jag har ont någonstans i kroppen varje gång jag dammat av skogsmaskinen. Det är först efteråt som man inser vilken idot man är som håller på och busar i skogen, över sin förmåga. Det händer aldrig på asfalten.

Du får damma av den oftare :-)
Övning ger färdighet !

Maxåldern för skogsstök?
Maxåldern för skogsstök?
Maxåldern för skogsstök?
Maxåldern för skogsstök?
Jag har kört ett tag med gurkmeja och termoskydd på armbågarna och det har helt klart blivit bättre. Oklart om det är träning & värme eller gurkmeja som gjort mest nytta.

Skönt tänkte jag, och satte igång med skivstången också i Tisdags. Jag tog det lugnt men självklart kändes det i lår och pecs så det blev vila fram till upp & ner cykling i Lördags.

I går vaknade jag med lite känning i ryggen och till lunch kunde jag knappt gå.
Trodde verkligen inte att det skulle ända igen eftersom min core styrka har blivit enormt mycket bättre sen sist.

Jag TROR att det bara är musklerna och att jag inte har nåt diskproblem men lite skrämd har jag blivit av alla som påstår att de inte kan cykla HT pga ålder och rygg.
Jag är lite mindre kaxig idag än för en vecka sen om man säger så... Kanske är det lugn XC på 130mm FS som jag borde hålla mig till.

Maxåldern för skogsstök?
Maxåldern för skogsstök?
jarp sa:
då har man 18 år till på sig att klippa "lite för liten"....

Gäller bara att äta sin gröt och lyfta skrot så ska det nog funka. Det är väl vad alla inbillar sig men jag känner ärligt talat inte så stor skillnad mot för 10 år sen. Utom just lederna i armbågar,knä och fingrar men just nu är jag hoppfull att det inte var ålder utan dålig form.

Edit: jodå, hoppet återvänder snabbt när man kan resa sig ur sängen igen. Karlar med ryggont eller förkylning...inte vackert.

Senast ändrad:
Maxåldern för skogsstök?
Jag förstår frågeställningen men tyvärr inte innebörden i den. För mig handlar livet om att göra det man vill med respekt mot sin familj och vänner. Om cykla i skog bland stock och sten är det som boostar ett gott liv oavsett ålder, så är det väl det som du ska göra. Ålder är bara ett begrepp när vissa saker ska ske i livet, skola, systembolaget, jobb, familj, barn, pension mm. Ålder har i liten del med hälsa och styrka att göra. Visst åldern tar ut sin rätt före-under-efter, men det säger inte när den rätten kommer, hos dig kanske du ska sluta med den mest ruffiga cyklingen vid 68 år, andra vid 55, en del kan inte ens gå till affären 500 meter bort utan att behöva ta bilen. Kontentan är alltså att så länge orken finns, skadefri och njuter av att hantera en cykel på ett eller annat vis, gör det. Strunta i vad åldern är och vad andra säger. Jag är snart 50 år, har precis börjat cykla lite mer ruffiga slingor och gläds av det. Sen hinner jag inte med de yngre förmågorna, men det är i min mening något fel om jag skulle göra det också.

Maxåldern för skogsstök?
Låt oss gnälla lite över onda leder och prata gurkmeja. Det kunde varit värre, vi kunde krisat genom att köpa 1500 cc glidare eller sportbil.

Maxåldern för skogsstök?
Philosophy to live by: "Good judgment comes with experience, experience comes with bad judgment"

- Most frequent question: How old are you....."Old enough to know better, young enough not to care"

perfekt till t-shirt tryck!

Maxåldern för skogsstök?
H. sa:
ooms sa:
Mårten sa:
ForesterGuy sa:
Bah, gamla gubbar över 30 ska inte vara ute och stöka i skogen...

+1

Det går bara illa.
Är de verkligen så gamla? Tittar man på kläderna ser de ut att vara max 10...

Varför har du fått en hangup på kläderna? Komplex för LVG-lycra-outfiten?

Funktionskläder är sällan vackra, oavsett sport.

ooms verkar ha en hangup på mtb-cyklister som helhet, inklusive kläder. Det är sen gammalt ;)

Maxåldern för skogsstök?
fuentes sa:
Jag undrar dock, hur länge klarar man av sån form av cykling? Är det redan efter 40 man får börja tänka om? Eller kan man spendera en dag vid 65 års ålder genom att starta dagen med Sveriges Radio P4 och sen ut och shredda över stock och sten?

Jag är 59, 60 i höst, kör tekniska stigar och har inga planer på att sluta, går fortare nu sedan jag skaffade 29:er 2016, om det nu har nån betydelse.
Men SR P4 det är farliga grejer, det skulle jag skippa! :-)

Maxåldern för skogsstök?
Hmm...ingen speciell ålder, kroppens skick avgör säger jag...lite nackont av för mkt kontorsnötande framför skärmar, det är väl kanske ett ålderstecken. Har inte lust längre att studsa runt på pigga HTs, tantkroppen känner inte längre för det. Styrketräning är guld värt.

Tillbaka
Topp